Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 154
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDepartementetFiskeripolitisk kontor / MESESagsnr.: 7476Dok.nr.: 172668Den 22. december 2010
Notat til Folketingets Europaudvalgombesvarelse af Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2010/4157 vedrørendemuslingefiskeri med skraber i to Natura 2000-lokaliteter i Limfjorden
BaggrundKommissionens Generalsekretariat har ved brev af 28. november 2010, ref. Karl VonKempis (2010) K/7375, fremsendt Kommissionens åbningsskrivelse vedrørendemuslingefiskeri med skraber i to Natura 2000-lokaliteter i Limfjorden. I åbningsskri-velsen adresseres fire overordnede aspekter af forvaltningsgrundlaget for muslingefi-skeriet på de pågældende lokaliteter:1: Vurdering i relation til bevaringsmålsætninger2: Vurdering af virkning på naturtyper3: Vurdering af de kumulative virkninger4: Udnyttelse af den bedste videnskabelige videnPå baggrund af en klage fra Danmarks Naturfredningsforening anmodede Kommis-sionen, Generaldirektoratet for Miljø, i EU-pilot-proceduren (jf. sag nr.217/08/ENVI) ved brev af 25. november 2008 de danske myndigheder om svar på enrække spørgsmål vedrørende to konsekvensvurderinger om muslingefiskeriet i LovnsBredning og Løgstør Bredning for perioden fra efteråret 2008 til foråret 2009. Føde-vareministeriet afgav skriftligt svar til Kommissionen den 13. januar 2009. På et mø-de med Kommissionen den 11. juni 2009 redegjorde de danske myndigheder mundt-ligt for sagen. De danske myndigheder fulgte skriftligt op på mødet med supplerendebemærkninger til sagen af 16. september 2009.I sin åbningsskrivelse i sag nr. 2010/4157 modtaget den 29. oktober 2010 hos Dan-marks Faste Repræsentation ved den Europæiske Union foretager Kommissionen engennemgang af de to ovennævnte konsekvensvurderinger af 2008 og inddrager end-videre de to konsekvensvurderinger vedrørende Lovns Bredning og Løgstør Bred-ning, der blev udarbejdet i 2009, og som vedrører muslingefiskeriet fra efteråret 2009til foråret 2010. Disse sidstnævnte vurderinger har de danske myndigheder ikke tidli-gere haft lejlighed til at kommentere på over for Kommissionen.1
Det kan i øvrigt oplyses, at der er udstedt nye tilladelser til muslingefiskeri i Lim-fjorden i efteråret 2010 (baseret på nye konsekvensvurderinger).Retlige rammerRådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992, om bevaring af naturtyper samt vilde dyrog planter (”habitatdirektivet”), har til formål at fremme opretholdelsen af den biolo-giske diversitet ved at bevare naturtyperne og de vilde dyr og planter. Habitatdirekti-vet er på nationalt niveau gennemført i sektorlovgivningen, hvilket på fiskeriområdeter sket ved lov nr. 489 af 17. juni 2008, jf. lovbekendtgørelse nr. 978 af 26. septem-ber 2008.Forvaltningen af muslingefiskeriet i Natura 2000-områderneForvaltningen af muslingefiskeriet i eller i nærheden af de beskyttede områder sker ihenhold til habitatdirektivets artikel 6, stk. 3 på grundlag af en årlig forudgåendekonsekvensvurdering vedrørende det planlagte fiskeri. Det følger endvidere af direk-tivets artikel 6, stk. 3, at konsekvensvurderingen skal indebære en vurdering hvorvedfiskeriet sammenholdes med de bevaringsmålsætninger, der er gældende for det kon-krete Natura 2000-område.Der er imidlertid endnu ikke vedtaget specifikke bevaringsmålsætninger for de en-kelte Natura 2000-områder. Der gælder dog en generel bevaringsmålsætning i hen-hold til habitatdirektivets artikel 2 om, at direktivet skal bidrage til at sikre den bio-logiske diversitet ved at bevare naturtyperne samt de vilde dyr og planter inden forTraktatens anvendelsesområde. De foranstaltninger, der træffes efter direktivet, tagersigte på at opretholde eller genoprette en gunstig bevaringsstatus for naturtyper samtvilde dyre- og plantearter af fællesskabsbetydning. Denne generelle bevaringsmål-sætning ligger til grund for den kompetente danske myndigheds vurdering af, hvor-vidt der på grundlag af de konkrete konsekvensvurderinger kan meddeles tilladelsetil den planlagte fiskeriaktivitet.Den danske regerings synspunkter i sagenRegeringen er enig i Kommissionens juridiske udgangspunkt, som er skitseret i åb-ningsskrivelsen. De danske myndigheder vurderer, at forpligtelserne i henhold til ha-bitatdirektivets artikel 6, stk. 3 er opfyldt. Regeringen finder, at muslingefiskeriet haren mindre påvirkning, men mener ikke, at der er belæg for, at denne mindre påvirk-ning er en hindring for, at der vil kunne opretholdes eller genoprettes en gunstig be-varingsstatus.I forhold til de fire aspekter der adresseres i åbningsskrivelsen, er regeringens argu-menter summeret nedenfor.
2
Vurdering i relation til bevaringsmålsætningerMed udgangspunkt i konsekvensvurderingen sammenholder den kompetente myn-dighed fiskeriets påvirkning af udpegningsgrundlaget med den generelle bevarings-målsætning, som er fastslået i habitatdirektivets artikel 2.Vurdering af virkning på naturtyperKonsekvensvurderingerne estimerer det planlagte fiskeris effekter på de naturtyperog arter, der indgår i udpegningsgrundlaget for lokaliteterne. Vidensgrundlaget er påen række punkter forbedret fra 2008 til 2010. I forhold til ålegræs og makroalger erder udarbejdet supplerende undersøgelser og beregninger. I forhold til påvirkning afbundfaunaen er vurderingerne løbende præciseret. Det forbedrede vidensgrundlag erløbende implementeret i forvaltningen.Vurdering af de kumulative virkningerKonsekvensvurderingerne estimerer kumulative effekter i forhold til næringsstofbe-lastning, opfiskning af små muslinger til genudlægning, fjernelse af sten og skallersamt effekten af ophvirvling af bundmateriale. Den kumulative påvirkning af tidlige-re års muslingefiskeri er ikke medtaget i konsekvensvurderingerne, da det ikke pådaværende tidspunkt blev vurderet som værende af selvstændig betydning på grundaf muslingefiskeriets arealmæssige begrænsede omfang. Viden om tidligere års mus-lingefiskeri vil dog fremadrettet blive inddraget i fremtidige konsekvensvurderinger.Udnyttelse af den bedste videnskabelige videnKonsekvensvurderingerne på de to lokaliteter er specifikke i forhold til områdernesudpegningsgrundlag og det planlagte fiskeri på lokaliteterne. Konsekvensvurderin-gerne medtager derfor specifikt de data og den viden, der er relevant for det område,der aktuelt undersøges. En række tidligere rapporter om muslingefiskeri i Limfjordener af generel karakter og forholder sig ikke specifikt til udpegningsgrundlaget ellerde konkrete fiskeriaktiviteter, herunder fiskeriets udbredelse og omfang. ICES (DetInternationale Havundersøgelsesråd) har evalueret konsekvensvurderingen for LovnsBredning fra 2008. ICES konkluderer, at konsekvensvurderingen er dækkende i for-hold til de krav, der opstilles i habitatdirektivet.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse meddet ovenfor anførte.
3