Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
913435_0001.png
913435_0002.png
Folketingets Europaudvalg
København, den 10. november 2010Sagsnr.: 7549Dok.nr.: 153557FVM 811
Folketingets Europaudvalg har i brev af 13. oktober 2010 stillet følgende spørgsmål nr.14 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia OlsenDyhr (SF).

Spørgsmål 14:

”Er det korrekt, at virksomheder kan fortsætte med ulovligt fiskeri, uden at det har kon-sekvenser for muligheden for at oppebære fiskerisubsidier fra EU, og vil ministeren ibekræftende fald arbejde for at ændre dette?”

Svar:

EU-støtte til fiskerisektoren kan ydes inden for rammerne af Rådets forordning (EF) nr.1198/2006 om den Europæiske Fiskerifond (EFF). Støtte fra EU forudsætter, at dersamtidig ydes national offentlig støtte.I forhold til fiskere og fiskerfartøjer anvender man i Danmark muligheden for støtte tilmodernisering af fiskerfartøjer. Endvidere kan der ydes et engangsbeløb til fiskere un-der 40 år, der etablerer sig som selvstændige erhvervsfiskere.Forordningen om den Europæiske Fiskerifond og de nationale regler om støtte indehol-der ikke generelle bestemmelser om, at støttemuligheden kan være afhængig af, atansøgeren overholder andre bestemmelser om fiskeri. Indførelse af sådanne reglerkræver derfor en ændring af reglerne.Dog er der i forordningen om at forebygge, afværge og standse ulovligt, urapporteret ogureguleret fiskeri (IUU-fiskeri), som blev vedtaget i 2008, en særlig bestemmelse omstøtte i relation til visse IUU-fartøjer. Det fremgår således af bestemmelsen, atmedlemsstaterne for så vidt angår fartøjer, der er opført på EU’s liste over IUU-fartøjer,
ikke må yde offentlig støtte under nationale støtteordninger eller fra EU-fonde tilaktører, der er involveret i driften, forvaltningen eller ejerskabet af fiskerfartøjer, som eropført på EU-listen over IUU-fartøjer. På listen kan opføres de fartøjer, som kanfortsætte med at gennemføre IUU-aktiviteter, på grund af at deres flagstat ikkeiværksætter effektive foranstaltninger over for de pågældende aktiviteter, jf. besvarelsenaf spørgsmål nr. 17 (Alm. del).Såkaldt krydsoverensstemmelse er kendt på landbrugsområdet, hvor det i forbindelsemed reformen af EU's landbrugspolitik i 2005 blev vedtaget, at der skal være sammen-hæng mellem udbetaling af støtte til landbrugerne og deres ansvar for miljø, sundhed,dyrevelfærd og God Landbrugs – og Miljømæssig stand. Landbrugeren skal såledesoverholde en række krav om krydsoverensstemmelse for at få den fulde støtte udbetalt.Reglerne om krydsoverensstemmelse gælder for landbrugere, der modtager støtte underde direkte støtteordninger og for landbrugere, der modtager støtte efter vissetilskudsordninger under landdistriktsprogrammet 2007-2013.Situationen på landbrugsområdet er ikke direkte sammenlignelig med støtten til fiskeriunder Den Europæiske Fiskerifond. På landbrugsområdet er der i relation til destøtteordninger, som er omfattet af krydsoverensstemmelse tale om udbetaling af årligestøttebeløb knyttet til et givet kalenderår. Dette er ikke på samme måde tilfældet iforhold til f.eks. udbetaling af moderniseringsstøtte til et fartøj, hvor der er tale om enéngangsudbetaling. Dette vil i sig selv vanskeliggøre en sammenkobling mellem denmodtagne støtte og en overtrædelse.Hvis man skulle indføre sådanne generelle bestemmelser, ville det være nødvendigt atpræcisere hvilke overtrædelser, der kunne medføre udelukkelse fra at opnå støtte frafiskerifonden. Det ville endvidere være nødvendigt at præcisere hvordan overtrædelsenskulle konstateres, og på hvilket tidspunkt og for hvilken periode det i så fald skullehave konsekvenser. Det vil derfor også i praksis være vanskeligt at etablere og anvendeet sådant regelsæt, og der må forudses en tung og byrdefuld administration.I forbindelse med reformen af den fælles fiskeripolitik i 2012 vil der blive fremlagtforslag til en ny Europæisk Fiskerifond, og der vil muligvis i den forbindelse blivestillet forslag af den art, som nævnes i spørgsmålet. Jeg vil ikke på forhånd afvisesådanne forslag, men min stillingtagen vil afhænge meget af en vurdering afudformningen og det konkrete indhold.
2