Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 457
Offentligt
1013630_0001.png
1013630_0002.png
1013630_0003.png
NOTAT
21. juni 2011
Notat til Folketingets Europaudvalg og Arbejdsmar-kedudvalg
J.nr. 2011-0004463JAIC/kwo/hej

Intervention i sagen C-577/10, Kommissionen mod Belgien

1. Indledning

Kommissionen har den 29. november 2010 anlagt sag mod Belgien med påstandom, at Belgien har indført restriktioner af diskriminerende karakter ved siden 1.april 2007 at have pålagt selvstændige, der er etableret uden for Belgien, en pligt tilat forhåndsanmelde en række oplysninger forud for levering af tjenesteydelser.Kommissionen mener dermed, at Belgien ikke opfylder sine forpligtelser efter trak-tatens art. 56 om forbud mod restriktioner, der hindrer den fri udveksling af tjene-steydelser.Kommissionen gør gældende, at den retspraksis vedr. udstationering af ansatte,som Belgien støtter sig på (særligt C-244/05, Kommissionen mod Tyskland) ikkekan påberåbes til støtte for anmeldelsespligt for selvstændige på grund af den for-skellige karakter fra udstationeringsområdet.Endvidere gør Kommissionen gældende, at den fri bevægelighed er hovedreglen,og at man ikke kan indføre en generelt formuleret undtagelse f.eks. i form af for-håndsanmeldelse. Hvis der ikke er tale om en situation/sektor, som er særligt regu-leret – sådan som det gælder for udstationering af arbejdstagere – skal restriktionervære ikke-diskriminerede og saglige og proportionale. Kommissionen finder, atden belgiske ordning om forhåndsanmeldelse er diskriminerende, ligesom den ikkeer saglig eller proportional. Kommissionen finder endvidere, at ordningen ikke kanopretholdes, idet den hviler på en generel formodning om, at tjenesteydere er svig-agtige.Belgien gør gældende, at en forhåndsanmeldelse under alle omstændigheder er sag-lig og proportional, når det er begrundet i hensynet til den sociale beskyttelse, og atdet ikke er nødvendigt at argumentere i de konkrete tilfælde.

2. Sagens baggrund

Belgien har siden den 1. april 2007 haft en pligt for selvstændige, som er etableretuden for Belgien, til at anmelde en række oplysninger, som indgår i de belgiskemyndigheders kontrol med, om belgiske regler bliver overholdt.Der skal ske anmeldelse for hver aktivitet, med angivelse af kunde/hvervgiver,start- og slutdato, ydelsens art/sektor og arbejdssted. Hver anmeldelse kan omfatte5 arbejdssteder og 10 kunder. Anmeldelse kan ske online, pr. fax eller brev. Derskal ske ny anmeldelse ved ændringer.
Anmelderen får en kvittering for, at der er sket anmeldelse. Kvitteringen skal frem-vises for kunden/hvervgiveren, inden arbejdet påbegyndes, og skal ligeledes frem-vises på forlangende af myndighederne. Hvis kunden/hvervgiveren ikke får kvitte-ring, skal myndighederne notificeres.Manglende anmeldelse straffes med bøde på mellem 500 og 2.500 Euro pr. over-trædelse.Der er visse undtagelser fra anmeldelsespligten og hvervgiverpligten, f.eks. mon-tørarbejde (under 8 dage), reparationer på leverede maskiner (5 dage), deltagelse ikonferencer m.v. (60 dage om året, herunder 20 dage i træk), sportsudøvere (3 må-neder om året), artister (21 dage pr. trimester) mv.Formålet med den belgiske anmeldelsespligt er at kunne overvåge og føre kontrolmed udenlandske virksomheder, herunder til varetagelse af arbejdstagernes beskyt-telse og imødegåelse af svig og illoyal konkurrence. Endvidere er formålet at tilve-jebringe statistiske oplysninger og at sikre administrative forenklinger, som kansikre bedre samarbejde mellem kontrolinstanser og med andre lande.

3. Den danske interesse i sagen

Sagen har principiel betydning for Danmark, fordi sagen rejser spørgsmål ved,hvorvidt en medlemsstat kan indføre en anmeldelsespligt for udenlandske selv-stændige, som leverer tjenesteydelser i en medlemsstat, med det formål at overvågeog kontrollere overholdelsen af visse nationale regler.I Danmark blev der pr. 1. maj 2008 indført en pligt for udenlandske tjenesteydere,som udstationerer lønmodtagere til Danmark, til at anmelde en række oplysningertil et nyt register, det såkaldte RUT-register (Register for Udenlandske tjenesteyde-re), som er forankret i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.Erfaringer med den lovpligtige anmeldelse til RUT viste imidlertid, at reglerne ikkevirkede godt nok, og antallet af registrerede virksomheder var ikke et udtryk for detfaktiske antal udenlandske tjenesteydere i Danmark. Derfor blev reglerne pr. 1. juni2010 skærpet, nogle dog først med virkning fra 1. januar 2011, hvor et nyt on-linesystem var klar. Skærpelserne indebærer bl.a. en pligt for enkeltmandsvirksomhe-der uden ansatte til at lade sig registrere i RUT, og en pligt for hvervgivere indenfor visse brancher til at sikre sig, at den udenlandske tjenesteyder har anmeldt op-lysninger til RUT.Udenlandske enkeltmandsvirksomheder skal bl.a. oplyse om navn, forretnings-adresse og kontaktoplysninger, start/slut dato, branchekode og sted. Virksomhe-derne har pligt til senest samtidig med, at leveringen af tjenesteydelsen påbegyn-des, at give dokumentation til hvervgiver for, at anmeldelse er foretaget, hvis tjene-steydelsen angår bygge- og anlægsvirksomhed eller landbrug, skovbrug og gartne-ri. Hvervgiver har pligt til at rette henvendelse til Arbejdstilsynet, såfremt hvervgi-ver ikke senest 3 dage efter, at arbejdet er påbegyndt, har modtaget dokumentationfor, at virksomheden har foretaget anmeldelse til RUT.Både virksomhed og hvervgiver kan straffes med bøde, hvor normal niveauet er10.000 kr.
2
Formålet med anmeldelsespligten for selvstændige er at give danske myndighedermulighed for at sikre overholdelsen af f.eks. arbejdsmiljølovgivningen og skatte-og afgiftslovgivningen over for den gruppe af udenlandske virksomheder, som ud-fører aktiviteter i Danmark. Hvis en selvstændig virksomhed anmelder oplysningertil RUT, har Arbejdstilsynet mulighed for at identificere de selvstændige virksom-heder og dermed være med til at sikre arbejdsmiljøet også for udenlandske selv-stændige i Danmark.Formålet med hvervgiverpligten er, at hvervgiveren medvirker til at sikre, at uden-landske tjenesteydere er anmeldt RUT.Også efter de danske regler er der visse undtagelser fra anmeldelsespligten f.eks.montørarbejde (under 8 dage), deltagelse i konferencer, sportsudøvelse, artister,cabotagekørsel mv.Der er således tale om krav, som har visse ligheder med den belgiske ordning.Spørgsmålet om rækkevidden af medlemsstaternes mulighed for at indføre kontrol-foranstaltninger for at sikre overholdelse af nationale regler over for udenlandskevirksomheder er af principiel betydning for Danmark, idet man fra dansk side an-vender forhåndserklæring som kontrolforanstaltning over for udenlandske selv-stændige.Kommissionen fremkommer med en række generelle betragtninger, som den dan-ske regering er uenig i. Regeringen ønsker derfor at afgive indlæg til støtte for Bel-gien med hovedvægt på at argumentere imod Kommissionens generelle betragtnin-ger.
3