Europaudvalget 2009-10
2983 - transport, tele og energi
Offentligt
1453772_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
17165/09 (Presse 369)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2983. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
ENERGI
Bruxelles, den 7. december 2009
Formand
Maud OLOFSSON
Erhvervs- og energiminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 7040 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
17165/09 (Presse 369)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453772_0002.png
7.XII.2009
De vigtigste resultater af Rådets samling
Ministrene noterede sig status vedrørende tre forslag med sigte på at forbedre
energieffektiviteten:
et direktiv om bygningers energimæssige ydeevne og et direktiv om energimærkning og en forord-
ning om mærkning af dæk.
I forbindelse med
energiforsyningssikkerheden
noterede Rådet sig en fremskridtsrapport om et forslag til forordning om gasforsyningssik-
kerhed og havde en orienterende drøftelse om dette forslag, og
noterede sig en fremskridtsrapport om et forslag til forordning om indberetning til Kom-
missionen om investeringsprojekter i energiinfrastruktur i Det Europæiske Fællesskab, og
havde en udveksling af synspunkter vedrørende forordning 663/2009 om et program til
støtte for den økonomiske genopretning i form af fællesskabsstøtte til projekter på energi-
området.
Ministrene havde også en udveksling af synspunkter om Kommissionens meddelelse med titlen
"Investering i udviklingen af teknologi med lav CO
2
-udledning (SET-planen)".
Under frokosten underrettede formandskabet og Kommissionen ministrene om den seneste udvik-
ling i de internationale forbindelser på energiområdet.
I tilknytning til Rådets samling fandt følgende begivenheder sted:
en regeringskonference mellem repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer med
henblik på formelt at vedtage en beslutning vedrørende hjemstedet for Agenturet for Sam-
arbejde mellem Energireguleringsmyndigheder, der vil blive placeret i Ljubljana
undertegnelse af et aftalememorandum om det central- og østeuropæiske forum for inte-
gration på elektricitetsmarkedet.
17165/09 (Presse 369)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453772_0003.png
7.XII.2009
INDHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ENERGIEFFEKTIVITETSPAKKEN .................................................................................................7
Bygningers energimæssige ydeevne ....................................................................................................8
Energimærkning ...................................................................................................................................9
Mærkning af dæk..................................................................................................................................9
ENERGIFORSYNINGSSIKKERHED .............................................................................................10
Forslag til forordning om gasforsyningssikkerhed og ophævelse af direktiv 2004/67 ......................10
Finansiel støtte til projekter på energiområdet ...................................................................................11
Investeringsprojekter i energiinfrastruktur.........................................................................................12
INVESTERING I UDVIKLINGEN AF TEKNOLOGI MED LAV CO
2
-UDLEDNING (SET-
PLANEN)...........................................................................................................................................13
INTERNATIONALE FORBINDELSER PÅ ENERGIOMRÅDET.................................................14
EVENTUELT.....................................................................................................................................15
Planen for sammenkobling af det baltiske energimarked (BEMIP)...................................................15
Aftalememorandum om det central- og østeuropæiske forum for integration på
elektricitetsmarkedet ..........................................................................................................................15
Bæredygtighedskriterier for biomasse................................................................................................16
Det kommende spanske formandskabs arbejdsprogram ....................................................................16
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
17165/09 (Presse 369)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ENERGI
Ministerrådet under Energifællesskabet.................................................................................................................17
17165/09 (Presse 369)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453772_0005.png
7.XII.2009
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Paul MAGNETTE
Bulgarien:
Traicho TRAIKOV
Den Tjekkiske Republik:
Vladimír TOŠOVSKÝ
Danmark:
Lykke FRIIS
Tyskland:
Jochen HOMANN
Estland:
Juhan PARTS
Irland:
Eamon RYAN
Grækenland:
Yannis MANIATIS
Spanien:
Pedro MARÍN URIBE
Frankrig:
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Claudio SCAJOLA
Cypern:
Antonis PASCHALIDES
Letland:
Zaiga LIEPINA
Litauen:
Arvydas DRAGŪNAS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
Péter HÓNIG
Malta:
Theresa CUTAJAR
Nederlandene:
Maria van der HOEVEN
Østrig:
Reinhold MITTERLEHNER
Polen:
Waldemar PAWLAK
Portugal:
Carlos ZORRINHO
Klima- og energiminister
Økonomi-,energi- og turismeminister
Industri- og handelsminister
Klima- og energiminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Tek-
nologi
Økonomi- og kommunikationsminister
Minister for kommunikation, energi og naturressourcer
Statssekretær, Ministeriet for miljø, energi og klimaæn-
dringer
Statssekretær for energi
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for økonomisk udvikling
Minister for handel, industri og turisme
Vicestatssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær, Miljøministeriet
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsmini-
ster
Transport-, telekommunikations- og energiminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister
Forbundsminister for økonomi samt familie- og ungdoms-
spørgsmål
Vicepremierminister, økonomiminister
Statssekretær for Energi og Innovation
17165/09 (Presse 369)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453772_0006.png
7.XII.2009
Rumænien:
Claudiu Constantin STAFIE
Slovenien:
Matej LAHOVNIK
Slovakiet:
�½ubomír JAHNÁTEK
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Maud OLOFSSON
Ola ALTERÅ
Det Forenede Kongerige:
Lord HUNT
Statssekretær for industripolitik og konkurrenceevne,
Økonomiministeriet
Økonomiminister
Økonomiminister
Erhvervsminister
Erhvervsminister, vicestatsminister
Statssekretær, erhvervsministerens kontor
Viceminister for bæredygtig udvikling og energiinnovati-
on
Kommissionen:
Andris PIEBALGS
Medlem
17165/09 (Presse 369)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453772_0007.png
7.XII.2009
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ENERGIEFFEKTIVITETSPAKKEN
I en offentlig forhandling noterede Rådet sig status og procedurer vedrørende den såkaldte "energi-
effektivitetspakke", der omfatter følgende tre forslag:
et direktiv om bygningers energimæssige ydeevne (16082/09);
et direktiv om energimærkning (16080/09);
en forordning om mærkning af dæk for så vidt angår med brændstofeffektivitet (14639/09).
Rådet har arbejdet intensivt med forslagene og har allerede vedtaget forordningen om mærkning af
dæk og opnået uformel enighed med Europa-Parlamentet om de to direktiver. Lissabontraktatens
ikrafttræden gør det imidlertid påkrævet med nogle tilpasninger, der navnlig vedrører retsgrundlaget
og udvalgsprocedurerne. Der er høringer i gang mellem institutionerne om disse spørgsmål.
Disse forslag blev forelagt af Kommissionen i november 2008 med henblik på at bidrage til EU's
mål om at mindske energiforbruget med 20 % og producere 20 % af energien fra vedvarende kilder
i 2020. En aftale om denne pakke udgør en af hovedprioriteterne for det svenske formandskab,
navnlig med henblik på konferencen i København i december.
I forbindelse med internationalt samarbejde om energieffektivitet har Rådet også for nylig vedtaget
en afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs undertegnelse og indgåelse af kommissoriet for det
internationale partnerskab for samarbejde om energieffektivitet, også kendt som IPEEC (16564/09).
Aftalen er et vigtigt og opportunt skridt på dette område og vil bidrage til formidlingen af bedste
praksis i hele verden.
17165/09 (Presse 369)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
Bygningers energimæssige ydeevne
Formålet med dette forslag er at præcisere, styrke og udvide anvendelsesområdet for det nuværende
direktiv 2002/91 samt at reducere de store forskelle mellem medlemsstaternes praksis i denne sek-
tor. Det indeholder bestemmelser om energibehov til rumopvarmning, brugsvandsopvarmning, kø-
ling, ventilation og belysning i nye og bestående bygninger i og uden for boligsektoren.
Bygningssektoren står for omkring 40 % af EU's samlede endelige energiforbrug og CO
2
-
udledning. En forbedring af bygningernes samlede energimæssige ydeevne gennem omkostningsef-
fektive foranstaltninger vil derfor betyde sociale, økonomiske og miljømæssige fordele på nationalt
plan og på EU-plan.
Den reviderede lovgivning foreskriver navnlig
at alle nye bygninger skal være næsten nulenergibygninger i 2020 og bygninger, som an-
vendes af offentlige myndigheder, i 2018. Medlemsstaterne bør udarbejde nationale planer
med henblik på at øge antallet af "næsten nulenergibygninger", hvis energibehov i meget
høj grad bør dækkes af energi fra vedvarende kilder, herunder vedvarende energi produce-
ret på stedet eller i nærheden
at den offentlige sektor bør indtage en ledende rolle, offentlige bygninger med et samlet
gulvareal på over 500m2 og offentligt tilgængelige bygninger skal synligt udstille
attester
for energimæssig ydeevne.
Om fem år vil denne tærskel blive sænket til 250 m
2
mindstekrav til energimæssig
ydeevne i bygninger eller bygningsmoduler for at opnå et
"omkostningsoptimalt niveau" (det niveau for energimæssig ydeevne, der fører til de lave-
ste omkostninger i løbet af den anslåede økonomiske livscyklus)
mindstekrav til energimæssig
ydeevne for bygninger eller bygningsmoduler, der skal
gennemgå større renoveringsarbejder
regelmæssige
eftersyn
af varme- og klimaanlæg
uafhængige kontrolsystemer for attester for energimæssig ydeevne og kontrolrapporter.
17165/09 (Presse 369)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453772_0009.png
7.XII.2009
Energimærkning
Forslaget omarbejder direktiv 92/75 om angivelse af husholdningsapparaters energi- og ressource-
forbrug ved hjælp af mærkning og standardiserede vareoplysninger. Formålet er at udvide dets an-
vendelsesområde og foreskrive mærkning af alle produkter, der er relevante for energiforbruget,
således at anvendelsesområdet dels omfatter både husholdnings-, handels- og industrisektoren, dels
også omfatter visse produkter, der ikke selv forbruger energi, men som indebærer væsentlige ener-
gisparemuligheder, når først de er i brug eller installeret, f.eks. vinduer.
Grundlaget for mærkning vil fortsat være skalaen A-G, mørkegrøn (den mest energieffektive) til
rød, som er let forståeligt for forbrugerne. For produkter, der allerede er underlagt mærkningskrav,
og hvor de fleste af produkterne på markedet er i de højeste energiklasser, kan der tilføjes op til tre
yderligere klasser på mærket (A+, A++ og A+++). Reklamer bør også, når det er hensigtsmæssigt,
angive energiklasse, hvis der gives energirelaterede eller prismæssige oplysninger.
I forbindelse med offentlige indkøbsaftaler bør medlemsstaterne tilstræbe kun at købe de højeste
energiklasser af mærkede produkter.
Mærkning af dæk
Rådet blev underrettet om vedtagelsen af forordningen om mærkning af dæk med brændstofeffekti-
vitet og andre vigtige parametre.
Formålet med denne forordning er at øge sikkerheden og den økonomiske effektivitet samt miljø-
effektiviteten inden for vejtransport ved at fremme brændstofbesparende, sikre og støjsvage dæk.
Dæk står primært på grund af deres rullemodstand for 20-30 % af bilernes brændstofforbrug.
Forordningen giver en ramme for harmoniserede oplysninger om dækparametre som f.eks. rulle-
modstand, vejgreb i vådt føre og rullestøj, der afgives til omgivelserne, og giver således forbrugerne
mulighed for at foretage et kvalificeret valg ved køb af dæk, eftersom mærkningen af dækkene vil
være angivet på salgsstedet samt i det tekniske reklamemateriale.
Dette initiativ er i overensstemmelse med Kommissionens reviderede strategi for CO
2
-emissioner
fra personbiler og lette erhvervskøretøjer
(12389/06),
der fastsætter CO
2
-mål, der skal opfyldes via
nedbringelse af emissionerne fra biler, herunder fremme af brændstoføkonomiske dæk.
17165/09 (Presse 369)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453772_0010.png
7.XII.2009
ENERGIFORSYNINGSSIKKERHED
Forslag til forordning om gasforsyningssikkerhed og ophævelse af direktiv 2004/67
Rådet havde en orienterende debat om forslaget
(11892/09)
på grundlag af et spørgeskema udarbej-
det af formandskabet (16000/09) efter en redegørelse fra kommissæren med ansvar for energi,
Andris Piebalgs.
Forslaget, som Kommissionen forelagde i juli, tager sigte på at give et koordineret svar med hensyn
til såvel forebyggende foranstaltninger som en reaktion på konkrete forsyningsafbrydelser på kort
og på længere sigt. Det er et nøgleelement i den lovgivning, der bidrager til EU's energiforsynings-
sikkerhed efter den russisk-ukrainske krise i januar 2009. Det er også en opfølgning af Det Europæ-
iske Råds opfordring til at foretage en fremskyndet revision af det eksisterende direktiv om foran-
staltninger til at sikre naturgasforsyningssikkerheden, således at Fællesskabet er bedre forberedt på
en eventuel fremtidig gasforsyningsafbrydelse. Naturgas udgør en fjerdedel af primærenergiforsy-
ningen. Gasforbruget i Europa er steget hurtigt i løbet af de sidste ti år, og den indenlandske pro-
duktion er faldet, hvorved afhængigheden af import er øget.
I princippet blev den generelle tilgang i Kommissionens forslag godt modtaget. Ministrene fremhæ-
vede dog visse betænkeligheder med hensyn til specifikke aspekter af udkastet til forordning.
Mange ministre understregede navnlig behovet for en yderligere præcisering af markedsaktørernes,
medlemsstaternes og Kommissionens rolle og ansvar i overensstemmelse med subsidiaritetsprin-
cippet. Med hensyn til sikringen af gasforsyningen blev den rangorden, der går fra naturgasselska-
berne og medlemsstaterne til det regionale niveau og EU-niveauet fremhævet. Krisestyring bør ba-
seres på en indgående risikoanalyse, og der skal være balance mellem solidaritet, markedets ansvar
og medlemsstaternes ansvar for deres egen gasforsyning.
Flertallet af ministrene så med tilfredshed på Kommissionens forslag om obligatoriske standarder
for infrastruktur og forsyninger, samtidig med at de ønskede øget fleksibilitet for at tage hensyn til
nationale omstændigheder og særtræk. Gennemførelsen af standarderne bør baseres på en cost-
benefit-undersøgelse, hvor de markedsbaserede instrumenter får passende prioritet. Det regionale og
bilaterale samarbejde blev stærkt fremhævet under debatten, men der er behov for flere detaljer,
navnlig vedrørende fordelingen af omkostningerne.
17165/09 (Presse 369)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
Endelig blev en klar definition af "beskyttede kunder" fundet nødvendigt, idet denne definition dog
skal være tilstrækkelig fleksibel til at tage hensyn til nationale eller regionale forhold, herunder fi-
nansielle spørgsmål.
Det kommende spanske formandskab bebudede, at det agter at nå til politisk enighed om Kommis-
sionens forslag inden udgangen af juni 2010.
Finansiel støtte til projekter på energiområdet
Ministrene blev ført ajour af energikommissær Piebalgs med hensyn til, hvor langt man er kommet
med forordning 663/2009 om et program til støtte for den økonomiske genopretning i form af fæl-
lesskabsstøtte til projekter på energiområdet, efterfulgt af en udveksling af synspunkter om emnet.
Andris Piebalgs oplyste ministrene om, at der efter offentliggørelsen af et udbud er blevet modtaget
87 projekter under dette program (46 om sammenkobling, 29 om offshore og 12 om CO
2
-opsamling
og -lagring). De første kontrakter om offshore vindenergi og CO
2
-opsamling og -lagring skulle bli-
ve underskrevet inden udgangen af dette år, og med hensyn til sammenkoblingsprojekter skulle eva-
lueringsprocessen blive gennemført i løbet af de kommende fem uger. Kommissæren forventede, at
der i 2010 vil være disponeret over hele det beløb, der er øremærket til energidelen af den europæi-
ske økonomiske genopretningsplan, hvilket vil skabe en større stimulus til Europas økonomi.
Forordningen er en del af den europæiske økonomiske genopretningsplan og giver 2 mia. EUR i
2009 og 1,98 mia. EUR i 2010 til projekter på energiområdet som f.eks. gas- og elinfrastruktur, små
øer, offshore vindkraft og CO
2
-opsamling og -lagring.
17165/09 (Presse 369)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453772_0012.png
7.XII.2009
Investeringsprojekter i energiinfrastruktur
Ministrene noterede sig en fremskridtsrapport
(15692/09)
om et forslag til forordning om indberet-
ning til Kommissionen om investeringsprojekter i energiinfrastruktur i Det Europæiske Fællesskab
(12235/09),
efter at kommissær Andris Piebalgs havde forelagt forslaget.
Ifølge Det Europæiske Råds handlingsplan (2007-2009) om en energipolitik for Europa
1
bør Kom-
missionen og medlemsstaterne kortlægge de investeringer, der er nødvendige for at dække EU's
strategiske behov i relation til udbud af og efterspørgsel efter gas og elektricitet. Denne forordning
fastlægger ensartede og mere gennemsigtige rammer for indberetning til Kommissionen af data og
oplysninger om investeringsprojekter i energiinfrastruktur i sektorerne for olie, naturgas, elektrici-
tet, biobrændsler og biobrændstoffer samt investeringsprojekter vedrørende kuldioxid, der produce-
res i disse sektorer.
1
(
7224/07,
Annex I
).
12
17165/09 (Presse 369)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453772_0013.png
7.XII.2009
INVESTERING I UDVIKLINGEN AF TEKNOLOGI MED LAV CO
2
-UDLEDNING (SET-
PLANEN)
Ministrene havde en udveksling af synspunkter om planen efter kommissær Andris Piebalgs' frem-
læggelse af meddelelsen på grundlag af de seks henstillinger, der er angivet i meddelelsens konklu-
sion (14230/09).
Ministrene hilste generelt meddelelsen velkommen og understregede betydningen af teknologi med
lav CO
2
-udledning for at nå målene om emissionsreduktioner og energieffektivitet. Med forbehold
af en yderligere afklaring af finansieringsspørgsmålene anerkendte ministrene også behovet for at
øge forskningsindsatsen og koncentrere ressourcerne om projekter med den højeste merværdi. Man-
ge ministre var enige i, at offentlig finansiering skal suppleres med private midler. Der var endvide-
re bred støtte til de syv europæiske industriinitiativer, der er omtalt i meddelelsen: det europæiske
vindkraftinitiativ, det europæiske solenergiinitiativ, det europæiske elnetsinitiativ, det europæiske
initiativ om bæredygtig bioenergi, det europæiske initiativ for CO
2
-opsamling, -transport og
-oplagring, initiativet om bæredygtig nuklear fission og initiativet om brændselsceller og brint.
Kommissionen forelagde denne meddelelse i oktober efter godkendelsen af den strategiske energi-
teknologiplan for EU i foråret 2008. Meddelelsen indeholder Kommissionens analyse af hovedkra-
vene i forbindelse med overgangen til en lavemissionsøkonomi i Fællesskabet, samtidig med at der
bidrages til EU's lederskab på disse forsknings- og udviklingsområder. Den indeholder detaljerede
teknologikøreplaner for 2010-2020 samt vejledende finansiering. De nødvendige midler skal kom-
me fra private og (nationale) offentlige kilder, mens nogle fællesskabsmidler kunne tjene som løfte-
stang til at stimulere investering. Meddelelsen anslår også de supplerende investeringer i perioden
2010-2020 til at være på omkring 75-80 mia. EUR til de syv initiativer i den oprindelige SET-Plan,
der er godkendt af Rådet (6326/1/08
REV 1),
samt til andre støtteinitiativer. Dette betyder en stig-
ning fra de nuværende 3 mia. EUR pr. år til omkring 8 mia. EUR pr. år.
17165/09 (Presse 369)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453772_0014.png
7.XII.2009
INTERNATIONALE FORBINDELSER PÅ ENERGIOMRÅDET
1
Under frokosten blev ministrene af kommissær Andris Piebalgs og formandskabet underrettet om
situationen vedrørende de forskellige internationale begivenheder, der havde fundet eller skulle fin-
de sted på energiområdet (16001/09), nemlig
topmødet mellem EU og Rusland
energifællesskabstraktaten
2
det østlige partnerskab
Energirådet EU-USA
energichartertraktaten
andre vigtige møder.
1
2
De fælles erklæringer, der blev godkendt på bilaterale møder, findes på Rådets websted
www.consilium.europa.eu
En traktat med sigte på at opbygge et fuldt etableret el- og gasmarked blandt landene i Syd-
østeuropa (Albanien, Bosnien-Hercegovina, Bulgarien, Kroatien, Grækenland, Den Tidlige-
re Jugoslaviske Republik Makedonien, Rumænien, Serbien, Montenegro)
.
14
17165/09 (Presse 369)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453772_0015.png
7.XII.2009
EVENTUELT
Planen for sammenkobling af det baltiske energimarked (BEMIP)
Kommissær Andris Piebalgs orienterede Rådet om de fremskridt, der indtil nu er gjort med gen-
nemførelsen af planen for sammenkobling af det baltiske energimarked og navnlig på den regionale
konference om planen for sammenkobling af det baltiske energimarked, der blev holdt den 25. no-
vember i Vilnius, Litauen.
Planen for sammenkobling af det baltiske energimarked er en handlingsplan om energisammenkob-
linger og markedsforbedringer i Østersøområdet, og den udgør en del af "EU-strategien for Østersø-
området". Den imødekommer det presserende behov for at sammenkoble "energiøerne" (de tre bal-
tiske stater og Finland) med EU, hvilket var en af de prioriteter, der blev understreget i den anden
strategiske energiredegørelse og godkendt af Det Europæiske Råd i efteråret 2008. Næste frem-
skridtsrapport vil blive forelagt midt i 2010.
Aftalememorandum om det central- og østeuropæiske forum for integration på elektricitets-
markedet
Den polske minister orienterede Rådet om undertegnelsen den dag, i tilknytning til Rådets samling,
af et aftalememorandum om det central- og østeuropæiske forum for integration på elektricitets-
markedet. Delegationer på ministerniveau fra syv EU-medlemsstater fra Central- og Østeuropa
skulle deltage i ceremonien.
Formålet med memorandummet er at etablere en regional platform på ministerniveau for at støtte
yderligere regional integration på elektricitetsmarkedet i det central- og østeuropæiske område.
17165/09 (Presse 369)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.XII.2009
Bæredygtighedskriterier for biomasse
Beneluxlandene, der fik støtte fra Polen og Det Forenede Kongerige, opfordrede Kommissionen til
at forelægge et forslag til harmoniserede og bindende bæredygtighedskriterier for fast biomasse til
energiproduktion. Dette forslag bør ledsage den rapport fra Kommissionen, der skal komme inden
årets udgang.
Det kommende spanske formandskabs arbejdsprogram
Den spanske minister skitserede det foreløbige arbejdsprogram for første halvdel af 2010.
*
*
*
I tilknytning til Rådets samling mødtes repræsentanterne for medlemsstaterne, forsamlet i Rådet, til
en regeringskonference og besluttede at tildele
Ljubljana
hjemstedet for Agenturet for Samarbejde
mellem Energireguleringsmyndigheder. Denne beslutning lå i forlængelse af vedtagelsen tidligere
på året af tredje pakke vedrørende det indre marked for energi, der omfattede forordningen om op-
rettelse af Agenturet for Samarbejde mellem Energireguleringsmyndigheder.
17165/09 (Presse 369)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453772_0017.png
7.XII.2009
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ENERGI
Ministerrådet under Energifællesskabet
Rådet vedtog EU's holdning på mødet i Ministerrådet under Energifællesskabet den 18. decem-
ber 2009 i Zagreb. Det noterede sig også dagsordenen for dette møde.
Ministerrådet skal notere sig de fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af gældende fælles-
skabsret i Energifællesskabets lande, navnlig med hensyn til forsyningssikkerhed, og vil bl.a. vedta-
ge en række afgørelser,
herunder om Republikken Moldovas og Ukraines kommende tiltrædelse af energifælles-
skabstraktaten
om gennemførelsen af tre fællesskabsdirektiver om energieffektivitet i energifællesskabet
og
om afholdelse af ministerrådsmøder en gang om året i stedet for en gang hvert andet år.
17165/09 (Presse 369)
17
DA