Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 292
Offentligt
965718_0001.png
Miljøstyrelsen
Jord & Affald
1. marts2011
J.nr.: 001-03921
NÆRHEDS-OG GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til direktiv om ændring af Rådets direktiv 1999/31/EF om deponering
af affald for så vidt angår specifikke kriterier for oplagring af metallisk kviksølvaffald.
Resumé
Forslaget indeholder specifikke retningslinjer for, at metallisk kviksølv kan oplagres i en periode på
mere end et år, samt at kviksølvaffaldet kan tillades bortskaffet på særlige kategorier af
deponeringsanlæg. Der skal stemmes om forslaget senest den 13. marts 2011. Forslaget vurderes
ikke at have væsentlige økonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser ligesom forslaget
vurderes at have en neutral påvirkning af det nuværende beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen
finder, at det er fornuftigt, at der indføjes specifikke retningslinjer i deponeringsdirektivet for, at
metallisk kviksølv på nærmere specificerede vilkår midlertidigt kan oplagres på deponeringsanlæg i
EU og Regeringen agter derfor at støtte forslaget.
1. Status
Kommissionen sendte den 11. februar 2011 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Forslaget er
fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1102/2008 af 28.
oktober 2008 om forbud mod eksport af metallisk kviksølv og særlige kviksølvholdige forbindelser
og blandinger samt sikker oplagring af metallisk kviksølv (kviksølvforordningen).
Det fremlagte forslag til en kommissionsforordning behandles i TAC (Technical Adoption
Committee). Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol som beskrevet i
artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli
2006. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningen
efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret
flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa
Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle
sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udtaler Rådet sig ikke inden en
frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede forordningen efter at Parlamentet har
gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
I overensstemmelse med artikel 9 i Komiteens forretningsorden er forslaget udsendt i skriftlig
procedure med frist for kommentarer til den 13. marts 2011.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
2. Formål og indhold
Baggrunden for forslaget er et behov for ændring af Rådets direktiv 99/31/EF om deponering af
affald (deponeringsdirektivet) som følge af, at EU´s kviksølvforordning indeholder regler for
oplagring og deponering af kviksølvholdigt affald, som ikke fremgår af deponeringsdirektivet. I
kviksølvforordningen er der således fastsat, at metallisk kviksølvaffald kan oplagres midlertidigt – i
dertil egnede beholdere - i en periode på mere end et år eller bortskaffes på særlige kategorier af
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
965718_0002.png
deponeringsanlæg. Som konsekvens heraf er der derfor behov for at fastsætte supplerende
retningslinjer i deponeringsdirektivet, som udmønter kviksølvforordningens regler.
Forslaget indeholder specifikke retningslinjer for, at metallisk kviksølv kan oplagres i en periode på
mere end et år, samt at kviksølvaffaldet kan tillades bortskaffet på særlige kategorier af
deponeringsanlæg. Retningslinjerne retter sig bl.a. mod, at kviksølvindholdet i affaldet skal være
større end 99,9 %, og at kviksølvaffaldet skal opbevares i særlige ståltromler, som lever op til
internationale standarder – og stiller samtidigt krav om, at kviksølvaffaldet maksimalt udgør 80 %
af tromlens volumen. For at sikre en høj miljøbeskyttelse stilles der krav om, at der følger et
specifikt certifikat med den enkelte tromle med oplysninger om bl.a. affaldsproducenten, mængden
af kviksølv, indhold af eventuelle urenheder samt identifikationsnummer. Endvidere stiller forslaget
krav om, at der minimum månedligt foretages kontrol/tilsyn med det oplagrede kviksølvaffald med
henblik på at imødegå risici for udslip, ligesom der stilles krav om, at den ansvarlige for
oplagringen af kviksølvaffaldet, skal opbevare relevante dokumenter i minimum 3 år efter
oplagringen er ophørt.
Endelig medfører forslaget, at der er behov for supplerende vurdering af langtidseffekten i
forbindelse med underjordisk deponering (”permanent storage”) af metallisk kviksølv – og som
følge heraf tager forslaget til ændring af deponeringsdirektivet udgangspunkt i, at der alene åbnes
mulighed for midlertidig oplagring af kviksølvholdigt affald i en periode på op til 5 år, hvilket på
nuværende tidspunkt vurderes at være i overensstemmelse med BAT (bedst anvendelige teknologi),
for så vidt angår sikker oplagring af metallisk kviksølvaffald.
3. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da formålet med forslaget alene er at udmønte
reguleringsbeføjelser fastsat i allerede gældende fællesskabsregulering.
4. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Oplagring af metallisk kviksølvaffald reguleres generelt i henhold til EU´s affaldslovgivning.
Oplagring af metallisk kviksølvaffald i op til et år er således reguleret i henhold til regler om
miljøgodkendelse i Rådets direktiv 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald (affaldsdirektivet).
Krav til godkendelse af anlæg, hvor der oplagres metallisk kviksølvaffald i mere end et år, følger
bestemmelserne i EU´s deponeringsdirektiv (inkl. tilhørende EU-Rådsbeslutning 2003/33/EF af 19.
december 2002 om opstilling af kriterier og procedurer for modtagelse af affald på
deponeringsanlæg).
Den nugældende EU-lovgivning vedrørende oplagring af metallisk kviksølv indebærer, at alle
anlæg til oplagring af metallisk kviksølv i mere end et år skal have en godkendelse i
overensstemmelse med artiklerne 7-9 i deponeringsdirektivet, ligesom kontrollen og overvågningen
af disse anlæg skal følge bestemmelserne i deponeringsdirektivets artikel 12.
For så vidt angår underjordisk oplagring af metallisk kviksølvaffald (som ikke i dag er muligt i
Danmark) skal dette endvidere ske i overensstemmelse med de krav til sikkerhedsvurdering, som er
beskrevet i Appendix A til EU-Rådsbeslutningen 2003/33/EF.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
965718_0003.png
Midlertidig (ikke-underjordisk) oplagring af metallisk kviksølvaffald skal i øvrigt følge
retningslinjerne i EU-direktivet (96/82/EF) af 9. december 1996 om kontrol med risikoen for større
uheld med farlige stoffer, jf. artikel 3(2) i kviksølvforordningen.
Ændringen af EU´s deponeringsdirektiv vil blive gennemført via en ændring af den nugældende
deponeringsbekendtgørelse (nr. 252 af 31. marts 2009). Bekendtgørelsesændringen vil bestå i, at der
indsættes regler om, at det fremover bliver tilladt på nærmere specificerede vilkår midlertidigt at
oplagre metallisk kviksølvaffald på deponeringsanlæg i Danmark. Herudover vurderes der at være
behov for en mindre ændring af affaldsbekendtgørelsen således, at der indsættes en undtagelse for
metallisk kviksølvaffald fra forbuddet mod deponering af flydende affald.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget om ændring af deponeringsdirektivet vurderes at være neutralt i forhold til erhvervslivets
byrder, idet de foreslåede ændringer ikke vurderes at få væsentlige konsekvenser i forhold til den
aktuelle håndtering af metallisk kviksølvaffald i Danmark. Det bemærkes i øvrigt, at Kommissionen
ikke har foretaget en vurdering af forslagets økonomiske konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Som følge af, at Danmark i mange år har eksporteret metallisk kviksølvaffald til bortskaffelse i
Tyskland, og eftersom denne praksis i det væsentligste forventes opretholdt, vurderes
ændringsforslaget at have en neutral påvirkning af det nuværende beskyttelsesniveau i Danmark.
5. Høring
Forslaget har været sendt i en kort høring blandt en snæver interessentkreds fra den 24. februar
2011 med høringsfrist den 28. februar 2011, og der er ikke modtaget høringssvar. Herudover har
forslaget været i en tilsvarende kort høring i EU-miljøspecialudvalget, og i denne forbindelse er der
modtaget høringssvar fra Dansk Industri, Arbejdstilsynet og LO. Dansk Industri har ingen
bemærkninger til forslaget, og kan støtte indstillingen. Arbejdstilsynet har heller ingen
bemærkninger til selve forslaget; men retter opmærksomheden på, at det er vigtigt, at
medarbejderne på de virksomheder, der forestår oplagring af metallisk kviksølv, ikke udsættes for
påvirkninger fra det kviksølvholdige affald. LO savner en begrundelse for, at metallisk
kviksølvaffald ifølge forslaget kan tillades oplagret i op til 5 år, og foreslår i denne forbindelse, at
den periode, hvor det metalliske kviksølv oplagres, forkortes, og at der burde stilles krav om en
særlig begrundelse for at tillade oplagring i længere tid.
På baggrund af praksis for håndtering af metallisk kviksølvaffald i Danmark i dag samt forslagets
retningslinjer for oplagringen samt set i lyset af, at forslaget vurderes at have en neutral påvirkning
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
965718_0004.png
af miljøet i Danmark, vurderes der ikke – som foreslået af LO - at være behov for at forkorte
oplagringsperioden for metallisk kviksølvaffald i op til 5 år.
6. Forhandlingssituationen
Kommissionen nedsatte i 2010 en arbejdsgruppe med henblik på fastsættelse af kriterier for
midlertidig oplagring af metallisk kviksølvaffald.
I sommeren 2010 udsendte Kommissionen et udkast til kriterier for midlertidig oplagring af
metallisk kviksølv. Forslaget blev efterfølgende drøftet på et arbejdsgruppemøde i oktober 2010. På
baggrund af drøftelserne har Kommissionen udarbejdet nærværende ændringsforslag.
Det forventes, at de øvrige EU-lande vil støtte forslaget.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i, at det er fornuftigt, at der indføjes specifikke retningslinjer i
deponeringsdirektivet for, at metallisk kviksølv på nærmere specificerede vilkår midlertidigt kan
oplagres på deponeringsanlæg i EU.
4