Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 195
Offentligt
948392_0001.png
Notat
EU & Internationalt Politisk
Sekretariat
J.nr. 001-03092
Ref. japed
Den 11. januar 2011
Miljøministerens redegørelse for arbejdet i EU på miljøministeriets område i første halvår af
2011.
A. Prioriterede miljøtemaer
På miljøministeriets område vil det ungarske formandskab prioritere biodiversitet, vandressourcer,
ressourceeffektivitet og GMO´er.
biodiversitetsområdet
forventer det ungarske formandskab at behandle Kommissionens forslag
til en EU post-2010 strategi (forventes vedtaget februar 2011) om implementeringen af COP 10 i
Nagaya samt en global biodiversitets strategi 2011-2020. Formandskabet har sat strategien på dags-
ordnen på både rådsmødet i marts til præsentation under punktet eventuelt og i juni med henblik på
vedtagelse af rådskonklusioner. Formandskabet planlægger også en udveksling af synspunkter på
martsrådsmødet om ”Greening CAP” med henblik på at få miljøministrenes bidrag til debatten.
Samtidig sætter det ungarske formandskab fokus på
vandressourcer.
Emnet forventes diskuteret på
det uformelle miljøministermøde i marts måned, og det ungarske formandskab planlægger vedtagel-
se af Rådskonklusioner herom til juni.
Det ungarske formandskab vil fortsætte arbejdet om et
ressourceeffektivt Europa
og har valgt dette
som en af sine prioriteter. Outputtet forventes at være et (uformelt) indspil til Det Europæiske Råd i
foråret samt en udveksling af synspunkter på rådsmødet i marts, det kan inspirere Miljøkommissær
Potocnik inden vedtagelsen af roadmappen om ressourceeffektivitet, der forventes til sommer. Des-
uden vil der muligvis på baggrund af meddelelsen om ”Eco-innovation Action Plan” blive vedtaget
rådskonklusioner herom til juni.
B. Miljøforslag der forventes politisk behandlet under det ungarske formandskab
1. Omarbejdning af direktiv om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE-direktivet)
Det ungarske formandskab vil fortsætte forhandlingerne af forslaget. Formandskabet vil undersøge
mulighederne for en 1. læsningsaftale og ellers stiler det efter at opnå politisk enighed til marts
2011.
Formålet med omarbejdning af WEEE-direktivet er at reducere de erhvervsadministrative omkost-
ninger/byrder, sikre en mere effektiv gennemførelse af direktivet samt skærpe direktivets miljøeffek-
ter.
Danmark støtter formålet med omarbejdningen og lægger særlig vægt på at fastholde de elementer
der skærper beskyttelsesniveauet. Mens indsamlingsmålet støttes af en stor gruppe medlemsstater,
finder et stort flertal af medlemsstater, at det ikke er muligt at nå indsamlingsmålet fra 2016, men
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
først 6 eller 8 år efter direktivets ikrafttrædelse. Danmark lægger - i lighed med de andre medlems-
stater - vægt på at producentbegrebet defineres på nationalt niveau. Desuden lægger Danmark særlig
vægt på, at man fastlægger direktivets anvendelsesområde gennem mere entydige og omfattende
definitioner og fyldestgørende beskrivelse af undtagelser i selve WEEE-direktivet frem for Kom-
missionens forslag om bindende produktlister i et bilag til RoHS-direktivet.
2. GMO´er – forslag om at ændre direktiv 2001/18/EF (udsætningsdirektivet) fsva. muligheden for
medlemsstaterne til at forbyde, begrænse eller hindre GMO'er på deres territorium.
Ungarn ønsker at forsætte debatten om forslaget om medlemsstaternes mulighed for at nægte eller
begrænse dyrkning af GMO´er. Formandskabet lægger op til en orienterende debat på miljørådsmø-
det i marts, en orienterende debat på rådsmødet (landbrug og fiskeri) i maj 2011 og enten en politisk
aftale eller en fremskridtsrapport om forslaget på rådsmødet i juni
.
Danmark hilser forslaget velkommen, idet det ligger indenfor rammerne af Folketingets vedtagelse
(V83) fra den 27. maj 2010 om genmodificerede afgrøder, hvorefter Danmark i EU-regi skal arbejde
for nationale afgørelser vedrørende dyrkning af genetisk modificerede afgrøder. Endvidere arbejder
Danmark i EU-regi for nærmere afklaring af, hvilke legale begrundelser, som ikke er i strid med
traktaten eller WTO, som medlemsstaterne kan benytte, for at indføre et forbud mod dyrkning af
GM-afgrøder.
3.
Revision af Seveso II-direktiv (direktiv om
kontrol med risikoen for større uheld med farlige stof-
fer)
Det ungarske formandskab ønsker at fremme forhandlingerne af SEVESO III direktivet, der blev
fremsat lige før jul. Ungarn vil søge en 1. læsningsenighed med Europa-Parlamentet. Alternativt
behandles sagen til juni som politisk enighed eller fremskridtsrapport.
Forslaget omhandler kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer og formålet hermed er
blandt andet at tilpasse reglerne i lyset af Århus-konventionen og de nye regler om klassificering og
mærkning (CLP).
4. Forslag om en revision af PIC-forordningen (Prior informed consent)
om eksport og import af
farlige kemikalier
Endvidere vil det ungarske formandskab starte forhandlingerne af Kommissionens forslag af PIC-
forordningen om eksport og import af farlige kemikalier. Der er tale om en omarbejdning af forord-
ningen – herunder skal forordningen tilpasses de nye regler om klassificering og mærkning (CLP).
Forslaget forventes fremsat til marts/april, og der planlægges en udveksling af synspunkter på råds-
mødet i juni.
C. Øvrige sager
1. Kemikalier – kviksølv, fosfater i vaskepulver og hormonforstyrrende stoffer
Det ungarske formandskab vil behandle Kommissionens forslag til en revideret kviksølvstrate-
gi og formentlig vedtage Rådskonklusioner herom til marts. Det ungarske formandskab vil
ligeledes behandle forslaget om en begrænsning af fosfater i husholdningsvaskemidler. Endelig
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forventes Kommissionens rapport om implementeringen af fællesskabets strategi om hormon-
forstyrrende stoffer at blive fremsat under ungarsk formandskab, der har indvilget i at sætte
strategien på dagsordnen for et Rådsmøde.
2. Ændring af direktiv om foranstaltninger mod emission af forurenende luftarter og partikler
fra forbrændingsmotorer til montering i mobile ikke- vejgående maskiner (97/68/EF)
Forslaget omhandler, at andelen af motorer til anvendelse i ikke-vejgående maskiner, der kan mar-
kedsføres under fleksibilitetsordningen i hver enkelt motorkategori, øges fra 20 til 50 procent af det
årlige salg af udstyr, som fabrikanterne af oprindeligt materiel har, og det maksimale antal motorer,
der kan markedsføres under den fleksible ordning, kan som et valgfrit alternativ justeres i over-
gangsperioden mellem trin III A og trin III B-emmissionsgrænseværdier. Ordningen udvides samti-
dig til at omfatte motorer bestemt til fremdrift af motorvogne og lokomotiver, hvorved fabrikanterne
af oprindeligt materiel får mulighed for at markedsføre et begrænset antal motorer under fleksibili-
tetsordningen. Foranstaltningerne udløber den 31. december 2013.
Det ungarske formandskab vil forsøge at indgå en første læsningsaftale med Europarlamentet om
forslaget.
3. EU’s deltagelse i internationale møder
Hertil forventes vedtagelse af et antal mandater til forberedelse af EU’s deltagelse i internationale
møder. Det drejer sig om bl.a.
o
COP 5 om Rotterdamkonventionen (PIC – prior informed consent)
o
Basel-konventionen om transport af farligt affald
o
Revision af Gøteborgprotokollen om grænseoverskrivende luftforurening (CLRTAP) – om
persistent organic pollutants (POP) og tungmetaller
o
COP 5 om Stockholmkonventionen (POP)
3