Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2978 - uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
Indenrigs- og Socialministeriet
International
J.nr. 2009-5121
akj
28. oktober 2009
Samlenotat
om
EU-Komissionens forslag om et europæisk år for frivilligt arbejde i 2011
KOM (2009) 254 af 4. juni 2009: Forslag til Rådets beslutning om det eu-
ropæiske år for frivilligt arbejde (2011)
1. Resumé
Det foreslås i beslutningen, at 2011 gøres til ”året” for frivilligt arbejde. Målet
for året
er
at fremme og støtte medlemsstaternes, de regionale og lokale myn-
digheders og civilsamfundets indsats for at skabe betingelser, der gør frivilligt
arbejde mere attraktivt i Den Europæiske Union. Inden for disse mål lægges
der vægt på at skabe et frivilligfremmende klima i EU, styrke frivilligorganisa-
tionerne og højne kvaliteten af de frivilliges indsats, belønne og anerkende
frivilligorganisationerne samt styrke bevidstheden om værdien og betydningen
af frivilligt arbejde. Der afsættes 6 mio. EUR for perioden 1. januar 2011 til
31. december 2011. Derudover har Kommissionen foreslået at tildele 2 mio.
EUR over det foreløbige budgetforslag for 2010 til forberedende arbejde. Der
forudsættes 20 pct. medfinansiering af alle aktiviteter, som gennemføres på
nationalt niveau.
2. Baggrund
I resolutionerne fra Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer,
forsamlet i rådet af 27. juni 2002 og 16. november 2007 og i henstillingen af
20. november 2008 anerkendte Rådet og medlemsstaterne frivillige aktiviteter
som et centralt aspekt på ungdomsåret og vedtog fælles målsætninger for unges
frivillige aktiviteter og for unge frivillige mobilitet i EU. I tillæg opfordrede
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg i december 2006 Kommissio-
nen til at foreslå et europæisk år for frivilligt arbejde og til hurtigst muligt at
offentliggøre en hvidbog om frivillige aktiviteter og aktivt medborgerskab i
Europa.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i Traktatens artikel 308, hvorefter Rådet på forslag af
Kommissionen og efter at have indhentet udtalelse fra Europa-Parlamentet med
enstemmighed kan udfærdige passende forskrifter.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at målene for det foreslåede europæiske år kan ikke i
tilstrækkelig grad opfyldes af medlemsstaterne på grund af behovet for tværna-
tional informationsudveksling og udbredelse af god praksis i hele Fællesskabet
og kan derfor på grund af den foreslåede foranstaltnings omfang bedre gen-
nemføres på fællesskabsplan. Regeringen er enig heri.
Side
1
af
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
756170_0002.png
5. Formål og indhold
Formål: Formålet med det europæiske år er at fremme og støtte medlemsstater-
nes, de regionale og lokale myndigheders og civilsamfundets indsats for at
skabe betingelser, der gør frivilligt arbejde mere attraktivt i Den Europæiske
Union.
Kommissionen foreslår følgende fire delmål:
- Skabelse af et frivilligfremmende klima i EU: Frivilligt arbejde skal ind-
drages som en uadskillelig del af indsatsen for at tilskynde borgerne til at
tage aktiv del i samfundslivet og i mellemfolkelige aktiviteter i EU-
sammenhæng.
- Styrkelse af frivilligorganisationerne og højnelse af kvaliteten af de frivilli-
ges indsats. Der skal tilskyndes til etablering af netværk, mobilitet, samar-
bejde og synergi mellem frivilligorganisationerne og andre sektorer i EU-
sammenhæng.
- Belønning og anerkendelse af frivilligorganisationer
- Styrkelse af bevidstheden om værdien og betydningen af frivilligt arbejde.
Indhold:
De foranstaltninger, der iværksættes for at nå de opstillede mål, skal på såvel
fællesskabsplan som på nationalt, regionalt og lokalt plan omfatte følgende
initiativer, som er forbundet med målene for det europæiske år:
- Udveksling af erfaringer og god praksis;
- formidling af ressourcer af undersøgelser og forskning;
- konferencer, arrangementer og initiativer, der har til formål at skabe debat
og øge bevidstheden om vigtigheden og værdien af frivilligt arbejde og
værdsætte de frivilliges indsats;
- oplysnings- og pr-kampagner til formidling af særlige budskaber.
Der afsættes 6 mio. EUR for perioden 1. januar 2011 til 31. december 2011.
Derudover har Kommissionen foreslået at tildele 2 mio. EUR over det forelø-
bige budgetforslag for 2010 til forberedende arbejde. Der forudsættes 20 pct.
medfinansiering af alle aktiviteter, som gennemføres på nationalt niveau.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
I det omfang, statslige myndigheder vil søge om at udføre aktiviteter under
”frivillighedsåret”, vil det medføre en forpligtelse for den pågældende myndig-
hed til at finansiere 20 % af aktivitetens samlede udgifter.
Forslaget medfører en udgift på EU’s budget på i alt 8 mio. EUR i årene 2010-
2011. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift
ved projektet på ca. 1,2 mio. kr.
Side 2 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Beslutningen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske, miljømæssige eller be-
skyttelsesmæssige konsekvenser.
9. Høring
Udkastet til beslutning har været i høring i Specialudvalget for arbejdsmarkedet
og sociale forhold samt hos Frivilligrådet og Center for Frivilligt Socialt Ar-
bejde.
Danske Handicaporganisationer
Danske Handicaporganisationer (DH) takker for muligheden for at fremkomme
med høringssvar til EU-Kommissionens forslag om et europæisk år for frivil-
ligt arbejde i 2011.
DH mener, at det er en god ide og støtter således forslaget om et europæisk år
for frivilligt arbejde i 2011.
DH vil i den forbindelse bemærke, at alle former for frivilligt socialt arbejde
skal omfattes af indsatsen.
Endvidere anbefaler DH, at alt materiale i kampagnen gøres tilgængeligt for
personer med handicap, da ganske mange mennesker med handicap arbejder
frivilligt i såvel handicapbevægelsen som i alle andre typer af frivillige organi-
sationer.
Frivilligrådet
Frivilligrådet hilser EU-Kommissionens forslag velkomment og er samlet set
meget tilfreds med Kommissionens forslag til formål, mål og aktiviteter for
året. Frivilligrådet finder det således positivt, at det europæiske år får til formål
at skabe betingelser, der gør frivilligt arbejde mere attraktivt i EU, og at der
bliver sat fokus på temaer som skabelse af et frivilligfremmende klima i EU,
styrkelse af frivilligorganisationerne, anerkendelse af frivilligaktiviteter osv.
Frivilligrådet bemærker desuden, at Kommissionen lægger op til, at såvel den
frivillige sektor som andre parter, fx virksomheder, kan blive inddraget i gen-
nemførelsen af det europæiske år. Frivilligrådet er meget positiv over for dette,
da det er vigtigt, at de frivillige organisationer får indflydelse på, hvordan det
europæiske år skal løbe af stablen, og at den frivillige verden og andre parter
får mulighed for at byde ind med projekter og aktiviteter i løbet af året.
Frivilligrådet har dog et par enkelte bemærkninger til Kommissionens forslag.
På side 2, 2. afsnit i forslaget bliver det beskrevet, at frivilligt arbejde både kan
øge sammenhængskraften og forbedre de frivilliges kompetencer, hvilket Fri-
villigrådet er meget enig i. I samme afsnit fremgår det imidlertid også, at ”I
svære økonomiske tider er det så meget desto vigtigere, at EU erkender betyd-
ningen af frivilligt arbejde”.
Sætningen bliver ikke fulgt op, og man kan her blive bekymret for, hvad be-
tydning der ligger i sætningen. Man kan fx få det indtryk, at de frivillige orga-
nisationers indsats kan erstatte den offentlige indsats, hvis der i svære økono-
miske tider bliver behov for offentlige nedskæringer. Hvis sætningen skal for-
stås sådan, er det problematisk, da der i Danmark er tradition for, at den frivil-
lige indsats udelukkende er et supplement til den offentlige indsats. Frivilligrå-
det vil derfor opfordre til en præcisering af teksten.
Side 3 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På side 24 i forslaget bliver de finansielle omkostninger for det europæiske år
gennemgået. Her fremgår det, at hovedparten af EU-midlerne bliver afsat til
aktiviteter inden for delmål 1 (skabelse af et frivilligfremmende klima i EU),
og at det er inden for dette delmål, at medlemsstaterne kan ansøge om aktivi-
tetsmidler til dækning af 80 % af udgifterne. Det betyder, at der kun bliver afsat
midler til at gennemføre en temakonference inden for hhv. delmål 2 (styrkelse
af frivilligorganisationerne) og delmål 3 (anerkendelse af frivilligaktiviteter)
samt en oplysningskampagne og en afsluttende konference inden for delmål 4
(styrkelse af bevidstheden om værdien og betydningen af frivilligt arbejde).
Frivilligrådet er enig i, at delmål 1 er meget vigtigt, men Rådet vil samtidig
opfordre til, at der også bliver afsat midler til at gennemføre andre typer aktivi-
teter inden for de resterende delmål. Rådet vil generelt opfordre til, at regerin-
gen sikrer, at der bliver afsat midler, som man i det europæiske år kan anvende
til aktiviteter inden for alle delmål. Derved vil det også blive muligt at gennem-
føre aktiviteter om vigtige emner som fx kapacitetsopbygning, netværksdannel-
se på tværs af organisationer samt anerkendelse af de kompetencer man tileg-
ner sig som frivillig.
Frivilligrådet ser frem til et europæisk år for frivilligt arbejde i 2011, men Rå-
det vil samtidig gøre opmærksom på, at den frivillige sektor og dens udfordrin-
ger har flyttet sig markant siden det internationale frivillighedsår 2001.
Derfor vil Frivilligrådet opfordre til, at man gennemtænker, hvilke typer debat-
ter og initiativer, der passer til den frivillige sektor år 2011. Frivilligrådet bi-
drager meget gerne til planlægningen og gennemførelsen af det europæiske år
og foreslår, at man drøfter organisering og initiativer i en bredere kreds med
deltagelse af bl.a. Frivilligrådet, Center for frivilligt socialt arbejde, Frivilligt
Forum og Frivilligcentre og Selvhjælp Danmark (FriSe).
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Grundlæggende er FA positiv over for forslaget om et europæisk år for frivil-
ligt arbejde.
For så vidt angår målsætningen om at medlemslandene skal indføre passende
incitamenter for bl.a. virksomheder og arbejdsgivere til mere systematisk at
anerkende de kompetencer og kvalifikationer, som tilegnes gennem det frivilli-
ge arbejde bemærkes, at virksomheder og arbejdsgivere allerede i dag må for-
modes at anerkende kompetencer og kvalifikationer fra det frivillige arbejde i
det omfang dette er relevant.
Når det overvejes, om det er nødvendigt at indføre særlige incitamentsordnin-
ger, bør der lægges vægt på
at virksomhederne og arbejdsgiverne ikke pålægges nye administrative
byrder i forbindelse med incitamentsordningerne,
at evt. incitamententsordninger ikke kan misbruges til at skade konkurren-
cen mellem virksomhederne, og
at frivilligt arbejde i arbejdstiden forudsætter en aftale med arbejdsgive-
ren/virksomheden herom, fx i form af en lokal aftale for alle virksomhe-
dens medarbejdere.
Endelig kan det til orientering oplyses, at Finansrådet sammen med en række
frivillige organisationer arbejder med at etablere en frivillig gældsrådgivning til
Side 4 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udsatte borgere med særligt store gældsproblemer. Finansrådet tilbyder et kur-
sus, der skal klæde de frivillige rådgivere på, og har anbefalet sine medlems-
virksomheder at lade halvdelen af den tid, medarbejderen bruger på det frivilli-
ge arbejde være i arbejdstiden, således at den anden halvdel er i medarbejde-
rens fritid.
Center for Frivilligt Socialt Arbejde
Center for frivilligt socialt arbejde finder det vigtigt, at frivilligt arbejde til sta-
dighed sættes på dagsordenen, fordi det frivillige arbejde i betydeligt omfang
bidrager til løsning af velfærdsopgaver og er med til at styrke samfundets
sammenhængskraft via den enkeltes deltagelse i forpligtende fællesskaber.
Center for frivilligt socialt arbejde finder derfor også, at det er en rigtig god ide
at markere 10 året for det Internationale Frivillighedsår 2001 Center for frivil-
ligt socialt arbejde finder det positivt, at EU-kommissionen tager ansvar for at
sætte fokus på området i et europæisk perspektiv.
De fire delmål for Frivillighedsåret 2011, som Kommissionen har udpeget,
ligger i god tråd med, hvad der er interesse for i den frivillige sektor i Dan-
mark. Center for frivilligt socialt arbejde finder det især positivt, at EU-
kommissionen lægger vægt på, at man på europæisk plan såvel som nationalt
involverer de frivillige organisationer og andre berørte parter således, at de får
mulighed for at deltage i gennemførelse af arrangementer og herunder projek-
ter, som sættes i værk i løbet af året.
Center for frivilligt socialt arbejde finder det afgørende, at der sikres en dæk-
kende finansiering af de nationale aktiviteter i anledning af frivillighedsåret.
Finansieringen er en grundlæggende forudsætning for en kvalificeret planlæg-
ning og gennemførelse af de særlige aktiviteter og skal sikre, at aktiviteterne i
anledning af frivillighedsåret ikke finansieres af midler, der i forvejen er afsat
til det frivillige område.
Supplerende kan oplyses, at erfaringerne og resultaterne fra Det Internationale
Frivillighedsår 2001 var særdeles positive, og Frivillighedsåret 2001 bidrog i
høj grad til at synliggøre sektoren bredt og skabe øget lokalt engagement og
aktivitet. Ikke alene gav de mange arrangementer i løbet af 2001 de frivillige
foreninger øget synlighed og gode erfaringer med samarbejde på tværs, arran-
gementerne var også en øjenåbner for mange lokale politikere og embeds-
mænd, som ved selvsyn fik konstateret mangfoldigheden og livskraften i den
lokale frivillighed. Frivillighedsåret 2001 var uden tvivl med til at vitalisere
kommende års samarbejder på tværs af foreninger, forskellige sektorområder
lige fra kultur, idræt, social- og sundhedsområdet til samarbejde med kommu-
nernes forvaltninger og institutioner i den offentlige sektor.
Center for frivilligt socialt arbejde bidrager gerne med ideer til markering af
Frivilligåret 2011, ligesom vi stiller os til rådighed i forbindelse med planlæg-
ning og gennemførelse af mere generelle projekter – f.eks. omkring frivil-
ligt/offentligt samarbejde eller i forhold til kapacitetsopbygning og kompeten-
ceudvikling af frivillige sociale organisationer – og gerne i samarbejde med
f.eks. Frivilligrådet, Frivilligcenter og Selvhjælp Danmark, Frivilligt Forum og
andre relevante samarbejdsparter.
Vi tillader os at vedlægge et inspirationsnotat med foreløbige ideer til aktivite-
ter og projekter. Vi vil samtidig opfordre til, at Indenrigs- og Socialministeriet i
samarbejde med andre berørte ministerier i begyndelsen af 2010 afholder et idé
Side 5 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
seminar med deltagelse af bl.a. repræsentanter fra Frivilligrådet, et bredt udvalg
af frivillige organisationer samt Center for frivilligt socialt arbejde med henblik
på at skabe bred tilslutning til det Europæiske Frivillighedsår 2011.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens mål at styrke det frivillige arbejde og arbejde for en synlig
og kvalificeret frivillig sektor. Regeringen kan generelt tilslutte sig idéen om at
gennemføre et europæisk år 2011 for frivilligt arbejde og kan tilslutte sig det
foreslåede budget.
11. Forhandlingssituationen
Alle medlemsstater har erklæret deres støtte til forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6 af 6