Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del EU-note E 39
Offentligt
EuropaudvalgetEU-KonsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere11. marts 2011
Ny EU-strategi for det sydlige middelhavsområde
Sammenfatning
Kommissionen har udsendt en meddelelse til det ekstraordinære Euro-pæiske Råd den 11. marts 2011 om et nyt partnerskab mellem EU og1landene i det sydlige middelhavsområde . Kommissionen foreslår en dif-ferentieret tilgang til landene i regionen, og en overordnet strategi, derbelønner reformer med støtte. Kommissionen peger på støtte til civilsam-fundet, lovlig migration fra regionen, udbyggede frihandelsaftaler og enøget økonomisk indsprøjtning som mulige EU-tiltag.
Som følge af de store forandringer i Nordafrika har Kommissionen den 8.marts udsendt en meddelelse til det ekstraordinære Europæiske Råd den 11.marts 2011 om udviklingen i EU’s nabolande i det sydlige middelhavsområde.Kommissionen lægger i sin rapport op til et partnerskab for demokrati og fæl-les velstand med landene i det sydlige middelhavsområde.
1
”Et partnerskab for demokrati og fælles velstand med landene i det sydlige middelhavsområde”KOM (2011) 200
1/3
I meddelelsen gennemgår Kommissionen EU’s nuværende tiltag i regionen ogser på, hvordan primært Kommissionens nuværende politikker kan tilpassesden nye situation.I meddelelsen skelner Kommissionen mellem kortsigtede tiltag og en merelangsigtet strategi.EU’s politik på kort sigtHer og nu har Kommissionen stillet 30 mio. € til rådighed til humanitær bi-stand i Libyen og ved grænserne til Egypten og Tunesien. EU samarbejderogså med UNHCR og IOM om at hjælpe flygtninge til deres hjemlande. Desu-den er en Frontex-operation blevet iværksat for at bistå medlemslande med athåndtere eventuelle flygtningestrømme til Sydeuropa. For Tunesiens ved-kommende har EU bevilget 17 mio. € til bistand, herunder støtte til afholdelseaf det annoncerede valg, mens en hjælpepakke til Egypten endnu ikke erudformet. Mht. Libyen vedtog EU den 28. februar yderligere sanktioner somsupplement til FN’s sanktioner og flere sanktioner ventes.EU’s strategi på længere sigtPå længere sigt understreger Kommissionen behovet for en differentieretstrategi over for de enkelte lande i området, men med følgende tre overord-nede elementer:1. demokrati- og institutionsopbygning i landene (herunder frihedsrettig-heder, forfatningsreformer, reformer af retsvæsnet og bekæmpelse afkorruption),2. et stærkere partnerskab med befolkningerne3. bæredygtig vækst og økonomisk udviklingDet skal være gennemgående i EU’s nye partnerskabsstrategi, at jo merereform i de enkelte lande, jo mere støtte fra EU. Går reformerne i stå, skalstøtten omprioriteres. Reformer skal kunne måles på nogle minimumsbench-marks, og et land skal kun kunne få adgang til et partnerskab med EU ved atgive tilsagn om frie, retfærdige og overvågede valg. Opfylder et land dissekrav, vil EU genoptage forhandlingerne om de såkaldte associeringsaftaler,som skal give EU’s sydlige naboer bedre adgang til EU’s markeder og bedremulighed for mobilitet.
Behov for økonomisk indsprøjtning i region
2/3
De fleste af de ca. 4 mia. €, som Kommissionen har afsat i sit budget til EU’ssydlige naboer frem til 2013 findes i bilaterale bistandsprogrammer. Disseskal i den kommende tid gennemgås og evt. omlægges, så de kan tilpassesde ændrede forhold. Desuden opfordrer Kommissionen til, at EU’s medlems-lande giver flere bidrag til EU-instrumenter, der investerer i regionen.I erkendelse af, at svage økonomier og sociale problemer ligger bag uroen iEU’s sydlige nabolande, foreslår Kommissionen bl.a. følgende:-at den Europæiske Investeringsbank (EIB) låner 6 mia. € til de sydligenaboer over de næste tre år til gennemførelse af de projekter, pri-mært infrastrukturprojekter, der i øjeblikket er på tegnebrættet. (Detteskal i givet fald godkendes i Rådet). Kommissionen foreslår desuden,at Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD) udvidersin virksomhed til også at omfatte EU’s sydlige naboer, hvilket krævergodkendelse af alle de regeringer, der er aktionærer i banken, dvs.også ikke-EU-lande.at udvide de bilaterale frihandelsaftaler på industrivarer, som EU har idag med alle lande i regionen på nær Syrien og Libyen, til også atomfatte landbrugs- og fiskerivarer og tjenesteydelser. På lidt længeresigt bør der arbejdes hen imod mere omfattende frihandelsområder(fjernelse af told, fælles konkurrenceregler etc.)at oprette et energifællesskab mellem EU og de sydlige naboer
-
-
Lovgivning om migrationDet foreslås også i Kommissionens meddelelse, at EU arbejder hen mod nylovgivning vedrørende lovlig migration og lempede visumregler, der kan støtteøget mobilitet for studerende, forskere og forretningsfolk til EU. Til gengældskal partnerlandene love tilbagetagning af egne borgere, bedre grænsefor-valtning og bekæmpelse af ulovlig migration og menneskehandel. Kommissi-onen opfordrer også til, at direktivforslagene om sæsonarbejdere fra tredje-lande og virksomhedsudstationerede medarbejdere vedtages hurtigt i EU.Tyrkiet som rollemodelTil sidst nævner meddelelsen, at Tyrkiet både som samarbejdspartner for EUog som rollemodel for nogle af landene omkring Middelhavet er en vigtig ak-tør. Desuden konstateres det, at Middelhavsunionen, der blev lanceret i 2008på foranledning af den franske præsident Sarkozy som en opgradering afBarcelonaprocessen, ikke har leveret de forventede resultat.Iben Tybjærg Schacke (3694)
3/3