Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
918878_0001.png
918878_0002.png
UDENRIGSMINISTERIETSpørgsmål 37 af 4.november 2010 ad EUUalm. fra FolketingetsEuropaudvalg tiludenrigsministeren
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:Spørgsmål 37:Ministeren bedes redegøre for regeringens analyse af de demokratiske udfordringer i Ungarn,herunder en forøgelse af nepotisme og korruption efter det seneste regeringsskifte og om farenfor valgsvindel under det kommende valg?Svar:Siden systemskiftet i 1989 har der i Ungarn været tradition for politiske udnævnelser iforbindelse med regeringsskifter i lighed med en række andre demokratiske retsstater inden forog uden for EU. De politiske udnævnelser omfatter ikke blot centraladministrationen, menogså statslige selskaber samt institutioner og kan derfor forekomme ganske vidtrækkende.Politisk relaterede udskiftninger og udnævnelser fandt således også sted efter regeringsskifternei såvel 1994, 1998, 2002 og senest ved regeringsskiftet i 2010.Iflg. en rapport fra OSCE/ODIHR, der observerede parlamentsvalget i april 2010, blev valgetafviklet i overensstemmelse med internationalt accepterede standarder og fundamentaleborgerlige og politiske rettigheder. Næste parlamentsvalg er berammet til 2014. RegeringspartietFidesz opnåede ved parlamentsvalget - med 263 sæder ud af parlamentets i alt 386 pladser - totredjedels flertal i parlamentet, hvilket i henhold til den ungarske forfatning gør det muligt forregeringspartiet at foretage forfatningsændringer. Dette flertal har bl.a. været anvendt iforbindelse med lovændringer på skatteområdet, således, at forfatningsdomstolen ikkefremover vil kunne behandle sager, der vedrører statsbudgettet samt afgifts- og skatteforhold.Oppositionen har nu forelagt forfatningsændringen for Europarådet.På menneskerettigheds- og minoritetsbeskyttelsesområdet ratificerede Ungarn Den EuropæiskeMenneskerettighedskonvention i 1992. Skiftende ungarske regeringer har taget en rækkeinitiativer for at sikre romaernes rettigheder og økonomiske og sociale integration, menEuroparådet har fundet, at hverken tidligere eller den nuværende regering har gjort nok for atbekæmpe diskrimination mod nationale minoriteter, herunder romaerne. Nationale mindretal ersamtidig kernen i en ny tvist mellem Ungarn og Slovakiet ved EU-domstolen. I august 2009
tilkendegav Slovakiet, at et planlagt uofficielt besøg af den ungarske præsident Laszlo Solyom tilet ungarsk mindretalsområde i Slovakiet var uønsket, og Slovakiet nægtede Solyom tilladelse omindrejse. Ungarn har nu lagt sag an ved EU-domstolen, idet man derved mener, at Slovakiethandlede i strid med opholdsdirektivet og Traktatens bestemmelser om unionsborgerskab.Korruption har været et voksende problem i Ungarn over de seneste otte år. Efterregeringsskiftet i maj 2010 er der rejst flere korruptionssigtelser og taget en række anti-korruptionsinitiativer bl.a. i form af nedsættelse af to parlamentskommissioner, der skalundersøge korruption i statsadministration samt fremkomme med forslag til en skærpelse afkorruptionslovgivningen. Der er ikke efter regeringsskiftet fremkommet informationer om nyekorruptionssager, der kan tilskrives Fidesz-regeringen eller dens medlemmer. I sin senesterapport om Ungarn (fra juni 2010) konkluderer GRECO (Group of Countries againstCorruption), som tæller alle Europarådets medlemsstater samt USA, at ungarsk lovgivningoverordnet lever op til standarderne i Strafferetskonventionen om Korruptionsbekæmpelse,men at der fortsat udestår en række tilpasninger af den ungarske straffelov. Fra dansk sideimødeser man efterlevelsesrapporten, der vil give en opdateret status for Ungarns strafferetligetiltag mod korruption.