NOTAT
2
.
november
2015
REFORM AF DEN
EUROPÆISKE ARRESTORDRE
NØDVENDIG
Kontakt:
Researcher, Sarah Vormsby
+45 21 81 56 30
RESUME
Selv
om
den
europæiske
arrestordre
ikke
er
blandt
de
22
retsakter,
som
danskerne
skal
stemme
om
d.
3.
december,
har
den
alligevel
fået
en
hel
del
omtale
i
debatten
forud
for
folkeafstemningen.
Afstemningen
har
da
også
indirekte
betydning
for
Danmarks
fremtidige
deltagelse
i
arrestordren.
Danmark
vil
nemlig
før
eller
siden
blive
tvunget
ud
af
samarbejdet,
når
reglerne
revideres
og
overgår
til
et
overstatsligt
samarbejde,
medmindre
vi
omdanner
retsforbeholdet
til
en
tilvalgsordning.
Tilvalgsordningen
vil
med
andre
ord
sikre
fortsat
dansk
deltagelse
i
arrestordren
og
indflydelse,
når
reglerne
skal
revideres.
Siden
indførelsen
i
2004
er
den
europæiske
arrestordre
imidlertid
blevet
kritiseret
fra
flere
kanter.
Kritikken
har
især
handlet
om
de
tilfælde,
hvor
reglerne
har
ført
til
ønske
om
udlevering
på
baggrund
af
meget
små
forbrydelser.
Bekymringen
går
på,
om
danske
borgere
på
baggrund
af
bagateller
risikerer
at
blive
udleveret
til
et
andet
EU-‐land
med
ringere
retssikkerhed
end
i
Danmark.
Dette
notat
viser,
at
en
del
af
kritikken
af
arrestordren
er
begrundet,
og
at
der
er
rum
for
forbedring,
når
reglerne
skal
revideres.
Men
notatet
viser
også,
at
de
enkelte
lande
med
deres
nationale
lovgivning
arbejder
på
at
dæmme
op
for
utilsigtet
brug
af
reglerne
i
bagatelsager.
Dertil
kommer,
at
den
europæiske
arrestordre
er
et
afgørende
værktøj
for
politiet
og
myndigheder
i
de
enkelte
lande,
når
det
handler
om
at
bekæmpe
organiseret
kriminalitet
og
terror.
Samlet
set
synes
fordelene
i
høj
grad
af
overskygge
problemerne
med
arrestordren.
Tænketanken EUROPA 2015
·
·
thinkeuropa.dk