NOTAT
DEPARTEMENTET
Dato
Dok.id
J. nr.
26. november 2009
121-36
Internationalt Kontor
Supplerende samlenotat om forordning om mærkning af dæk med
brændstofeffektivitet og andre vigtige parametre
KOM (2008) 779
Revideret notat
Resumé
Forslaget omhandler en mærkningsordning for dæk. Målet er at fremme et
skift på markedet i retning af brændstofbesparende dæk, dvs. dæk med lav
rullemodstand. I mærkningsforslaget gives der standardiserede oplysninger
om dækkets brændstofeffektivitet, og om dets vejgreb i vådt føre og dets afgi-
velse af rullestøj til omgivelserne, således at forbrugere kan foretage et kvali-
ficeret valg.
Forslaget blev vedtaget af Rådet den 20. november 2009 og af Europa-
Parlamentet den 25. november 2009. Dette til trods ønsker det svenske for-
mandskab på Rådsmødet den 7. december 2009 (TTE – Energidelen) at orien-
tere om sagen, som er del af en samlet energieffektiviseringspakke.
1. Baggrund og indhold
Kommissionens forslag er dateret den 17. november 2008. Forslaget er fremsat
under henvisning til traktatens artikel 95. Det betyder, at forslaget skal vedta-
ges efter proceduren for fælles beslutningsstagen mellem Rådet og Europa-
Parlamentet, jf. artikel 251.
Dækkene kan have betydning for en reduktion af vejtransportens energiforbrug
og emissioner, da rullemodstanden er ansvarlig for 20-30 pct. af køretøjernes
samlede brændstofforbrug. Med ny teknologi kan rullemodstanden reduceres.
Det betyder eksempelvis for personbiler en forskel på op til 10 pct. i brændstof-
forbrug mellem de bedste og de dårligste dæk.
I forslagets konsekvensanalyse er der angivet en potentiel CO2 besparelse, der
svarer til mellem 0,2 og 0,5 pct. af hele vejtransportens CO2 udslip i EU.
Undersøgelser har vist, at brændstofbesparende dæk er omkostningseffektive,
eftersom den højere pris for de bedre dæk opvejes af besparelser gennem deres
levetid.