Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
967569_0001.png
967569_0002.png
Folketingets EuropaudvalgChristiansborg
Finansministeren
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 110 (EUU alm. del) af 15.februar 2011 stillet efter ønske fra Kim Mortensen (S)

Spørgsmål

Vil ministeren redegøre for, hvor det står i Stabilitets- og Vækstpagten, at et med-lemsland efter at have fået en henstilling ikke må lempe finanspolitikken i ét år?

Svar

Det fremgår ikke eksplicit af Stabilitets- og Vækstpagten, at finanspolitikken ikkemå lempes, jf. svar på Europaudvalgsspørgsmål nr. 79 af 31. maj 2010, der fast-slår, at der ikke er ”eksplicitteregler om, hvordan det samlede stramningskrav skal sammen-sættes og fordeles over konsolideringsperioden, ligesom det heller ikke fremgår eksplicit, at finans-politikken ikke må lempes.”Heraf kan der omvendt ikke konkluderes, at det er i overensstemmelse med reg-lerne at lempe finanspolitikken. De gældende regler i Stabilitets- og Vækstpagten,som Finansministeriet konsekvent har forholdt sig til, dvs. EU’s forordning1467/97, som ændret ved forordning 1056/2005 den 27. juni 2005, artikel 3 stk.4, slår fast, at Rådet i sin henstilling skal henstille til, at landet gennemfører årligestramninger af finanspolitikken:”In the recommendation, the Council shall request that the Member State achieves a minimumannual improvement of at least 0.5 pct. of GDP as a benchmark, in its cyclically adjusted bal-ance net of one-off and temporary measures, in order to ensure the correction of the excessive defi-cit within the deadline set in the recommendation.”Hensigten med reglerne er altså, at finanspolitikken skal strammes. Den konkreteregel, der er citeret siger, at Rådet skal henstille en årlig konsolidering på mindst0,5 pct. af BNP i gennemsnit som benchmark, og at konsolideringen måles på denstrukturelle saldo. Den strukturelle saldo er per definition (efter EU’s metode) ligden konjunkturrensede saldo fratrukket engangsforanstaltninger og midlertidigeforanstaltninger (cyclicallyadjusted balance net of one-off and temporary measures),dvs. en-gangsindtægter og –udgifter, der ikke udgør diskretionære finanspolitiske stram-ninger eller lempelser. At fratrække engangsforanstaltninger og midlertidige foran-staltninger er en konsekvens af den eksisterende opgørelsesmetode og ikke et ud-tryk for, at man må lempe finanspolitikken.
De generelle regler omsættes til praksis, når et land er under proceduren for ufor-holdsmæssigt store underskud, og Rådet vedtager en henstilling til det enkelteland. I Danmarks EU-henstilling af 13. juli 2010 henstiller Rådet blandt andet, atDanmark skal begynde konsolideringen i 2011 og bringe underskuddet ned under3 pct. af BNP i 2013 (”startconsolidation in 2011 in order to bring the deficit below the refe-rence value by 2013”),og sikre årlige strukturelle budgetforbedringer på mindst 0,5pct. af BNP i gennemsnit per år i perioden 2011-2013 (”ensurean average annualfiscal effort of at least 0.5 % of GDP over the period 2011-2013.”).Reglerne er således i praksis udmøntet i en henstilling om, at Danmark skalstramme finanspolitikken fra 2011 og sikre årlige strukturelle budgetforbedringerpå gennemsnitligt 0,5 pct. af BNP frem til 2013. Der er altså tale om årlige stram-ninger - ikke lempelser. Kommissionen og Rådet har vurderet, at Danmark efter-lever henstillingen, herunder påbegynder konsolideringen i 2011, samt at Dan-marks økonomisk-politiske tiltag medfører en gennemsnitlig årlig strukturel fi-nanspolitisk konsolidering på ca. 0,5 pct. af BNP i perioden 2011-2013. Kommis-sionen vurderer desuden, at effekterne af en tilbagetrækningsreform ikke vil havebetydning for at bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP i 2013. Danmarklever således ifølge Kommissionen og Rådet fuldt op til henstillingen.25 ud af 27 EU-lande strammer deres finanspolitik i 2011. Sverige, som ikke harnogen EU-henstilling, fører en omtrent neutral finanspolitik, mens der er tvivlom, hvorvidt Ungarn strammer finanspolitikken, hvorfor Kommissionen harsendt et brev til den ungarske finansminister med anmodning om at fremlægge til-tag mhp. efterlevelse af henstillingen.Ovenstående svarer fuldstændig til samtlige forelæggelser og svar på spørgsmål fraFolketinget og er fx fuldt konsistent med svaret på Samrådsspørgsmål N af 31.maj 2010, hvor der blandt andet lød: ”Det enkelte land beslutter selv, hvordan det samle-de stramningskrav skal sammensættes og fordeles over konsolideringsperioden, men – og det ervigtigt – man må dog ikke lempe finanspolitikken”,og svaret på spørgsmål nr. 79 af 31.maj 2010, hvor det fremgår, at ”Stabilitets-og Vækstpagtens regler og praksis indebærer,at landet selv bestemmer fordelingen af den samlede stramning over konsolideringsperioden, menat man ikke må lempe i et år i perioden og normalt heller ikke må vente med hele stramningentil sidste år”,og at det er ”intensionenmed vedtagelsen af en henstilling, at et land skalstramme finanspolitikken”,selvom det ”ikkefremgår eksplicit, at finanspolitikken ikke målempes”.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen