Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
924537_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Finansministeren
30. november 2010
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 30 af 1. november 2010
(Alm. del) stillet efter ønske fra Lone Dybkjær (RV).
Spørgsmål:
Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 15. oktober 2010 –
oversende et kort notat, der i skemaform forklarer, hvornår henholdsvis
eurolande og ikke-eurolande kan få en henstilling og kan rammes af sanktioner,
når de ikke overholder Stabilitets- og Vækstpagten, samt hvilke afstemningsregler,
der gælder i Rådet for afgivelse af henstillinger og iværksættelse af sanktioner.
Derudover bedes skemaet indkludere de forslag, der ligger i Van Rompuy task
forcens rapport om henstillinger, sanktioner og stemmeregler i Rådet.
Svar:
En oversigt over de eksisterende og foreslåede sanktionsregler i Stabilitets- og
Vækstpagten mv. fremgår af tabel 1 i bilaget.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
924537_0002.png
Bilag
Tabel 1: Gældende og foreslåede sanktionsregler i Stabilitets- og Vækstpagten mv.
Stabilitets- og Vækstpagtens forebyggende del
Gældende regler
Alle EU-lande:
Hvis et lands politik ikke er på linje med de
overordnede økonomisk-politiske retnings-
linjer eller indebærer risiko for at bringe
ØMU’ens rette virkemåde i fare, fx i kraft af
væsentlig afvigelse fra tilpasning mod det
mellemfristede mål, MTO, kan Kommissio-
nen rette en
advarsel
til det pågældende
land, som kan efterfølges af en
henstilling
fra Rådet (artikel 121.4). Henstillingen kan
offentliggøres.
Taskforcens forslag
Alle EU-lande:
Ved utilstrækkelige fremskridt mod MTO
(kravet om strukturelle budgetforbedringer
på 0,5 pct. af BNP p.a.) kan Kommissio-
nen rette en
advarsel
til det pågældende
land, som senest en måned efter efterføl-
ges af en
henstilling
fra Rådet (artikel
121.4). Hvis landet ikke gennemfører
effektive tiltag til efterlevelse af henstillin-
gen inden for fem måneder (tre i særligt
alvorlige tilfælde), vedtager Rådet en
ny
henstilling
(artikel 121.4).
I første fase kun eurolande: Økonomisk
sanktion
Vedtagelse af en ny henstilling under
artikel 121, stk. 4, pga. manglende gen-
nemførelse af effektive tiltag udløser en
rentebærende deponering.
Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del
Gældende regler
Alle EU-lande:
Beslutning om eksistens af et uforholds-
mæssigt stort underskud (artikel 126.6)
efterfølges af en
henstilling
med en frist for
at korrigere underskuddet og et stram-
ningskrav (artikel 126.7)
(Taskforce-rapporten indeholder dog også
andre forslag relateret til henstillinger,
herunder mulighed for henstillinger ifm.
manglende efterlevelse af Traktatens
gældskriterium)
(Kommissionens forslag indeholder dog
også andre forslag relateret til henstillin-
ger, herunder mulighed for henstillinger
ifm. manglende efterlevelse af Traktatens
gældskriterium)
Uændret
Taskforcens forslag
Kommissionens forslag
Uændret
Kun eurolande: Økonomisk sanktion
Vedtagelse af en henstilling under artikel
121, stk. 4, udløser en
rentebærende
deponering
på 0,2 pct. af BNP
Kommissionens forslag
Alle EU-lande:
Ved væsentlig afvigelse fra ”forsigtig
finanspolitik” (PFP) kan Kommissionen
rette en
advarsel
til det pågældende land,
som kan efterfølges af en
henstilling
fra
Rådet (artikel 121.4)
I første fase kun eurolande: Økonomisk
sanktion
Hvis et land er pålagt en rentebærende
deponering under den forebyggende del
af Pagten, konverteres denne til en
rente-
fri deponering
ved en beslutning om eksi-
stens af et uforholdsmæssigt stort under-
skud (artikel 126.6), og Rådet vil vedtage
en henstilling (artikel 126.7). Hvis landet
ikke er pålagt en rentebærende depone-
ring, vil en 126.6-beslutning som ud-
gangspunkt ikke udløse en økonomisk
sanktion, men Rådet vil vedtage en hen-
stilling (artikel 126.7)
Kun eurolande: Økonomisk sanktion
Beslutning om eksistens af et uforholds-
mæssigt stort underskud (artikel 126.6) og
dermed vedtagelse af en henstilling (arti-
kel 126.7) udløser en
rentefri deponering
på 0,2 pct. af BNP
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
924537_0003.png
Alle EU-lande:
Ved manglende efterlevelse af en henstil-
ling (artikel 126.8) kan Rådet vedtage en
ny henstilling
(artikel 126.7)
Kun eurolande:
Ved manglende efterlevelse af en henstil-
ling (artikel 126.8) kan Rådet vedtage en
ny henstilling
(artikel 126.7) eller et
pålæg
(artikel 126.9)
Alle EU-lande: Økonomisk sanktion
Ved manglende efterlevelse af en henstil-
ling (artikel 126.8) kan Rådet beslutte af
suspendere hele eller dele af et lands
midler fra Samhørighedsfonden
I første fase kun eurolande: Økonomisk
sanktion
Manglende gennemførelse af effektive
tiltag til efterlevelse af en henstilling (arti-
kel 126.8) indebærer en
bøde.
Kun eurolande: Økonomisk sanktion
Manglende gennemførelse af effektive
tiltag til efterlevelse af en henstilling (arti-
kel 126.8) indebærer, at den rentefri de-
ponering (givet ifm. 126.6-beslutning)
konverteres til en
bøde
på 0,2 pct. af
BNP.
Kun eurolandene: Økonomisk sanktion
Sanktioner (artikel 126.11) pga. manglen-
de efterlevelse af et pålæg (artikel 126.9)
medfører en
rentefri deponering
på 0,2 pct.
af BNP og en komponent relateret til un-
derskuddets størrelse. Deponeringen kan
konverteres til en
bøde
efter to år.
I første fase kun eurolande: Økonomisk
sanktion
Sanktioner (artikel 126.11) pga. manglen-
de efterlevelse af et pålæg (artikel 126.9),
medfører en
bøde
med en variabel kom-
ponent relateret til underskuddets størrel-
se.
I anden fase alle EU-lande: Økonomisk
sanktion
Sanktioner med bredest mulig tilknytning
til EU’s budget.
Stemmeregler i Stabilitets- og Vækstpagten
Gældende regler
Alle beslutninger under Traktatens artikel
121.4 og 126 samt Stabilitets- og Vækst-
pagten træffes af Rådet med kvalificeret
flertal, idet stemmeafgivningen fra det
pågældende land ikke tages i betragtning,
jf. artikel 121.4 og 126.13.
Taskforcens forslag
Ift. de eksisterende bestemmelser i Trak-
tatens artikel 121.4 og 126 samt Stabili-
tets- og Vækstpagten skal Rådet fortsat
træffe afgørelse med kvalificeret flertal,
idet stemmeafgivningen fra det pågæl-
dende land ikke tages i betragtning.
Beslutninger om sanktioner til eurolande
under det nye sanktionsregime træffes
med omvendt kvalificeret flertal, dvs. at en
beslutning om en sanktion er vedtaget,
med mindre der er et kvalificeret flertal
imod, idet de ændrede sanktionsregler
vedr. artikel 126.11 fortsat træffes med
Kommissionens forslag
Ift. de eksisterende bestemmelser i Trak-
tatens artikel 121.4 og 126 samt Stabili-
tets- og Vækstpagten skal Rådet fortsat
træffe afgørelse med kvalificeret flertal,
idet stemmeafgivningen fra det pågæl-
dende land ikke tages i betragtning.
Beslutninger om sanktioner til eurolande
under det nye sanktionsregime træffes
med omvendt kvalificeret flertal, dvs. at en
beslutning om en sanktion er vedtaget,
med mindre der er et kvalificeret flertal
imod, idet de ændrede sanktionsregler
vedr. artikel 126.11 fortsat træffes med
Kun eurolande: Økonomisk sanktion
Sanktioner (artikel 126.11) pga. manglen-
de efterlevelse af pålæg (artikel 126.9)
medfører en
bøde
på 0,2 pct. af BNP og
en komponent relateret til underskuddets
størrelse. Evt. efterfølgende årlige sankti-
oner består af den variable komponent.
Uændret
Uændret
Uændret
Uændret
Uændret
Uændret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
924537_0004.png
kvalificeret flertal.
kvalificeret flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
924537_0005.png
Bredere makroøkonomisk overvågning
Gældende regler
Alle EU-lande:
Hvis et lands politik ikke er på linje med de
overordnede økonomisk-politiske retnings-
linjer eller indebærer risiko for at bringe
ØMU’ens rette virkemåde i fare, kan
Kommissionen rette en
advarsel
til det
pågældende land, og Rådet kan vedtage
en
henstilling
om at korrigere afvigelsen
inden en given frist. Henstillingen kan
offentliggøres (artikel 121.4).
Taskforcens forslag
Alle EU-lande:
Hvis et lands politik ikke er på linje med
de overordnede økonomisk-politiske
retningslinjer eller indebærer risiko for at
bringe ØMU’ens rette virkemåde i fare,
kan Kommissionen rette en
advarsel
til
landet. I tilfælde af særligt alvorlig ubalan-
cer kan et land sættes i en procedure for
uforholdsmæssigt store ubalancer, hvor
Rådet vedtager en
henstilling
(artikel
121.4). Manglende efterlevelse af en
henstilling kan fx medføre offentliggørelse
af anbefalinger og henstillinger samt
afrapportering til Det Europæiske Råd.
Kommissionens forslag
Alle EU-lande:
Hvis et land vurderes at have makroøko-
nomiske ubalancer, kan Rådet vedtage
henstillinger
til landet om at korrigere
ubalancerne (artikel 121.2). Ved særligt
alvorlige ubalancer kan Rådet sætte et
land i en procedure for uforholdsmæssigt
store ubalancer og vedtage en
henstilling,
som bl.a. specificerer de tiltag, der bør
gennemføres (artikel 121.4). Landet skal
udarbejde en handlingsplan, der specifice-
rer politiktiltag til adressering af ubalan-
cerne. Hvis landet ikke gennemfører
effektive tiltag, kan Rådet vedtage en
ny
henstilling.
Kun eurolandene: Økonomisk sanktion
Eurolandene kan i sidste ende pålægges
økonomiske sanktioner
ifm. gentagen
manglende efterlevelse af en henstilling.
Beslutninger om sanktioner træffes med
omvendt kvalificeret flertal.
Kun eurolandene: Økonomisk sanktion
Hvis et land fx efter udløb af to frister ikke
har gennemført effektive tiltag til efterle-
velse af en henstilling, eller ikke har udar-
bejdet en tilstrækkelig handlingsplan, kan
landet pålægges en årlig
bøde
på 0,1 pct.
af BNP. Beslutninger om sanktioner træf-
fes med omvendt kvalificeret flertal.
Kilde: Traktaten (TEUF), Stabilitets- og Vækstpagten, Finansminister-taskforcens rapport til Det Europæiske Råd den 28.-29.
oktober 2010 samt Kommissionens forslag til styrket økonomisk samarbejde i EU af 29. september 2010.
Anm.: For uddybning af indholdet af Taskforcens og Kommissionens forslag henvises til samlenotater samt nærheds- og
grundnotater herom.