Retsudvalget 2009-10
S 1660
Offentligt
821965_0001.png
821965_0002.png
821965_0003.png
FolketingetLovsekretariatetChristiansborg1218 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
6. april 2010Menneskeretsenheden2010-790-0686LST41329
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 1660, som medlem af Fol-ketinget Per Clausen (EL) har stillet til justitsministeren den 23. marts2010.
Lars Barfoed/Nina Holst-Christensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. S 1660 fra medlem af Folketinget Per Clausen (EL):

”Er ministeren enig med chefjurist Jacob Mchangama (CE-POS), når han i notatet: »Internetfrihed under pres i Danmarkden vestlige verden«, fastslår, at »det må anses som megettvivlsomt, hvorvidt en lov, der kriminaliserer at surfe på »ter-rorrelaterede hjemmesider«, er foreneligt med EMRK artikel10.«?”

Svar:

I CEPOS’s notat af 22. marts 2010 med titlen ”Internetfriheden underpres i Danmark og den vestlige verden” henviser chefjurist JacobMchangama bl.a. til et forslag fra SF, hvorefter det skal forbydes borgereat ”surfe” på ”terrorrelaterede hjemmesider” på internettet.Efter Jacob Mchangamas opfattelse vil et sådant forslag, der kriminalise-rer den blotte færden på visse ”terrorrelaterede hjemmesider”, dels værevanskeligt at definere på objektiv vis, dels kræve omfattende overvåg-ning og censur af internettet, hvis forbuddet skal håndhæves effektivt.Endvidere finder Jacob Mchangama, at det må anses som meget tvivl-somt, hvorvidt en lov, der kriminaliserer at surfe på ”terrorrelateredehjemmesider”, er forenelig med Den Europæiske Menneskerettigheds-konventions artikel 10 om ytringsfrihed.For så vidt angår kriminalisering af færden på ”terrorrelaterede hjemme-sider” henvises til Justitsministeriets besvarelse af 2. marts 2010 afspørgsmål nr. 434 fra Folketingets Retsudvalget (Alm. del). Som anført ibesvarelsen indeholder lovgivningen ikke et forbud mod gennem inter-nettet mv. at gøre sig bekendt med terrorrelaterede hjemmesider på inter-nettet. Den handling, der består i at ”surfe på terrorrelaterede hjemmesi-der”, er således ikke i sig selv kriminaliseret efter gældende ret.Som ligeledes anført i samme besvarelse vil en sådan kriminalisering ef-ter Justitsministeriets opfattelse kunne give anledning til vanskelige af-grænsningsproblemer og bl.a. kunne rejse spørgsmål i forhold til etgrundlæggende princip om tilstrækkelig klarhed i straffelovgivningen.Det vil bl.a. gælde i forhold til spørgsmålet om, hvornår en hjemmesidepå internettet kan siges at have et terrorrelateret indhold. Som det tilligefremgår af besvarelsen, finder jeg ikke grundlag for at tage skridt i ret-ning af at indføre et forbud af den art, der er omtalt i spørgsmålet.
2
På den anførte baggrund finder jeg ikke anledning til at vurdere, om ensådan kriminalisering vil være forenelig med Den Europæiske Menne-skerettighedskonventions artikel 10 om ytringsfrihed. En nærmere vurde-ring heraf ville i øvrigt afhænge af den konkrete udformning af forbud-det.
3