Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2978 - uddannelse m.v. Bilag 3
Offentligt
756179_0001.png
Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 541
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Samlenotat ministerrådsmøde (uddannelse og ungdom) den 26. -
27. november 2009
Uddannelse:
1. Forslag til rådskonklusioner om læreres og skolelederes faglige udvik-
ling
- vedtagelse
(s. 2)
2. Forslag til rådskonklusioner om uddannelse af børn med indvandrer-
baggrund
- vedtagelse
- udveksling af synspunkter
(s. 8)
3. Forslag til budskaber om uddannelsesområdets bidrag til diskussionen
om den fremtidige Post-Lissabonstrategi
- vedtagelse
(s. 12)
4. Forslag til rådskonklusioner om udvikling af uddannelsessystemernes
rolle i en fuldt fungerende videntrekant
- vedtagelse
(s. 14)
5. Drøftelse om mangfoldighed og åbenhed – motivation til topkvalitet
inden for europæisk videregående uddannelse
- præsentation af Kommissionsrapport
- udveksling af synspunkter
(s. 18)
11. november 2009
Sags nr.:
075.90D.251
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
756179_0002.png
2
Ungdom:
10. Forslag til resolution om nye rammer for det europæiske samarbejde
på ungdomsområdet
- vedtagelse
- udveksling af synspunkter
(s. 24)
Uddannelse:
Pkt. 1: Forslag til rådskonklusioner om læreres og skolelederes
faglige udvikling
- vedtagelse
1. Resumé
Baggrunden for rådskonklusionerne er det uformelle ministermøde i Göteborg
den 23. – 24. september 2009, hvor lærere og skoleledere var sat på dagsor-
denen. Formålet med de foreliggende rådskonklusioner er at opfordre til, at
især nyuddannede lærere modtager relevant struktureret støtte i deres arbejde,
samt at skoleledere besidder de nødvendige kompetencer for at sikre et til-
fredsstillende læringsmiljø.
2. Baggrund
Baggrunden for rådskonklusionerne er det uformelle minister-
møde i Göteborg den 23. – 24. september 2009, hvor lærere og
skoleledere var sat på dagsordenen. Rådskonklusionerne afspejler
generelt diskussionen blandt ministrene under mødet i Göteborg.
Rådskonklusionerne tager desuden udgangspunkt i 1) Det Euro-
pæiske Råds konklusioner fra den 23. – 24. marts 2000 i Lissabon
vedr. lærermobilitet, 2) Strategirammen for det europæiske sam-
arbejde på uddannelsesområdet indtil 2010, 3) Rådskonklusio-
nerne fra den 27. juni 2002 om livslang læring, 4) Den fælles rap-
port på uddannelsesområdet fra den 26. februar 2004, 5) Den
fælles rapport på uddannelsesområdet fra den 23. februar 2006,
6) Rådskonklusionerne fra den 14. november 2006 vedr. effekti-
vitet og lige muligheder, 7) Rådskonklusionerne fra den 14. no-
vember 2006 vedr. fremtidige prioriteter for uddannelsesområ-
det, 8) Livslang Læring Programmet vedtaget den 15. november
2006, 9) Anbefalingerne fra Europa-Parlamentet og Rådet vedr.
nøglekompetencer den 18. december 2006, 10) Rådskonklusio-
nerne fra den 25. maj 2007 vedr. fremtidige indikatorer og mål-
sætninger, 10) Rådskonklusionerne fra den 21. november 2008
om ungdomsmobilitet, 11) Rådskonklusionerne fra den 21. no-
vember 2008 vedr. mobilitet for undervisningsmedarbejdere og
12) Strategirammen for det europæiske samarbejde på uddannel-
sesområdet indtil 2020 fra den 12. maj 2009.
Desuden fremhæves særligt 1) Rådskonklusionerne fra den 15.
november 2007 vedr. læreruddannelse og opdatering af kompe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
tencer for lærere og skoleledere samt 2) Rådskonklusionerne fra
den 21. november 2008 vedr. strukturerede støtteprogrammer,
rekruttering og videre faglige udvikling.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formål
Formålet med de foreliggende rådskonklusioner er at sætte fokus
på, hvorledes især nyuddannede lærere modtager relevant struk-
tureret støtte i deres arbejde for at undgå frafald, for at sikre lære-
res faglige kompetencer samt livslang læring. Hertil kommer, at
skoleledere skal besidde de rette kompetencer for at understøtte
lærere i deres arbejde.
Indhold
Rådskonklusionerne understreger, at uddannelsesområdet er na-
tionalt kompetenceområde, men at europæisk samarbejde på ud-
dannelsesområdet under den åbne koordinationsmetode samt via
mobilitetsprogrammerne (Programmet for Livslang Læring) kan
understøtte national politik og tiltag på uddannelsesområdet.
Derudover anerkender rådskonklusionerne følgende:
1) Lærernes viden, kompetencer og engagement sammenlagt med
kvaliteten af skoleledelse er den vigtigste faktor til at opnå et ud-
dannelsessystem af høj kvalitet. Det er derfor vigtigt at støtte læ-
rere i deres arbejde og sikre en høj faglig kvalitet både under ud-
dannelse og på arbejdsmarkedet.
2) Uddannelsesforløb bør være af høj kvalitet og baseret på et
praktisk element samt forskning. Det er vigtigt, at uddannelse,
støtteprogrammer for nye lærere og videre faglig udvikling bør
ses som et kontinuum.
3) Det er særlig vigtigt, at lærere modtager en form for strukture-
ret støtte i det første job efter endt uddannelse. Det samme gæl-
der for lærere, der vender tilbage til professionen efter en kortere
eller længere pause fra erhvervet.
4) Krav til lærere er mangfoldige og evigt forandrende. Derfor
skal lærere være med til at identificere egne behov for videre fag-
lig udvikling baseret på erfaringer i erhvervet.
5) Effektiv skoleledelse er en vigtig faktor i læreres videre faglig
udvikling og påvirker selve læringsmiljøet. Det er derfor vigtigt at
sikre, at skoleledere besidder de rette kompetencer til at under-
støtte læreres arbejde og de andre opgaver tilknyttet til skolele-
delse.
6) Lærere samt skoleledere kan drage nytte af de europæiske mu-
ligheder, der eksisterer for mobilitet og for at skabe netværk.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Der udtrykkes i rådskonklusionerne enighed om følgende:
1) De europæiske landes uddannelsessystemer er forskellige, men
de deler et fælles behov for at tiltrække lærere og skoleledere af
højeste kvalitet. Det er derfor vigtigt at definere en profil for læ-
rere og skoleledere, udvælge de bedste kandidater samt sikre, at
de kan varetage deres opgaver.
2) Uddannelser bør være af højeste kvalitet, evidensbaseret og re-
levant for de fremtidige behov, som lærere vil møde. Desuden er
det nødvendigt at sikre, at uddannelsesinstitutioner har kontakt
med forskningsmiljøet samt skoleledere.
3) Lærere bør have adgang til effektiv, personlig og professionel
støtte i deres arbejde, særligt i det første job efter endt uddannel-
se.
4) Læreres faglige udvikling skal være et kontinuum gennem hele
deres professionelle virke lige fra uddannelsesforløbet (med en
stærk praktisk komponent), støtteprogrammer i starten af deres
arbejde og gennem deres karriere: a) alle nyuddannede lærere bør
have adgang til støtte og vejledning, b) der opfordres til selvvur-
dering af professionelle behov, c) en udviklingsplan for lærere, d)
læringsmuligheder baseret på behov, e) professionelle udvik-
lingsprogrammer, f) gøre brug af mobilitet og netværk, g) profes-
sionel videreudvikling gennem forskning og andre sektorer.
5) Det er vigtigt at sikre, at skoleledere besidder de rette kompe-
tencer til at varetage de mangfoldige opgaver, skoleledere skal va-
retage. Skoleledere kan såvel som lærere drage nytte af erfarings-
udveksling på europæisk plan.
Rådskonklusionerne inviterer medlemsstaterne til
1) at tage yderligere skridt for at sikre, at man tiltrækker de bedst
kvalificerede til lærerfaget, og at lærere modtager tilstrækkelig
støtte i deres arbejde;
2) at gøre det muligt for lærere at modtage struktureret støtte til
professionel og personlig udvikling de første år i arbejde;
3) at overveje selvvurdering, og hvorledes behov for videre ud-
vikling imødekommes;
4) at aktivt promovere de muligheder for mobilitet, der eksiste-
rer, og støtte deltagelse i mobilitetsprogrammer;
5) at overveje skolelederes ansvar med hensigt på at lette admini-
strative byder for at sikre et fokus på læringsmiljøet og dermed et
højere uddannelsesniveau;
6) at sikre tiltag af høj kvalitet til gavn for udviklingen af viden,
kompetencer og holdninger, der er nødvendige for lærere og sko-
leledere;
7) at promovere aktiv deltagelse af embedsmænd og undervisere
på læreruddannelser i aktiviteter vedrørende erfaringsudveksling.
Rådskonklusionerne inviterer Kommissionen til
1) at udvikle og støtte europæisk samarbejde på områderne 1) læ-
reruddannelse, 2) videre faglig udvikling og 3) skoleledelse ved
hjælp af etablering af platforme samt aktiviteter for erfaringsud-
veksling;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
756179_0005.png
5
2) at præsentere praktisk information om strukturerede støtte-
programmer for alle nye lærere sammen med eksempler på, hvor-
ledes man kan udvikle disse støtteprogrammer;
3) at promovere og støtte lærere og skolelederes deltagelse i mo-
bilitetsprogrammer, partnerskaber og projekter via europæiske
programmer, særligt Livslang Læring Programmet;
4) at forberede et studie i udvælgelses-, rekrutterings- og uddan-
nelsesforløb for lærere i medlemsstaterne;
5) at lave et kompendium over nødvendige lærerkompetencer i
medlemsstaterne og videreudviklingsaktiviteter på området;
6) at støtte den videre udvikling af evidensbaseret undervisning
og skoleledelse, inklusiv via samarbejde med andre internationale
organisationer;
7) at informere Rådet om, hvilke tiltag medlemsstaterne har taget
for at imødekomme hensigtserklæringerne i rådskonklusionerne
fra den 15. november 2007 og den 21. november 2008, som der
bliver særligt henvist til i starten af rådskonklusionerne.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rådskonklusionerne medfører i sig selv ikke nogen ændringer for
gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne medfører i sig selv ikke nogen statsfinansiel-
le eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Høring
Rådskonklusionerne har været sendt i skriftlig høring. Rådskon-
klusionerne har ligeledes været drøftet på et møde i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse den 4. november 2009.
Kommunernes Landsforening (KL) tilkendegav at kunne støtte
flere af forslagene, men nævnte i den forbindelse, at rådskonklu-
sionerne kommer tæt på den kommunale beslutningskompeten-
ce. KL anerkender, at rådskonklusionerne ikke er bindende, men
at forslagene indebærer en række udgifter, ifald de udmøntes ef-
ter national beslutning derom. KL savnede i dokumentet en defi-
nition af rette kompetencer i forhold til lærer- og skolelederprofi-
len.
Danmarks Lærerforening (DL) DL mente, at rådskonklusionerne
ser fornuftige ud, især bemærkninger om den faglige skoleledelse.
Danske Lærerorganisationer International (DLI) havde forud for
mødet haft mulighed for at indsende holdninger til rådskonklusi-
onerne. Følgende bemærkninger blev sendt ind på baggrund af
en telefonsamtale om konklusionerne:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Generelt kan DLI tilslutte sig hovedpunkterne i udkastet til råds-
konklusioner:
- At lærernes kompetencer og professionelle tilgang til arbejdet er
en afgørende faktor for, at den enkelte elev erhverver de kompe-
tencer, der er forudsætningen for at kunne blive en aktiv borger i
et moderne, demokratisk samfund.
- At grunduddannelse på højt niveau og adgang til livslang pro-
fessionel udvikling er klare forudsætninger for at lærerne kan op-
fylde de mange krav der stilles til dem.
- At det er nødvendigt at gøre lærerprofessionen mere attraktiv
for dygtige unge, da rekruttering til lærerprofessionen er proble-
matisk i mange europæiske lande, og der samtidig er problemer
med at fastholde nyuddannede lærere til erhvervet.
- At skoleledelse er af afgørende betydning for et velfungerende
læringsmiljø, og at skolelederne skal lettes for administrative byr-
der for at kunne sætte fokus på undervisning, pædagogisk ledelse
og personaleforhold.
- At lærere og ledelse kan drage fordel af deltagelse i mobilitet-
sprogrammer.
Men DLI finder samtidig, at det vil kræve en meget høj grad af
præcisering af rådskonklusionerne, hvis de overhovedet skal få
nogen reel betydning. Samtidig finder vi enkelte af konklusioner-
ne direkte problematiske.
Rådskonklusionerne konstaterer, at lærerprofessionens anseelse
vil blive højnet, hvis talentfulde unge vælger lærererhvervet, og
de er garanteret uddannelse på højt niveau. Imidlertid er det me-
get usandsynligt, at de dygtigste unge i en årgang vil vælge lærer-
uddannelsen, hvis de høje krav ikke modsvares af
attraktive
løn-
og karrieremæssige forhold.
Rådskonklusionerne konstaterer som nævnt, at standarden af læ-
rernes uddannelse skal højnes. Imidlertid sættes der ingen kon-
krete mål. DLI finder det overordentligt vigtigt, at der sættes ty-
delige mål i forhold til uddannelsens længde, og om det fx er en
kandidatgrad med mulighed for overbygning og videreuddannel-
se. Anbefalingerne bør ligeledes forholde sig til om uddannelsen
er udelukkende teoretisk eller skal indeholde elementer af praksis.
I sammenhæng hermed, bør rådskonklusionerne omfatte anbefa-
linger til medlemsstaterne om organisering af og indhold i lærer-
nes grunduddannelse i overensstemmelse med de øvrige anbefa-
linger.
Flere steder i konklusionerne anbefales det, at lærerne deltager i
livslang professionel udvikling,
tilpasset den enkelte lærers behov.
Ar-
bejdsgivernes ansvar i denne sammenhæng bør understreges.
OECD’s TALIS undersøgelse viser, at lærerne i stort omfang op-
lever, at deres efteruddannelsesbehov ikke imødekommes. Enten
pga. ufleksibel tilrettelæggelse af lærernes arbejde, eller pga. af ar-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
756179_0007.png
7
bejdsgivernes manglende vilje til at finansiere den nødvendige ef-
teruddannelse. De enkelte medlemsstater bør ligeledes afklare an-
svarsfordelingen i relation til udbuddet og ikke mindst indholdet
i lærernes efteruddannelse.
DLI finder det betænkeligt, at konklusionerne omfatter en anbe-
faling af, at der skal udarbejdes en profil for den mest velegnede
ansøger til læreruddannelsen. Dels vil en sådan profil variere me-
get fra et medlemsland til et andet, dels har alle skoler brug for
forskellige ”lærertyper”, som afspejler det omgivende samfunds
diversitet.
Nøglekompetencerne bør fremhæves stærkere i konklusionerne
og ikke blot ’genkaldes’ i indledningen, da nøglekompetencerne i
stor udstrækning anvendes som reference og grundlag for mange
af EU-kommissionens meddelelser og anbefalinger.
DLI tilslutter sig betydningen af lærernes deltagelse i mobilitet
såvel som et led i grunduddannelsen som led i efteruddannelse
og deltagelse i skoleudvikling. Mødet med andre landes uddan-
nelsessystemer og skoler er en fremragende basis for refleksion
over egen praksis. DLI har en del betænkeligheder i forhold til
forestilling om, at det europæiske lærerkorps skulle kunne udøve
samme grand af mobilitet som fx ingeniører. Hertil er de sprogli-
ge og kulturelle barrierer for store.
Konklusionernes meget varme anbefaling af ’induction’-
programmer tager DLI med et vist forbehold, selvom vi generelt
tilslutter os, at modtagelsen af nyuddannede lærere skal forbere-
des og organiseres ordentligt af skolerne. OECD TALIS under-
søgelsen viser, at nyuddannede lærere oplever større disciplinære
problemer og er langt mere usikre i forhold til oplevelsen af egen
formåen end erfarne lærere. Derfor skal der naturligvis være mu-
lighed for støtte af den enkelte lærer, men et treårigt ”compre-
hensive induction programme” forekommer noget vidtgående.
En anbefaling af, at den enkelte skole planlægger og strukturer
modtagelsen af nye kolleger, må være tilstrækkeligt. Nye samar-
bejdsformer og teamsamarbejde skaber støttestrukturer, som i
langt højere grad end introduktionsprogrammer hurtigt bringer
nye kolleger ind i professionen.
DLI er enig i at den enkelte lærer har stor betydning for elever-
nes udbytte af skolegangen, men finder, at det store fokus på læ-
rerne medvirker til at sløre, at undervisning af høj kvalitet forud-
sætter et godt og frugtbart læringsmiljø på skolerne. Det er derfor
væsentligt at understrege, at gode rammer fra centrale eller lokale
myndigheder og dygtig skoleledelse er ufravigelige forudsætnin-
ger for at lærerne kan agere professionelt.
Dansk Magisterforening (DM) mente, at man under pkt. 10 i den
kommenterede dagsorden burde tilføje, at ”DK fortsat ønsker at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
756179_0008.png
8
støtte de kommunale kompetencer”, da man på sigt ikke kan vi-
de, hvilken indflydelse sådanne rådskonklusioner kan få.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium (PR) havde følgende
skriftlige kommentarer til rådskonklusionerne:
PR tilslutter sig rådskonklusionerne og er tilfreds med, at der i
dokumenterne om både lærere og skoleledere samt videntrekan-
ten lægges op til en sammentænkning af uddannelse, forskning
og innovation, og at praksiskoblingen, livslang læring og bedre
uddannelse af skoleledere også er på dagsordenen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for rådskonklusionerne, herunder især
opfordringer til erfaringsudveksling om lærere og skoleledere på
europæisk niveau samt at promovere europæiske mobilitetsmu-
ligheder for lærere og skoleledere.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater har taget positivt imod rådskonklusionerne,
der generelt afspejler diskussionen på det uformelle ministermø-
de i Göteborg den 23. – 24. september 2009.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
--------------------------------------------------------------
Pkt. 2: Forslag til rådskonklusioner om uddannelse af børn med
indvandrerbaggrund
- vedtagelse
- udveksling af synspunkter
1.
Resumé
Rådskonklusionerne opfordrer medlemsstater til at tage højde for det ud-
gangspunkt, som børn af migranter møder de nationale skolesystemer med.
Det er ligeledes formålet at opfordre medlemsstaterne til at sikre, at børn af
migranter ikke bliver udsat for direkte eller indirekte diskrimination i sko-
lesystemerne samt at sikre lige adgang til uddannelse, således at børn af mi-
granter bliver rustet til at opfylde deres fulde potentiale på arbejdsmarkedet
og i samfundet.
2. Baggrund
Rådskonklusionerne henviser til følgende tidligere dokumenter
på området 1) Direktiv 77/486/EØF om modersmålsundervis-
ning for børn af migranter fra EU medlemsstater, 2) Rådskon-
klusionerne om de fælles grundprincipper for integration af ind-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
vandrere, 3) Europa-Parlamentet og Rådets afgørelse
1720/2006/EF om at etablere Livslang Læring Programmet, der
inkluderer støtte til projekter vedr. interkulturel undervisning og
integration, 4) Rådskonklusionerne om effektiv og lige mulighe-
der for alle til uddannelse, 5) Europa-Parlamentet og Rådets hen-
stilling om nøglekompetencer for livslang læring fra den 18. de-
cember 2006, 6) Rådskonklusionerne fra den 13. – 14. marts
2008 vedr. uddannelsesniveauet for børn af migranter, 7) Den
Europæiske Pagt om Immigration og Asyl, 8) Rådskonklusioner
vedr. integrationspolitikkerne i EU, blandt andet for at imøde-
komme børn af migranters behov og 9) Rådskonklusionerne fra
den 21. november 2008 vedr. at sikre adgang til uddannelsesmu-
ligheder af høj kvalitet, især for unge med særlige behov.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formål
Formålet er at opfordre medlemsstater til at tage højde for det
udgangspunkt børn af migranter møder de nationale skolesyste-
mer med. Det er ligeledes formålet at opfordre medlemsstaterne
til at sikre, at børn af migranter ikke bliver udsat for direkte eller
indirekte diskrimination i skolesystemet.
Indhold
Rådskonklusionerne byder Grønbogen ”Migration og mobilitet –
udfordringer og muligheder for uddannelsessystemerne i EU”,
KOM (2008) 423, samt den efterfølgende og dertilhørende rap-
port fra Kommissionen velkommen.
Rådskonklusionerne er opmærksomme på følgende:
1) Migranter har i generationer bidraget og vil i fremtiden bidrage
mærkbart til den socioøkonomiske udvikling i Europa. I den
henseende er integration vigtigt.
2) Uddannelse spiller en nøglerolle, ikke blot hvad angår at sikre,
at børn af migranter kan udleve deres potentiale, men også hvad
angår at skabe et mangfoldigt samfund.
3) Integration er resultatet af en fælles indsats af samfundet, der
modtager migranter, og migranterne selv. En tværsektoral, poli-
tisk indsats og dialog med civilsamfundet er nødvendigt i en fæl-
les indsats.
4) Det uddannelsesmæssige niveau hos mange migranter er stadig
lavt sammenlignet med jævnaldrende børn fra værtslandet, selv
om flere børn af migranter klarer sig godt og bedre end tidligere
sammenlignet med børn fra værtslandet.
5) Det er især vigtigt med en indsats over for børn, der ikke blot
har et andet modersmål og kultur i forhold til værtslandet, men
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
også har socioøkonomiske udfordringer.
6) Udfordringer sammenlagt med ulige adgang til skolesystemet
og forskelle på skoler kan føre til en situation, hvor børn af mi-
granter er samlet i skoler med dårligere resultater end andre sko-
ler.
7) Uddannelsespolitik er nationalt kompetenceområde, men de
nævnte udfordringer er fælles for mange lande, hvorfor der er et
potentiale for europæisk samarbejde gennem relevante pro-
grammer så som Livslang Læring Programmet og Den Europæi-
ske Integrationsfond via den åbne koordinationsmetode.
Rådskonklusionerne inkluderer følgende opfattelse:
1) Uddannelse spiller en vigtig rolle i succesfuld integration. Ud-
dannelsesperspektivet er tværsektoralt og livslangt, og indsatsen
skal imødekomme børn af migranters behov, udfordringer og
udgangspunkt for læring. Børn af migranter kan blive samfunds-
bevidste borgere og udnytte deres fulde potentiale via uddannel-
se.
2) Uddannelsessystemer, der fokuserer på lige adgang til uddan-
nelse, kvalitet, definerede fælles målsætninger for undervisningen
og inkluderende undervisning har bedre forudsætninger for at
imødekomme behov.
3) Kulturel mangfoldighed bør ses som en kilde til vitalitet og be-
rigelse, samtidig med at den kulturelle identitet, kerneværdier og
fundamentale rettigheder i værtslandet fortsat bør være i fokus.
Gensidig respekt og interkulturel forståelse vil medføre fordele
for alle.
4) Tiltag så som anti-diskriminationsmekanismer, en forøgelse af
fleksibiliteten inden for uddannelsessystemerne og en fjernelse af
forhindringer til individuel udvikling kan hjælpe med at bekæmpe
segregering. Undervisning baseret på individuel og personlig læ-
ring samt det at højne niveauer på skoler med dårligere resultater
kan bidrage til at undgå segregering.
5) Specialiseret uddannelse, hvor kulturel og sproglig mangfol-
dighed håndteres, bør tilskyndes. Relevante undervisningsmeto-
der og relevant undervisningsmateriale for alle bør overvejes,
herunder blandt andet hvordan man kan tiltrække flere lærere
med indvandrerbaggrund.
6) Integrationsprocessen kan lettes gennem udvikling af lokale
partnerskaber.
7) Medlemsstaterne bør overveje specifikke forholdsregler til
støtte for færdigheder i værtlandets officielle sprog (eller et af de
officielle sprog).
8) Selv om det primære fokus bør være på modtagerlandets
sprog, kan det være en fordel på flere niveauer at tilskynde ele-
verne til at tilegne sig eller bevare kendskabet til deres moders-
mål.
10) Målrettet støtte kan bidrage til at modvirke uddannelsesmæs-
sige udfordringer, hvor integration endnu ikke er fuldendt.
Rådskonklusionerne inviterer medlemsstaterne til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
1) at træffe passende foranstaltninger på det rette niveau for at
tilpasse uddannelsessystemer med henblik på at give alle børn li-
ge og retfærdig adgang til uddannelse samt nødvendig støtte ved
for eksempel at udarbejde en integreret politisk tilgang til at imø-
dekomme behov eller ved at øge fleksibiliteten inden for uddan-
nelserne og fjerne eventuelle barrierer inden for et skolesystem;
2) at udvikle erfaringsudvekslinger i konteksten af strategiram-
men for europæisk samarbejde på uddannelsesområdet og via
den åbne koordinationsmetode;
3) at gøre brug af Livslang Læring Programmet, Den Europæiske
Socialfond og andre ressourcer så som den Europæiske Integra-
tionsfond til at udvikle projekter relateret til interkulturel uddan-
nelse og uddannelse for personer med indvandrerbaggrund.
Rådskonklusionerne inviterer Kommissionen til
1) at lette og støtte samarbejde mellem medlemsstaterne på om-
råderne beskrevet i rådskonklusionerne, herunder ved at identifi-
cere, udveksle, samle og sikre effektiv videndeling om erfaringer
og god praksis;
2) at overveje hvorledes, Direktiv 77/486/EØF kan imødekom-
me en moderne indvandringskontekst;
3) monitorere præstationsgabet mellem lærende med indvandrer-
baggrund og lærende fra værtslandet;
4) at samarbejde med andre internationale organisationer så som
Europarådet, UNESCO og OECD;
5) at sikre, at migrationsrelaterede spørgsmål på passende vis af-
spejles i Livslang Læring Programmet, handlingsplanen for vok-
senuddannelse samt Københavnprocessen;
6) at sikre, at migrationsrelaterede emner på passende vis afspej-
les i den sociale inklusionsproces.
Herudover har formandskabet inviteret til drøftelse i forlængelse
af vedtagelsen af rådskonklusionerne. I den sammenhæng har de
udsendt et diskussionsoplæg på en enkelt side, der inkluderer to
spørgsmål:
1) Hvilke politikker understøtter bedst succesfuld integration af
nylig ankomne børn af migranter og unge mennesker med anden
etnisk baggrund i uddannelsessystemerne, herunder i relation til
at opnå nødvendige sproglige kompetencer, hvad angår værtslan-
dets sprog.
2) Hvilke faktorer er med til at skabe et endnu større kompeten-
cegab mellem børn af migranter og børn født i værtslandet?
Hvilke politikker på både undervisningsområdet og andre områ-
det er bedst til at adressere denne problemstilling?
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rådskonklusionerne medfører i sig selv ikke nogen ændringer for
gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne medfører i sig selv ikke nogen statsfinansiel-
le eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Høring
Rådskonklusionerne har været sendt i skriftlig høring. Rådskon-
klusionerne har ligeledes været drøftet på et møde i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse den 4. november 2009.
Specialudvalget havde ingen bemærkninger til rådskonklusioner-
ne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser det svenske formandskabs prioritet velkom-
men. Regeringen er tilfreds med rådskonklusionerne, der også af-
spejler den førte danske politik, herunder inkluderende og indivi-
duel undervisning sammenlagt med fælles klare målsætninger for
undervisningen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstater har modtaget udkast til rådskonklusioner
positivt. Der er ingen udeståender i forhandlingerne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
--------------------------------------------------
Pkt. 3: Forslag til budskaber om uddannelsesområdets bidrag til
diskussionen om den fremtidige Post-Lissabonstrategi
- vedtagelse
1.
Resumé
Budskaberne fokuserer på tre områder, hvor uddannelse kan være med til at
sikre en videnbaseret økonomi i Europa: 1) investering i uddannelse, 2)
strategirammen for det europæiske samarbejde på uddannelsesområdet indtil
2020 og 3) en fuldt fungerende videntrekant.
2. Baggrund
Baggrunden for budskaberne er det kommende december-møde
i Det Europæiske Råd, hvor den kommende opdatering af Lissa-
bonstrategien, Post-Lissabonstrategien, er sat på dagsordenen.
Desuden er baggrunden, at Post-Lissabonstrategien skal diskute-
res under det kommende spanske EU-formandskab i 1. halvår af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
2010.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formål
Formålet med budskaberne er at gentage elementer på uddannel-
sesområdet, som kan spille en vigtig rolle i den kommende Post-
Lissabonstrategi og i målsætningen om at skabe en videnbaseret
økonomi.
Indhold
Budskaberne
indeholder tre punkter:
1) En henvisning til investering i uddannelse, der tager udgangs-
punkt i konklusioner fra DER fra den 19. – 20. marts 2009. En
højere, målrettet og effektiv investering understreges som et
middel til at imødekomme nuværende og langsigtede udfordrin-
ger for økonomien og samfundet.
2) En henvisning til strategirammen for det europæiske samar-
bejde på uddannelsesområdet indtil 2020 vedtaget den 12. maj
2009. Uddannelse på alle niveauer skal være åbne og relevante
for en miljøvenlig, videnbaseret økonomi og forberede borgere
på sociale og økonomiske forandringer. Nøglekompetencer
sammenlagt med livslang læring, herunder mobilitetsmuligheder,
er vigtigt for omstillingsevnen i samfundet samt innovation.
Partnerskaber mellem uddannelsesudbydere og relevante parter
bør videreudvikles.
3) En henvisning til videntrekanten. En fuldt fungerende viden-
trekant (uddannelse, forskning og innovation) kan være med til at
sikre en europæisk økonomi og et europæisk samfund baseret på
kreativitet, innovation og viden. Herunder skal læreres faglige
udvikling skal sikres og samspillet mellem højere videregående
uddannelse og forskning i Europa styrkes.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Budskaberne medfører i sig selv ikke nogen ændringer for gæl-
dende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Budskaberne medfører i sig selv ikke nogen statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
756179_0014.png
14
9. Høring
Budskaberne har været sendt i skriftlig høring. Budskaberne har
ligeledes været drøftet på et møde i EU-specialudvalget vedrø-
rende uddannelse den 4. november 2009.
Beskæftigelsesministeriet har indsendt følgende skriftlige be-
mærkning:
Beskæftigelsesministeriet kan tilslutte sig forslaget til nøglebud-
skaber.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter budskaberne, der er en gentagelse af tidligere
positioner, som bidrag til diskussionen om Post-
Lissabonstrategien på det kommende møde for Det Europæiske
Råd.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre lande forventes at støtte budskaberne.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
------------------------------------------------
Pkt. 4: Forslag til rådskonklusioner om udvikling af uddannelses-
systemernes rolle i en fuldt fungerende videntrekant
- vedtagelse
1.
Resumé
Rådskonklusionerne udtrykker enighed om, at en fuld integreret videntre-
kant (uddannelse, innovation og forskning) vil styrke Europas innovations-
kapacitet og udviklingen af en kreativ og videnintensiv økonomi og dertil
svarende samfund. Uddannelsessystemernes grundlæggende rolle er at sørge
for udvikling af personer, så de kan virkeliggøre deres fulde potentiale. Dette
kræver en udvikling af uddannelsessystemernes specifikke funktion i viden-
trekanten, hvilket disse rådskonklusioner har til hensigt at understøtte.
2. Baggrund
Baggrunden for rådskonklusionerne om videntrekanten er 1)
kerneværdierne i Lissabonstrategien og 2) Det Europæiske Råds
anerkendelse fra den 8. – 9. marts 2009 vedr. uddannelse som
forudsætning for en velfungerende videntrekant og fremtidig
vækst.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formål
Rådet er bevidst, 1) om den globale, økonomiske situation og fo-
kus på Lissabonstrategien som grundlag for effektivt og varigt
opsving i EU, 2) at alle tre komponenter skal fungere efter hen-
sigten og i fuldt samspil, hvis EU skal kunne klare globale udfor-
dringer og 3) at uddannelsessystemernes grundlæggende rolle er
at sørge for udvikling af personer, så de kan virkeliggøre deres
fulde potentiale. Dette kræver dog en udvikling af uddannelsessy-
stemernes specifikke funktion i videntrekanten.
Indhold
Rådskonklusionerne udtrykker enighed om, at en fuld integreret
videntrekant (uddannelse, innovation og forskning) vil styrke Eu-
ropas innovationskapacitet og udviklingen af en kreativ og viden-
intensiv økonomi og dertil svarende samfund via 1) en videnbase
i konstant udvikling på højere uddannelsesinstitutioner og forsk-
ningscentre, som kan udmøntes i innovative produkter, service,
tilgange og metoder i økonomien og samfundet og 2) støtte en
kreativ kultur, en innovativ kultur og en iværksætterkultur for at
understøtte en progressiv udvikling af en større iværksætterkultur
i uddannelse samt bidrage til at opfylde målene i initiativet Nye
Kvalifikationer for Nye Job og at gøre mærkbar fremskridt med
de højere uddannelsesinstitutioners moderniseringsdagsorden.
Rådskonklusionerne identificerer følgende udfordringer:
1) Behovet for at slå bro over kulturelle forskelle mellem uddan-
nelse, forskning og innovation.
2) Behovet for en mere innovativ kultur og en iværksætterkultur
på højere uddannelsesinstitutioner.
3) Behovet for at forbedre kommunikation og mobilitet mellem
undervisnings-/forskningsverden og erhvervslivet samt mobilitet
mellem forskellige akademiske og forskningsmæssige discipliner.
4) Behovet for yderligere at reformere højere uddannelsesinstitu-
tioners styrings- og finansstrukturer.
Rådskonklusionerne udtrykker enighed om, at følgende generelle
principper bør ligge til grund for de politikker, der udformes med
henblik på at tackle de tidligere nævnte udfordringer:
1) Konceptet om videntrekanten relaterer til behovet for at for-
bedre investeringers virkning på de tre områder via systematisk
og kontinuerlig interaktion.
2) En sammenhængende politikudformning er nødvendig for at
integrere videntrekanten både på medlemsstats- og europæisk ni-
veau.
3) Forskning og innovation, og resultaterne heraf, skal føres til-
bage til uddannelse.
4) Den traditionelle akademiske kultur skal suppleres med en be-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
vidsthed om, at den spiller en rolle i grundlaget for kommende
økonomisk vækst, velstand og livskvalitet.
5) Der skal tages hensyn til videntrekanten, når der udvikles livs-
lang læring strategier på nationalt, regionalt og institutionelt ni-
veau.
6) Det er vigtigt at erkende, at høj uddannelseskvalitet inden for
samfundsvidenskab og humaniora spiller en vigtig rolle for inno-
vation.
7) Den europæiske diversitet af uddannelsesinstitutioner og
forskningscentre er positivt for udviklingen af forskellige tilgange
til en velfungerende videntrekant.
Rådskonklusionerne nævner syv handlingsprioriteter for at imø-
dekomme nævnte udfordringer og sikre nævnte behov:
1) Øget sammenhæng mellem uddannelses-, forsknings-, og in-
novationspolitikkerne;
2) Fremskyndelse af pædagogisk reform;
3) Partnerskab mellem højere uddannelsesinstitutioner og andre
relevante parter;
4) Foranstaltninger til udvikling af en innovationskultur på højere
uddannelsesinstitutioner;
5) Skabelse af incitamenter for højere uddannelsesinstitutioner til
at udvikle viden, der kan overføres;
6) Nye tilgange til kvalitetssikring;
7) Udvikling af EIT som en rollemodel for fremtiden.
Ydereligere understreger rådskonklusionerne vigtigheden af 1) at
sikre at Post-Lissabonstrategien anerkender uddannelse som vi-
dentrekantens grundlag og samspillet mellem de tre elementer i
videntrekanten, 2) at sikre fuldt samarbejde mellem og fuld sam-
ordning af strategierne til udviklingen af det europæiske rum for
videregående uddannelse, det europæiske forskningsrum og initi-
ativerne på innovationsområdet, 3) at Kommissionen tager fuldt
hensyn til Post-Lissabonstrategien, når forslag til fællesprogram-
mer inden for uddannelse udarbejdes og overvejer, hvordan
strukturfondene kan bruges til at støtte initiativer med hensigt til
at udvikle uddannelse om grundlag for videntrekanten.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Rådskonklusionerne medfører i sig selv ikke nogen ændringer for
gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne medfører i sig selv ikke nogen statsfinansiel-
le eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
756179_0017.png
17
Rådskonklusionerne har været sendt i skriftlig høring. Rådskon-
klusionerne har ligeledes været drøftet på et møde i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse den 4. november 2009.
Danske Universiteter (DU) understregede vigtigheden af univer-
siteternes autonomi, som er universiteternes hjerteblod i det dan-
ske uddannelsessystem.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF) fandt, at autonomien var
truet. Et samarbejde med erhvervslivet er fint, men lærerne skal
kunne bestemme over undervisningen. DSF henstillede endvide-
re, at midlerne til uddannelse fortsat skulle være offentlige, lige-
som der skulle være lige adgang til uddannelse via SU. Endelig
ønskede DSF ikke brugerbetaling på uddannelserne.
Dansk Industri (DI) er interesseret i at samarbejde med universi-
teterne og var overordnet set tilfreds med indholdet af rådskon-
klusionerne. Dog var der for megen fokus på højere videregåen-
de uddannelser.
DM tilkendegav, at uddannelserne skal være direkte anvendelige,
og savnede i den danske tekst ordene ”fleksibilitet” og ”omstil-
lingsparathed”. Uddannelse er et nationalt anliggende, og et evt.
samarbejde skal foregå i gensidig respekt.
Danske Regioner (DR) fandt papiret fornuftigt, herunder sektor-
udvikling og innovation på universiteterne, og mente, at profes-
sionshøjskoleniveauet også var medtænkt i papiret.
KL mente, at en naturlig konsekvens heraf måtte være, at profes-
sionshøjskolerne blev økonomisk styrket.
DI tilkendegav, at erhvervsakademierne i denne sammenhæng
var lige så vigtige.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium (PR) havde følgende
skriftlige kommentarer til rådskonklusionerne:
PR tilslutter sig rådskonklusionerne og er tilfreds med, at der i
dokumenterne om både lærere og skoleledere samt videntrekan-
ten lægges op til en sammentænkning af uddannelse, forskning
og innovation, og at praksiskoblingen, livslang læring og bedre
uddannelse af skoleledere også er på dagsordenen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser rådskonklusionerne velkommen, herunder især
henvisninger til moderniseringsdagsordenen for højere uddannel-
sesinstitutioner, henvisninger til relevante parter og henvisningen
til EIT som rollemodel for fremtidige, lignende projekter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne har været positive over for udkastet til råds-
konklusioner, der har til hensigt at bidrage til en bedre integreret
videntrekant med uddannelse som grundlag for en fuldt funge-
rende videntrekant.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
------------------------------------------------------------------
Pkt. 5: Drøftelse om mangfoldighed og åbenhed – motivation til
topkvalitet inden for europæisk videregående uddannelse
- præsentation af Kommissionsrapport
- udveksling af synspunkter
1. Resumé:
Formandskabet ønsker at benytte ministerrådsmødet til at drøfte kvalitets-
sikring af videregående uddannelser. I den sammenhæng har formandskabet
efter konsultation i arbejdsgruppen udarbejdet et diskussionsoplæg, hvori de
stiller to spørgsmål til drøftelsen på det kommende ministerrådsmøde:
1) Hvad mere skal der gøres for at understøtte den europæiske dimension af
kvalitetssikring, især med henblik på at udvikle systemet for anerkendelse af
kvalifikationer, når det gælder studenter- og forskermobilitet på højere vide-
regående uddannelse i Europa?
2) Vil et sofistikeret og respekteret gennemsigtighedsinstrument på europæisk
niveau hjælpe med at understrege styrkerne i det europæiske videregående ud-
dannelsesområde ved at tillade sammenligninger og ved at give troværdig in-
formation til studerende, forskere, arbejdsgivere og embedsmænd? Er der
enighed om. at udviklingen af et sådan system er mere presserende set i lyset
af det voksende antal af mindre sofistikerede, internationale sammenlignings-
systemer (”ranking), der får mere og mere opmærksomhed?
2. Baggrund
Baggrunden for drøftelsen er den bredere dagsorden om at sikre
uddannelse af høj kvalitet i Europa 1) for at bidrage til skabelsen
af en videnbaseret økonomi, 2) for at kunne respondere på glo-
bale tendenser på uddannelsesområdet og 3) for at kunne kon-
kurrere globalt på markedet for videregående uddannelser og
forskning. Kvalitetssikring er generelt set et anliggende for insti-
tutioner, men globale tendenser gør det ifølge diskussionsoplæg-
get nødvendigt at samarbejde på området.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formål
Diskussionsoplægget har til opgave at diskutere kvalitetssikring
og gennemsigtighedsinstrumenter som motivation for topkvalitet
i videregående uddannelse samt at delvist skitsere det arbejde, der
allerede er igangsat på europæisk niveau på dette område.
Indhold
En række af initiativer er sat i gang under Bolognaprocessen for
at skabe et område for videregående uddannelse, hvor studeren-
de kan vælge mellem kurser af høj kvalitet og have fordel af en
nem anerkendelsesprocedure. Meget er blevet gjort for at gøre
uddannelser mere sammenlignelige og tilsvarende, mere konkur-
rencedygtige og mere attraktive, men nogle reformer mangler
stadig at blive gennemført under denne proces.
Moderniseringsdagsordenen for videregående uddannelsesinstitu-
tioner, der startede i EU-regi i 2006, deler mange målsætninger
med Bolognaprocessen så som mobilitet, anerkendelse og kvali-
tetssikring.
Hvorfor er kvalitetssikring vigtigt? Ifølge diskussionsoplægget er
kvalitetssikring og anerkendelse af kvalifikationer vigtigt, da glo-
balisering og økonomisk integration går hånd i hånd med et stør-
re behov for akademisk og professionel mobilitet. Det er derfor
hensigtsmæssigt med troværdig information for studerende, for-
skere og arbejdsgivere om kvaliteten af uddannelser.
Hvad er status for kvalitetssikring i Europa? I Kommissionens
seneste rapport, KOM(2009) 487, gøres der status for udviklin-
ger på området siden 2006. En overordnet konklusion er, at in-
frastrukturen for europæisk kvalitetssikring har udviklet sig
enormt i løbet af de seneste par år både på internt institutionelt
niveau og eksternt niveau, herunder understreges især oprettelsen
af nationale agenturer for kvalitetssikring. Oprettelsen af nationa-
le agenturer skaber ifølge diskussionsoplægget et behov for ud-
viklingen af netværk for kvalitetssikring på europæisk niveau.
Til trods for den meget positive udvikling på området, eksisterer
der dog visse problemstillinger: 1) de mange forskellige agentu-
rer, aktører og netværk på nationalt og europæisk niveau gør det
svært at forstå systemet for kvalitetssikring, 2) mange agenturer
er af ren national karakter og opererer ikke i høj grad uden for
nationale grænser, 3) retningslinjerne for kvalitetssikring i Bolog-
naprocessen (”The Standards and Guidelines for Quality Assu-
rance”) bliver stadig fortolket på mange forskellige måder og
kendskabet til dem varierer mellem lande og institutioner, hvor-
for retningslinjerne bør finjusteres og 4) kommissionsrapporten
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
fremhæver det voksende antal af sammenligningssystemer (”ran-
king”) for videregående uddannelsesinstitutioner nationalt. Disse
sammenligningssystemer kan både ses som en forlængelse af kva-
litetssikring, men kritiseres ofte for blot at fokusere på forskning
og for at sammenligne institutioner i stedet for fag.
Hvad er gennemsigtighedsinstrumenters rolle? Ifølge diskussi-
onsoplægget er gennemsigtighedsinstrumenter og kvalitetssik-
ringsredskaber vigtigt for Europas evne til at udnytte den styrke,
der ligger i et videregående uddannelsesområde karakteriseret af
rigdom og diversitet. Information til studerende og andre brugere
er i den henseende vigtigt. En måde, hvorpå man kan stimulere
informationsspredning på europæisk plan, er ifølge den førnævn-
te kommissionsrapport ved at opfordre institutioner til tværnati-
onalt samarbejde og ved at udvide den europæiske dimension
ved kvalitetssikring eventuelt ved at skabe kvalitetsmærkning ba-
seret på brede disciplinære områder.
Internationalt er der samtidig en tendens til sammenligningssy-
stemer, der direkte sammenligner og rangordner institutioner.
Mere sofistikerede systemer, end de systemer der i dag eksisterer
på internationalt niveau, kan være et hjælpsomt redskab til at
sammenligne videregående uddannelsesinstitutioner og studieret-
ninger, hvilket blev understreget på det ministerielle Bologna-
møde i 2009.
Kommissionen har som respons til den førnævnte problemstil-
ling støttet udviklingen af mere sofistikerede gennemsigtigheds-
systemer via for eksempel den øvelse, der havde til hensigt at
klassificere institutioner i Europa baseret på deres diverse profiler
og missioner. På baggrund af resultatet fra denne specifikke øvel-
se lancerede Kommissionen i maj 2009 et toårigt langt studie om
design og tests af et multidimensionalt sammenligningssystem.
Hensigten med dette studie er at undersøge svagheder ved eksi-
sterende sammenligningssystemer samt at fokusere bredere på et
institutionelt og et fagligt niveau i et multidimensionalt sammen-
ligningssystem. Målsætningen er at designe et sofistikeret og
brugbart system.
Formandskabet stiller på baggrund af drøftelsen følgende to
spørgsmål:
1) Hvad mere skal der gøres for at understøtte den europæiske
dimension af kvalitetssikring, især med henblik på at udvikle sy-
stemet for anerkendelse af kvalifikationer, når det gælder studen-
ter- og forskermobilitet på videregående uddannelse i Europa?
2) Vil et sofistikeret og respekteret gennemsigtighedsinstrument
på europæisk niveau hjælpe med at understrege styrkerne i det
europæiske videregående uddannelsesområde ved at tillade sam-
menligninger og ved at give troværdig information til studerende,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
756179_0021.png
21
forskere, arbejdsgivere og embedsmænd? Er der enighed om. at
udviklingen af et sådan system er mere presserende set i lyset af
det voksende antal af mindre sofistikerede, internationale sam-
menligningssystemer (”ranking), der får mere og mere opmærk-
somhed?
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Formandskabsoplægget medførere i sig selv ikke nogen ændrin-
ger for gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet og beskyttelsesniveauet
Formandskabsdrøftelsen medfører i sig selv ikke nogen statsfi-
nansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
9. Høring
Diskussionsoplægget har været sendt i skriftlig høring den 10.
november 2009. Desuden vil dette emne blive genstand for
ydereligere diskussion i fremtiden i EU-specialudvalget, da der
tegner sig et billede af, at EU-specialudvalget ønsker at drøfte
kvalitetssikring nærmere.
Følgende bemærkninger er modtaget skriftligt:
Dansk Magisterforening: I DM er vi generelt modstandere af et-
hvert forsøg på at lave rankinglister, da de for det første alene
lægger op til øget konkurrence mellem de berørte institutioner,
hvor et øget samarbejde - både på europæiske og på nationalt ni-
veau - ville være mere befordrende for den videnspredning og
mobilitet, som vi er helt enige i, at man skal forsøge at øge. Det
er stadig sådan, at det personlige kendskab mellem universitetslæ-
rere på forskellige institutioner er en uhyre væsentlig faktor i et
positivt mobilitetsvalg for både ansatte og studerende. Og den
personlige kontakt etableres bedre gennem samarbejde end nok
så forfinede og avancerede opgørelsesmetoder.
For det andet vil enhver ranking have et meget kortsigtet per-
spektiv - de offentliggøres typisk en gang om året, hvor både
forsknings- og undervisningen på universitetsniveau bør operere
med en væsentlig længere tidsdimension. Videregående uddan-
nelse er ikke direkte sammenligneligt med et fodbold-hold, hvor
det, når sæsonen er omme, kan afgøres om der har været tale om
succes eller fiasko alt efter hvor mange pokaler, der er kommet i
skabet. Bedømmelsen af relevans for specielt forskning må i sa-
gens natur have en dimension over årtier og ikke et enkelt år.
For det tredje har et hvilket som helst bedømmelsessystem en
tendens til at blive styrende for aktiviteten i den organisation,
som bliver bedømt. Hvis et ranking- eller gennemsigtighedssy-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
stem gennemfører bedømmelser på årsbasis, vil institutionerne i
sagens natur tilpasse studierne til at falde så godt ud i en sådan
kortsigtet måling som muligt, hvorved der er risiko for, at univer-
sitetsstudier reduceres til alene at være tillæring af paratviden,
mens den mere langsigtede intellektuelle udvikling af de stude-
rendes evne til at tænke selv, nedprioriteres. Disse almene intel-
lektuelle/akademiske kvalifikationer er endvidere i sagens natur
sværere at måle end den konkrete paratviden, hvilket øger frygten
for, at de vil blive nedprioriteret. Derved må man formode, at de
færdiguddannedes efterfølgende anvendelighed på arbejdsmarke-
det reduceres tilsvarende.
Vi har i DM et meget stort antal medlemmer, som har fundet be-
skæftigelse inden for områder på arbejdsmarkedet, som ingen på
forhånd ville mene, at deres uddannelse havde direkte sigte imod.
De har netop fundet ansættelse med baggrund i deres almene
akademiske kvalifikationer og ikke fordi, at de havde specialistvi-
den inden for området fra deres uddannelse. Der er således en ri-
siko for, at et ranking- eller gennemsigtighedssystem, som hviler
på kortsigtede årlige målinger, direkte medvirker til at reducere
frem for at forøge kvaliteten af universitetsuddannelserne.
Når dette så er sagt, er DM som nævnt meget stor tilhænger af, at
barrierer for øget mobilitet blandt både studerende og ansatte re-
duceres så meget som muligt. Det er dog vigtigt at holde sig for
øje, at der - også inden for EU - er så store forskelle i f.eks. løn-
niveau, at der vil være risiko for brain drain i nogle medlemssta-
ter, hvis ikke der arbejdes med ordninger, som kan fremme brain
circulation i stedet for brain drain. Det kunne f.eks. være via en
øget anvendelse af ordninger som sabbatical leave eller tilsvaren-
de, som giver universitetslærere en mulighed for at opholde sig i
en anden institution i en begrænset periode for derefter at vende
tilbage til deres "moder-institution" i hjemlandet.
Et andet problem ligger i anerkendelse af professionelle kvalifika-
tioner. For studerende har der gennem efterhånden mange år ek-
sisteret en Europaråds-konvention og et europæisk netværk for
gensidig anerkendelse af studier og studieelementer. Men et til-
svarende værktøj mangler for de ansatte. Der vil derfor være risi-
ko for, at en dansk lektor kun tilbydes en ansættelse som under-
visningsassistent ved f.eks. et fransk universitet, hvilket i sagens
natur er helt uacceptabelt og hæmmende for øget mobilitet.
Endelig ligger der også barrierer i forhold til diverse sociale ydel-
ser, pensionsbidrag m.v., men det er der jo allerede igangsat ar-
bejde med løsning af på EU-niveau.
Konkluderende kan DM anbefale, at der arbejdes videre med at
fremme ordninger, som kan øge mobiliteten, men at dette ikke
gøres ved at indføre nye ranking eller såkaldte gennemsigtigheds-
værktøjer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
756179_0023.png
23
Kvalitetsvurderinger bør følge det arbejde, som allerede er igang-
sat i regi af Bolognaprocessen, og det etablerede register for kva-
litetsvurderingsorganisationer EQAR. Det er for tidligt at kon-
kludere, at disse pan-europæsike initiativer ikke er tilstrækkelige,
hvorfor EU ikke bør gå videre med at etablere nye initiativer,
som ikke nødvendigvis vil være fremmende for det grundlæggede
formål - måske er der snarere en stor risiko for det modsatte.
EU og dets medlemsstater må ændre tilgangen til universiteterne
fra at være altdomineret af kontrol, dokumentationskrav og utal-
lige målinger til et system, som bygger på en grundlæggende tillid
til, at universiteter og deres ansatte gør, hvad de kan for at levere
en så høj kvalitet, som de ressourcer, der stilles til rådighed, giver
mulighed for.
CIRIUS: CIRIUS har modtaget EU-specialudvalgets mail med
udkastet om formandsskabsdrøftelsen om diversitet og gennem-
sigtighed. Vedrørende udviklingen af et respekteret gennemsig-
tighedsinstrument på europæisk niveau ser vi frem til resultatet af
Kommissionens feasibility studie om et mere nuanceret rankin-
ginstrument. Brugen af ranking har været diskuteret i Kommissi-
onens anerkendelsesnetværk, NARIC-netværket, samt i Europa-
rådets og Unescos anerkendelsesnetværk, ENIC-netværket, og
der er overordnet set en meget stor skepsis overfor brugen af
rankinglister i forbindelse med anerkendelse af udenlandske ud-
dannelseskvalifikationer. I særdeleshed er der stor skepsis over
for de eksisterende rankinginstrumenter, fordi disse måler på
snævre indikatorer, eksempelvis antallet af publicerede artikler fra
de enkelte universiteters lektorer og professorer.
Hvorvidt om man kan udvikle et mere nuanceret rankinginstru-
ment, som måler på flere indikatorer, herunder blandt andet in-
stitutionernes pædagogiske kompetencer, frafald mv., så det kan
blive et effektivt transparensredskab i anerkendelse, er umuligt at
sige på nuværende tidspunkt. Der er imidlertid en fare for, at
rankinglister kan have en modsat effekt for anerkendelsen af
udenlandske uddannelseskvalifikationer, idet man kan risikere, at
uddannelser på samme niveau fra samme lande, eksempelvis ba-
chelorniveauet i Danmark, kan blive vurderet forskelligt i udlan-
det afhængigt af institutionens rankingplacering. Denne praksis
er overordnet set ikke gældende i dag i anerkendelsesnetværkene,
hvor man typisk i de centrale anerkendelsesmyndigheder aner-
kender danske bacheloruddannelser ensartet uafhængigt af, hvil-
ken institution, uddannelsen er taget på.
Det er derfor vigtigt at fokusere på de eksisterende transparens-
redskaber, i særdeleshed nationale kvalifikationsrammer og den
europæiske kvalifikationsramme som væsentlige transparensred-
skaber til at angive kvaliteten, niveauet og læringsudbyttet af de
enkelte uddannelser.
Desuden har Danske Universiteter tilkendegivet mundtligt, at de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
756179_0024.png
24
ikke mener, at der er behov for et ydereligere system på europæ-
isk niveau. Et ydereligere system vil skabe mere omkostningsfyldt
bureaukrati samt sende et modproduktivt signal til studerende
udenfor EU og Bologna-området om, at de mange eksisterende
mekanismer ikke er tilstrækkelige.
10. Regeringens foreløbige holdning
Regeringen er positiv over for og vil bidrage positivt til drøftel-
sen af nuværende og eventuelt fremtidigt arbejde vedr. kvalitets-
sikring og sammenligningssystemer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes forventninger til drøftelsen er ukendt, men det for-
ventes, at de fleste medlemsstater vil bidrage til formandskabs-
drøftelsen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg.
-----------------------------------------------------------
Ungdom:
Pkt. 10: Forslag til resolution om nye rammer for det europæiske
samarbejde på ungdomsområdet
- vedtagelse
- udveksling af synspunkter
1.
Resumé
Formandskabet ønsker en drøftelse og efterfølgende vedtagelse af en resolution
om nye rammer for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet for perio-
den fra 2010 til 2018. Resolutionen tager udgangspunkt i Kommissionens
meddelelse af 28. april 2009, og arbejdet påtænkes ligesom i denne fortsat at
skulle ske inden for den åbne koordinationsmetode og inden for følgende otte
indsatsområder:
1.
Uddannelse
2.
Beskæftigelse og iværksætterkultur
3.
Sundhed og velbefindende
4.
Deltagelse
5.
Frivillige aktiviteter
6.
Social inddragelse
7.
Unge i verden, og
8.
Kreativitet og kultur.
Arbejdet foreslås struktureret i treårige cyklusser med fastlæggelse af priorite-
rede områder inden for hvert af de otte indsatsområder i samarbejde med re-
præsentanterne fra de to formandskabstrioer, der dækker den pågældende
arbejdscyklus.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
Formandskabet ønsker endvidere at indarbejde et nøglebudskab til Det Eu-
ropæiske Råd om vigtigheden i fortsat at integrere et ungdomsperspektiv i
post-Lissabon-strategien og i at medvirke til gennemførelsen af de nye ram-
mer for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet.
2. Baggrund
Den 28. april 2009 vedtog Kommissionen en meddelelse om det
fremtidige europæiske samarbejde på ungdomsområdet: ”En
EU-strategi for unge – investering og mobilisering – En fornyet
åben koordinationsmetode tilpasset udfordringer og muligheder
på ungdomsområdet.” Forinden da havde Kommissionen gen-
nemført en høring om medlemsstaternes syn på det hidtidige eu-
ropæiske samarbejde inden for ungdomsområdet og om, hvilke
udfordringer samarbejdet står overfor i fremtiden.
På denne baggrund vedtog Rådet under det tjekkiske formand-
skab på sit møde den 11.-12. maj 2009 et sæt konklusioner om
evaluering af de nuværende rammer for det europæiske samar-
bejde på ungdomsområdet og om de fremtidige perspektiver for
de nye rammer. Det svenske formandskab har herefter fremsat
forslag til en resolution om nye rammer for samarbejdet for peri-
oden 2010 til og med 2018.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med resolutionen er med udgangspunkt i Kommissio-
nens meddelelse at opstille rammerne for de næste ni års europæ-
iske samarbejde på ungdomsområdet. De overordnede målsæt-
ninger for samarbejdet bør iflg. forslaget være:
a) at skabe flere og lige muligheder for alle unge med hensyn til
uddannelse og på arbejdsmarkedet, og
b) at fremme aktivt medborgerskab, social inddragelse og solida-
ritet for alle unge.
Opnåelsen af disse målsætninger bør fortsat ske inden for ram-
merne af den åbne koordinationsmetode og gennem en tostren-
get indsats:
1. initiativer på det specifikke ungdomsområde – dvs. politikker og
tiltag, der specifikt er rettet mod unge på områder såsom ikke-
formel læring, deltagelse og frivilligt arbejde, ungdomsarbejde og
information, og
2. initiativer, der skal åbne mulighed for en tværsektoriel tilgang,
hvor der tages behørigt hensyn til ungdomsspørgsmål ved ud-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
formningen, gennemførelsen og evalueringen af politikker og til-
tag på andre politikområder, der har en betydelig indvirkning på
de unges liv. Med udgangspunkt i eksemplet med den europæiske
ungdomspagt bør der fortsat integreres en ungdomsdimension i
den fornyede Lissabonproces og den nye sociale dagsorden samt
i relevante EU-strategier og –programmer.
Ad. 1): Blandt mulige initiativer nævnes velfungerende vejled-
ningssystemer, bedre adgang til information for unge, styrket
samarbejde med lokale og regionale myndigheder samt støtte til
relevant forskning i og analyser af ungdomsspørgsmål.
Ad 2): Med inspiration fra Kommissionens meddelelse opererer
resolutionsudkastet også med otte indsatsområder for perioden
2010-2018:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Uddannelse
Beskæftigelse og iværksætterkultur
Sundhed og velbefindende
Deltagelse
Frivillige aktiviteter
Social inddragelse
Unge i verden, og
Kreativitet og kultur.
Inden for hvert område opstiller resolutionen målsætninger for
indsatsen og mulige initiativer til gennemførelse i og af medlems-
staterne og Kommissionen inden for deres respektive kompeten-
ceområder.
For så vidt angår selve processen foreslår formandskabet den 9-
årige periode opdelt i 3-årige arbejdscyklusser, hvor den første
cyklus omfatter årene fra 2010 til 2012. For hver af disse cyklus-
ser vil der blive fremhævet en række prioriterede områder for det
europæiske samarbejde blandt de indsatsområder, der er fastlagt
inden for rammen. Disse vil blive vedtaget af Rådet efter samråd
med Kommissionen og i samarbejde med repræsentanterne fra
de to formandskabstrioer, der dækker den pågældende arbejdscy-
klus. Disse prioriterede områder for EU-samarbejdet skal ud-
formes, så de muliggør enten et bredere samarbejde mellem alle
medlemsstaterne eller et tættere samarbejde mellem et mere be-
grænset antal medlemsstater afhængigt af de nationale priorite-
ringer.
De prioriterede områder for den første cyklus inden for denne
nye ramme (Spanien, Belgien og Ungarn) er fastlagt i bilag II til
resolutionen under den fælles overskrift ”Unges beskæftigelse.”
Prioriteterne for den anden cyklus, som består af Polen, Dan-
mark og Cypern, vil blive fastlagt på et senere tidspunkt.
I bilag III foreslås det at videreudvikle den strukturerede dialog
med de unge og deres organisationer via en invitation til Kom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
missionen til at nedsætte en styregruppe på europæisk niveau for
hver 18-måneders periode med bred repræsentation fra ung-
domsområdet. Endvidere inviteres medlemsstaterne til selv at
nedsætte nationale arbejdsgrupper eller at benytte allerede eksi-
sterende strukturer til formålet, hvis de måtte ønske det.
Formandskabet ønsker endvidere som en del af resolutionen at
fremsende et nøglebudskab til Det Europæiske Råds topmøde i
december måned, hvori man opfordrer stats- og regeringschefer-
ne til at sikre
fortsat integrering af et ungdomsperspektiv i post-Lissabon-
strategien,
videreførelse af erfaringerne fra arbejdet med gennemførelse af
Den Europæiske Ungdomspagt fra 2005, samt
gennemførelse af den nye niårige ramme for det fremtidige euro-
pæiske samarbejde på ungdomsområdet, specielt for så vidt angår
fremme af initiativer til bekæmpelse af den stigende ungdomsar-
bejdsløshed.
Formandskabet har endelig stillet to spørgsmål til ministrenes
udveksling af synspunkter om den foreslåede resolution:
1. Det langsigtede perspektiv: Hvilke konkrete resultater af
indsatsen inden for den nye ramme ville ministrene gerne
se, hvis de var ministre med ansvar for ungdomsområdet
også i 2018?
2. Det kortsigtede perspektiv: Hvad kunne i ministrenes øj-
ne være medlemsstaternes første skridt til at gennemføre
resolutionens forslag til initiativer inden for den nye
ramme for det europæiske samarbejde på ungdomsområ-
det?
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, ad-
ministrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser
for EU's budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde i EU-specialudvalget ved-
rørende uddannelse den 4. november 2009.
Specialudvalget havde ingen bemærkninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter formandskabets forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets
forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg. Kommissionens meddelelse af 28. april 2009 –
KOM(2009)200 - blev fremsendt til udvalget den 9. juli 2009.