Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
982451_0001.png
982451_0002.png
EuropaudvalgetChristiansborg1240 København K
Stormgade 2-61470 København KTlf. 22 68 85 65[email protected]www.lige.dk
Europaudvalget har i brev af 9. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål EUU alm.del spm. 114, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraEva Kjer Hansen (V).Spørgsmål 114Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af de eksisterende kvoteregler tilsikring af ligestilling mellem kønnene i Norge?SvarDen norske lov om kønskvotering i bestyrelserne gældende for de såkaldteASA-selskaber (”allmennaksjeselskap”), blev fremsat i 2002 og vedtaget i Stor-tinget i 2003. Loven trådte i kraft januar 2006 og krævede, at begge køn skullevære repræsenteret i ASA-selskabernes bestyrelser med mindst 40 % hver.De ASA-selskaber, som ikke levede op til loven den 1. januar 2008, risikeredeat blive tvangsopløst.Da kravet om 40% kvinder i bestyrelser først trådte i kraft i 2008, er erfaringer-ne fortsat begrænsede, ligesom der er en beskeden mængde forskning omden norske model.Ingen virksomheder er blevet tvangsopløst som følge af loven, men en rækkeselskaber har ladet sig omregistrere til selskabsformen AS (”aksjeselskap”).Denne selskabsform er ikke underlagt kravet om kvotering. Fra lovens vedta-gelse i 2003 og frem til 2009 er antallet af ASA-selskaber i Norge faldet fra 418til 351 selskaber. Det kan bemærkes, at nedgangen i antallet af ASA-selskaberikke er lig det eksakte antal af skift til selskabsformen AS.Hvad angår mulige årsager fra skiftet i selskabsformen ASA til AS, har det nor-ske Institut for Samfundsforskning, ISF, udarbejdet en undersøgelse med in-terview med de selskaber, der havde ladet sig omregistrere fra 2007 til 2008.I alt 126 selskaber havde ladet sig omregistrere fra ASA til AS i perioden 2007til første halvdel af 2008. Af disse indvilligede 108 (svarende til 86 %) i at del-tage i undersøgelsen. Den hyppigst angivne årsag til at lade sig omregistrerevar, at selskaberne fandt det lettere at være AS end ASA. 60 % af AS-selskaberne oplyste således dette som begrundelse for deres skift.
LigestillingsafdelingenDato:J nr. 2011 - 1387/ANSMO
MINISTER FORLIGESTILLING
Side 2
Det skal bemærkes, at selskaberne havde mulighed for at angive flere grundetil, at de havde skiftet selskabsform. Af rapporten fremgår det også, at 33 sel-skaber (svarende til 31 %) angav kvoteringsregelen som grund til at skifte fraASA til AS. I rapporten præciseres det, at 7 af disse selskaber (svarende til 7% af undersøgelsens selskaber) angav kvoteringsreglen som eneste grund.Et studie fra University of Michigan fra 2010 har undersøgt økonomiske effek-ter af ændringer i bestyrelsernes sammensætninger som følge af kvoteloven.Rapporten har fulgt 177 norske ASA-selskaber i perioden 2001-2008.Studiet konkluderer, at virksomhedernes værdi er faldet signifikant, men at fal-det ikke skyldes de nye bestyrelsesmedlemmers køn, men derimod de nyekvindelige bestyrelsesmedlemmers yngre alder og ringere (top)ledelses-erfaring.Desuden kan det oplyses, at andelen af kvinder i ledelse i den private sektor iNorge iflg. Statistisk sentrabyrå er faldet fra 23 pct. i 2004 til 21 pct. i 2009. Detbemærkes, at opgørelsen dækker over både ASA- og AS-selskaber.
Med venlig hilsen
Lykke Friis