Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 551
Offentligt
1026988_0001.png
1026988_0002.png
1026988_0003.png
1026988_0004.png
MiljøstyrelsenJord & Affald
26. august 2011J.nr. MST-7161-00005
NÆRHEDS- OG GRNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1013/2006 om overførsel af affald for at opføre visse typer uklassificeret affald i forordningensbilag IIIBResuméForslaget udvider transportforordningens bilag III, således at fem nye uklassificerede/ulistedeaffaldsfraktioner fremover kan overføres indenfor fællesskabet uden forudgående skriftligtsamtykke. Forslaget er af Kommissionen sendt i skriftlig procedure i den tekniske tilpasningskomiteunder transportforordningen med frist den 10. september 2011. Forslaget vurderes ikke at havevæsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser, men vil princippetmedføre en lettelse af erhvervslivets byrder, idet forudgående skriftligt samtykke fra myndighederneved grænseoverskridende transport af de fem affaldstyper efter ændringen ikke længere ernødvendig. Forslaget vurderes ikke at påvirke det nuværende beskyttelsesniveau i Danmark.Regeringen er enig i, at det er fornuftigt at arbejde med tilføjelser i forordningens bilag IIIB,således at flere uklassificerede/ulistede affaldsfraktioner, der vurderes uproblematiske, kantransporteres over grænserne uden forudgående skriftligt samtykke fra myndighederne ogregeringen agter derfor at støtte forslaget. Det er væsentligt for Danmark, at biologisk nedbrydeligtaffald (én af de fem nye uklassificerede/ulistede affaldsfraktioner) overføres med henblik på atundergå kompostering. Dette er i overensstemmelse med forudsætningerne i baggrundsmaterialetfra forslaget og vil blive lagt til grund i den danske administration.1. StatusKommissionen sendte den 15. juli 2011 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Forslaget erfremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 af 14. juni2006 om overførsel af affald.Der skal stemmes om forslaget ved forskriftskomitéprocedure (1999/468/EF art. 5). Forslaget er afKommissionen sendt i skriftlig procedure i den tekniske tilpasningskomite undertransportforordningen med frist den 10. september 2011. Hvis der er i komiteen er kvalificeretflertal for forslaget, udsteder Kommissionen ændringerne til forordningen. Opnås der ikkekvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidigtEuropaparlamentet. Rådet kan her med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sigmod det. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal kommissionen behandle sagenpå ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstedeændringerne til forordningen.Folketinget er ikke tidligere orienteret om forslaget.2. Formål og indholdBaggrunden for forslaget er, at der i Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 om overførsler af affalder mulighed for, at uklassificeret/ulistet affald midlertidig kan tilføjes i bilag IIIB indtil der er truffetafgørelse om dets indplacering i de relevante bilag til Basel-konventionen eller OECD-
1
beslutningen. Konsekvensen er, at procedurekravene til transport af typer af affald lempesbetydeligt. Det bemærkes, at de lempelige krav udelukkende finder anvendelse ved overførslerindenfor fællesskabet, indtil afgørelsen om indplacering i Basel-konventionens bilag er truffet.Affald på forordningens bilag III kan i henhold til forordningen transporteres over grænser udenforudgående skriftligt samtykke fra myndighederne, idet disse affaldstyper normalt betragtes somuproblematiske. Såfremt, der derimod er tale om affald, der ikke entydig er placeret på bilag III erder imidlertid krav om forudgående skriftligt samtykke. Dette gælder også selvom affaldet måttevære uproblematisk.En eksplicit listning af konkrete uklassificerede affaldstyper på bilag IIIB betyder således, attransporter med sådant affald fremover kan skeudenforudgående skriftligt samtykke (ligesomandet grønt affald på bilag III).Der findes i dag ingen uklassificerede affaldstyper på forordningens bilag IIIB. Formålet medændringen af forordning 1013/2006 er at tilføje fem typer uklassificeret/ulistet affald i bilag IIIB.De fem affaldstyper er:BEU 01 - Affald af laminat fra selvklæbende etiketter, der indeholder råvarer fraetiketproduktionen, som ikke er omfattet af Basellistens B3020BEU 02 - Plastfraktion, som ikke kan adskilles, fra forbehandlingen af brugt væskeemballage(dvs. tetrapak)BEU 03 - Plast-aluminiumfraktion, som ikke kan adskilles, fra forbehandlingen af brugtvæskeemballage (tetrapak)BEU 04 - Kompositemballage, som hovedsageligt består af papir og noget plast, og ikkeindeholder restprodukter, og som ikke er omfattet af Basellistens B3020 (f.eks.fodersække)BEU 05 - Rent Biologisk nedbrydeligt affald fra landbrug, gartneri, skovbrug, haver, parker ogkirkegårdeFor så vidt angår den sidste fraktion BEU 05, så er det fremhævet i forslaget, at overførslerne iforslaget ikke berører bestemmelserne i direktiv 2000/29/EF om foranstaltninger mod indslæbning iFællesskabet af skadegørere på planter eller planteprodukter og mod deres spredning inden forFællesskabet.3. Europaparlamentets udtalelserEuropaparlamentet har endnu ikke udtalt sig.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da formålet med forslaget alene er at udmøntereguleringsbeføjelser fastsat i allerede gældende fællesskabsregulering.5. Konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenserÆndringen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 om overførsel afaffald, får ikke nogen direkte lovgivningsmæssige konsekvens for Danmark, da der ikke skalændres nogen love eller bekendtgørelser.Statsfinansielle konsekvenser
2
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Ændringerne vil fåindflydelse på Miljøstyrelsen administration af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1013/2006 om overførsel af affald. Forslaget medfører en lempelse i forhold til den nuværendepraksis, og dermed er der en potentiel besparelse i Miljøstyrelsens ressourceforbrug. Der er dogikke tidligere anmeldt overførsler af disse affaldsfraktioner, så i praksis er der ingen forskel.Samfundsøkonomiske og erhvervsadministrative konsekvenserForslaget om ændring af forordningen vurderes ikke at have samfundsøkonomiske ogerhvervsadministrative konsekvenser. Forslaget vil i princippet medføre en lettelse af erhvervslivetsbyrder, idet forudgående skriftligt samtykke fra myndighederne ved grænseoverskridende transportaf de fem affaldstyper efter ændringen ikke længere er nødvendig.BeskyttelsesniveauDet vurderes, at forslaget har en neutral påvirkning af det nuværende beskyttelsesniveau. For atsikre mod en eventuel uønsket spredning af skadegørere mod planter i forbindelse med forslag BEU05 ligges til grund at sådant affald overføres med henblik på at undergå en kompostering. Dette er ioverensstemmelse med forudsætningerne i baggrundsmaterialet fra forslaget og vil blive lagt tilgrund i den danske administration.6. HøringForslaget er sendt i ekstern høring den 16. august 2011 med frist til den 18. august 2011 til eninteressentgruppe som Miljøstyrelsen nedsatte i 2009, da Kommissionen igangsatte arbejdet medændring af forordningens bilag IIIB.Interessentgruppen består af KL, otte interesseorganisationer, samt to NGO’er. Miljøstyrelsen harmodtaget høringssvar fra Københavns Kommune, Genvindingsindustrien og affald danmark.Københavns Kommune har ingen bemærkninger til de første fire affaldstyper, men anbefaler, at denfemte fraktion rent bionedbrydeligt affald fra landbrug, gartneri, skovbrug, haver, parker ogkirkegårde ikke kommer med på den grønne liste, da der er gode muligheder for at behandle denindenfor landets grænser, og det ville derfor være miljømæssigt uhensigtsmæssigt at lettemuligheden for at transportere fraktionen over lange afstande. Miljøstyrelsen bemærker hertil, atflere af de affaldsfraktioner, som allerede er underlagt den lempelige procedure har god mulighedfor at blive behandlet i Danmark, og at fraktionen lever op til kriteriet om at være miljømæssigtuproblematisk. Genvindingsindustrien har ingen bemærkninger og affald danmark støtter forslaget.De fem forslag blev i 2009 præsenteret for interessentgruppen i forbindelse med en orientering omprocessen omkring bilag IIIB.Sagen har været i høring i Miljøspecialudvalget fra den 23. august 2011 til den 25. august 2011. Iden forbindelse er der kommet svar fra Forbrugerrådet, der ikke har mulighed for at tage stilling tilforslaget af ressourcemæssige årsager og fra Arbejdstilsynet, der ikke har kommentarer til forslaget.7. ForhandlingssituationenKommissionen inviterede i 2009 medlemslandene til en diskussion om muligheden for at tilføjeuklassificeret/ulistet affald i bilag IIIB, og repræsentanter fra medlemslandene har efterfølgendemødtes i en kontaktgruppe og korresponderet på mail for at diskutere det videre arbejde.
3
I 2009 fremsatte en række lande syv forslag om affaldsfraktioner til tilføjelse i bilag IIIB. Der varblandt repræsentanterne fra medlemslandene generelt uenighed om de forslåede affaldsfraktionersegnethed til indplacering i bilag IIIB. Affaldsfraktionerne blev derfor diskuteret og formuleringernejusteret, således at der nu er fremsat fem af de oprindelige syv forslag i en ny udgave.Det forventes, at de øvrige EU-lande vil støtte forslaget.8. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er enig i, at det er fornuftigt at arbejde med tilføjelser i forordningens bilag IIIB, såledesat flere uklassificerede/ulistede affaldsfraktioner, der vurderes uproblematiske kan transporteresover grænserne uden forudgående skriftligt samtykke fra myndighederne.For så vidt angår affaldsfraktionen BEU 05 biologisk nedbrydeligt affald kan forslaget støttes, idetdet dog er vigtigt for Danmark, at affaldet overføres med henblik på at undergå en kompostering forat undgå spredning af uønskede skadegørere på planter. Dette vil blive lagt til grund i Danmarksadministration af forordningen.Det er vurderet, at de fem fraktioner af uklassificeret/ulistet affald, kan tilføjes til forordningensbilag uden at miljøhensynet tilsidesættes under forudsætning af, at affaldet i BEU 05 undergårkompostering. Da listningen samtidigt letter erhvervslivets byrder i forbindelse medgrænseoverskridende transport af affald, støtter Regeringen samlet set forslaget.Endelig skal det bemærkes, at dette forslag udelukkende gælder overførsler indenfor fællesskabet,men at de fem uklassificerede/ulistede affaldsfraktioner også er fremsat til Basel-konventionen medhenblik på indplacering på konventionens bilag IX. En indplacering i Basel-konventionen vilbetyde, at affaldsfraktionerne kan overføres til og fra fællesskabet, og dette kan ikke støttes for såvidt angår forslaget om biologisk nedbrydeligt affald.9. Tidligere forelæggelser for FolketingetForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
4