Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
Folketingets EuropaudvalgChristiansborg
Finansministeren
17. november 2010
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 32 af 4. november 2010(Alm. del) stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).Spørgsmål:
Som opfølgning på EU-topmødet den 28.-29. oktober 2010 bedes ministerenredegøre for, hvordan regeringen vil arbejde for, at vækst og beskæftigelse blivercentral i arbejdet med Stabilitets- og Vækstpagten, både i forlængelse af 2005-reformen samt det nationale kompromis?Svar:
Regeringens hovedprioritet i arbejdet med Stabilitets- og Vækstpagten er styrketefterlevelse af landenes mål om strukturel balance på de offentlige finanser, somnetop inden for en holdbar udvikling i de offentlige finanser på lang sigt har tilformål at sikre råderum til at kunne føre en aktiv økonomisk politik til gavn forvækst og beskæftigelse, når der er brug for det under kriser og lavkonjunkturer,således som Danmark har en lang tradition for.Den forebyggende del at Stabilitets- og Vækstpagten indeholder regler om, at EU-landene skal efterleve eller sikre fremskridt mod de mellemfristede mål om bud-getter tæt på balance eller i overskud (’Medium Term Objectives’ (MTO)). Et ho-vedformål med de mellemfristede mål om en strukturel balance er at sikre et råde-rum til at lade de automatiske stabilisatorer (fx skatteindtægter og udgifter til over-førsler mv.) virke og give mulighed for at gennemføre diskretionære finanspoliti-ske lempelser under lavkonjunkturer og kriser og således fremme vækst og be-skæftigelse, uden at det offentlige underskud overskrider 3-procentsgrænsen fordet faktiske underskud.Den aktuelle økonomiske krise har vist, at de lande, der inden krisen havde rela-tivt store råderum i form af offentlige finanser i balance eller overskud, fx Tysk-land og Danmark, har kunnet gennemføre relativt store finanspolitiske lempelser,og dermed har kunnet gøre en stor indsats for vækst og beskæftigelse.I forbindelse med det aktuelle arbejde med at styrke det økonomiske samarbejde iEU er der ikke lagt op til at ændre Stabilitets- og Vækstpagtens regler vedr. hen-holdsvis exceptionelle og særlige omstændigheder, som er to forskellige bestem-melser, der begge overordnet vedrører undtagelser og fleksibilitet i Stabilitets- ogVækstpagten, fx ifm. lavkonjunkturer og kriser, jf. svar på EUU spørgsmål 1 af 8.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
oktober 2010 (Alm. del) og svar på EUU spørgsmål 117 af 31. august 2010 (Alm.del).Et andet formål med strukturel balance er at sikre fremskridt mod finanspolitiskholdbarhed, som er en forudsætning for vækst og beskæftigelse på lang sigt.En hovedårsag til den aktuelle ”offentlige finanskrise” er, at Stabilitets- og Vækst-pagtens regler ikke i tilstrækkeligt omfang er blevet implementeret på nationaltniveau og håndhævet på EU-niveau. Det aktuelle arbejde med at styrke det øko-nomiske samarbejde i EU har derfor bl.a. til formål at styrke EU-landenes fore-byggende indsats, således at landene sikrer sig bedre mulighed for at kunne gøreen indsats for vækst og beskæftigelse under lavkonjunkturer og kriser uden at fåalt for store underskud og dermed opbygge stor gæld.Regeringen støtter og arbejder på den baggrund for Taskforcens forslag til styrkel-se af den forebyggende del af Stabilitets- og Vækstpagten, der sigter på, at EU-landene skal styrke indsatsen for at opnå strukturel balance og konsolidere de of-fentlige finanser i gode tider. Fra dansk side har vi således støttet initiativer, derkan sikre øget efterlevelse af de mellemfristede mål om strukturelle budgetter tætpå balance.Regeringen kan desuden støtte, at de gældende regler i Stabilitets- og Vækstpagtenom exceptionelle og særlige omstændigheder fastholdes.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen