Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 317
Offentligt
971000_0001.png
971000_0002.png
971000_0003.png
971000_0004.png
NOTATDEPARTEMENTETDatoJ. nr.2. marts 20112011-648
Internationalt Kontor
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til kommissi-onsforordning om detaljerede regler vedrørende helbredskrav tilkabinebesætningsmedlemmer i henhold til Europa-Parlamentets ogRådets forordning 216/2008 om fælles regler for civil luftfart og omoprettelse af et europæisk luftfartssikkerhedsagentur (komitésag).
KOM-dokument foreligger ikkeResumé:Forslaget er en gennemførelsesforordning, som vedtages i komite-regi, ogsom omhandler detaljerede regler vedr. krav til helbredsgodkendelse af pilo-ter og kabinepersonale.Området er p.t. reguleret af de fælleseuropæiske JAR (Joint Aviation Requi-rements) bestemmelser, som er implementeret i dansk ret.For kabinepersonalets vedkommende er dette område for nuværende regule-ret nationalt i BL 6-05.For kabinepersonalets vedkommende er der i det foreliggende forslag en klarforringelse af helbredskravene til kabinepersonalet, herunder mindre krav tilundersøgelsernes indhold, hyppighed og til hvem, der kan foretage undersø-gelserne.Danmark har under forhandlingerne arbejdet for, at kravene til kabineperso-nale kommer på samme niveau som de eksisterende danske regler, som sva-rer til kravene for en fritidsflyver, men der har indtil videre ikke været tilslut-ning til den danske tilgang. Danmark vil - hvis forslaget fastholdes - ikkekunne stemme for forslaget i komiteen, såfremt EU reglerne ikke svarer til denuværende danske regler (class 2 medical requirements).1. Baggrund og indholdKommissionen har den 17. februar 2011 fremsendt den seneste version af for-slag til Kommissionens forordning om fastsættelse af detaljerede regler for hel-bredskrav til kabinebesætningsmedlemmer i henhold til Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 af 20. februar 2008 om fælles reglerfor civil luftfart og om oprettelse af et europæisk luftfartssikkerhedsagentur(EASA forordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i EASA forordningen. I henhold til denneskal Kommissionen fastsætte supplerende regler om helbredskrav til piloter og
kabinepersonale. Udtalelse over reglerne vedtages, i EASA komiteen nedsat imedfør af EASA forordningens artikel 65, stk. 1 og efter forskriftsprocedurenmed kontrol i medfør af EASA forordningens artikel 65, stk. 4.Forslaget til udtalelse forventes til afstemning i skriftlig procedure efter kvalifi-ceret flertal i EASA komiteen formentlig til april forud for næste møde i EASAkomiteen i maj 2011.Med forslaget fastsættes detaljerede regler for helbredskrav til piloter og øvrigekabinebesætningsmedlemmer samt krav til undersøgende læger. Disse EU reg-ler erstatter de danske regler (BL 6-05) på området, der er baseret på de fælleseuropæiske JAR bestemmelser,nærmere beskrevet i JAR-FCL 3.Kabinebesætningsmedlemmerne skal i henhold til de gældende danske reglerpå området (BL 6-05) opfylde de helbredskrav, som er fastsat i de fælleseuro-pæiske JAR-bestemmelser på området ”Medical class2”, hvilket svarer til kra-vene til en fritidsflyver.Det indebærer, at kabinebesætningsmedlemmerne skal helbredsundersøges afen autoriseret flyvelæge, og at de skal gennemgå et helbredstjek hver 5. år, ind-til det fyldte 40. år, hvert 2. år fra den 40. – 50. år og herefter årligt. Undersø-gelsen er en egentlig flyvemedicinsk undersøgelse.I det foreliggende forslag kan undersøgelsen foretages af luftfartsselskabetsegen bedriftslæge, undersøgelserne skal alene gennemføres hvert 5. år i heleperioden, og for så vidt angår undersøgelsens indhold, lægges der mere op tilen vurdering på baggrund af helbredshistorikken for den enkelte kandidat endved den eksisterende danske model, hvor det er nøje beskrevet, hvad hver en-kelt undersøgelse skal omfatte. Ved fornyelsesundersøgelser i henhold til for-slaget foretages som udgangspunkt ikke en egentlig undersøgelse, men alene envurdering af ansøgerens helbredshistorik. Den foreslåede EU model har endvi-dere ingen fokus på f.eks. afhængighedsproblemer og psykisk stabilitet.2. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforOmrådet er i den gældende danske ret reguleret ved bekendtgørelse fastsat imedfør af luftfartsloven - BL 6-05 – Bestemmelser om helbredskrav. BL 6-05implementerer de fælleseuropæiske (JAR) krav i dansk ret. Ved forslagets ved-tagelse, skal de danske regler ophæves, da området til den tid er overtaget afEU regulering.3. HøringForslaget har været i offentlig høring via det europæiske luftfartssikkerheds-agentur EASA´s hjemmeside.
Side 2/2
Cabin Attendants Union (CAU) i Danmark har sammen med sine europæiskesøsterorganisationer i forbindelse med høringen kraftigt kritiseret forslaget forat slække på kravene til helbredsgodkendelse, og betonet vigtigheden af, at ka-binepersonalet i en stress situation besidder tilstrækkelig fysisk og psykiskstyrke, da de skal fungere som en vigtig del af luftfartøjets sikkerhedsbered-skab.4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konse-kvenser af forslagetForslaget har ikke samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser, ogindebærer ikke administrative byrder for erhvervet.5. NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt.Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i over-ensstemmelse med nærhedsprincippet.6. Regeringens foreløbige generelle holdningFra dansk side er det holdningen, at kabinebesætningsmedlemmerne er en delaf luftfartøjets sikkerhedsberedskab. Det er derfor vigtigt, at kabinepersonaletopfylder en række kvalificerede helbredskrav.Danmark mener derfor, at de gældende danske minimumsregler til helbreds-krav til kabinepersonalet (class 2 medical requirements) bør opretholdes i denye EU regler på området.Danmark kan ikke støtte et forslag, hvor det fremgår, at fornyelsesundersøgel-ser kun baseres på ansøgerens historik og ikke en egentlig undersøgelse somfor førstegangsundersøgelser.Danmark kan heller ikke støtte et forslag, hvor indholdet i førstegangsundersø-gelserne ikke er på samme niveau som i class 2 medical requirements, hvor derf. eks. også skal foretages en undersøgelse af psykisk stabilitet for at identificereeventuelle misbrugsproblemer.Danmark er også betænkelig ved, at der i forslaget gives mulighed for, at en be-driftslæge og ikke en uddannet flyvelæge, kan foretage undersøgelserne. Dan-mark vil dog kunne acceptere en sådan ordning.
Side 3/3
7.Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet flere gange i EASA komiteen, herunder på det sene-ste komitemøde 8. – 9. februar 2011. Omkring halvdelen af medlemslandenehar samme krav til helbredsgodkendelse af kabinepersonalet som Danmark. Enrække større lande har dog ikke samme krav, og disse lande er modstandere afat indføre class 2 medical requirements i EU reglerne.Danmark har under forhandlingerne arbejdet for, at de danske krav kan opret-holdes, men indtil videre tegner der sig et billede af, at der ikke kan opnås til-slutning til den danske tilgang.Forslaget forventes sendt til udtalelse i skriftlig procedure i løbet af april 2011forud for næste møde i EASA komiteen i maj 2011.8. Europa-Parlamentets udtalelserForslaget er ikke sendt til Europa-Parlamentet endnu.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4