Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 115
Offentligt
925896_0001.png
925896_0002.png
925896_0003.png
925896_0004.png
925896_0005.png
925896_0006.png
925896_0007.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen Center for Dyresundhed, Dyrevelfærd ogOmsætning/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00806 / Dep. sagsnr. 404Den 1. december 2010FVM 831
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticiderne chloranthraniliprolog biphenyl (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier (MRL) for pesticidrester i eller på vegetabilskeog animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (heref-ter pesticidrammeforordningen).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 9.- 10. december 2010.Formålet med forslaget er at fastsætte maksimalgrænseværdi for chloranthraniliprol i gule-rødder i forbindelse med bekæmpelse af gulerodsfluen og fastsættelse af maksimalgrænse-værdier for biphenyl i diverse afgrøder i forbindelse med monitering.Forslaget vurderes at være sundhedsmæssigt acceptabelt og en vedtagelse af forslaget vurde-res samlet set at betyde uændret beskyttelsesniveau i Danmark.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man kan acceptere mindreændringer i forslaget i form af tilføjelse eller fjernelse af maksimalgrænseværdier i bilag II ogIII under forudsætning af, at ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen Center for Dyresundhed, Dyrevelfærd ogOmsætning/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00806 / Dep. sagsnr. 404Den 1. december 2010FVM 831
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticiderne chloranthraniliprolog biphenyl (komitésag)KOM-dokument forligger ikke

Resumé

Forslaget fastsætter ændringer af bilag II og III til pesticidrammeforordning nr. 396/2005.Maksimalgrænseværdien foreslås ændret for to aktivstoffer i en række afgrøder. For chlo-ranthraniliprol drejer det sig om anvendelse af stoffet i forbindelse med behandling af gule-rodsfluen i gulerødder og for stoffet biphenyl har moniteringsdata vist, at der bør sættes høje-re grænseværdier for stoffet end den analytiske detektionsgrænse. Forslaget vurderes at væresundhedsmæssigt acceptabelt og en vedtagelse af forslaget vurderes samlet set at betydeuændret beskyttelsesniveau i Danmark.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier (MRL) for pesticidrester i eller på vegetabilskeog animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (heref-ter pesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artiklerne 16, stk. 1, litra a og 18, stk. 4 i pesticidramme-forordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-
3Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 9.- 10. december 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdI nærværende forslag fastsættes maksimalgrænseværdi for chloranthraniliprol i gulerødder iforbindelse med bekæmpelse af gulerodsfluen og fastsættelse af maksimalgrænseværdier forbiphenyl i diverse afgrøder i forbindelse med monitering.Typisk vil der sættes en ny maksimalgrænseværdi i forbindelse med nye anvendelser i EU,implementering af Codex Alimentarius grænseværdier eller fastsættelse af importtolerancerfor produkter, der indføres til EU. Hvis der ikke tidligere har været fastsat en grænseværdi påbaggrund af en anvendelse i en given afgrøde, er grænseværdien automatisk fastsat på den ge-nerelle analytiske detektionsgrænse (0,01 mg/kg). I andre tilfælde sættes grænseværdien opfra en tidligere grænseværdi baseret på en tidligere godkendt anvendelse.I særlige tilfælde er der mulighed for at fastsætte grænseværdier på baggrund af moniterings-data. Det drejer sig om tilfælde, hvor der er tale om miljøforurening eller anden form for foru-rening.Generelt er principperne for opbygning af pesticidforordningens bilag, at de foreslåede græn-seværdier for pesticidrester i fødevarer fastsættes i pesticidrammeforordningens bilag II for deaktivstoffer, der havde en eksisterende maksimalgrænseværdi i EU før rammeforordningentrådte i kraft 1. september 2008. Grænseværdier fastsættes i bilag III for de aktivstoffer og af-grøder, der ikke havde harmoniserede EU maksimalgrænseværdier før 1. september 2008.Kommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III ændres for aktiv-stofferne chloranthraniliprol og biphenyl. For biphenyl sættes maksimalgrænseværdien op forsalat, spinat og lignende, vinblade og lignende, brøndkarse, julesalat, urter (hele gruppen).Den analytiske detektionsgrænse fastsættes for te, kaffe og urtete på 0,05 mg/kg og for øvrigefødevarer på 0,01 mg/kg. For chloranthraniliprol sættes maksimalgrænseværdien midlertidigtop for gulerødder.I det aktuelle forslag gør følgende sig gældende:
4
ChloranthraniliprolFrankrig har godkendt markedsføring af chloranthraniliprole til gulerødder med henblik påbekæmpelse af gulerodsfluen. Ifølge pesticidrammeforordningens artikel 18(4) har medlems-staterne mulighed for i undtagelsestilfælde at tillade anvendelse af pesticider, der giver et hø-jere restindhold end den tilladte grænseværdi. I den forbindelse har Frankrig notificeret denneanvendelse til Kommissionen og de øvrige medlemsstater, således at der kan sættes en midler-tidig EU-grænseværdi, jf. artikel 16, stk. 1, litra a, i gulerødder for stoffet. Såfremt der fast-sættes grænseværdier i henhold til artikel 16, stk. 1, litra a, skal disse tages op til fornyet vur-dering mindst én gang hvert tiende år. Fastsættelse af maksimalgrænseværdier i henhold til ar-tikel 16, stk. 1, litra a betyder, at produkterne, når der er fastsat en maksimalgrænseværdi, kanmarkedsføres i hele EU.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har foretaget en vurdering af denne an-vendelse og har ingen sundhedsmæssige betænkeligheder ved anvendelsen. Imidlertid gørDen Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) opmærksom på, at datakravene til fast-sættelse af en grænseværdi ikke er fuldt opfyldt, idet der ikke er udført tilstrækkelige restfor-søg. Derfor foreslår Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at der fastsættes enmidlertidig grænseværdi, indtil tilstrækkelige restforsøg foreligger.Da Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at grænseværdien forchloranthraniliprol er sundhedsmæssigt acceptabel, har Kommissionen forslået en midlertidigændring af den eksisterende maksimalgrænseværdi.Den foreslåede midlertidige grænseværdi er på 0,08 mg/kg og vil være gældende indtil 1. ja-nuar 2012, hvorefter den igen sættes ned til 0,02 mg/kg, med mindre den ændres ved en nyforordning.BiphenylBiphenyl har tidligere været anvendt som pesticid, men er nu ikke længere tilladt at anvende iEU, da det efter en vurdering i Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) ikkekunne optages på EU’s positivliste over godkendte pesticider. Der findes imidlertid fortsat re-ster af biphenyl i miljøet, både fra tidligere anvendelse som pesticid og som følge af andenforurening. Dette betyder derfor, at der fortsat kan findes indhold af stoffet i visse afgrøder.Der er ikke fastsat grænseværdier for stoffet biphenyl i pesticidrammeforordningens bilag,hvilket betyder, at en generel grænseværdi på 0,01 mg/kg (den analytiske detektionsgrænse)er gældende. Tyskland har i forbindelse med overvågning af fødevarer fundet indhold afbiphenyl i friske krydderurter, urtete, humle og te over den generelle grænseværdi på 0,01mg/kg.
5Ifølge pesticidrammeforordningens artikel 16, stk. 1, litra a er der mulighed for, i undtagelses-tilfælde, at tillade indhold af pesticider, der kan stamme fra en miljøforurening eller andenforurening, og som derfor giver et højere indhold end den tilladte grænseværdi. Såfremt derfastsættes grænseværdier i henhold til artikel 16, stk. 1, litra a, skal disse tages op til fornyetvurdering mindst én gang hver tiende år. Fastsættelse af maksimalgrænseværdier i henhold tilartikel 16, stk. 1, litra a, betyder, at produkterne, når der er fastsat en maksimalgrænseværdi,kan markedsføres i hele EU.Tyskland har i den forbindelse godkendt markedsføring af disse fødevarer indeholdendebiphenyl på eget territorium og har notificeret dette til Kommissionen og de øvrige medlems-stater, jf. pesticidrammeforordningens artikel 18, stk. 4, således at der kan sættes midlertidigegrænseværdier i krydderurter, urtete, humle og te for stoffet biphenyl.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har foretaget en vurdering af indhold afbiphenyl i de pågældende afgrøder og har ingen sundhedsmæssige betænkeligheder ved de fo-reslåede grænseværdier. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) risikovurde-ring er foretaget på de foreliggende moniteringsdata. I forbindelse med Den Europæiske Fø-devaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) gennemgang af stoffet blev det samtidig vurderet, at denanalytiske detektionsgrænse for nogle afgrøder skal sættes op. Dette er alene af analysetekni-ske grunde.Da Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at grænseværdiernefor biphenyl i de pågældende afgrøder ikke udgør en sundhedsmæssig risiko, har Kommissio-nen foreslået ændring af de eksisterende maksimalgrænseværdier samt en ændring af den ana-lytiske detektionsgrænse for visse afgrøder.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftskomitéproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om mak-simalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foder-stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. Ændringen vil være direkte gældende iDanmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter medlemsstaternesanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA) af de pågældende aktivstoffer. Den Europæiske Fødevaresikker-
6hedsautoritet (EFSA) har vurderet, at de foreslåede grænseværdier er sundhedsmæssigt accep-table for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet har i sin vurdering udtalt, at der ikke er nogen sundhedsmæssigeproblemer med de foreslåede grænseværdier, da de kun giver et beskedent bidrag til både detakutte og det kroniske indtag. Indtaget fra de foreslåede pesticid– og afgrødekombinationer ervæsentligt mindre end både den akutte og den kroniske referencedosis.Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra DTU Fødevareinstituttet,at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III vil medføre entilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel. Beskyttelsesniveauet i Dan-mark vurderes derfor at være uændret som følge af forslagets vedtagelse..HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Biodynamisk Forbrugersammenslutning gør opmærksom på, at forslaget øger restindholdet imange fødevarer væsentligt. Biodynamisk Forbrugersammenslutning foreslår derfor at gørealt biodynamisk eller økologisk, for at undgå gift i fødevarer.Landbrug & Fødevarer henholder sig til Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EF-SA’s) vurdering og har derfor ikke yderligere bemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III) ellersom fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier(optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derforvigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alenestøtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.De data, der ligger til grund for Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) risi-kovurdering, bør som udgangspunkt opfylde de krav, der stilles til dokumentation. For så vidtangår datakrav i forbindelse med fastsættelse af midlertidige grænseværdier for chloranthrani-liprol, foreligger der ikke tilstrækkelige restforsøg for anvendelsen. For en stor afgrøde somgulerødder kræves 8 restforsøg, og der er i dette tilfælde kun fremlagt 5 restforsøg. Den Euro-pæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer imidlertid, at data er tilstrækkelige til at
7fastsætte en midlertidig grænseværdi. Det er regeringens opfattelse, at datakravene bør kunnefraviges i de tilfælde, hvor artikel 18, stk. 4 er anvendt. Regeringen kan derfor støtte fastsæt-telse af en midlertidig EU-grænseværdi for chloranthraniliprol.For så vidt angår biphenyl finder regeringen det vigtigt, at der sættes grænseværdier for stof-fer, som forekommer som miljøforureninger eller anden forurening, forudsat at de er sund-hedsmæssigt acceptable. De tyske myndigheder har fundet indhold af biphenyl i diverse af-grøder, hvorfor det er nødvendigt at justere grænseværdier for stoffet, selvom anvendelsen afstoffet som pesticid er ophørt. Regeringen kan støtte fastsættelse af en midlertidig EU-grænseværdi for biphenyl.Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier både for chloranth-raniliprole og biphenyl vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigtacceptabel.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.