Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 3
Offentligt
897180_0001.png
897180_0002.png
897180_0003.png
897180_0004.png
897180_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, 4. kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 6851Den 4. oktober 2010FVM 800
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom udkast til Kommissionens forordning om fastlæggelse af gennemførelsesbestemmel-ser for Rapid Alert System for Food and Feed (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke.Kommissionen har den 13. september 2010 fremsendt forslag til Kommissionens forordningom fastlæggelse af gennemførelsesbestemmelser for Rapid Alert System for Food and Feed(RASFF).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 19.-20. oktober 2010.Formålet med forslaget er at formalisere den allerede eksisterende praksis for håndtering afnotifikationer via Rapid Alert Systemet, samt at konkretisere medlemmernes opgaver og for-pligtelser.Beskyttelsesniveauet i Danmark og EU vurderes at være uændret efter vedtagelse af forslaget.Regeringen ser positivt på forslaget, som afspejler års velfungerende praksis.Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, 4. kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 6851Den 4. oktober 2010FVM 800
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom udkast til Kommissionens forordning om fastlæggelse af gennemførelsesbestemmel-ser for Rapid Alert System for Food and Feed (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forordningsforslaget omfatter specifikationer af og krav til de procedurer og værktøjer, somallerede anvendes ved håndteringen af Rapid Alert System for Food and Feed (RASFF).Konkret beskriver forslaget medlemmerne af netværket og disses forpligtelser, inklusiv Kom-missionens kontaktpunkts opgaver og beføjelser. Endvidere er hastigheden og strukturen påinformationsudveksling i netværket detaljeret beskrevet. Da forordningsforslaget udelukkendeindeholder elementer, der allerede er i anvendelse og har været det i længere tid, vurderesbeskyttelsesniveauet i Danmark og EU uændret efter vedtagelse af forslaget.BaggrundKommissionen har den 13. september 2010 fremsendt forslag til Kommissionens forordningom fastlæggelse af gennemførelsesbestemmelser for Rapid Alert System for Food and Feed(RASFF). Med forslaget udfyldes rammerne fastsat af Europa-Parlamentet og Rådet i forord-ning (EF) nr. 178/2002 af 28. januar 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgiv-ningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) og om proce-durer vedrørende fødevaresikkerhed.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forsla-get. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og under-retter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslagetuændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommis-sionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på tre måneder, kan Kommis-sionen vedtage forslaget.
3Forslaget forventes sat på dagsordenen med henblik på vedtagelse på møde i Den StåendeKomité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 19. – 20. oktober 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til allerede eksisterende EU-regler. Det er der-for regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdRapid Alert Systemet er et samarbejde, der på nuværende tidspunkt omfatter EU’s medlems-stater, Norge, Island, Liechtenstein, Kommissionen og den Europæiske Fødevaresikkerheds-autoritet (EFSA). Samarbejdet giver fødevare- og fodermyndigheder i de deltagende lande eteffektivt redskab og forum for udveksling af informationer om partier af fødevarer og foder,der af forskellige grunde kan udgøre en direkte eller indirekte risiko for menneskers og dyrssundhed. De relevante myndigheder i de involverede lande (afsendere såvel som modtagere afproduktet) er dernæst forpligtet til at træffe de nødvendige forholdsregler for at fjerne risikoenog meddele udkommet af dette til netværket. Kommissionen fungerer som tovholder.Formålet med forslaget er at formalisere den allerede eksisterende praksis for håndtering afnotifikationer via Rapid Alert Systemet, samt at konkretisere medlemmernes opgaver og for-pligtelser.Forslaget indeholder definitioner, som supplerer definitionerne i forordning (EF) nr. 178/2002samt forordning (EF) nr. 882/20041, for så vidt angår medlemskab af Rapid Alert System forFood and Feed (RASFF) netværket, og opbygningen af den strukturerede kommunikation inetværket ved hjælp af forskellige niveauer af notifikationer.Forslaget indeholder endvidere detaljerede kravspecifikationer til opbygningen og funktionenaf medlemslandenes kontaktpunkt. Hvert medlemsland har et kontaktpunkt, som forestår alkommunikation med Kommissionens kontaktpunkt og de andre medlemslandes kontaktpunk-ter, samt kommunikationen med relevante nationale myndigheder, organisationer og virksom-heder.Endelig indeholder forslaget detaljerede beskrivelser af håndteringen af de forskellige niveau-er af notifikationer i systemet, herunder reaktionshastigheder og brug af fælles skabeloner tilstruktureret videregivelse af oplysninger.Kommissionens kontaktpunkt vedligeholder skabeloner, der benyttes i kommunikationen,samt offentliggør ugentlige resumeer af de notifikationer, der har været sendt i systemet. Engang årligt udarbejdes der en samlet rapport over notifikationer formidlet via systemet.
1
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 882/2004 af 29. april 2004 om offentlig kontrol med henblik på verifikation af, at fo-derstof- og fødevarelovgivningen samt dyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne overholdes
4Forslaget har af Kommissionen været præsenteret for interessenter i EU ved en interessenthø-ring i september 2010. I forbindelse hermed har interessenterne ytret ønske om blandt andet:At deres virksomheder får mulighed for mere direkte at kunne involveres i udarbejdel-se af notifikationer, og at de får adgang til mere information om større sager i syste-met, så de har mulighed for aktivt at kunne agere på situationer, som kan komme til atinvolvere dem.At der bliver mulighed for at se, når en notifikationssag er afsluttet/lukket i systemet.At det fremover kun er sundhedsfarlige fødevarer/foder, der notificeres i systemet.Kommissionen har taget ønskerne ad notam og har følgelig efterkommet ønsket om at kunneafslutte/lukke en notifikation, jævnfør forslagets artikel 9, stk. 3UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.Gældende dansk retOmrådet er fuldt harmoniseret og alene reguleret i forordning (EF) nr. 178/2002, artikel 50 –52 samt artikel 29 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 183/2005 af 12. janu-ar 2005 om krav til foderstofhygiejne for så vidt angår sager vedrørende foderstoffer, der kanudgøre en risiko for menneskers og dyrs sundhed samt miljø.KonsekvenserForslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konsekvenser el-ler konsekvenser for EU’s budget. Endvidere skønnes forslaget ikke at have væsentlige sam-fundsøkonomiske konsekvenser eller øgede erhvervsmæssige og administrative konsekvenserfor virksomhederne.Beskyttelsesniveauet i Danmark og EU vurderes at være uændret efter vedtagelse af forslaget.Da forslaget er fremsat som en forordning, og da der udelukkende er tale om en formaliseringaf gældende praksis, vil forslaget ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen, der er indkommet følgende bemærkninger:DTU Fødevareinstituttet bemærker, at navnet på netværket med fordel kan ændres til Notifi-cation and Alert System for Food and Feed med begrundelse i, at de fleste notifikationer i sy-stemet ikke er hastende alert notifikationer.DTU Fødevareinstituttet, Dansk Industri og Landbrug & Fødevarer udtrykker alle tilfredshedmed, at praksis med håndteringen af systemet formaliseres, så der kan opnås større ensartet-hed i håndteringen af notifikationer landene imellem.
5Dansk Industri udtrykker dog bekymring for, om forordningsforslaget vil give større ensartet-hed i håndteringen af notifikationerne, og ønsker at forslaget operationaliseres yderligere.Dette er Kommissionen opmærksom på, og et sæt fælles guidelines er under forberedelse forblandt andet at beskrive håndtering og vurdering af de forskellige scenarier, der kan give an-ledning til en notifikation. Udkast til disse guidelines forventes fremsendt af Kommissionenindenfor kort tid og forventes at være klar til offentliggørelse samtidig med forordningen.Endvidere ønsker Dansk Industri, at der indføjes mulighed for at afslutte/lukke en notifikati-on, svarende til udkommet af interessenthøringen refereret ovenfor.Landbrug & Fødevarer udtrykker et ønske om, at virksomhederne får information svarende tilden notifikation, der sendes af sted i sager, som de er involveret i. Endvidere ønsker de, atvirksomhederne allerede på et tidligt tidspunkt involveres i arbejdet med en notifikation, medhenblik på at kunne tage forholdsregler og medvirke til hurtigere og mere oplyst håndtering afsagen. Dette svarer til, hvad der er udtrykt ønske om i forbindelse med interessenthøringen.Landbrug & Fødevarer oplyser, at de er blevet opfordret til at komme med konkrete forslagtil, hvilke informationer der ønskes, og hvordan en tidligere involvering kunne finde sted, idetder nationalt kan være mulighed for at efterkomme ønskerne, uden at dette nødvendigvis børindgå i en forordningstekst.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen ser positivt på forslaget, som afspejler års velfungerende praksis.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer forventes at være bred opbakning til forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.