Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 240
Offentligt
Europaudvalget
REFERAT
AF 12. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Onsdag den 15. december 2010
Kl. 10.25
Vær. 2-133
Anne-Marie Meldgaard (S) formand, Flemming Møller (V),
Malou Aamund (V), Pia Adelsteen (DF), Helle Sjelle (KF),
Kim Mortensen (S), Yildiz Akdogan (S), Pia Olsen Dyhr
(SF), Lone Dybkjær (RV)
Statsminister Lars Løkke Rasmussen
Desuden deltog:
Punkt 1. Forelæggelse af møde i Det Europæiske Råd den 16.-17.
december 2010
Det Europæiske Råd 16-17/12-10 – bilag 4 (F) (udkast til
konklusioner samt rapport)
Det Europæiske Råd 16-17/12-10 – bilag 1 (udkast til
kommenteret dagsorden for mødet i Det Europæiske Råd 16-
17/12-10)
Det Europæiske Råd 16-17/12-10 – bilag 2 (udkast til
konklusioner til mødet i Det Europæiske Råd 16-17/12-10)
Det Europæiske Råd 16-17/12-10 – bilag 3 (F) (rapport om
stabilitetsmekanismen for euroområdet til Det Europæiske Råd
16-17/12-10)
Statsministeren:
Der er jo EU-topmøde i morgen og i overmorgen i Bruxelles.
Det altoverskyggende hovedemne – hvilket ikke er nogen overraskelse for kred-
sen her; det ligger i forlængelse af, hvad vi har drøftet ved tidligere lejligheder – er
den permanente krisemekanisme. Jeg forventer også, at vi kort vil drøfte EU's
tilgang til de strategiske partnere, tildeling af kandidatstatus til Montenegro samt
eventuelt også EU's budget.
Men den permanente krisemekanisme først. Det blev på EU-topmødet i oktober
besluttet, at der skal etableres en permanent krisemekanisme, der kan aktiveres,
såfremt der i fremtiden opstår kriser, der truer den finansielle stabilitet i eurozo-
nen. Baggrunden for den beslutning er jo – som det også er bekendt her – det
forhold, at den midlertidige krisemekanisme, der blev etableret oven på den græ-
ske situation i foråret, udløber medio 2013. Derfor er det vigtigt at sende et klart
signal om, at der er et mere permanent sikkerhedsnet, når det midlertidige bliver
pillet ned.
Det blev samtidig besluttet, at der på topmødet i december skulle arbejdes videre
med to spørgsmål. For det første en begrænset ændring af traktaten. Baggrun-
den for det er jo det forhold, at vi vil sikre os, at Tyskland kan deltage i en perma-
nent krisemekanisme. Det kræver, at der ikke er den mindste tvivl om, at en så-
dan er i overensstemmelse med den tyske forfatning. Vi kan ikke risikere, at en
permanent mekanisme bliver underkendt af forfatningsdomstolen i Karlsruhe. Det
570