Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 517
Offentligt
1020814_0001.png
1020814_0002.png
NOTAT
13. juli 2011

Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Erhvervsudvalg

vedr. Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2009/4311

Kommissionen har den 20. maj 2011 fremsendt ovennævnte åbningsskri-velse, hvori det gøres gældende, at Danmark har tilsidesat sine forpligtel-ser i henhold til artikel 56 i traktaten om den Europæiske Unions funkti-onsmøde (TEUF) og artikel 1 i forordning (EØF) nr. 4055/1986.Kommissionen henviser i åbningsskrivelsen til, at Danmark, som sagenforeligger oplyst, siden 2001 principielt har stillet krav om, at visse ældrenederlandske passagerskibe skal have et sikkerhedscertifikat i henhold tilden internationale konvention af 1974 om sikkerhed for menneskeliv påsøen (SOLAS-konventionen), når de i forbindelse med international sej-lads anløber danske havne.I åbningsskrivelsen bestrider Kommissionen ikke, at skibene er omfattetaf SOLAS-konventionen, og anfører i den forbindelse, at der ikke findesEU-krav om en harmoniseret certifikatordning for skibe, der udfører in-ternational sejlads. Kommissionen anfører videre, at det under disse om-stændigheder i princippet står medlemsstaterne frit for at indføre de sik-kerhedsregler for sådanne skibe, som de måtte finde hensigtsmæssige,idet EU-lovgivningen dog opstiller stramme rammer herfor. Sikkerheds-regler for skibe, der fører en anden medlemsstats flag, kan anses for enbegrænsning af den frihed til at levere tjenesteydelser, som følger afTEUF artikel 56 og forordning (EØF) nr. 4055/1986. Kommissionen på-peger derfor, at sådanne sikkerhedsregler kun kan etableres, såfremt de erproportionale og begrundet i tvingende almene hensyn, der ikke alleredeer tilgodeset i kraft af bestemmelser, som tjenesteyderen er undergivet iden medlemsstat, hvor den pågældende er etableret.I forhold hertil anfører Kommissionen, at Danmark-ikke har dokumenteret, at den nederlandske lovgivning ikke skullegøre det muligt at sikre et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau, skibenessærlige kendetegn taget i betragtning,ikke har påvist, at det er nødvendigt at pålægge de pågældende skibekrav om certifikater i henhold til SOLAS-konventionen for at opfyl-de kravet om et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau, oghar forsømt – ved systematisk at kræve certifikater efter SOLAS-konventionen – at undersøge for hvert af enkelt skib, om de reellesikkerhedsvilkår er af en sådan art, at der kræves yderligere foran-staltninger, når der tages hensyn til alle relevante omstændigheder.
-
-
2/2For regeringen er hensynet til passagerernes sikkerhed afgørende, når dertages stilling til, hvilke sikkerhedskrav et passagerskib skal opfylde. Detgælder, uanset om sejladsen foregår på et moderne passagerskib eller pået ældre skib, der ønskes anvendt til at sejle med passagerer. Passagerer,som går om bord i sådanne ældre skibe og mod betaling lader sig befor-dre fra en EU-medlemsstat til en anden, er som oftest ikke fortrolige medredningsprocedurer om bord på skibe. Passagererne må derfor med godret kunne forvente, at der på alle passagerskibe i hele EU gælder et højt,ensartet sikkerhedsniveau, uanset om skibene er nye eller gamle, uansetom de sejler for motor eller sejl, og uanset om de sejler i national eller in-ternational fart.Regeringen bestrider Kommissionens grundlæggende argument om, atder ikke findes EU-krav om en harmoniseret certifikatordning for skibe,der udfører international sejlads. Tre centrale søfartsrelevante direktiver –passagerskibsdirektivet (direktiv 98/18/EF, som er afløst af direktiv2009/45/EF), havnestatskontroldirektivet (direktiv 95/21/EF, som er af-løst af direktiv 2009/16/EF) samt flagstatsdirektivet (direktiv2009/21/EF) – indeholder imidlertid bestemmelser, hvorefter SOLAS-konventionens krav om sikkerhedscertifikater for passagerskibe er inkor-poreret i EU-retten, og disse regler finder derfor efter regeringens opfat-telse anvendelse for passagerskibe, som sejler i international fart imellemto EU-medlemsstater.Hertil finder regeringen i øvrigt, at SOLAS-konventionens regler underalle omstændigheder ville gælde forud for TEUF artikel 56. Dette følgeraf TEUF artikel 351, stk. 1, hvorefter rettigheder og forpligtelser, der føl-ger af konventioner, som EU’s medlemsstater tiltrådte før den 1. januar1958, ikke berøres af bestemmelserne i traktaterne. Både Nederlandeneog Danmark tiltrådte SOLAS-konventionen i 1948, og konventionen in-deholdt allerede dengang det krav om, at passagerskibe på internationalerejser skulle være forsynet med SOLAS-certifikater, som nu fremgår afden gældende 1974 SOLAS konvention.Det er på denne baggrund regeringens opfattelse, at Danmark administre-rer og håndhæver de relevante bestemmelser i SOLAS-konventionen, ogikke mindst i EU’s havnestatskontroldirektiv, i fuld overensstemmelsemed Danmarks EU-retlige forpligtelser.Regeringen finder således ikke Kommissionens sekundære argument ombegrænsning af den frihed til at levere tjenesteydelser, som følger afTEUF artikel 56 og forordning (EØF) nr. 4055/1986, relevant, men be-strider dog – dersom dette var tilfældet – at en sådan begrænsning findersted.Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overens-stemmelse med det ovenfor anførte.