Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 455
Offentligt
MILJØstyrelsenMiljøteknologi
17. juni 2011MST-133-00002san//
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGEU Kommissionens forslag omforlængelseaf gyldigheden af 6 produktgrupper i den euro-pæiske miljømærkeordning (Blomsten).ResuméKommissionen har d. 31. maj 2011 udsendt forslag om at forlænge gyldigheden af 6 produktgrup-per i EU's miljømærke (komitésag). Der er frist for at afgive skriftlig stemme indenfor 28 kalender-dage. Da beskyttelsesniveauet i kriterierne ikke berøres, vurderes forslaget at være neutralt.Regeringen agter at stemme for forlængelserne, idet regeringen vil arbejde for at kriterierne forproduktgruppen sæbe og shampoo hurtigst muligt erstattes med kriterier, der udelukker anvendel-sen af stoffer, der i EU er anført som potentielt hormonforstyrrende (i henhold til EU’s liste overpotentielt hormonforstyrrende stoffer).1. StatusKommissionen har den 31. maj 2011 fremsendt ovennævnte forslag. Forslaget har hjemmel i arti-kel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 66/2010 af 25. november 2009om EU-miljømærket.Beslutningsforslaget lægger op til at forlænge gyldigheden af 6 miljømærkekriterier for tildeling afEU’s miljømærke. Forslaget skal til skriftlig afstemning d. 28. juni 2011 i Kommissionens forskrift-udvalg for Blomsten.Forskriftudvalget træffer afgørelse efter forskriftprocedure med kontrol beskrevet i art. 5a i Rådetsafgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006, jf. art. 16,stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i komiteen er kvalificeret flertal for forslaget, udstederKommissionen beslutningen, efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, og un-derretter samtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skalKommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udta-ler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede beslutningen,efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.2. Formål og indholdKommissionen foreslår at forlænge gyldigheden af miljømærkekriterierne for følgende produkt-grupper og interval:ProduktgruppeJordforbedringsmidler. 2006/799/EFVækstmedier. 2007/64/EFSæbe og shampoo. 2007/506/EFVarmepumper 2007/742/EFMaling (udendørs). 2009/543/EFMaling (indendørs). 2009/544/EFKommissionsbeslut-ning vedtaget3. november 200615. december 200621. juni 20079. november 200713. august 200813. august 2008Kriterier udløber:31. december 201131. december 201131. december 201131. december 201118. august 201218. august 2012Kriterierne foreslåsforlænget til31. december 201331. december 201331. marts 201331. marts 201330. juni 201330. juni 2013
2Forslaget indebærer alene en forlængelse af gyldigheden af de nuværende kriterier for tildeling aflicenser.Kommissionen finder det generelt hensigtsmæssigt, at gyldigheden fra afstemning til nye kriterieroverlapper med minimum et halvt år, således at virksomheder med licens gives mulighed for atomstille deres produkter til i de nye kriterier. Gyldigheden af et sæt miljømærkekriterier er fastsat ikriteriedokumentet, og en licens til et miljømærke bortfalder automatisk ved gyldighedens ophør.Forslaget sikrer kontinuitet mellem ophør af eksisterende kriterier og ikrafttrædelse af nye.3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke høres.4. Nærheds- og proportionalitetsprincippetKommissionen har ikke redegjort for dette. Da formålet med forslaget er at forlænge allerede ud-møntet EU reguleringsbeføjelser i en allerede gældende fællesskabsregulering, finder Regerin-gen, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.5. Gældende dansk retMiljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekven-ser for Danmark.6. Konsekvenser for DanmarkSamfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetSåfremt gyldigheden ikke forlænges, kan det have konsekvenser for de virksomheder, der i øje-blikket oppebærer licens til miljømærket. Uden forlængelse vil de ikke kunne markedsføre deresprodukter med miljømærket.BeskyttelsesniveauetForslaget indebærer udelukkende en forlængelse af de nuværende kriterier. Da beskyttelsesni-veauet i kriterierne således ikke berøres, vurderes forslaget at være neutralt.7. HøringForslaget har ikke været i høring.Et notat har været i høring i EU-specialudvalget for Miljø med frist til tirsdag den 14. juni 2011 kl.16. DI har meddelt, at man ingen bemærkninger har. Forbrugerrådet har meddelt, at man af res-sourcemæssige årsager ikke har haft mulighed for at forholde sig til notatet. Herudover er der ikkeindkommet høringssvar.8. ForhandlingssituationenDer har ikke været nogen forhandling, men forslaget forventes vedtaget.9. Regeringens foreløbige holdningRegeringen er enig i, at forlængelsen af kriterierne er med til at sikre kontinuiteten fra de gælden-de kriterier indtil nye kriterier træder i kraft.For så vidt angår produktgrupperne jordforbedringsmiddel, vækstmedier, maling (indendørs ogudendørs), stemte Danmark for de pågældende produktgruppers kriterier. Da der er tale om for-længelse af eksisterende retstilstand, agter regeringen at stemme for forlængelsen.
3Danmark stemte imod produktgruppen sæbe & shampoo i 2007 med begrundelsen, at kriterierneikke tog tilstrækkeligt hensyn til menneskers sundhed, idet kriterierne ikke udelukkede potentielthormonforstyrrende stoffer (opført på EU's liste). Selvom Danmark stemte imod vedtagelsen afkriterierne, agter regeringen at stemme for forlængelsen af produktgruppen. Det sker ud fra denvurdering, at kriterierne er vedtaget, og at licenshavere (herunder 2 danske licenser) anvenderBlomsten i deres markedsføring, og at miljømærkekriterierne på de øvrige miljøparametre (særligtkrav til indhold af miljøfarlige stoffer) må anses at være skrappere end eksisterende lovgivning.Regeringen vil arbejde for at disse kriterier hurtigst muligt erstattes med kriterier, der udelukkeranvendelsen af stoffer, der i EU er anført som potentielt hormonforstyrrende (i henhold til EU’sliste over potentielt hormonforstyrrende stoffer).Danmark stemte imod vedtagelsen af produktgruppen varmepumper i 2007 med begrundelsen, atkriterierne ikke udelukkede brugen af den brommerede flammehæmmer deca-BDE, på et tids-punkt, hvor Danmark i 2006 havde stævnet Kommissionen for at undtage deca-BDE fra anvendel-sesforbuddet i RoHS direktivet (Begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk ogelektronisk udstyr). Idet Danmark efterfølgende fik medhold i sagen (1. april 2008), og deca-BDEdermed er forbudt at anvende i alle elektriske og elektroniske produkter, agter regeringen atstemme for forslaget.10. Tidligere forelæggelser for FolketingetForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketinget.