Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2978 - uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
755869_0001.png
Kulturministeriet
9. november 2009
Samlenotat
Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 26.-27. november 2009
Kultur
6. Fremme af en kreativ generation – udvikling af børns og unges kreativitet og innova-
tionsevne gennem kulturelle udtryksformer og adgang til kultur –
side 2
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
[7. Forslag til Rådets afgørelse om et europæisk år for frivilligt arbejde til fremme af
aktivt medborgerskab (2011)
KOM (2009) 254 – der henvises til særskilt notat]
8. Kommissionens henstilling om mediekendskab i det digitale miljø for en mere kon-
kurrencedygtig audiovisuel industri og indholdsindustri samt et rummeligt videnssam-
fund –
side 6
K(2009) 6464
- Rådskonklusioner
9. Digitalisering af kulturelt indhold –
side 8
KOM (2009) 440
- Politisk drøftelse
J.Nr.2004-24276-8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Ad 6. Fremme af en kreativ generation – udvikling af børns og unges kreativi-
tet og innovationsevne gennem kulturelle udtryksformer og adgang til kultur
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har bl.a. som led i opfølgningen af det europæiske år for kreativitet og
innovation (2009), Rådets arbejdsplan på kulturområdet (2008-2010) og prioriteringerne
for kulturområdet i sit arbejdsprogram fremlagt udkast til rådskonklusioner om fremme
af en kreativ generation gennem kulturelle udtryksformer og adgang til kultur.
Det understreges, at fremme af børns og unges kreativitet og innovationsevne vil kunne
bidrage til at møde en række langsigtede udfordringer, som EU står overfor: At forblive
konkurrencedygtig globalt, at tage højde for en aldrende befolkning, at fremme interkul-
turel dialog og håndtere det hastigt voksende videns- og kommunikationssamfund.
Børns og unges adgang til og deltagelse i kultur og kulturelle udtryksformer kan således
have en positiv indvirkning på børns og unges personlige udvikling og bibringe dem
evner og færdigheder, som vil være gavnlige for dem som samfundsborgere og senere i
deres arbejdsliv.
På den baggrund opfordres medlemsstater og Kommissionen til at arbejde for seks fore-
slåede prioriterede indsatsområder til fremme af en kreativ generation i EU, og opfølg-
ningen heraf foreslås at ske som led i det løbende arbejde vedr. Rådets arbejdsplan på
kulturområdet.
2. Baggrund
Forslaget skal ses med baggrund i det europæiske år for kreativitet og innovationsevne
(2009), som overordnet har til formål at støtte medlemsstaternes bestræbelser på at
fremme kreativitet og innovationsevne.
I Rådets arbejdsplan på kulturområdet (2008-2010) indgår adgang til kultur, herunder
gennem kultur og uddannelse, endvidere som prioriteret arbejdsområde.
Ligeledes i det svenske formandskabs arbejdsprogram udgør fremme af en kreativ
generation en prioritet; bl.a. tillægger formandskabet initiativer til udvikling af kreati-
vitet blandt børn og unge stor betydning som led i fremme af et åbent og dynamisk
Europa. Formandskabet lægger således op til at anlægge ”et børn og unge perspektiv” i
arbejdet med at fremme adgangen til kultur.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Konklusionsudkastet har til formål at fremhæve kulturens betydning for udviklingen af
børns- og unges kreativitet og innovationsevne, herunder pege på, at børns og unges
tidlige møde med kultur og kulturelle udtryksformer kan have positiv indvirkning på
deres personlige udvikling og bibringe dem evner og færdigheder, som kan gavne dem
som samfundsborgere og i deres fremtidige arbejdsliv. Endvidere er formålet med for-
slaget at understrege betydningen af børns og unges kreativitet og innovationsevne som
led i håndteringen af en række langsigtede udfordringer, som EU står over for.
Konkret lægger udkastet op til at fremme et ”børn- og unge perspektiv” inden for seks
foreslåede prioriterede indsatsområder, og dette arbejde foreslås at indgå i det løbende
arbejde vedr. Rådets arbejdsplan vedr. kultur.
Der henvises bl.a. til:
-
At der er stigende efterspørgsel efter kreativitet og innovation, tilpasningsevne
og avancerede kommunikationsfærdigheder,
At deltagelse i kulturelle aktiviteter, herunder ved direkte kontakt med kunst-
nere, kan stimulere kreativ tænkning, fantasi og udtryksevne og øge alle børns
og unges kreative og innovative potentiale,
At fremme af kultur og kulturelle udtryksformer i skoler og på andre uddannel-
sesinstitutioner samt i ikke-formelle læringsmiljøer – både som fag og som læ-
ringsmetoder – kan bidrage yderligere til individuel udvikling, motivation og
forbedret indlæring samt til udvikling, kreativitet og innovationsevne,
At den såkaldte ”born digital” generation i Europa både er kulturelle skabere og
forbrugere, som med de rette muligheder vil være meget dygtige til at udnytte
de nye medier og den digitale teknologi,
At alle ikke har lige adgang til kulturen og kulturarven generelt og specielt til
mulighederne for at skabe og opleve kultur.
-
-
-
-
På den baggrund foreslås medlemsstaterne og Kommissionen med henvisning til subsi-
diaritetsprincippet at arbejde inden for følgende seks prioriterede indsatsområder:
1. Inddrage et ”børn og unges perspektiv” inden for relevante politikker til fremme af
kultur
Medlemsstater og Kommissionen bør bl.a.:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
-
Tage højde for børns og unges særlige behov som led i nuværende og fremtidige
politikker, programmer og indsatser; særligt inden for kultur- og medieområdet
med fokus på initiativer der skal stimulere deres kreative potentiale,
Yderligere udvikle partnerskaber mellem kultursektoren og andre sektorer med det
formål at stimulere innovation (f.eks. uddannelse og forskning, ungdom, beskæfti-
gelse og sociale anliggender, virksomheder, økonomisk vækst og bæredygtig udvik-
ling) gennem fuld udnyttelse af eksisterende relevante strukturer og programmer.
-
2. Yderligere udnytte uddannelsessektorens potentiale for at fremme kreativitet gennem
kultur og kulturelle udtryksformer
Medlemsstater bør bl.a.:
- Fremme bredere adgang til kultur og kulturelle udtryksformer gennem formel og
ikke-formel uddannelse, især via strukturerede og strategiske partnerskaber på in-
stitutions- og policyniveau,
-
Lette processen gennem f.eks. specialiseret uddannelse og videreuddannelse for
lærere og andre beskæftigede inden for uddannelses-, kultur- og ungdomssektorer-
ne.
3. Understøtte kulturinstitutioners bestræbelser på at nå børn og unge
Medlemsstater bør bl.a.:
- Understøtte kulturinstitutioners bestræbelser på at nå børn og unge og lette adgan-
gen herunder ved brug af IKT til offentligt ejet kulturelt indhold,
Medlemsstater og Kommissionen bør bl.a.:
- Fortsat understøtte udviklingen af Det Europæiske Digitale Bibliotek – Europeana
– og fremme erfaringsudvekslingen om digitalisering og offentlig adgang til kultu-
relt indhold især med henblik på at nå børn og unge.
4. Fremme talent og kreativitet gennem kultur som led i socialt inkluderende strategier
Kommissionen og medlemsstaterne bør bl.a.:
- fremme børns og unges talent og udvikle kreativitet ved at inddrage kultur i strate-
gier og programmer, der er rettet mod udsatte børn og unge, herunder børn med
handikap.
5. Fremme af adgang til kultur gennem brug af IKT for alle børn og unge
Medlemsstater bør bl.a.
- Fortsætte bestræbelserne for at forbedre adgangen til kultur og kulturelle udtryks-
former gennem brug af IKT. Bestræbelserne bør nå alle børn og unge og fremme de-
res kommunikations- og mediekendskab, således at de gøres i stand til at udnytte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
mulighederne ved digital teknologi, samtidig med at de bevidstgøres om rettigheder
og pligter i forbindelse med intellektuel ejendomsret og retten til privatlivet.
6. Fremme udvekslingen af bedste praksis og udviklingen af en vidensbase på området
Medlemsstaterne og Kommissionen bør med henblik på at fremme udviklingen af vi-
densbaserede politikker på området bl.a.:
- Fremme udvekslingen af bedste praksis mht. de øvrige prioriteringer gennem eksi-
sterende strukturer, herunder især den åbne koordinationsmetode på kulturområ-
det,
Kommissionen bør bl.a.:
- Fremme udveksling af bedste praksis gennem eksisterende strukturer, som f.eks.
inden for civilsamfundets platforme og intern udveksling på tværs af tjenestegrene.
Medlemsstater bør bl.a.:
- Stimulere netværkssamarbejde og brugen af evalueringer for at understøtte beslut-
ningstagen og forbedre fremtidige indsatser.
Medlemsstater og Kommissionen opfordres til inden for deres respektive kompetencer
at samarbejde med henblik på at følge op på konklusionsudkastet inden for arbejdet
med den europæiske kulturdagsorden og Rådets arbejdsplan på kulturområdet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Konklusionsudkastet har ingen konsekvenser. Der er tale om opfordringer til på seks
prioriterede indsatsområder at udnytte og fremme kulturens og kulturelle udtryksfor-
mers betydning for udviklingen af børns og unges kreativitet og innovationsevne.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Konklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvenser
eller konsekvenser for EU’s budget. Det vurderes endvidere for usandsynligt, at den
konkrete opfølgning på konklusionerne vil have væsentlige udgiftskonsekvenser.
9. Høring
Konklusionsudkastet er blevet udsendt i høring i EU-speciaudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser formandskabets initiativ til at sætte fokus på kulturens betydning for
fremme af en kreativ generation og af børns og unges kreativitet og innovationsevne
velkomment.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
Regeringen kan derfor støtte forslaget, som ligger i god forlængelse af opfølgningen på
dette års europæiske temaår om kreativitet og innovation, Rådets nuværende arbejds-
plan på kulturområdet samt formandskabets arbejdsprogram.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at støtte forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men emnet vedr.
det europæiske år for kreativitet og innovation har senest været forelagt udvalget til
orientering på møde den 16. maj 2008 forud for rådsmøde (uddannelse, ungdom og
kultur) den 21.-22. maj 2008. Endvidere blev emnet vedr. Rådets arbejdsplan på kultur-
området senest forelagt på møde den 7. maj 2009 forud for rådsmøde (uddannelse,
ungdom og kultur) den 11.-12. maj 2009.
[Ad 7. Forslag til Rådets afgørelse om et europæisk år for frivilligt arbejde til
fremme af aktivt medborgerskab (2011)
KOM (2009) 254 – der henvises til særskilt notat]
Ad 8. Kommissionens henstilling om mediekendskab i det digitale miljø for en
mere konkurrencedygtig audiovisuel industri og indholdsindustri samt et
rummeligt videnssamfund
K(2009) 6464
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har som opfølgning på Kommissionens henstilling om mediekendskab i
det digitale miljø for en mere konkurrencedygtig audiovisuel industri og indholdsindu-
stri samt et rummeligt videnssamfund fremsat forslag til rådskonklusioner om medie-
kendskab. Forslaget bygger videre på rådskonklusioner om samme emne fra maj 2008 og
fokuserer på bl.a. medieindustriens medvirken til at fremme mediekendskab.
2. Baggrund
Kommissionens henstilling er en opfølgning på flere tidligere initiativer om samme
emne. Kommissionen vedtog i december 2007 en meddelelse om mediekendskab i det
digitale miljø. Rådet (uddannelse, ungdom, kultur) vedtog på baggrund af meddelelsen
rådskonklusioner om mediekendskab i maj 2008.
Henstillingen indgår således i Kommissionens initiativ i i2010 for at fremme konkur-
renceevnen i informations- og kommunikationssektoren.
3. Hjemmelsgrundlag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
755869_0007.png
Side 7
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Forslaget til rådskonklusioner bygger videre på rådskonklusionerne fra 2008, som
anerkendte mediekendskab som en vigtig faktor i vor tids informationssamfund og som
væsentlig for borgernes mulighed for at tage kritisk stilling til medieindhold.
Det foreliggende forslag udtrykker tilfredshed med, at henstillingen sætter fokus på
medieindustriens medvirken til at fremme mediekendskab, på uddannelsessystemets
mulighed for at undervise i såvel forståelse som evaluering af medieindhold og i evnen
til at skabe og kommunikere indhold.
Forslaget peger på, at den digitale udvikling har medført mange fordele for mennesker
og for samfundet, og at man derfor skal anskue de risici, der er i det digitale univers, i
en generel positiv ånd.
Der peges på, at selv- og co-regulering er velegnede instrumenter til fremme af medie-
kendskab i lyset af såvel mediernes uafhængighed som de mange initiativer, der allere-
de er i gang i medlemslandene på frivillig basis.
Forslaget opfordrer til, at man i bestræbelserne på at fremme mediekendskab tager
højde for, at forskellige samfundsgrupper har forskellige forudsætninger og behov, og at
der er forskel på muligheden for at adgang til de digitale medier.
Endelig finder forslaget, at borgerne i Europa og resten af verden i stigende grad lever
med det samme medielandskab, og at det derfor – trods kulturelle, teknologiske og
industrielle forskelle – vil være muligt at udvikle fælles kriterier for mediekendskabsni-
veauet i medlemslandene, sådan som der lægges op til i direktivet om audiovisuelle
medietjenester.
Kommissionens henstilling
Medlemsstaterne opfordres til – i samarbejde med de relevante myndigheder, og hvor
det er relevant – at udarbejde og gennemføre samreguleringsmekanismer mhp. vedta-
gelse af adfærdskodekser på de områder, som involverer medieindustrien.
Henstillingen opfordrer medlemsstaterne til at fremme forskning på området og til at
skabe debat i samfundet om mediekendskab bl.a. som led i tilegnelse af nøglekompeten-
cer for livslang læring. Desuden opfordres medlemsstaterne til at oplyse om de risici,
der er forbundet med behandling af personoplysninger via informations- og kommuni-
kationsnetværk.
Medieindustrien opfordres til at bidrage til fremme af mediekendskab bl.a. ved at give
borgerne klare og brugervenlige oplysninger om teknikker til produktplacering og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
internetreklamer og om midler, der gør borgerne bedre i stand til at skelne mellem
markedsføring og indhold.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Konklusionsudkastet har ingen konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Rådskonklusionsudkastet har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konse-
kvenser for EU’s budget. Det samme gælder for henstillingen. Det vurderes endvidere
for usandsynligt, at konklusionsudkastet eller henstillingen vil blive fulgt op af konkre-
te retsakter eller andet, der vil have væsentlige udgiftskonsekvenser.
9. Høring
Forslaget til rådskonklusioner er blevet udsendt i høring i EU-specialudvalget for kul-
turpolitiske spørgsmål. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for forslaget til rådskonklusioner som opfølgning på det
hidtidige arbejde på området vedr. mediekendskab i det digitale miljø.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har under forhandlingerne været bred opbakning til rådskonklusionsforslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen vedr. forslag til rådskonklusioner og Kommissionens henstilling om mediekend-
skab har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men Europaudvalget
blev orienteret om Kommissionens meddelelse om mediekendskab i det digitale miljø
fra december 2007 ved grundnotat af 18. februar 2008, ligesom udvalget blev orienteret
om rådskonklusioner om emnet på møde den 14. maj 2008 forud for rådsmøde (uddan-
nelse, ungdom og kultur) den 21.-22. maj 2008
Ad 9. Digitalisering af kulturelt indhold
KOM (2009) 440
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Med Kommissionens meddelelse om Det Europæiske Digitale Bibliotek Europeana som
overskrift forventes formandskabet på rådsmødet at ville gennemføre en politisk drøftelse
vedr. digitalisering af kulturelt indhold, herunder særligt bøger. Til brug for drøftelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
755869_0009.png
Side 9
har formandskabet fremlagt et baggrundspapir med spørgsmål om mulige centrale
emner vedr. digitalisering af bøger mv. på europæisk plan. I tilknytning hertil forventes
gennemført en udveksling af synspunkter vedr. modeller for Europeanas fremtidige
styring og finansiering.
2. Baggrund, formål og indhold
Drøftelsen forventes bl.a. at ske på baggrund af Kommissionens meddelelse ”Europeana
– næste skridt” af 28. august 2009 samt formandskabets baggrundspapir.
Kommissionens meddelelse
er i høj grad tænkt som baggrundspapir for Kommissio-
nens samtidigt igangsatte brede offentlige høring med frist 15. november 2009 om
Europeana og opridser derfor hovedtrækkene i de to væsentligste udfordringer for
Europeana.
Kommissionen fremhæver for det første den udfordring, der handler om at gøre mere
materiale tilgængeligt i Europeana, og for det andet den udfordring, der handler om at
fastlægge en hensigtsmæssig fremtidig styrings- og finansieringsmodel for Europeana.
Meddelelsen skitserer følgende store udfordringer vedr. indhold i Europeana:
Tilvejebringelse af digitaliseret materiale – arbejdet med digitalisering af de
meget store bogsamlinger, som europæiske kulturinstitutioner ligger inde med,
kræver væsentlige tekniske og økonomiske ressourcer.
Ophavsretsbeskyttet materiale – Hvis man gennem Europeana alene tilgænge-
liggør bøger, der ikke længere er ophavsretsligt beskyttede, vil der opstå det,
som er betegnet ”det 20. århundredes sorte hul”, fordi nyere litteratur ikke vil
kunne tilgængeliggøres. Litterære værker er beskyttet af ophavsretten indtil 70
år efter ophavsmandens død. Udfordringen berører både finansie-
rings/betalingsmodeller og spørgsmålet om ”forældreløse værker”, dvs. værker,
der er beskyttede af ophavsretten, men hvor rettighedsindehaver ikke kan iden-
tificeres. Dette kan være en stor udfordring i forhold til massedigitalisering af
bogsamlinger fra Nationalbiblioteker og store universitetsbiblioteker, hvor man
arbejder med meget store titelmængder. I Danmark er problemet med forældre-
løse værker løst gennem aftalelicensordningen.
Bevaring af offentligt tilgængeligt materiale (public domain) – en løsning på
problemet omkring ressourcer til digitalisering kan være offentligt-private part-
nerskaber. Dette kan imidlertid rejse nye problemer bl.a. i forhold til, hvem der
har ejendomsretten til det digitaliserede materiale.
Tilgængeliggørelse på europæisk plan – Europeana står ligeledes over for en ud-
fordring i forhold til grænseoverskridende klarering af ophavsrettigheder til lit-
terære værker. Kulturinstitutioner ligger inde med materiale, som kun kan gø-
res tilgængeligt på europæisk plan, hvis kulturinstitutionen indgår separate af-
taler for tilgængeliggørelsen i hvert enkelt medlemland.
Formandskabets baggrundspapir
opridser, bl.a. i forlængelse af Kommissionens
meddelelse om Europeana, meget kort den udfordring, som Europa står overfor i forhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 10
til at gøre kulturelt indhold digitalt tilgængeligt. Der refereres ligeledes til en række
andre dokumenter fra Kommissionen, bl.a. høringsmeddelelsen vedr. kreativt online-
indhold.
Baggrundspapiret kan ligeledes ses i forhold til processen omkring Google Book Search.
Google Book Search er en service etableret af Google, der giver brugerne mulighed for
at søge i fuldtekst i bøger, og læse uddrag heraf. Er den pågældende bog ikke beskyttet
af ophavsretten, kan den desuden downloades i fuldtekst.
Adgangen til at læse uddrag af ophavsretsbeskyttede bøger har i USA medført et sags-
anlæg fra den dominerende forfatterforening og forlæggerforening i fællesskab. Det
opnåede forlig mellem parterne er i øjeblikket under genforhandling, men vil formo-
dentlig gøre det muligt mod betaling at erhverve ophavsretsbeskyttede bøger direkte fra
Google Book Search (i USA).
Det forlig, der tegner sig, vil have komplicerede konsekvenser for rettighedshaverne,
potentielt også de danske, hvorfor Danmark har bakket op om Kommissionens undersø-
gelser af sagen.
Desuden kalder Google Books oplagt på sammenligning med Europeana, eftersom
Google Book Search er en
kommercielt baseret
løsning på problematikken omkring
digital formidling af bøger og samtidig lægger op til en diskussion af, hvordan digital
tilgængeliggørelse af bøger i EU kan holde trit med USA.
Spørgsmålet om Google Books forventes i øvrigt nærmere drøftet på rådsmøde (konkur-
renceevne) den 3.-4. december 2009.
Baggrundspapiret munder ud i forslag til spørgsmål, som ministrene kan tage udgangs-
punkt i under drøftelsen på rådsmødet:
-
-
Hvilke centrale emner bør behandles i et europæisk initiativ til fremme af ensartede
vilkår for digitalisering af bøger mv.?
Hvordan kan regeringerne og EU gøre det lettere for private initiativer digitalt at
tilgængeliggøre bøger og lignende materiale for alle europæiske borgere, uanset
landegrænser?
Hvad kan medlemsstater og nationale institutioner gøre for at stille vigtigt digitali-
seret materiale frit tilgængeligt gennem Europeana – især for så vidt angår ikke-
ophavsretsbeskyttet materiale?
-
I tilknytning til drøftelsen vedr. digitalisering af bøger mv. forventes også gennemført
en udveksling vedr. fremtidige styrings- og finansieringsmodeller for Europeana. Her
fremlægger Kommissionen i sin meddelelse åbent en række forskellige muligheder, der
alle indeholder fordele og ulemper.
Angående finansiering kan der blive tale om offentligt-private partnerskaber, sponsore-
ring, medlemsbidrag fra kulturinstitutioner, direkte finansiering fra enkelte medlems-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 11
lande eller direkte finansiering fra alle medlemslande via en fordelingsnøgle. Kommis-
sionen peger ikke klart på nogen af disse muligheder i meddelelsen, og der forventes
heller ikke egentlige konklusioner herom under udvekslingen af synspunkter.
Uanset finansieringsformen står det dog klart, at Europeanas styringsstruktur vil
skulle tilpasses den indflydelse, som finansieringskilderne naturligvis vil ønske. Institu-
tionen er i øjeblikket organiseret som en stiftelse under nederlandsk lov.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
Europa-Parlamentet har med sin beslutning af 27. september 2007 om i2010: mod et
europæisk digitalt bibliotek bakket stærkt op om arbejdet med et europæisk digitalt
bibliotek.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Drøftelsen har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og erhvervslivet
Drøftelsen medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvenser for det
offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
For så vidt et direkte dansk bidrag til Europeana på et senere tidspunkt skulle blive
aktuelt, vil det blive afholdt inden for eksisterende bevillinger.
8. Høring
Punktet om politisk drøftelse vedr. digitalisering af bøger er blevet udsendt i høring i
EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål. Høringen gav ikke anledning til
bemærkninger.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i, at den vigtige indsats for digital adgang til Europas kulturarv står
over for en række væsentlige udfordringer, bl.a. i forhold til bred tilgængeliggørelse på
europæisk plan. Regeringen finder i den forbindelse, at mulige løsninger bør tilgodese
både hensynet til digitaliseringen og hensynet til rettighedshaverne.
Regeringen finder det i forlængelse heraf nyttigt, at formandskabet lægger op til, at der
på europæisk plan udveksles synspunkter herom.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 12
Alle lande forventes at deltage i drøftelsen og dermed bakke op om formandskabets
initiativ til at sætte punktet på dagsordenen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen af 28. august 2009 har, givet sin karakter af åbent baggrundspapir, ikke
været forelagt Folketingets Europaudvalg. Emnet vedr. Europeana har dog flere gange
været forelagt udvalget til orientering; senest på møde den 14. november 2008 forud for
rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 20.-21. november 2008.