Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 183
Offentligt
Notat til Europaudvalget om afgivelse af indlæg i EU-domstolens forenede sager, C-
411/10 og C-493/10, NS, m.fl.
1. Indledning
Court of Appeal of England and Wales (Storbritannien) og High Court of Ireland (Irland)har forelagt EU-domstolen et antal præjudicielle spørgsmål vedrørende fortolkningen af Rå-dets forordning nr. 343/2003 (Dublin-forordningen) om fastsættelse af kriterier og procedurertil afgørelse af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøgning,der er indgivet af en tredjelandsstatsborger i en af medlemsstaterne.Hovedspørgsmålet i begge sager omhandler fortolkningen af artikel 3, stk. 2, den såkaldtesuverænitets-klausul i Dublin-forordningen, hvorefter enhver medlemsstat kan behandle enasylansøgning, som den får forelagt af en tredjelandsstatsborger, selv om behandlingen afansøgningen ikke påhviler medlemsstaten efter kriterierne i Dublin-forordningen.Det centrale spørgsmål i sagerne kan sammenfattes til, hvorvidt det skønsmæssige element,som er indeholdt i den såkaldte suverænitetsklausul i Dublin-forordningens artikel 3, stk. 2,under visse omstændigheder vil kunne forpligte en overførende medlemsstat til at overtagebehandlingen af en asylansøgning fra den ansvarlige medlemsstat.2. Sagens faktiske omstændigheder
Sagsøger i den forelagte britiske sag er en mand med afghansk statsborgerskab, som harsøgt asyl i Storbritannien. Sagsøgeren rejste fra Afghanistan til Storbritannien via flere lande,herunder Grækenland, hvor han blev anholdt og fik optaget fingeraftryk. Storbritannien an-modede efterfølgende Grækenland om at overtage den pågældende med henblik på at be-handle asylansøgningen i medfør af Dublin-forordningen. Da de græske myndigheder ikkehavde svaret inden udløbet af fristen i Dublin-forordningens artikel 18, stk. 1, ansås Græken-land for at have accepteret ansvaret i henhold til forordningen for behandlingen af den på-gældendes asylansøgning.Sagsøger anfægtede herefter afgørelsen om hans overførsel til Grækenland med den be-grundelse, at overførslen til Grækenland ville tilsidesætte hans rettigheder i henhold tilEMRK og EU-retten under henvisning til, at Grækenland har vedvarende alvorlige og syste-