Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2979 - RIA Bilag 4
Offentligt
SKATTEMINISTERIET
Samlenotat vedrørende:
Forslag til Rådets afgørelse om brug af informationsteknologi på
toldområdet
ST 5903/09
Nyt notat.
KOM -dokument foreligger ikke
Resumé
Det tidligere franske formandskab fremsatte den 11. november 2008 forslag til rådsafgørelse
om ændringer til CIS-konventionen om brug af informationsteknologi på toldområdet af 26. juli
1995. Endvidere foreslås enkelte tilpasninger til databasen til CIS (kaldet FIDE). Formålet med
forslaget er at skabe ensartethed i informationsanvendelsen under 1. og 3. søjle-samarbejdet i
EU. Forslaget til rådsafgørelse er sat på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 30.
november 2009 – 1. december 2009 med henblik på vedtagelse.
1.
Baggrund
Formålet med forslaget er at skabe ensartethed i informationsanvendelsen under 1. og 3.
søjle-samarbejdet i EU med henblik på at bidrage til forebyggelse, efterforskning og
retsforfølgning af alvorlige overtrædelser af nationale love.
Toldinformationssystemet/CIS består af to databaser én vedrørende 1. søjle, der er reguleret
af forordning 766/2008, og én vedrørende 3. søjle, der er reguleret af CIS konventionen.
Bestemmelserne i de to regelsæt er parallelle.
Forslaget til Rådsafgørelse skal ses i sammenhæng med de opdateringer, der blev vedtaget i
forordningen 515/97. På den måde skabes overensstemmelse i informationsudvekslingen
mellem 1. og 3. søjle samarbejdet i EU.
Ændringsforslaget til forordning 515/97, dvs. søjle 1 (vedtaget som forordning 766/2008),
blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 23.
juni 2008 til forhandlingsoplæg.
Nu er forslaget til rådsafgørelse om tilsvarende ændring af CIS- konventionen sat på
dagsordenen på rådsmødet den 30. november 2009 til vedtagelse.
CIS - konventionen indeholder det retlige grundlag for medlemsstaternes etablering og
anvendelse af CIS under 3. søjle samarbejdet. Formålet med CIS (3. søjle) er at styrke
toldmyndighedernes samarbejde vedrørende kontrol med narkotika og ulovlige varer,
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
761459_0002.png
hvorimod alle legale vareførsler er omfattet af EF samarbejdet (søjle 1.)
CIS under 1. og 3. søjle er en lille del af et større lukket kommunikationssystem kaldet AFIS
(Anti –Fraud Information System).
Systemet hjælper de kompetente myndigheder i medlemslandene til hurtigt at udveksle
oplysninger med henblik på forebyggelse, efterforskning og retsforfølgning af alvorlige
overtrædelser af nationale love inden for toldmyndighedernes kompetence. Systemet
bidrager til en effektivisering af de kompetente myndigheders samarbejds- og
kontrolprocedure.
FIDE, der er et elektronisk sagsregister på toldområdet og et supplement til CIS gør det
muligt at skabe kontakt og udveksle informationer om svig mellem myndighederne i EU.
Sagsregisteret indeholder ikke efterretninger eller informationer fra sagerne, kun referencer
til disse.
Lissabon-traktaten
EU-samarbejdet om toldsamarbejde i relation til den illegale vareførsel har hidtil fundet sted
på mellemfolkeligt grundlag inden for rammerne af TEU afsnit VI (søjle 3).
Med Lissabon-traktatens ikrafttræden overføres dette 3. søjle-samarbejde til det overstatslige
samarbejde om retlige og indre anliggender efter reglerne i TEF afsnit IV (fremover tredje
del, afsnit V, i ”Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde”, TEUF).
Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, vil dermed finde
anvendelse for det fremtidige samarbejde.
Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger,
der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, og ifølge artikel 2 er ingen af de
foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, bindende for eller
finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
Retsakter på området for politisamarbejde og retligt samarbejde i straffesager, der er
vedtaget inden Lissabon-traktatens ikrafttræden, er derimod fortsat bindende for og finder
anvendelse i Danmark på (på mellemfolkelig grundlag).
Med vedtagelse af rådsafgørelsen den 30. november inden Lissabon-traktatens ikrafttrædelse
vil Danmark således også fremover kunne deltage i samarbejdet med de andre EU-lande om
informationsudveksling på toldområdet med henblik på kontrol med narkotika og andre
ulovlige varer.
2.
Indhold
Rådets afgørelse er udarbejdet på grundlag af artikel 30 EU og artikel 34, stk. 2, litra a.
Forslaget skal vedtages med enstemmighed.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge forslaget skal de informationer, der udveksles, kunne anvendes til strategiske og
operationelle analyser, (artikel 2).
Herved vil det være muligt at udføre mere målrettede kontroller, og det vil endvidere være
en stor fordel i forbindelse med planlægningen af fremtidige kontrolaktioner.
For lettere at kunne identificere en person foreslås personers tidligere efternavn og passende
identifikation indsat i systemet, (artikel 4, stk. 2).
Endvidere får Europol og Eurojust begrænset adgang (læseadgang) til systemet, (artikel 11
og 12).
I databasen FIDE foreslås ligeledes at indsætte personer tidligere efternavne og adresse, for
virksomheder indsættes punktafgiftsnummer og adresse, (artikel 16 stk.2).
Det præciseres, at personoplysninger i CIS, kun må kopieres til andre systemer om
risikostyring i forbindelse med koordinerende aktioner på fællesskabsniveau, (artikel 21).
Endvidere foreslås, at den permanente finansiering af Toldinformationssystemet overgår til
Fællesskabets budget, (artikel 30).
Forslagets (artikel 25) lægger op til, at tilsynsmyndigheden for CIS fortsat varetages af Den
Fælles Tilsynsmyndighed (JSA).
Forslaget lægger op til at den nuværende ordning vedrørende tilsyn bibeholdes, dvs.Den
Fælles Tilsynsmyndighed (JSA) fortsætter tilsynet med CIS under 3. søjle (artikel 25) og der
indsættes en ny artikel (artikel 26), hvoraf det fremgår, at Den Europæiske Tilsynsførende
for Databeskyttelse (EDPS) fører tilsyn med Kommissionens aktiviteter vedrørende CIS.
3.
Gældende dansk ret
I Danmark er toldsamarbejdet omkring Toldinformationssystemet (CIS) dels reguleret
direkte af forordning 766/2008 (1. søjle) og dels af CIS- konventionen (3. søjle).
I forbindelse med vedtagelsen i EU blev udkastet til CIS- konventionen forelagt Folketingets
Europaudvalg til forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
20.- 21. juni 1994. Endvidere er Folketingets Europaudvalg blevet orienteret om
konventionen forud for rådsmødet (økonomi og finans) 23. november 1992, samt forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9. – 10. marts 1995.
CIS – konventionen blev godkendt den 1. august 1996. Det bemærkes, at det i CIS -
konventionen er anført, at Toldinformationssystemet i de enkelte medlemsstater anses for at
være et nationalt register, der er underlagt nationale databestemmelser. Det er således
Datatilsynet, der fører tilsyn og kontrol med brugen af systemet, hvilket også fremgår af
høringssvaret fra Datatilsynet.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Toldsamarbejdet finder sted på et grundlag (bl.a. Toldlovens § 65 og Persondataloven), der
er indrettet således, at det var muligt umiddelbart at opfylde forpligtigelserne forbundet med
konventionen. Det blev derfor ikke skønnet nødvendigt at foretage lovændring ved indgåelse
af konventionen.
4.
4.1.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Rådsafgørelsen vurderes ikke at medføre lovgivningsmæssige konsekvenser.
Det skyldes, at de ændringer, der er gennemføres i 3. søjle samarbejdet med forslaget til
rådsafgørelse alene er en videreførelse med få og mindre ændringer i den hidtidige ordning
under konventionen, som ikke indebærer mere vidtgående forpligtelser og umiddelbart kan
rummes inden for det grundlag som toldsamarbejdet finder sted på.
Bestemmelsen i artikel 30 om erstatning er en pendant til konventionens artikel 21, idet
artikel 30 præciserer, at der ved skade forårsaget af ukorrekte oplysninger også er ansvar for
skade på personer i andre EU-lande. Dvs. at en dansk person, der lider skade som følge af
forkerte eller ulovlige oplysninger registreret i en anden medlemsstat kan få erstatning fra
denne. Dette er ikke en ændring i forhold til artikel 21 men en præcisering i forhold til
anvendelsesområdet.
Det blev i forbindelse med gennemførelsen af den oprindelige CIS konvention ikke skønnet
nødvendigt at tilvejebringe et specifikt lovgrundlag for, at der kunne udbetales erstatning.
Det vurderes fortsat, at der er tilstrækkelig hjemmel til at afholde et erstatningskrav under
rådsafgørelsen. Det kan tilføjes, at der ikke har været sager på området.
De myndigheder, der efter rådsafgørelsen skal udpeges, er allerede udpeget i henhold til de
bestående systemer.
Det er told- og skatteforvaltningen, der er ansvarlig for Toldinformationssystemet, jf.
rådsafgørelsen artikel 10.
Tilsynsmyndigheden med ansvar for beskyttelse af personoplysninger, jf. art. 24, er det
nuværende datatilsynet (tidligere registertilsynet).
Det kan tilføjes, at den i artikel 25 omhandlede fælles tilsynsmyndighed ikke er tillagt
beføjelser til myndighedsudøvelse i Danmark, men er kompetent til at undersøge og føre
tilsyn med systemets drift og anvendelse m.v.
4.2
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser. Databaserne er en del af et større
kommunikationssystem, som allerede er finansieret over EU’s budget. Skatteministeriet
oppebærer derfor ingen udgifter til drift af databaserne, men har alene ansvar for at have
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
almindeligt computerudstyr til rådighed, som kan benyttes til at koble op til databaserne.
Forslaget om formelt at overføre den permanente finansiering til EU’s budget har derfor
ingen national budgetpåvirkning, ligesom indførelsen af læseadgang for Europol og Eurojust
ikke skønnes at få statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
5.
Høring
Forslaget har på grund af sin begrænsede rækkevidde kun været sendt i høring hos
Datatilsynet.
Det er tilsynets generelle opfattelse, at adgangen til de fælles europæiske
informationssystemer, såsom Schengen-informationssystemet (SIS), Visum-
informationssystemet (VIS) og Toldinformationssystemet (CIS), bør begrænses mest muligt,
og at der bør udvises stor tilbageholdenhed med at anvende oplysningerne registreret i
systemerne til andre formål, end de oprindeligt er indsamlet/registreret til.
Datatilsynet er positiv overfor, at EDPS varetager tilsynet med 1. søjle, og at JSA har
ansvaret for 3. søjle.
6.
Nærhedsprincippet
På baggrund af det allerede eksisterende samarbejde mellem medlemslandenes
toldmyndigheder vurderes sagen ikke at give anledning til overvejelser i forhold til
nærhedsprincippet.
7.
Andre landes kendte holdninger
Det ses ikke at foreligge offentlig tilkendegivelse om de øvrige medlemsstaters holdning til
forslaget.
8.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Den begrænsede adgang (læseadgang) for Europol og Eurojust medfører ikke, at
oplysningerne kan bruges til andre formål end oprindeligt beskrevet, og EDPS har den
nødvendige kompetence til at føre tilsyn med Kommissionens aktiviteter vedrørende CIS.
Danmark er positiv over for forslaget, der skønnes at fremme et hurtigt og effektivt
samarbejde imellem medlemslandenes myndigheder inden for udveksling af informationer
på toldområdet.
9.
Europa- Parlamentet
Europa – Parlamentet har i sin udtalelse fokuseret på reglerne omkring databeskyttelse.
Endvidere på Europol og Eurojust læseadgange i relation til CIS, herunder enhedernes
anvendelse af de informationer, de får ved at foretage en søgning i systemet.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.
Specialudvalget for politimæssig og retligt samarbejde
Sagen har været drøftet på et møde i specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
den 16. november 2009.
11.
Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Rådsafgørelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6