Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 125
Offentligt
928336_0001.png
928336_0002.png
928336_0003.png
928336_0004.png
928336_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriPlantedirektoratet, FoderSagsnr.: PD 10-2401-000002/Dep. sagsnr.: 8072Den 3.december 2010FVM 835
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om revision af bilag I og II til Europa-Parlamentetsog Rådets Direktiv 2002/32 af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer (komitésag).KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremlagt udkast til ændring af bilag I og II til Europa-Parlamentets og RådetsDirektiv 2002/32 om uønskede stoffer i foderstoffer.Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed, Afdelingen for Dyreernæring, den 14. – 15. december 2010.Forslagets formål er dels en konsolidering af de ændringer, der er foretaget i direktivet om uønskedestoffer i foder siden 2002 og dels indførelse af nye grænseværdier for melamin og bynkeambrosie.Konsolideringen skal gøre lovgivningen mere overskuelig, og indførelse af nye grænseværdier formelamin og bynkeambrosie skal hæve beskyttelsesniveauet.Bilagene indeholder henholdsvis grænseværdier og indgrebstærskler for uønskede stoffer, de sidstedog kun for dioxiner og dioxinlignende PCB’er. Forslaget er dels en sammenskrivning efter en læn-gere række ændringer, der er vedtaget siden 2002, dels indførelse af nye grænseværdier for me-lamin og bynkeambrosie. Desuden forventes forslaget at indeholde reviderede grænseværdier fordioxiner og dioxinlignende PCB’er som følge af en toksikologisk revurdering af de forskellige stof-fers toksicitet.Som noget nyt vil ændringen af bilagene til direktiv 2002/32 om uønskede stoffer i foderstoffer bli-ve gennemført som en forordning, som så ikke mere vil skulle implementeres i den danske foderbe-kendtgørelse.Det meste af forslaget skønnes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, mens nyegrænser for bynkeambrosie og melamin skønnes at forøge beskyttelsesniveauet.Regeringen agter på den baggrund, at støtte forslaget.1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriPlantedirektoratet, FoderSagsnr.: PD 10-2401-000002/Dep. sagsnr.: 8072Den 2.december 2010FVM 835
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om revision af bilag I og II til Europa-Parlamentetsog Rådets Direktiv 2002/32 af 7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer (komitésag).KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Bilagene indeholder henholdsvis grænseværdier og indgrebstærskler for uønskede stoffer, de sidstedog kun for dioxiner og dioxinlignende PCB’er. Forslaget er dels en sammenskrivning efter enlængere række ændringer, der er vedtaget siden 2002, dels indførelse af nye grænseværdier for me-lamin og bynkeambrosie. Desuden forventes forslaget at indeholde reviderede grænseværdier fordioxiner og dioxinlignende PCB’er som følge af en toksikologisk revurdering af de forskellige stof-fers toksicitet. Det meste af forslaget skønnes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmarkog EU, mens nye grænser for bynkeambrosie og melamin skønnes at forøge beskyttelsesniveauet.BaggrundKommissionen har fremlagt udkast til ændring af bilag I og II til Europa-Parlamentets og RådetsDirektiv 2002/32 om uønskede stoffer i foderstoffer. Det er ikke afgjort, hvorvidt forslaget vil bliveopdelt i 2 selvstændige forslag.Forslaget forventes fremsat med hjemmel i direktiv 2002/32 om uønskede stoffer i foder, artikel 8,stk. 1 og 2.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fødeva-rekæden og Dyresundhed, Afdelingen for Dyreernæring. Hvis der er kvalificeret flertal for forsla-get, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, så-fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet ogEuropa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 må-neder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forsla-get eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.2
Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed, Afdelingen for Dyreernæring, den 14. – 15. december 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdForslagets formål er dels en konsolidering af de ændringer, der er foretaget i direktivet om uønskedestoffer i foder siden 2002 og dels indførelse af nye grænseværdier for melamin og bynkeambrosie.Konsolideringen skal gøre lovgivningen mere overskuelig, og indførelse af nye grænseværdier formelamin og bynkeambrosie skal hæve beskyttelsesniveauet.Ændringerne i bilagene kan deles i tre dele:1. Sammenskrivning af tidligere ændringer af direktivet og mindre ændringerIfølge direktivet om uønskede stoffer, artikel 8, stk. 2, vedtager Kommissionen regelmæssigt konso-liderede udgaver af bilag I og II. Ved foreslåede sammenskrivning grupperes overslæbsgrænser ef-ter stoftype, for eksempel mykotoksiner og coccidiostatica1. Desuden stilles grænserne for de enkel-te stoffer op på samme måde, det vil sige i rækkefølgen fodermidler, tilsætningsstoffer, tilskudsfo-der og fuldfoder. Som følge af ensretningen af måden at liste grænseværdierne for det enkelteuønskede stof på, ændres grænsen for aflatoksin B1 i tilskudsfoder til selskabsdyr, pelsdyr og hestefra 0,005 til 0,01 mg/kg. Grænseværdien for fuldfoder opretholdes dog på 0,01 mg/kg. Med hensyntil grænseværdierne for nitrit er produkter og biprodukter fra sukkerroe, sukkerrør og stivelsespro-duktionen blevet undtaget fra grænseværdien, fordi disse produkter naturligt indeholder nitrit.Grænseværdien for fuldfoder er dog opretholdt. Desuden konsekvensrettes overslæbsgrænsen forlasalocidnatrium og nicarbazin, fordi godkendelsen af dem som tilsætningsstoffer er ændret. For la-salocidnatrium betyder det, at man ændrer grænsen for, hvornår der er tale om tilbageholdelsesfo-der, fordi tilladelsen er ændret med hensyn til den periode i dyrenes liv, hvor stoffet må bruges. Fornicarbazin betyder det, at overslæbsgrænsen øges, fordi stoffet må bruges alene i en højere koncen-tration end før, hvor det kun måtte bruges i kombination med narasin. Det må understreges, at over-slæbsgrænsen fastsættes ud fra, hvad der menes er god praksis for fremstilling af foder. Til sam-menligning kan nævnes, at de grænser, der foreslås for foder, er lavere end de grænser for restind-hold, der gælder for kød og fedt som fødevarer.2. Nye grænseværdier for melamin og bynkeambrosieDer fastsættes som noget nyt grænser for melamin, som svarer til de grænser, der er blevet fastsat iCodex Alimentarius. Nyt er også, at der sættes grænseværdier for indholdet af frø fra bynkeambro-sie, Ambrosia spp. Der fastsættes ikke grænser for indholdet af frø i foderstoffer, fordi frøene ergiftige. Begrundelsen er derimod, at de, hvis de kommer ud i naturen og spirer, bliver til planterhvis pollen kan fremkalde allergi. Der fastlægges en grænse på 50 mg/kg for foderblandinger, derindeholder hele frø og kerner, og for fodermidler generelt. Desuden fastlægges en grænse på 2001
Det vil sige grænser for, hvor meget der må være i et parti, hvor det ikke har været hensigten at tilsætte stoffet.
3
mg/kg for hirse og durra (= milokorn= sorghum), der ikke skal fodres direkte til dyrene. Den højeregrænse for hirse og durra skyldes, at ambrosiefrøene er svære at skille fra på grund af størrelsen påhirses og durras frø. Der er sat en højere grænse for disse to fodermidler, fordi den kun gælder hirseog durra, der ikke fodres direkte, og fordi de er mindre vigtige kilder til ambrosiefrø. Den vigtigstekilde til ambrosiefrø er solsikkefrø.3.Revision af maksimalgrænseværdier og indgrebstærsklerne for dioxiner og dioxinlignendePCB’erÅrsagen til revisionen er, at man har ændret den toksikologiske vægtning (giftighed) af de forskelli-ge dioxin- og PCB-forbindelser, der indgår i det analyseresultat, der sammenlignes med grænse-værdien. WHO reviderede de såkaldte TEF’er i 2005. TEF er en forkortelse for toksicitetsækviva-lentfaktor og er et udtryk for det enkelte stofs toksicitet i forhold til 2,3,7,8 TCDD (tetraklor-dibenzo-dioxin). De nye grænseværdier for de forskellige fodermidler følger ikke helt den nedsæt-telse, der følger af de ændrede TEF-værdier, fordi grænseværdierne må være nogenlunde runde tal.For nogle fodermidler er der foreslået en større sænkning af grænseværdien end begrundet af TEF-beregningerne og afrunding til runde tal. Det skyldes, at det har vist sig muligt at sænke grænse-værdierne, fordi indholdet i produkterne er faldet med tiden. Dette var også netop formålet med ind-førelse af indgrebstærsklerne for dioxiner og summen af dioxiner og dioxinlignende PCB’er. Forfiskehydrolysat er der for eksempel foreslået en sænkning på 18 % af grænseværdien for dioxinerog for summen af dioxiner og dioxinlignende PCB’er, selv om der ud fra TEF-beregningerne ikkeskulle have været nogen sænkning.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retOmrådet er reguleret ved bekendtgørelse nr. 1023 af 31. august 2010 om foder og foderstofvirk-somheder.KonsekvenserForslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser for detoffentlige eller samfundsøkonomiske konsekvenser.Som noget nyt vil ændringen af bilagene til direktiv 2002/32 om uønskede stoffer i foderstoffer bli-ve gennemført som en forordning, som så ikke mere vil skulle implementeres i den danske foderbe-kendtgørelse.Størstedelen af det forventede forslag skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark ogEU. Indførelsen af grænseværdier for bynkeambrosie skønnes dog af have en positiv virkning påbeskyttelsesnivbeauet, og det samme gælder de grænseværdier og indgrebstærskler for dioxiner ogdioxinlignende PCB’er, der er sænket mere end de ændrede TEF-beregninger begrunder.
4
HøringSagen har været i offentlig høring på høringsportalen.Nordic Sugar A/S har gjort opmærksom på at foder, der indeholder produkter og biprodukter frasukkerroe-, sukkerrørs- og stivelsesproduktionen, kan få svært ved at overholde grænseværdien forfuldfoder. Nordic Sugar A/S oplyser, at brancheforeningen for sukkerroeforarbejdningsindustrien iEuropa har taget kontakt til Kommissionen og lovet at udrede processen for, hvorledes nitrit opstår,og hvorledes det eventuelt kan kontrolleres eller begrænses.Landbrug & Fødevarer og Dansk Kvæg har ingen bemærkninger til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen forventer at kunne støtte forslaget, da det delvist er en sammenskrivning, der gør lov-givningen mere overskuelig, og en teknisk justering baseret på ny videnskabelig viden, som ikkeændrer beskyttelsesniveauet, og delvist er indførelse af nye grænseværdier og en sænkning af vissegrænseværdier og indgrebstærskler for dioxiner og for dioxiner og dioxinlignende PCB’er, somøger beskyttelsesniveauet.Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget forventes at blive vedtaget med kvalificeret flertal.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
5