Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
947962_0001.png
947962_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN

Besvarelse af spørgsmål 75 alm. del stillet af Europaudvalget den 10.

december 2010 efter ønske fra Kim Mortensen (S).

Spørgsmål:

Ministeren bedes oplyse, hvad regeringen mener om den metode, der an-vendes til at beregne statsstøttebeløb i projekter støttet af Den Europæi-ske Socialfond, når det nu viser sig, at den eksterne aktør –non-profit-organisation eller privat kommerciel virksomhed - tillæggesstore beløb, som aktørerne ingen som helst gavn har af.Følgende eksempel kan illustere baggrunden for spørgsmålet: Der bevil-ges 2 mio. kroner i et socialfondstilskud til en ekstern aktør, svarerendetil 50 pct. af de totale projektomkostninger. Hele dette støttebeløb tillæg-ges aktøren som et statstilskud, selvom f.eks. kun de 400.000 kroner afde 2 mio. kroner går til ren omkostningsdækning for at udføre opgaven.Ifølge EU-støttereglerne er der loft på timepris, timetalet er godkendt påforhånd, og der må ikke tjenes herpå. De øvrige 1,6 mio. kroner går f.eks.til betaling til erhvervsuddannelsessteder m.fl., som leverer uddannelsem.v. til de pågældende deltagere. Disse midler er ikke støtte til aktøror-ganisationen, der har projektledelsen, men overføres ubeskåret til andre.De øvrige 50 pct. af finansieringen til et socialfondsprojekt skal aktørenselv skaffe på anden vis. Ved projekter for ledige og ansatte sker det ty-pisk jf. den politiske beslutning herfor med det underhold (kontanthjælp,dagpenge, løn) de pågældende har samt ved de taksameterordninger, somerhvervsuddannelsessteder har til kursister. Samlet set giver det også 2mio. kroner. Disse 2 mio.kr. er medfinansiering, hvoraf nul kroner kom-mer igennem projektaktørens kasse. Alt går fra staten, A-kasser osv. til deenkelte deltagere eller erhvervsuddannelsescentrene. Men i fortolkningenaf statsstøttereglerne lægges disse 2 mio. kroner oven i de andre 2 mio.,og aktøren har ifølge denne fortolkning - udmøntet af Konkurrencestyrel-sen - lige pludselig fået et statstilskud på 4 mio.kroner, selvom den fakti-ske dækning til aktørens faktiske omkostninger kun er 1/10 heraf, nemlig400.000 kr.Konsekvensen er, at aktøren herefter er markant over det statsstøtteloft,som er fastsat for en 3 årig periode, og aktøren kan herefter i 3 år ikkegennemføre et eneste socialfondsprojekt, der kan opkvalificere ledige ogansatte ikke-faglærte - jf. EU2020 beskæftigelsesstrategien - til at kunnefå det nødvendige kompetenceløft til at forblive på eller komme tilbage tilarbejdsmarkedet, for at fastholde denne gruppe på arbejdsmarkedet og forat modvirke faldet i arbejdsstyrken som følge af den demografiske udvik-
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
ling.Ministeren bedes på denne baggrund oplyse, om han finder det rimeligt,at aktørorganisationens såkaldte statsstøtte ikke blot er de 400.000 kronersom i ovenstående eksempel, og om ministeren finder rimeligt, at en ak-tør i forbindelse med socialfondsprojekter tillægges store statsstøttebeløb,som aktøren aldrig får som støtte?

Svar:

Beregning af statsstøttebeløb i projekter støttet af Den Europæiske Soci-alfond sker efter de statsstøtteregler, der er gældende i EU. Det er EU-domstolen, der i sidste instans har kompetence til at fortolke spørgsmål afretlig karakter på statsstøtteområdet.I Danmark yder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen generel rådgivningog vejledning til andre myndigheder om EU’s statsstøtteregler. Der ydessåledes også vejledning til de myndigheder, der administrerer Den Euro-pæiske Socialfond. Vejledningen lægger vægt på, hvordan reglerne an-vendes og fortolkes af EU-domstolen og af EU-Kommissionen.De støttetildelende myndigheder administrerer støtten i overensstemmel-se med statsstøttereglerne. Denne administration har bl.a. til formål, at til-sagnsmodtager ikke senere stilles over for et krav om tilbagebetaling afden udbetalte støtte. Det bemærkes i denne forbindelse, at tilsidesættelseaf EU’s statsstøtteregler kan have den følge, at den udbetalte støtte skalbetales tilbage af støttemodtager.Ved ansøgninger om socialfondsstøtte til projekter for ledige er det fuldtud ansøger, der sammensætter projekterne. Herunder hører valg af aktivi-teter, projektfinansiering og -udgifter. Det er med andre ord ansøger, somdisponerer i forhold til anvendelsen af socialfondsstøtten, hvorfor støttenanses for at tilfalde tilsagnsmodtageren til dækning af de faktisk afholdteudgifter.Den konkrete sag, som er gengivet i spørgsmålet som eksempel, kan jegikke tage stilling til. Projektholdere kan i alle tilfælde rette direkte hen-vendelse til styrelsen med henblik på konkret vejledning.