Europaudvalget 2009-10
Rådsmøde 2980 - Beskæftigelse m.v. Bilag 3
Offentligt
760088_0001.png
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
11. november 2009
Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik)
den 30. november 2009.
16. Forslag til Rådets beslutning om bemyndigelse af medlemsstaterne til
i Det Europæiske Fællesskabs interesse at ratificere Den Internationale
Arbejdsorganisations 2007-konvention om arbejdsforhold i fis-
kerisektoren (konvention 188) - KOM
(2008)320.........................................................2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
760088_0002.png
2/5
16. Rådsmøde (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpo-
litik) den 30. november 2009.
-
Politisk enighed
KOM (2008) 320
Forslag til Rådets beslutning om bemyndigelse af medlemsstaterne til
i Det Europæiske Fællesskabs interesse at ratificere Den Internatio-
nale Arbejdsorganisations 2007-konvention om arbejdsforhold i fis-
kerisektoren (konvention 188) - KOM (2008) 320.
Resumé
FN’s internationale arbejdsorganisations (ILO) konvention 188 om ar-
bejdsforhold i fiskerisektoren blev vedtaget i juni 2007 med dansk støtte.
Forslaget til rådsbeslutning indebærer, at medlemsstaterne bemyndiges
til at ratificere konvention 188. Bemyndigelsen er nødvendig, bl.a. fordi
bestemmelserne om koordinering af sociale sikringsordninger i konventi-
on 188 er underlagt Fællesskabets kompetence.
Forslaget forpligter ikke Danmark til at ratificere konvention 188, men
det følger af forslaget, at medlemsstaterne bør iværksætte ratifikations-
processen inden den 31. december 2012.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller sam-
fundsøkonomiske konsekvenser, og det har i sig selv ikke lovgivnings-
mæssige eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (beskæftigel-
se, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) den 30. november 2009 til
politisk enighed.
1. Baggrund og indhold
ILO vedtog i juni 2007 en konvention om arbejdsforhold i fiskerisektoren
(konvention 188). Den er endnu ikke trådt i kraft internationalt.
Formålet med konvention 188 er at etablere internationale minimums-
standarder for fiskerisektoren. Konventionen er en revision af fire kon-
ventioner på fiskeriområdet om mindstealder, lægeundersøgelser, ansæt-
telsesaftaler, certifikater for officerer og om opholdsrum, der er vedtaget i
perioden 1959 – 1966.
Konventionen omfatter alle fiskeskibe, men har dog skærpede regler for
fiskeskibe på 24 meter og derover.
Konvention 188 indeholder bestemmelser om:
rederens, skibsførerens og fiskerens ansvar
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
760088_0003.png
3/5
mindstekravene for arbejde om bord i fiskeskibe, herunder mind-
stealder og lægeundersøgelse
betingelserne for tjenesten, herunder om besætning, hviletid, be-
sætningsliste, ansættelsesaftale, hjemsendelse, formidling og for-
hyring samt betaling af løn
opholdsrum og kost
sundhedsforhold, sygdomsbehandling og social sikring, herunder
også om arbejdsmiljø samt forebyggelse mod ulykker, beskyttelse
i forbindelse med arbejdsbetinget sygdom, arbejdsskade og død
overholdelse og håndhævelse, herunder om flagstatskontrol, certi-
fikat, syn, skibsinspektører og klager fra fiskere i udenlandske fi-
skeskibe.
Konventionen indeholder en bestemmelse om "ikke gunstigere behand-
ling"
af 3. lands skibe
for at sikre, at skibe fra en stat, der ikke har ratifi-
ceret konventionen, ikke behandles gunstigere end skibe, som sejler un-
der flag fra en stat, der har ratificeret den. Lignende bestemmelser kendes
fra en række af FN’s søfartsorganisation, IMO’s, konventioner.
Konven-
tionen indeholder ingen egentlige bestemmelser om havnestatskontrol,
der kendes fra den tilsvarende ILO-konvention om søfarendes arbejds-
forhold i handelsskibe (MLC, 2006), men der er med udgangspunkt i be-
stemmelsen om ” ikke gunstigere behandling” vedtaget en resolution om
udarbejdelse af en vejledning om havnestatskontrol af fiskeskibe. Herud-
over indebærer bestemmelsen om havnestatens behandling af klager fra
fiskere i udenlandske fiskeskibe, at der kan foretages inspektioner i de
pågældende fiskeskibe.
Forslaget til rådsbeslutning har hjemmel i Traktaten om de Europæiske
Fællesskaber artikel 42, stk. 2, der kræver enstemmighed, og behandles
efter proceduren for fælles beslutningstagen i artikel 251.
Forslaget indebærer, at Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og
forbrugerpolitik) bemyndiger medlemsstaterne til at ratificere ILO-
konvention 188. En sådan bemyndigelse er nødvendig, da
den del af kon-
ventionen, der vedrører social sikring, henhører under Fællesskabets
enekompetence.
Det følger endvidere af forslaget, at medlemsstaterne op-
fordres til – og med beslutningen sættes i stand til (på vegne af Fælles-
skabet) – at tage de nødvendige skridt til ratificering inden udgangen af
2012.
Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for rådsmødet (beskæftigel-
se, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) den 30. november 2009 til
politisk enighed.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har i udtalelse af 14. januar 2009, jf. TEF artikel 251,
støttet forslagets vedtagelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
760088_0004.png
4/5
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet vurderes ikke at være relevant, da
forslaget ligger inden for rammerne af Fællesskabets kompetence.
4. Gældende dansk ret
Konvention 188 vedrører en række love, herunder sømandsloven, lov om
sikkerhed til søs og sundhedsloven med tilhørende bekendtgørelser.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring blandt søfarts- og fiskerierhvervets ar-
bejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer. Forslaget har endvidere været
forelagt Specialudvalget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål den 6.
november 2008.
Fagligt Fælles Forbund (3F) anbefaler, at Danmark støtter forslaget og
opfordrer samtidig til, at Danmark, når godkendelsen foreligger, hurtigst
muligt igangsætter arbejdet med henblik på at ratificere konventionen.
Forbundet henviser endvidere til, at på trods af, at konventionen kun i be-
grænset omfang vil påvirke forholdene for flertallet af de europæiske fi-
skere, vil en ikrafttræden af konventionen være medvirkende til at sikre
forbedrede forhold for fiskere generelt og på globalt plan. Det er 3F’s op-
fattelse, at konventionens bestemmelser om havnestatskontrol vil kunne
være et af flere værdifulde instrumenter i kampen mod ulovligt, uregule-
ret og urapporteret fiskeri.
De øvrige arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationer, herunder Dan-
marks Fiskeriforening og Fiskernes Forbund, er ikke fremkommet med
bemærkninger til forslaget.
6. Andre landes holdninger
Der er
støtte til
forslaget fra medlemsstaterne.
En række lande har dog øn-
sket større fleksibilitet og særligt
udtrykt bekymring vedrørende opfordrin-
gen til at ratificere konventionen inden udgangen af 2012.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark stemte i lighed med en række andre lande for vedtagelsen af kon-
vention 188 på arbejdskonferencen i ILO i 2007. Danmark har derfor en po-
sitiv holdning til vedtagelsen af rådsbeslutningen.
8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til rådsbeslutning indebærer ikke i sig selv lovgivningsmæssige
konsekvenser. Derimod vil en dansk ratifikation af konventionen kræve
lovændringer.
Dansk ratifikation af konvention 188 indebærer årlige udgifter til certifi-
kater, syn mv. vedrørende store danske fiskeskibe på ca. 100.000 kr. De
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
760088_0005.png
5/5
årlige udgifter til havnestatskontrol af fremmede fiskeskibe vil afhænge
af, hvor mange klager der indgives til de danske myndigheder over mang-
lende overholdelse af konventionens regler ved fiskeskibenes anløb af
danske havne, samt hvor lang tid der går til behandling af en klage. Der
vil endeligt være engangsudgifter ved ordningens etablering.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Europaudvalget.
Grundnotat blev fremsendt den 26. juni 2008, og revideret grundnotat
blev fremsendt den 3. oktober 2008.
Aktuelt notat blev fremsendt den 15.
maj 2009.