Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 537
Offentligt
Naturplanlægning og biodiversitetJ.nr. NST-379-00013Ref. NIN/dep kirstDen 15. august 2011
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
Forslag til ændring af Kommissionens forordning om ændring af Rådets forordning nr.
338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handlen hermed (komitésag)
1. Resumé
Formålet med forslaget er, at gennemføre en nødvendig ajourføring af Rådets forordning nr. 338/97med ændringer, der er sket af Washingtonkonventionen/CITES liste I, II og III. Endvidere indehol-der forslaget ændringer, som er et ”internt” EU behov, idet sildehaj bliver foreslået optaget på bilagC, tre invasive egernarter tilføjes til bilag B og sydafrikansk abalonemusling tilføjes til bilag D.Der skal skriftligt afgives stemme senest den 19. august 2011.Sagen har ingen erhvervsøkonomiske eller samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark ogden har en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i Fællesskabet.Regeringen støtter forslaget, da der er tale om en nødvendig ajourføring og fordi beskyttelsesni-veauet hæves i Fællesskabet.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.2. Baggrund
Kommissionen har den 1. august 2011 fremsendt ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Forsla-get har hjemmel i artikel 175TEF (tidligere artikel 130 S).Forslaget er en revision af Kommissionens forordning (EF) nr. 709/2010 af 22. juli 2010 om æn-dring af Rådets forordning nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handlenhermed. Der er tale om en liste over de dyr og planter, der er omfattet af den rådsforordning, dergennemfører Washingtonkonventionen/CITES i EU. For klarheds skyld foreslås den gældende for-ordning afløst af en ny frem for blot en opdatering.Der skal stemmes om forslaget i Udvalget for Handel med Vilde Dyr og Planter (EUs CITES for-valtningskomité) ved skriftlig procedure med svarfrist den 19. august 2011. Det sker ved silent ap-proval, som er sædvanlig praksis i dette regi.3. Formål og indhold
Forordningen angiver hvilket beskyttelsesniveau i forhold til handel de enkelte dyre- og plantearterer opført på inden for EU. Der er fire bilag, A-D, hvor bilag A er det højeste beskyttelsesniveau og
bilag C det laveste, mens bilag D er en ”overvågningsliste” for arter, hvor man ønsker overblik overhandlens omfang med henblik på fastsættelse af eventuelle beskyttelsesforanstaltninger. Forord-ningens bilag A til C svarer, med visse undtagelser, stort set til Washingtonkonventionen/CITESliste I til III, hvor liste I er det højeste beskyttelsesniveau og liste III er det laveste. Bilag D er en EUopfindelse og der er ikke en tilsvarende i CITES sammenhæng.Ud over at omfatte truede arter eller arter, som man gerne vil overvåge, kan også arter som betrag-tes som invasive arter omfattes af EUs CITES bilag. I de tilfælde er det for at kunne forbyde indfør-sel af de pågældende arter.Ændringer
Siden godkendelsen af Kommissionens forordning (EF) nr. 709/2010 af 22. juli 2010 om ændring afRådets forordning nr. 338/97, som implementerede de ændringer af CITES listerne, der blev ved-taget på CITES CoP15 i Qatar i marts 2010, er der tilføjet en række nye arter til Washingtonkon-ventionen/CITES liste III. Ændringer af konventionens liste I, II og III nødvendiggør ændringer afbilag A, B og C til Rådets forordning nr. 338/97 i overensstemmelse med forordningens artikel 3,stk. 1, litra a), stk. 2, litra a) og stk. 3, litra a). Arter optages på CITES liste III efter anmodning fra etCITES land, hvor arten er beskyttet, og hvor det pågældende land ønsker de øvrige CITES landeshjælp til regulering af den internationale handel. Forslaget implementerer disse ændringer, der ersom følger:Tilføjelse til bilag C af arter, som er blevet omfattet af CITES liste III. Følgende arter er fornylig blevet optaget på konventionens liste III:oCalyptocephalella gayi(en frø) efter anmodning fra Chile;Agrias amydon boliviensis,Morpho godartii lachaumeiogoPrepona praeneste buckleyana(sommerfugle) efter anmodning fra Bolivia;CedrelafissilisogCedrela lilloi(arter af cedertræ) efter anmodning fra Bolivia;oCedrela odorata(cigaræskeceder) efter anmodning fra Bolivia og Brasilien;oLodoicea maldivica(coco-de-mer)efter anmodning fra Seychellene ogoPinus koraiensis(koreafyr) efter anmodning fra Rusland.
Endvidere indeholder forslaget følgende ændringer, som ikke er et resultat af ændringer foretaget iWashingtonkonventionen/CITES, men er et ”internt” EU behov:Tilføjelse til bilag C afLamna nasus(sildehaj). Sildehaj er omfattet af bevarings- og forvalt-ningsforanstaltninger i EU. Med henblik på fremme af internationalt samarbejde omkringovervågningen af handel med enheder af sildehaj ønsker EU landene at arten kommer påkonventionens liste III. Sildehaj bør derfor optages i bilag C i bilaget til forordning (EF) nr.338/97, og optagelsen bør finde anvendelse, så snart optagelsen på konventionens liste IIIfår virkning.Tilføjelse til bilag B af tre egernarter (Callosciuruserythraeus, Sciurus carolinensisogSciu-rus niger).Det er blevet konstateret, at indførsel af levende enheder af de tre egernarter(Callosciuruserythraeus, Sciurus carolinensisogSciurus niger)til EU kan udgøre en økolo-gisk trussel for vilde dyr, der er naturligt hjemmehørende i EU. Enheder af disse tre invasivearter indføres for tiden i Unionen, og arterne bør derfor opføres i bilag B i bilaget til forord-ning (EF) nr. 338/97 med henblik på efterfølgende at fastsætte et importforbud af artenerne.Tilføjelse til bilag D af artenHaliotis midae(sydafrikansk abalonemusling). Handel med en-heder af artenHaliotis midaeskal overvåges med henblik på at fastslå om handlen udgør etomfang, som berettiger yderligere beskyttelsestiltag.Enkelte ændringer af teknisk/navnemæssig karakter.
2
4. Europa-Parlamentets udtalelser
EU Kommissionen har sendt forslaget til Parlamentet parallelt med fremsendelse til medlemssta-terne. Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk ret
Forslaget vil indebære ændringer i administrationspraksis i forhold til berørte arter, men har ikkelovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.7. Konsekvenser for Danmark
Forslaget vil indebære ændringer i administrationspraksis i forhold til berørte arter, men har ikkeerhvervsøkonomiske, statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser for Danmark.Forslaget indebærer en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet for de anførte arter. Dog er på-virkningen neutral i forhold til sydafrikansk abalonemuslinger, hvor handlen alene skal overvåges.For de tre egernarter vurderes det, at forslaget om tilføjelse disse til bilag B vil have en positiv effektpå beskyttelsesniveauet for den hjemmehørende fauna i Fællesskabet, da indførsel af de invasiveegernarter hermed kan hindres.8. Høring
Forslaget har været sendt i en kort høring i Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet bemærk-ninger fra organisationerne i sagen.9. Generelle forventninger til andre landes holdning
Forslaget har efter sædvanlig praksis været drøftet i Den videnskabelige Undersøgelsesgruppenedsat efter artikel 17 i Rådets forordning nr. 338/97 og Udvalget for Handel med Vilde Dyr ogPlanter fastsat i henhold til artikel 18 i forordning (EF) 338/97.10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte Kommissionens forslag, dels fordi der er tale om en nødvendig ajourføring afEU-lovgivningen med Washington/CITES konvention, og dels fordi forslaget vil forbedre beskyttel-sesniveauet i Fællesskabet.11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
3