Europaudvalget 2009-10
2986 - Landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
768473_0001.png
MILJØMINISTERIET
EU og Internationalt politisk sekretariat
27. november 2009
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Rådsmøde (land og fisk) den 14. – 15. december 2009 - miljødelen
10.
Forslag om virksomheders ansvar ved markedsføring af træ og
træprodukter (FLEGT II)
KOM (2008) 644 endelig
Politisk enighed
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768473_0002.png
PUNKT 1.
Kommissionens forslag til Europaparlamentets og Rådets forordning om fastsættelse af krav
til virksomheder, der markedsfører træ og træprodukter.
KOM (2008) 644 endelig
Politisk enighed
Revideret notat
Resume:
Med forslaget pålægges virksomheder, der markedsfører træ og træprodukter på EU’s marked, en
pligt til at udvise påpasselighed (”due dilligence”) i forhold til at sikre sig, at træet er lovligt fældet
i oprindelseslandet. Virksomhederne skal etablere sporings- og kontrolmekanismer, som med
tilstrækkelig sikkerhed kan spore træet til en kilde, hvor der er ringe risiko for, at det er ulovligt
fældet. Forpligtelsen vil alene gælde den virksomhed, som første gang markedsfører et træprodukt
på EU’s marked. Forslaget vil supplere den allerede vedtagne frivillige licensordning for import af
træprodukter til EU: dels vil den være generel og omfatte både importeret træ og EU’s eget træ,
dels vil den omfatte en bredere vifte af træ- og træbaserede produkter. Medlemslandene skal
udpege kompetente myndigheder, som skal administrere ordningen. Som led heri skal
myndighederne godkende overvågningsorganisationer, som har etableret en
”påpasselighedsordning” og som certificerer virksomheder til at følge dette. Der åbnes herved
mulighed for at bygge på allerede etablerede ordninger, der tjener det formål at verificere lovligt
fældet træ.
1. Status
Kommissionen har den 20. oktober 2008 sendt ovennævnte forslag til Rådet.
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 175, og skal derfor vedtages med kvalificeret flertal efter
proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251.
Et foreløbigt samlenotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 21.oktober 2008 i
forbindelse med samråd i Folketingets Europaudvalg den 24. oktober forud for land og fisk
rådsmødet og nærhedsnotat er oversendt den 4. november 2008.
Europaparlamentet har 22. april 2009 vedtaget 75 ændringsforlag.
Forslaget var på dagsordenen for rådsmøde (land og fisk) den 19. januar 2009 med henblik på
politisk drøftelse.
Forslaget blev sat på dagsordenen for rådsmødet (land og fisk) den 22. – 23. juni 2009 med henblik
på fremskridtsrapportering.
Forslaget er sat på dagsordnen for rådsmøde (land og fisk) den. 14. -15. december 2009 med
henblik på politisk enighed.
2. Formål og indhold
Det overordnede formål med forslaget er at supplere og understøtte EU’s nuværende politik og
støtte den internationale kamp mod ulovlig skovhugst og den dertil knyttede handel.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslagets hovedsigte er at forhindre, at ulovligt fældet træ markedsføres på EU’s marked, herunder
at opstille fælles krav til virksomheder, der markedsfører træ og træprodukter i EU.
Et generelt formål med forslaget er at bane vej for en mere bæredygtig drift af verdens skove.
Ulovlig tømmerhugst bidrager således flere steder i verden til ubæredygtig drift med skovrydning
og skovødelæggelse og store afledte skadevirkninger: Offentlige kasser mister hugstafgifter og
skatter, korruption stimuleres og der opstår unfair konkurrence på træmarkedet. CO2-udslippet og
den globale opvarmning øges, og der opstår væsentlige tab af biologisk mangfoldighed. Samtidig
tilsidesættes rettigheder og hensyn til lokale og indfødte folk, som lever i afhængighed af skove.
Forslaget er en udløber af EU’s såkaldte FLEGT-handlingsplan fra 2003 om skovlovshåndhævelse,
samfundsforvaltning og handel. Forslaget vil gennem etablering af ny, generel regulering supplere
igangværende EU-initiativer, herunder den allerede vedtagne FLEGT-licensordning for import af
træ og træprodukter (Rådets forordning (EF) nr. 2173/2005). Licensordningen indebærer, at eksport
af visse typer af træ fra frivilligt medvirkende partnerlande skal ledsages af en licens, som
blåstempler, at træet er lovligt fældet i - eller lovligt importeret til – det pågældende partnerland, før
eksport fra partnerlandet til EU. Under licensordningen har EU afsluttet partnerskabsaftale med
Ghana, og der forhandles om partnerskab også med Cameroun, Congo, Malaysia og Indonesien.
Der er endnu ingen licenser i markedet, da der først skal indgås partnerskabsaftaler, og den
fornødne administrative kapacitet opbygges i partnerlandene.
Virksomheders pligt til at indføre en påpasselighedsordning (due dilligence system)
Med forslaget pålægges virksomheder der markedsfører træ og træprodukter på EU’s marked, en
generel forpligtelse til at udvise fornøden påpasselighed i forhold til at sikre sig, at træet i de
pågældende træbaserede produkter er lovligt fældet i oprindelseslandet. Forpligtelsen indebærer
specifikt, at virksomheder skal etablere et system med sporings- og kontrolmekanismer som med
tilstrækkelig sikkerhed kan spore træet til en kilde, hvor der er ringe risiko for, at det er ulovligt
fældet - i det følgende benævnt en påpasselighedsordning.
Forpligtelsen til at etablere en påpasselighedsordning vil alene gælde den virksomhed, som første
gang markedsfører et træprodukt på EU’s marked.
Forpligtelsen vil gælde både for træ, der importeres til EU, og træ, der fældes og handles i EU.
Det betyder at kun Europæiske importører af træ og træprodukter samt skovejere som sælger træ på
det europæiske marked, vil være omfattet af påpasselighedsordningens bestemmelser.
Påpasselighedsordningen skal sikre adgang til følgende informationer om det træ og de
træprodukter, som en virksomhed markedsfører på EU’s marked:
-
-
-
-
-
en beskrivelse af produktet
landet, træet er fældet i (hugstland)
volumen og/eller vægt
I givet fald navn og adresse på den virksomhed, der har leveret træ og træprodukter
(underleverandører)
oplysning om overholdelse af relevant lovgivning i oprindelsesland
Systemet skal endvidere indeholde en procedure for risikovurdering og muliggøre kontrol.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Mere detaljerede kravspecifikationer for påpasselighedssystemet skal fastlægges af Kommissionen
efter en komiteprocedure (forskriftsprocedure med kontrol). Det gælder bl.a. og især kriterier for
bedømmelse af risikoen for, at ulovligt fældet tømmer markedsføres på EU’s marked.
Omfattede produkter
Forslaget omfatter en bred vifte af træ- og træbaserede træprodukter, herunder kævler, groft
tildannet træ samt finer og krydsfiner (som FLEGT-licensordningen) og derudover tillige papir- og
papirmasse, træbaserede møbler, præfabrikerede bygninger, brænde, flis og savsmuld, spånplader,
fiberplader, træ-rammer, paller og kasser mv. Emballagetræ, herunder træpaller, er kun omfattet i
det omfang, at det sælges eller importeres som en handelsvare i sig selv.
Træ og træprodukter, der er omfattet af og opfylder handelsbetingelserne i CITES-reguleringen
eller den frivillige FLEGT-licensordning skal efter forslaget anses som værende lovligt produceret.
Forslaget vil derfor ikke for disse produkter etablere yderligere krav.
Energitræ er ikke omfattet af forslaget, eftersom træ og træprodukter som anvendes til vedvarende
energikilder i forslaget anses for at være indeholdt i Rådets direktiv (EF) nr. 28/2009 om fremme af
anvendelsen af vedvarende energikilder. Følgende deraf tilstræbes det ikke at pålægge branchen
yderligere administrative byrder.
Kommissionen kan justere listen af omfattede produkter. Den justerede liste skal godkendes efter en
komiteprocedure (forskriftsprocedure med kontrol).
Godkendelse af overvågningsorganisationer
Medlemslandenes kompetente myndighed skal godkende overvågningsorganisationer, som har
etableret et påpasselighedssystem og som certificerer virksomheder til at følge dette. Vilkår for
godkendelse er bl.a. at virksomhederne skal være forpligtet til at følge systemet, og at der skal være
en overvågningsmekanisme samt procedurer for opfølgning i tilfælde af konstaterede mangler.
Medlemslandene skal indenfor tre måneder tage stilling til ansøgninger om godkendelse af
overvågningsorganisationer; de skal foretage lejlighedsvis kontrol af at de opfylder betingelserne
for godkendelse og de skal tilbagetrække godkendelse i tilfælde af manglende opfyldelse.
Kommissionen skal inden for to måneder notificeres af de kompetente myndigheder om
beslutninger om tildeling, afvisning og tilbagetrækning af godkendelser.
Mere detaljerede bestemmelser for godkendelsesprocedurerne skal fastlægges af Kommissionen
efter en komiteprocedure (forskriftsprocedure med kontrol).
Kommissionen skal offentliggøre en liste over godkendte overvågningsorganisationer og sikre en
jævnlig opdatering.
Kontrol og rapportering
Medlemslandenes kompetente myndighed skal kontrollere, at virksomheder har etableret og følger
et påpasselighedsordning som beskrevet ovenfor. Virksomhederne skal assistere myndigheden med
at foretage kontrol. Myndigheden kan pålægge virksomheden at foretage fornødne justeringer.
Myndigheden skal rapportere om hvert kontrolbesøg, herunder med en beskrivelse af de pålagte
justeringer. Rapporter skal gemmes i mindst 10 år og et sammendrag af rapporten skal gøres
offentligt tilgængelig i overensstemmelse med reglerne for offentlig adgang til miljøinformation.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768473_0005.png
Straf
Medlemsstaterne skal fastlægge bestemmelser for straf og sikre at strafudmålingen for overtrædelse
af reglerne er effektiv, proportional og har afskrækkende effekt.
Administration og samarbejde
Hvert medlemsland skal udpege en eller flere kompetente myndigheder med ansvar for
implementering af forordningen. De kompetente myndigheder i medlemslandene skal samarbejde
med hinanden og med Kommissionen samt med myndigheder i tredjelande. Kommissionen
assisteres af komiteen for træhandel.
Medlemslandene skal pr. 30. april hvert andet år sende en rapport til Kommissionen om ordningens
gennemførelse og administration de to foregående år. På basis heraf udarbejder Kommissionen
hvert andet år en rapport herom til Europaparlamentet og Rådet.
3. Europa Parlamentets udtalelser
Europaparlamentet har den 22. april 2009 vedtaget 75 ændringsforslag til Kommissionens forslag.
Forslagene har endnu ikke været drøftet i rådets arbejdsgruppe for skov. De væsentligste
ændringsforslag er følgende:
det skal være forbudt at markedsføre ulovligt træ på det Europæiske marked
alle led i leverandørkæden, skal være omfattet af en minimumsforpligtelse under
påpasselighedsordningen.
Overvågningsorganisationer skal udpeges af Kommissionen for at sikre en ensartet
implementering i medlemsstaterne.
Indførsel af en ny mærkningsordning i EU for lovligt træ.
Uafhænig 3. partskontrol af virksomhedernes påpasselighedssystemer.
Lovlighedsdefinitionen skal udspecificeres og udvides til at gælde overholdelse af
lovgivning for beskyttelse af den biologiske mangfoldighed, arbejdstagerettigheder, skat,
ejendomsret, hugstrettigheder, indfødte folks rettigheder mm.
De kompetente myndigheder skal have mulighed for at udføre fysiske kontrol og at udtage
prøver mhp. at sikre at træet ikke er ulovligt produceret.
Opstramning i forhold formuleringerne vedrørende påpasselighedssystemets
risikoprocedure.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at ulovlig tømmerhugst overvejende er et problem i lande uden for EU,
men at der for at sikre overholdelse af internationale handelsforpligtelser er behov for et instrument,
som er ikke diskriminerende og som dermed også omfatter træ fældet i EU. Samtidig er der behov
for at sikre, at instrumentet er proportionalt i forhold til problemets (ringe) omfang i EU, således at
træbranchen ikke pålægges unødige administrative byrder. Kommissionen finder, at det fremsatte
forslag sikrer en fornuftig balance, og at en fællesskabsindsats med harmoniserede krav vil være
administrativt mindre byrdefuld for branchen og sikre bedre konkurrence end nationale tiltag – og
samtidig være væsentlig mere effektfuld. Regeringen kan tilslutte sig denne vurdering og finder på
den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der eksisterer i dag ikke nogen regler, som effektivt forhindrer, at ulovligt fældet træ sælges på
EU’s marked. I Danmark har vi dag en straffelovning om hæleri, pengehvidvaskning mv. og
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768473_0006.png
særlovgivning om handel med truede dyr og planter, herunder enkelte træsorter. Fældning og salg af
ulovligt træ sker dog i en række tilfælde under omstændigheder, der ikke kan henføres under danske
straffebestemmelser. Derfor er der i praksis ikke tilstrækkelige muligheder for at straffe for eller
sanktionere imod import og salg af ulovlig fældet træ på det danske marked.
Med Kommissionens forslag er der tale om en forordning og derfor vil forslaget være bindende i sin
helhed og have umiddelbar retsvirkning i Danmark.
Det betyder at virksomheder der omfattes af forslaget direkte forpligtes til at implementere
forslagets bestemmelser, i den form som det vedtages i. Det er vurderingen at danske importører
som allerede benytter sig af en certificeringsordning (FSC, PEFC og andre) eller en anden form for
sporbarhedskontrolsystemer, ikke vil skulle implementere yderligere foranstaltninger som følge af
denne forordning. Dog vil der være en række mindre importører, der vil skulle etablere nye
foranstaltninger jf. kravene til påpasselighedssystemer.
Med hensyn til danske træproducenter vil Kommissionens forslag ikke medføre markant anderledes
praksis end den som i dag administreres under den danske skovlov fra 2004 samt anden relevant
lovgivning.
Eftersom definitionen på ulovligt fældet træ i Kommissionen forslag er baseret på eksisterende
lovgivning i oprindelseslandet, vil det være den eksisterende danske lov vedr. skovbevarelse,
skovforvaltning, og skovhugst samt lovgivning om handel, som der skal administreres efter.
Statsfinansielle, økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser
I Danmark vil ordningen pålægge en række virksomheder på træmarkedet at stramme op i deres
sporings- og kontrolprocedurer (for at kunne leve op til påpasselighedsordningen). Det medfører
øgede administrative byrder og øgede omkostninger. Samtidig vil ordningen ifølge Kommissionens
vurdering afstedkomme en mere fair og lige konkurrence på træmarkedet, hvor virksomheder der
har en god sporingskontrol og godt styr på træets lovlige oprindelse, ikke i samme grad som hidtil
vil kunne underbydes af virksomheder, der har mindre godt styr på det.
De(n) kompetente myndighed(er) i Danmark vil skulle sikres kapacitet til at administrere
ordningen, hvilket vil være udgiftskrævende. Udgifterne hertil skal afholdes efter gældende
retningslinjer.
Kommissionen
opgjorde i forbindelse med fremsættelsen af forslaget at de administrative
omkostninger for virksomheder omfattet af forslaget, vil beløbe sig til ca. 120 millioner kr. samlet
set for hele EU. De administrative omkostninger for myndighederne opgøres til ca. 7,5 millioner kr.
om året. Fordelt simpelt efter BNP, vil disse tal svare til at de administrative byrder for hhv.
virksomhederne og myndighederne i DK beløber sig til ca. 2 millioner og ca. 150.000 kr. årligt.
Kommissionens tal virker efter nærmere gennemgang særdeles lave. Dette skyldes bl.a. at
beregningerne er baseret på gennemsnitsbetragtninger, og således tages er der ikke taget højde for at
små medlemsstater, vil have relativt større udgifter.
Skov- og Naturstyrelsen har på vegne af Miljøministeriet udarbejdet en selvstændig økonomisk
konsekvensanalyse baseret på tilgængelig statistik for import af træ samt træproduktion i DK
baseret på konsekvenserne af
den generelle danske holdning.
Beregninger er foretaget med en
forudsætning om, at det kun er virksomheder der markedsfører træ og træprodukter på EU’s marked
for første gang, der vil være omfattet af forslaget. Derfor vurderes de økonomiske konsekvenser for
hhv. danske importører af træ og træ produkter (import af træ og træprodukter fra 3. lande uden for
EU) danske træproducenter samt de danske myndigheder.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768473_0007.png
Det vurderes at konsekvenserne for danske importører af træ- og træprodukter beløber sig til ca. 3-
5 millioner kr. årligt p.g.a. ekstra omkostninger til investering, drift og vedligeholdelse af
systemerne samt de nødvendige kontrolforanstaltninger. Beregningerne er lavet ud fra en
forudsætning om at virksomhedernes systemer skal kontrolleres af en uafhængig tredjepart samt at
det er virksomhederne selv, der bærer denne udgift. Endvidere er det forudsat at
brancheorganisationer får en rolle som overvågningsorganisation, for således at udnytte viden om
branchen til at nedbringe administrative byrder i forbindelse etableringen af systemerne. Desuden
giver en sådan tilgang mulighed for at udnytte stordriftsfordele i forhold til udvikling og
vedligeholdelse af systemerne samt etableringen af den nødvendige kontrol.
Det skal nævnes at der kan være et særskilt problem i forhold til meget små virksomheder, som ikke
er medlem af brancheorganisation eller en anden form for organisation. Det har ikke været muligt at
komme med vurdering af omkostningerne i disse tilfælde. Det vurderes at ca. 4.000 danske
importører af træ og træprodukter, vil være omfattet af forslaget.
Det vurderes at de økonomiske konsekvenser for de danske træproducenter, vil beløbe sig til
mellem 4-6 millioner årligt til investering, drift og vedligehold af systemer samt de nødvendige
kontrolforanstaltninger. Dertil skal der lægges en initial engangsomkostning i forbindelse med
omstillingen til de nye standarder på i størrelsesordnen det dobbelte - altså ca. 8-12 millioner.
Da det er en forudsætning, at der skal foretages uafhængig 3. parts kontrol i forhold til systemerne,
er beregningerne lavet med udgangspunkt i at alle træproducenter bliver certificeret efter en
gruppecertificeringsordning, som er garant for lovlig skovdrift og som har indbygget uafhængig
tredjepartskontrol i sin standard. Prisstrukturen i forbindelse med skovcertificering er baseret på en
arealtilgang, og i den forbindelse er der betydelige rabatter, at hente jo større skovareal som skal
certificeres. Beregningerne her er lavet ud fra en gennemsnitsbetragtning, hvilket vil gøre udgifterne
hhv. større og mindre alt efter hvor store skovejendomme som skal certificeres. Da det er helt uvist
hvorledes træproducenterne vil organisere sig som følge af nye lovkrav på området, er disse
beregninger naturligvis påhæftet en væsentlig usikkerhed.
Det understreges at der i lovgivningen ingen krav stilles til at træproducenter skal lade sig
certificere efter privat etablerede gruppecertificeringsordninger, men det vurderes at det vil være
forbundet med større udgifter end indikeret her, at etablere egne systemer. Muligvis vil de
administrative omkostninger ved etablering af systemer kunne nedbringes hvis
brancheorganisationerne eller lignende fungerer som overvågningsorganisation pga. den specifikke
viden om branchen samt muligheden for stordriftsfordel. Danmark har ca. 25.000 registrerede
træproducenter.
Det vurderes at de økonomiske konsekvenser for de kompetente myndigheder vil beløbe sig til i
størrelsesordnen 2-2,5 million kr. pr år. Beregningerne er foretaget ud fra en forudsætning om at der
skal udøves en myndighedsstikprøvekontrol i forhold til træproducenter og importørers
implementering af de nødvendige systemer. Derudover skal myndighederne hvert andet år
afrapportere til EU-kommissionen- og parlamentet vedrørende ordningens gennemførelse og
administration de to foregående år. Hvis forslaget om uafhængig 3.parts kontrol ikke kommer
igennem, vurderes omkostningerne at beløbe sig til i størrelsesordnen 5-6 millioner årligt. Hvis
Kommissionens forslag om, at det er de kompetente myndigheder, der skal udpege
overvågningsorganisationerne må det endvidere forventes at de samlede udgifter for de(n)
kompetente myndighed(er) vil øges yderligere.
Med etableringen af et forbud imod at markedsføre træ og træprodukter som er ulovligt produceret
på markedet for første gang, skal der ligeledes afsættes ressourcer til den politimæssige
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768473_0008.png
efterforskning. Disse omkostninger afhænger af mængden af sager, hvilket ikke er muligt at
estimere på nuværende tidspunkt.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget forventes at have en positiv effekt på beskyttelsesniveauet, men forventes umiddelbart at
have den største og mest positive miljøeffekt i de lande, som har størst problemer med ulovlig
tømmerhugst, herunder bl.a. mange tropiske lande og Rusland.
6. Høring
Forslaget er sendt i almindelig høring den 3. november 2008 med frist den 14. november 2008.
Høringen har givet anledning til følgende bemærkninger:
Dansk Skovforening (DS)
finder det positivt, at Kommissionen tager problemet med ulovlig
tømmerhugst op. DS anfører samtidig, at en regulering af den pågældende art vil have begrænset
virkning selv i forhold til de lande, hvor ulovlig tømmerhugst er et stort problem, fordi ”kun en
forsvindende andel at det træ, der afskoves, importeres til EU”. DS påpeger en uklarhed i den
danske oversættelse, hvor ”place on the market” er oversat til ”markedsføring” og nærmere
specificeret som ”førstegangsindførsel” af træ og træprodukter, hvilket (fejlagtigt) kan forlede til
den forståelse, at forslaget alene omfatter træ og træprodukter, der importeres til EU. (Efter den
officielle engelske version står det klart, at forslaget omfatter både træ fra EU og træ, der importeres
til EU). DS finder det urealistisk, at forordningen kommer til at omfatte så bred en vifte af
træprodukter, som forslaget lægger op til, og henviser eksempelvis til de vanskeligheder, der vil
kunne være forbundet med at dokumentere emballagetræs lovlige oprindelse. DS finder ikke, at de
anførte påpasselighedsregler er realistiske, eksempelvis ikke kravet om at ”hugstland” skal kunne
oplyses (det land træet er fældet i). DS har også reservation overfor kravet om, at navn og adresse
på den virksomhed, der har leveret træ, skal kunne oplyses, idet det enten er utilstrækkeligt (hvis
kun sidste led i kæden skal oplyses) eller urealistisk (hvis alle led skal oplyses). DS noterer, at alle
virksomheder, der markedsfører træprodukter, skal kunne godtgøre, om deres produkter er købt
inden eller uden for EU og vurderer, at dette ”vil kræve uanede mængder af administrative
procedurer og dermed omkostninger både for virksomhederne og til kontrolforanstaltninger”. DS
bemærker, at de foreslåede straffebestemmelser står i kontrast til, at der er tale om
”påpasselighedskriterier” (og ikke ”objektivt fastsatte krav”) og anfører, at der i forhold til
overtrædelse af sådanne påpasselighedskriterier ikke vil kunne fastsættes sanktioner, der er
”effektive” og har ”afskrækkende virkning”.
Dansk Træforening (DT)
støtter, at der udarbejdes EU-lovgivning på området, men påpeger
samtidig, at kun ganske få af foreningens medlemmer individuelt har resurser til at imødekomme
forslagets forpligtelser. DT ytrer bekymring over, at ”helt centrale elementer” i det konkrete forslag
overlades til gennemførselsbestemmelserne. DT støtter principielt, at forslaget omfatter en bred
vifte af træprodukter, så der stilles samme krav til råtræ som til forarbejdede produkter, men
betvivler, at det vil være gennemførligt at kontrollere alle de omfattede produktgrupper. DT undrer
sig samtidig over, at træ til bioenergi ikke er omfattet. DT påpeger en række uklarheder i forslaget,
herunder: 1) hvad der konkret menes med en ”førstegangsindførsel” af træ og træprodukter og
hvilke virksomheder, der vil være omfattet af forordningen, 2) hvad der nærmere skal indgå i den
”beskrivelse” virksomheder skal kunne levere for træ og træprodukter, 3) hvordan hugstland skal
specificeres for sammensatte produkter og hvordan dette relateres til toldbestemmelser ift.
oprindelsesland (som refererer til det land, hvori et produkt sidst har undergået en væsentligt
værdiforøgende bearbejdning), 4) om adgangen til (ofte følsomme) informationer, som
virksomheder skal kunne levere, 5) om kravene til dokumentation for legalt produceret træ, 6) hvad
der nærmere vil blive krævet af en risikostyringsprocedure og i hvilket omfang erhvervet vil blive
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
inddraget i den endelige fastlæggelse af sådanne krav, 8) efter hvilke kriterier den kompetente
myndigheds anerkendelse af overvågningsorganer vil ske, 9) hvordan der sikres en ensartet
implementering på tværs af EU samt 10) hvordan det nedsatte Udvalg for Træhandel skal
sammensættes. DT finder det afgørende, at der i Danmark og resten af EU afsættes de fornødne
resurser til at sikre en gnidningsløs implementering og håndhævelse af bestemmelserne.
Greenpeace (GP)
udtrykker tilfredshed med, at Kommissionen har fremsat forslag på området, men
finder at det lider af en række mangler. GP fremhæver: 1) at forslaget ikke gør det obligatorisk at
”lovligt tømmer” lever op til principper om bæredygtig skovforvaltning, men begrænser sig til
”overensstemmelse med hugstlandets lovgivning”, 2) at besiddelse, handel og markedsføring af
”illegalt tømmer” i EU ikke eksplicit gøres til en strafbar lovovertrædelse, 3) at virksomheder ikke
bliver pålagt at bevise ”lovligheden” af de produkter de markedsfører, men kun til at udøve
”fornøden omhu” for at ”mindske risikoen” samt 4) at de organer, som skal overvåge
virksomhedernes overholdelse af fornøden omhu, ikke obligatorisk er forpligtet til at være udstyret
med ressourcer til at foretage dybdeborende undersøgelser af ulovligheder. Derudover savner GP en
logisk begrundelse for, at træ og træprodukter til energiproduktion ikke er omfattet at forslaget. GP
foreslår følgende ændringer: 1) at der fastsættes specifikke og strenge krav til definitionen af
”lovlige” træ og træ produkter, der reelt hjælper til at beskytte skov og biologisk mangfoldighed,
begrænser menneskeskabt klimaforandring og respekterer ”skov-afhængige” samfund og
oprindelige folks rettigheder, 2) import, salg og besiddelse af illegalt tømmer gøres til en
lovovertrædelse og gør det til et krav, at virksomheder fremlægger bevis for lovligheden af de
produkter de markedsfører, 3) at forslaget fastlægger regler for et pålideligt sporingssystem
byggende på tredjepartsverifikation og uafhængig overvågning samt at der skal udarbejdes
vejledning til virksomheder samt 4) at overvågningsorganer og/eller kompetente myndigheder
udstyres med magtmidler og beføjelser til såvel at kontrollere træprodukterne, efterforske
ulovligheder og til at retsforfølge lovovertrædere.
Brancheforeningen for kontor og papir i Danmark (KONPA)
hilser generelt forslaget velkomment
på baggrund af de bagvedliggende intentioner. KONPA anfører dog samtidig, at det er foreningens
opfattelse, at det er ”uhensigtsmæssigt og unødvendigt at indføre et nyt udgiftskrævende regelsæt,
som bliver et tillæg til de eksisterende og tilstrækkelige procedurer for papir og papirmasse”. KP
henviser til, at der på skovbrugsområdet findes certificeringssystemer, som også kan finde
anvendelse på papirprodukter (FSC og PEFC, som KONPA anslår til at dække 80 % af skovarealet
i Norden).
Nepenthes (NP)
vurderer sammenfattende, at den foreslåede model ikke står mål med omfanget og
konsekvenserne af den ulovlige tømmerhugst samt at den ”kun i ringe grad vil begrænse importen
af ulovligt træ til EU”. Blandt kritikpunkterne anfører NP konkret 1) at forslaget ikke i praksis
forbyder markedsføring og import af ulovligt træ i EU samt at det overlades til virksomhederne at
indføre systemer og udføre egenkontrol og at dette giver konkurrencefordele ift. virksomheder, der
anvender tredjepartsverifikation for lovligt træ, 2) at kravet om egenkontrol kun gør sig gældende
første gang en virksomhed markedsfører et produkt i EU og at en virksomhed ”ikke behøver spore
oprindelsen af sit træ, når det pågældende produkt først er markedsført i EU”, 3) at det er uklart
hvad der menes med at en virksomhed skal udvise ”påpasselighed”, og at dette giver rum for meget
vide fortolkningsmuligheder og dermed uklarhed om ”hvilken salgs træ som faktisk vil blive tilladt
importeret til EU”. NP anbefaler, at man anvender enten en model med ”grænsekontrol for at
forhindre import af ulovligt fældet træ” eller ”lovkrav om, at kun lovligt fældet træ og træprodukter
heraf må markedsføres”. Disse modeller finder NP bedre vil tilgodese virksomheder, som allerede i
dag stiller krav til sine leverandører ved at engagere sig i skovcertificering. NP anbefaler at man
indfører et nationalt forbud mod handel med og markedsføring af illegalt træ i Danmark, herunder
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768473_0010.png
med kategorisering af lande efter risiko for forekomst af ulovligt fældet træ, således at fx
dokumentation for dansk fældet træ samtidig vil gælde som dokumentation for lovligt fældet træ.
NP anbefaler, at EU definerer kriterier for bæredygtig skovforvaltning – og mål for anvendelse af
træ herfra – samt at der indføres bindende regler for offentligt indkøb af træ i Danmark med
minimumskrav om dokumenterbart lovligt produceret træ, krav om at det tilstræbes også at købe
bæredygtigt træ og fastsættes mål for, hvornår alt indkøbt træ skal være bæredygtigt.
PEFC Danmark (Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes - PD)
finder det
positivt, at forslaget rummer mulighed for at private frivillige initiativer kan fungere til opfyldelse
af de foreslåede krav og vurderer umiddelbart, at PEFC ville kunne udgøre en sådan, dog med
forbehold at de nærmere gennemførelsesbestemmelser, som vil blive fastsat af kommissionen. PD
påpeger nogle uklarheder i forslaget, fx mht. hvad der forventes indeholdt i en
risikostyringsprocedure, hvor ofte revisioner, som skal sikre en effektiv anvendelse af ordningen,
skal gennemføres og mht. den nærmere udfyldelse af de – forskellige – roller der tiltænkes de i
forslaget omtalte ”overvågningsorganer”.
Træets Arbejdsgiverforening (TA)
”støtter Kommissionens kamp mod illegal hugst”, men har en
række reservationer i forhold til forslaget. TA finder det uacceptabelt med en ”omvendt
bevisbyrde”, og påpeger at forslaget er uklart og efterlader mange detaljer til Kommissionens
gennemførelsesbestemmelser. TA frygter, at forslaget i sin nuværende form vil skabe ”yderligere
bureaukratiske byrder og ekstra administration, der slet ikke står i forhold til problemets omfang”.
Konkret anfører TA en række uklarheder, som er tilsvarende beskrevet i høringssvar fra Dansk
Træforening (jf. ovenstående).
Bidrag til den kommenterede dagsorden har været i skriftlig høring i miljøspecialudvalget den 8.
januar med frist den 9. januar 2009. Høringen har givet anledning til følgende bemærkninger:
Dansk energi
finder, at den danske holdning vedrørende energitræ kan medføre unødvendig
dobbeltregulering af energitræ og anbefaler, at regeringens foreløbige holdning justeres således, at
det pågældende afsnit udgår.
Dansk skovforening
(DS) finder, at et egentligt forbud med bevisbyrden lagt på den pågældende
virksomhed vil være en uforholdsmæssig stor byrde for virksomheder set i relation til problemets
omfang i forhold til de virksomheder, der rammes af forbuddet. Endvidere finder DS, at man ved at
eventuelt stille yderligere krav til dokumentation til træ, der importeres til EU fra lande, som har
indgået partnerskabsaftale under FLEGT-licensordningen, vil ideen med og incitamentet til at indgå
aftalerne forsvinde. SK finder således, at det bør være muligt i FLEGT-licensordningen at tage hånd
om problematikken, således at træ med FLEGT-licens er garanti for lovlighed for de virksomheder,
der importerer det.
Fagligt Fælles Forbund (3F)
anbefaler, at der indføres kriterier for bæredygtig skovforvaltning
samt at der indføres bindende krav for offentlige indkøb. Endvidere anbefaler 3F, at det tilstræbes at
købe bæredygtigt træ samt at der fastsættes mål for hvornår alt indkøbt træ skal være bæredygtigt.
Bidrag til den kommenterede dagsorden har været forelagt miljøspecialudvalget den 3. juni og har
givet anledning til følgende bemærkninger:
Greenpeace
havde inden mødet fremsendt skriftlige bemærkninger og bakker overordnet set op om
regeringens holdning. Greenpeace finder herudover, at et forbud mod markedsføring af ulovligt træ
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768473_0011.png
på EU's marked bør omfatte alle, der handler med træ og træprodukter - og ikke kun de
virksomheder, der markedsfører træ og træprodukter for første gang. Samtidig udtrykker
Greenpeace bekymring for forhandlingssituationen i rådet og appelerer til, at man opnår politisk
enighed på rådsmøde (land og fisk) den 22.-23. juni.
Træets Arbejdsgiverforening
fandt i forhold til de økonomiske konsekvenser, at det samlede beløb
for de danske træproducenter på 4-6 mio var lavt sat og bemærkede, at omkostningerne for de
enkelte virksomheder ville være højere.
Dansk Skovforening
spurgte til det omfattede produkter i forslaget, herunder emballagetræ. Det
fremgik af notatet, at emballagetræ ikke var omfattet, hvis det var en handelsvare i sig selv, hvilket
ikke fremgik klart af de enkelte bilag. Samtidig fandt Dansk skovforening i henhold til Skov- og
Naturstyrelsens beregninger, at disse byggede på at træproducenter (skovejerne) blev certificeret
efter en gruppeordning. I øjeblikket var omkring 29.500 ha privat skov certificeret, hvilket svarede
til omkring 8 % af det private areal. Det var derfor meget forskelligt hvor klar de enkelte ejere var
til at blive certificeret og der ville for nogen være betydelige omkostninger forbundet med at
opfylde dokumentationskravene.
Bidrag til den kommenterede dagsorden har været forelagt miljøspecialudvalget den 18. november
2009 og har givet anledning til følgende bemærkninger:
Dansk skovforening (DS)
hilser initiativet om at der skal laves EU lovgivning vedr. handel med
ulovligt tømmerhugst velkommen.
DS
er tilfreds med at emballagetræ tilsyneladende er undtaget fra forordningen.
Desuden finder
DS
det mærkværdigt hvis energitræ ikke omfattes af forordningen, når bl.a. flis som
typisk anvendes til energiformål er omfattet.
DS
finder den brede defintion af ulovligt fældet træ problematisk. I den forbindelse understreger DS
at lovlighedsdefinitionen klart skal definere hvilke lovlighedskrav virksomhederne er stillet overfor.
DS
finder desuden at Skov- og Naturstyrelsens beregninger over de administrative omkostninger for
skovejere er vurderet for lave.
Greenpeace
er generelt tilfreds med regeringens generelle holdning, men bemærker at alle
virksomheder i leverandørkæden bør omfattes af forslagets krav om at etablere
påpasselighedssystemer mv. En sådan skærpelse vil ifølge GP medvirke til, at stramme
lovgivningen og gøre ordningen mere robust over for handlen med ulovligt tømmer.
7. Forhandlingssituationen
Kommissionen præsenterede forslaget på rådsmødet (land og fisk) den 27. – 28. oktober 2008.
Forslaget var på dagsordenen til politisk drøftelse for rådsmøde (land og fisk) 19. januar 2009. En
lang række medlemsstater påpegede her vigtigheden af at forslaget ikke måtte medføre
uproportionale byrder for erhvervslivet. Flere herunder Danmark fandt, at Kommissionens forslag
ikke var ambitiøst nok og ønskede forslaget suppleret med et egentligt forbud imod markedsføring
af ulovligt tømmer på EU’s marked.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768473_0012.png
Der har i forhandlingerne været flere udeståender i rådet, herunder udpegning af
overvågningsorganisationer i komiteprocedure eller hvorvidt dette henhører under de kompetente
myndigheder i det enkelte medlemsland samt den lovlighedsdefinition, som skal anvendes i
forordningen.
Et overvejende flertal af medlemslandene støtter ikke, at virksomhedernes påpasselighedssystemer
skal overvåges at uafhængig 3. part.
De primære udeståender forhandlingerne drejer sig om en supplering af påpasselighedssystemet
med et egentligt forbud mod markedsføring af ulovligt træ på EU’s marked, hvilket bakkes på af
flere lande, herunder Danmark. Samtidig ønsker en række medlemslande en udvidelse af de i
forslagets bilag omfattede produkter (anvendelsesområde). Slutteligt ønsker en række lande en
forlængelse af fristen for i krafttrædelse og dato for hvornår forordningen finder anvendelse
forlænget fra 2 til 3 år, mens flere medlemslande, herunder Danmark ønsker en fastholdelse af 2 år.
Der er endvidere fremsat et forslag om faseinddelt implementering af de produkter, som er omfattet
af ordningen. Det betyder, at træprodukterne indfases i tre trin. Sammensatte træprodukter som fx
møbler, papirmasse og papir vil således først blive omfattet 4 år efter forordningens ikrafttrædelse
og kun hvis Kommissionen vurderer at det findes relevant. Flere medlemsstater herunder Danmark
finder en sådan faseindeling særdeles kritisabel - bl.a. fordi det vurderes, at det vil svække
lovgivningens effektivitet markant.
8. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkommen.
Danmark har i årevis haft kamp mod ulovlig tømmerhugst og relateret handel som en prioriteret
mærkesag - både i den hjemlige offentlige indkøbspolitik, i EU og i internationale
skovforhandlinger.
Danmark har endvidere i EU gennem længere tid særligt betonet behovet for at se på mulighederne
for yderligere generel regulering, som kan supplere den frivillige licensordning for import af træ.
Regeringen er på den baggrund grundlæggende positivt stemt overfor indførelse af ny EU-
regulering på området.
Regeringen havde gerne set, at Kommissionens forslag var udformet som et egentligt forbud mod
markedsføring af ulovligt træ på EU’s marked.
Derfor lægger Regeringen vægt på at der etableres et egentligt forbud mod at markedsføre ulovligt
træ på EU’s marked. Regeringen finder at sådan forbud alene skal gælde i forhold til de
virksomheder, der markedsfører træ- og træprodukter for første gang. Et forbud der vil gælde for
hele leverandørkæden, vurderes kun at ville have en begrænset yderligere effekt og at de forbundne
meromkostninger derfor vil være uproportionale. Etableringen af et egentlig forbud vil således
motivere virksomhederne til at etablere effektive påpasselighedssystemer.
Samtidig vil regeringen lægge vægt på, at der etableres en effektiv påpasselighedsordning.
Konkret indebærer det, at Danmark i forhandlingerne lægger vægt på, at der inden for rammerne af
Kommissionens forslag skal stilles yderligere krav, som i højere grad vil ansvarliggøre
virksomhederne. Derfor vil Danmark i forhandlingerne arbejde for, at det i forbindelse
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768473_0013.png
påpasselighedssystemets risikovurderingsprocedure gøres forbudt at markedsføre træ på EU’s
marked, hvis der er høj risiko for at træ eller træprodukter hidrører fra ulovlig tømmerhugst.
Fastlæggelsen af indikatorer for hvornår der er tale om høj risiko bør fastlægges i
gennemførelsesbestemmelserne, mens de overordnede kriterier for høj og lav risiko bør fastlægges i
selve rådsforordningen. Danmark vil arbejde for at følgende kriterier som minimum skal indgå i
rådsforordningen med henblik på at definere rammerne for risikovurderingen: hyppig forekomst af
ulovlig tømmerhugst i oprindelseslandet, træets art eller slægt, kompleksiteten af leverandørkæden,
anvendelse af internationalt anerkendte certificeringsordninger.
Derudover lægger regeringen vægt på at påpasselighedssystemerne skal underlægges en uafhængig
3. parts kontrol for dermed at sikre en gennemskuelig og effektiv implementering af
påpasselighedsordningen.
Danmark arbejder endvidere for, at overvågningsorganer skal udpeges af Kommissionen i en
komiteprocedure (rådgivningsproceduren) og ikke i den enkelte medlemsstat jf. Kommissionens
oprindelige forslag, hvilket vil medvirke til at sikre en ensartet og harmoniseret implementering af
loven på tværs i EU
Samtidig finder Regeringen generelt, at påpasselighedsordningen bør understøtte - og skal kunne
bygge på - velfungerende etablerede systemer, herunder eksisterende certificeringsordninger.
Regeringen er enig, i at definitionen af lovligt fældet træ må bero på lovgivningen i det land, hvor
træet er fældet. Regeringen lægger derfor vægt på, at definitionen af lovligt fældet træ skal
præciseres således at det klart fremgår, at relevant lovgivning i forhold til udøvelse af bæredygtig
skovdrift indgår i definitionen, herunder lovgivning om sikring af hensyn til natur og miljø,
arbejdstagerrettigheder og brugsrettigheder samt betaling af relevante hugstafgifter og skatter, som
er afledt af skovdrift og skovhugst eksplicit indeholdes i forordningens definition af lovligt fældet
træ.
Regeringen lægger således også vægt på, at ny EU lovgivning ikke påfører træeksportører i
udviklingslande uforholdvismæssige byrder, hvilket understøttes i at definitionen af lovligt fældet
træ baseres på oprindelseslandets allerede eksisterende lovgivning.
Regeringen kan støtte, at den nærmere fastlæggelse af krav, som i en række tilfælde vil være af
meget teknisk karakter, fastlægges i komiteprocedure som foreslået, men finder, at der på enkelte
områder kan være behov for en nærmere fastlæggelse af krav allerede i forordningen.
I henhold til FLEGT- licensordningen er regeringen opmærksom på risikoen for, at partnerlande
importerer ukontrolleret træ fra tredjelande, bearbejder det og senere eksporterer dette til EU med
FLEGT-licens. Ideelt set burde licensundtagelsen alene gælde træ, der både er fældet i og
eksporteret fra et partnerland. Danmark arbejder derfor i henhold til EU’s forhandlingerne om
FLEGT partnerskabsaftaler med tredjelande løbende på en sådan skærpelse for at begrænse risikoen
for hvidvaskning.
Danmark kan støtte kommissionens forslag om produktafgrænsning og lægger vægt på, at
produktgrupperne omfattet af forslagets bilag bibeholdes og udvides løbende efter behov i en
komiteprocedure.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
768473_0014.png
Eftersom genbrugstræ ikke er omfattet af Kommissionens forslag finder Danmark det centralt at
begrebet genbrugstræ defineres nærmere i forordningen. I den forbindelse arbejder Danmark for at
kun træ, som genbruges efter at have været cirkuleret i forbrug (post-consumer), falder ind under
denne definition.
Regeringen lægger vægt på at energitræ omfattes af forordningen, idet en automatisk undtagelse af
træ, som vil være omfattet af EU’s kommende direktiv om bæredygtighedskriterier for energitræ, er
uhensigtsmæssig. Principielt bør systemkrav til sikring af lovligt fældet træ ikke bero på træets
slutanvendelse bl.a. fordi en sådan friholdelse kan skabe en utilsigtet konkurrenceforskydning af
markedet for træ og træprodukter.
Slutteligt lægger Regeringen særlig vægt på, at forslaget generelt udformes på en sådan måde, at det
ikke er i strid med WTO-reglerne.
9. Tidligere forelæggelser fra Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 24. oktober forud for rådsmødet (land
og fisk) den 27.-28. oktober 2008 jf. foreløbigt samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg
den 21.oktober 2008 samt den 14. januar forud for rådsmødet (land og fisk) den 19. januar 2009, jf.
samlenotat oversendt den 8. januar 2009
Grundnotat om forslaget er oversendt den til Folketingets Europaudvalg den 1. december 2008.
14