Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del EU-note E 38
Offentligt
967914_0001.png
Europaudvalget, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer og stedfortrædere
20. november 2018
EU-Domstolen: Afgørelse fra 1980 til hinder for skærpelse af opholdsret
over for tyrkiske arbejdstagere
Sammenfatning
EU-Domstolen afsagde den 9. december 2010 dom i den såkaldte
Toprak-sag. Dommen fastslår, at en standstill-bestemmelse i en afgørel-
se fra Associeringsrådet mellem EU og Tyrkiet fra 1980 er til hinder for
enhver stramning i betingelserne for tyrkiske arbejdstageres ret til ophold
i EU. Dette gælder også for nationale regler, der først lemper og siden
skærper disse betingelser, og selv om skærpelsen ikke medfører stram-
mere regler end dem, der gjaldt før lempelsen.
1/5
EU-note - 2010-11 (1. samling) - E 38: EU-Domstolen: Afgørelsen fra 1980 til hinder for skærpelse af opholdsret over for tyrkiske arbejdstagere
967914_0002.png
EU-Domstolen har den 9. december 2010 afsagt en dom
1
, som fastslår, at en
medlemsstat på intet tidspunkt må indføre stramninger i betingelserne for
tyrkiske arbejdstageres ret til ophold i EU efter den afgørelse, som Associe-
ringsrådet mellem EU og Tyrkiet vedtog i 1980.
Dommen vedrørte to tyrkiske statsborgere, hr. Toprak og hr. Oguz, som hav-
de fået opholdstilladelse i Holland, efter at de hver især havde giftet sig med
en hollandsk statsborger. De var derfor flyttet til Holland for at bo sammen
med deres nye ægtefæller. De blev dog begge skilt efter mindre end tre års
ægteskab og mindre end tre års ophold i Holland, hvilket efter hollandsk lov-
givning er grænsen for at opnå permanent opholdstilladelse på selvstændigt
grundlag.
Efter at hr. Toprak og hr. Oguz havde fået afslag på opholdstilladelse, ind-
bragte de afslagene for de hollandske domstole, som forelagde et præjudicielt
spørgsmål for EU-Domstolen.
Hvilke regler drejede sagerne sig om?
Det præjudicielle spørgsmål i sagerne vedrørte fortolkningen af artikel 13 i
Associeringsrådet EØF-Tyrkiets afgørelse fra 19. november 1980
2
. Associe-
ringsrådet blev oprettet ved den såkaldte associeringsaftale mellem EU og
Tyrkiet, som blev indgået, godkendt og bekræftet på
EU’s
vegne i 1963
3
.
Formålet med associeringsaftalen er bl.a. at give borgere fra hhv. EU og Tyr-
kiet adgang til hinandens arbejdsmarkeder.
Artikel 13 i Associeringsrådets afgørelse fra 1980 indeholder en
”standstill-
forpligtelse”, som fastslår:
”Fællesskabets
medlemsstater og Tyrkiet
må ikke indføre
nye begrænsninger
for så vidt angår vilkårene for adgang til
beskæftigelse for arbejdstagere og deres familiemedlemmer,
der på nævnte landes områder har opnået opholds- og ar-
bejdstilladelse i henhold til gældende lovgivning”
1
2
3
Dom af 9. december 2010 i de forenede sager C-300/09 og C.-301/09, Staatssecretaris van
Justitie mod Toprac og Oguz.
Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 af 19. september 1980 om udvikling af associeringen
mellem Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Tyrkiet.
Ved Rådets afgørelse 64/732/EØF af 23. december 1963.
2/5
EU-note - 2010-11 (1. samling) - E 38: EU-Domstolen: Afgørelsen fra 1980 til hinder for skærpelse af opholdsret over for tyrkiske arbejdstagere
967914_0003.png
En tilsvarende bestemmelse findes i artikel 41 i tillægsprotokollen til associe-
ringsaftalen, som blev indgået mellem EU og Tyrkiet i 1972
4
.
I
Holland
har skiftende lovgivninger efter ikrafttrædelsen af 1980-afgørelsen
ført til først en lempelse af reglerne for udlændinges opholdsret, derefter til én
skærpelse af disse regler.
Efter de hollandske regler, der gjaldt i 1980, kunne en udlænding i princippet
få en selvstændig opholdstilladelse efter at være blevet skilt fra en person
med permanent ophold i Holland, forudsat at ægteskabet havde varet mindst
tre år, og forudsat at han havde været bosiddende i landet i tre år som ægte-
fælle til denne person.
I 1983 blev de hollandske regler imidlertid ændret, så bl.a. varigheden af bo-
pælsperioden sammen med ægtefællen blev nedsat til et år.
I 2000 blev ændringen fra 1983 ophævet, så retstilstanden blev rullet tilbage
til, hvad der var gældende i Holland i 1980.
Hvad var problemstillingen i sagen?
Spørgsmålet i sagen var, om en national lovgivning som den hollandske, der
efter ikrafttrædelsen af Associeringsrådets afgørelse fra 1980 først lempede
reglerne og sidenhen skærpede dem, stred mod standstill-forpligtelsen i afgø-
relsen, selv om den senere skærpelse ikke medførte strammere regler end
dem, der gjaldt før lempelsen.
Eller sagt med andre ord om ”bordet fanger”,
når et land først har vedtaget en lempelse af sin lovgivning.
Den danske regerings indlæg i sagen
Den danske regering afgav indlæg i sagen og argumenterede bl.a. for, at
medlemsstaterne skal have mulighed for at udforme deres nationale udlæn-
dingeregler, der er omfattet af standstill-forpligtelsen i afgørelsen fra 1980, så
længe der ikke er tale om nye begrænsninger i forhold til de regler, der gjaldt
ved standstill forpligtelsens ikrafttrædelse
5
.
4
5
Ved Rådets forordning (EØF) nr. 2760/72 af 19. december 1972.
Jf. Integrationsministeriets notat af 30. november 2009 om regeringens indlæg i sagen:
http://www.euo.dk/upload/application/pdf/c099ccbc/09105.pdf
3/5
EU-note - 2010-11 (1. samling) - E 38: EU-Domstolen: Afgørelsen fra 1980 til hinder for skærpelse af opholdsret over for tyrkiske arbejdstagere
967914_0004.png
Hvad svarede Domstolen?
Den hollandske regering gjorde under sagen gældende, at 1980-afgørelsen
slet ikke fandt anvendelse i sagen, da den hollandske ordning om betingelser
for udlændinges opholdstilladelse ikke var rettet mod arbejdstagere.
Hertil bemærkede Domstolen, at selv om den hollandske ordning ikke direkte
var rettet mod udenlandske arbejdstagere,
kunne den have virkning for
udenlandske arbejdstagere,
herunder tyrkiske arbejdstagere. Ordningen
fastsatte nemlig de nærmere betingelser for tildeling af selvstændig opholdstil-
ladelse uden at være knyttet til ophold hos ægtefællen
6
.
Herefter udtalte Domstolen, at i det omfang ændringerne af den hollandske
lovgivning påvirkede situationen for tyrkiske arbejdstagere, såsom Toprak og
Oguz, var ordningen omfattet af artikel 13 i afgørelsen fra 1980
7
.
Hvad angår hovedspørgsmålet om, hvorvidt standstill-bestemmelsen forhin-
drer et EU-land i at skærpe opholdsreglerne for tyrkiske arbejdstagere efter i
første omgang at have lempet dem, henviser Domstolen til
formålet bag
bestemmelsen,
som er:
”…
at skabe fordelagtige betingelser for den
gradvise gen-
nemførelse af henholdsvis arbejdskraftens frie bevæge-
lighed, etableringsretten og den frie udveksling af tjene-
steydelser
ved at forbyde nationale myndigheder at indføre
nye begrænsninger for nævnte friheder for ikke at gøre den
gradvise virkeliggørelse af disse friheder mellem medlemssta-
terne og Republikken Tyrkiet mere vanskelig.”
8
(egen frem-
hævning)
Domstolen henviser også til en tidligere EU-dom
9
om den tilsvarende
”standstill-bestemmelse” i artikel 41 i tillægsprotokollen til associeringsaftalen
mellem EU og Tyrkiet. I denne dom udtalte Domstolen nemlig, at artikel 41 i
tillægsprotokollen fastsætter et absolut forbud mod, at EU-landene indfører
6
7
8
9
Dommens præmis 40 og 41.
Dommens præmis 44.
Dommens præmis 52.
Dom af 20. september 2007, Tum og Dari, sag C-16/05, præmis 61.
4/5
EU-note - 2010-11 (1. samling) - E 38: EU-Domstolen: Afgørelsen fra 1980 til hinder for skærpelse af opholdsret over for tyrkiske arbejdstagere
967914_0005.png
nye hindringer for udøvelsen af etableringsfriheden ved at skærpe de betin-
gelser, der eksisterer på en given dato
10
.
På grund af sammenfaldet mellem de to bestemmelser finder Domstolen der-
for, at standstill-bestemmelsen i artikel 13 i afgørelsen fra 1980 også
”…
omfatter enhver ny hindring for arbejdskraftens frie bevæ-
gelighed, som består i en
forværring af de betingelser,
der
gælder
på et givet tidspunkt”
11
.
Domstolen konkluderer, at en skærpelse af en bestemmelse, som er indført
efter den 1. december 1980, og som lemper en bestemmelse, der fandt an-
vendelse den 1. december 1980, udgør en »ny begrænsning« i afgørelsens
artikel
13’s
forstand. Dette gælder, selv om skærpelsen ikke øger betingelser-
ne for at opnå tilladelsen i forhold til dem, som fulgte af den bestemmelse, der
var gældende den 1. december 1980.
Integrationsministeren forelagde sagen mundtligt for Europaudvalget den 12.
februar 2010.
Med venlig hilsen
Thomas Fich
(3611)
10
11
Dommens præmis 53.
Dommens præmis 54.
5/5