Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
938508_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Finansministeren
20. december 2010
J.nr. 10/04718
Endeligt svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 86 af 15. decem-
ber 2010 (EUU alm. del).
Spørgsmål:
Ministeren bedes give en samlet og udtømmende beskrivelse af de indrømmelser,
som EU-Parlamentet har fået i forbindelse med forhandlingerne om budgettet for
2011.
Svar:
EU-kommissionen fremlagde den 26. november 2010 et revideret forslag til EU’s
budget for 2011, der indebærer en stigning i betalingsbevillingerne på 2,91 pct.,
hvilket svarer til niveauet i Rådets behandling af budgettet i sommer. Kommissio-
nens forslag til EU’s budget for 2011 blev med enstemmighed vedtaget af Rådet
den 10. december 2010, mens Europa-Parlamentet vedtog forslaget den 15. de-
cember.
I forhold til fordelingen af stigningen i betalingsbevillingerne på 2,91 pct. på de
enkelte budgetkategorier samt niveauet for forpligtelsesbevillingerne er der mindre
ændringer i det endelig budget for 2011 i forhold til Rådets behandling i sommer
jf. tabel 1.
Tabel 1. EU’s budget for 2011
Rådets behand-
Bud-
getka-
tegori
For-
pligt.
1a
1b
2
3a
3b
4
5
I alt
13.390
50.970
59.012
1.124
668
8.520
8.093
141.777
Betal.
11.219
41.466
57.315
803
620
7.011
8.094
126.527
ling af budgettet i
sommer (mio.
euro)
Endeligt budget
(mio. euro)
For-
pligt.
13.521
50.981
58.659
1.139
683
8.754
8.173
141.909
Betal.
11.628
41.652
56.379
813
646
7.238
8.172
126.527
For-
pligt.
130
11
-352
15
15
235
80
132
Betal.
409
186
-936
10
26
227
78
0
Forskel i mio.
euro
Forskel i pct.
For-
pligt.
1,0 pct.
0,0 pct.
-0,6 pct.
1,3 pct.
2,2 pct.
2,8 pct.
1,0 pct.
0,1 pct.
Betal.
3,6 pct.
0,4 pct.
-1,6 pct.
1,2 pct.
4,2 pct.
3,2 pct.
1,0 pct.
0,0 pct.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ændringerne i det endelige EU-budget for 2011 i forhold til Rådets behandling af
budgettet i sommer styrker de danske prioriteter for budgettet.
Europa-Parlamentet havde knyttet en række emner til forhandlingerne om EU’s
budget for 2011, der ikke var snævert var forbundet hertil. Der kan oplyses føl-
gende herom.
Parlamentets inddragelse i forhandlingerne om de kommende finansielle rammer
Europa-Parlamentet fremsatte et ønske om som led i en samlet aftale om budget-
tet for 2011 at få en erklæring fra Rådet om Parlamentets inddragelse i forhandlin-
gerne om de kommende finansielle perspektiver. Der var i Rådet ikke opbakning
til en sådan erklæring, idet Rådet vurderede, at Parlamentets ønske på en række
punkter gik videre, end hvad der fremgår af Lissabontraktaten om Parlamentets
inddragelse i forhandlingerne om de finansielle perspektiver.
Formandskabet har på baggrund af en drøftelse i Coreper i stedet fremsendt et
brev til Europa-Parlamentets formand, hvori de fire kommende formandskabs-
lande, herunder Danmark, bekræfter, at de vil inddrage Parlamentet i forhandlin-
gerne om de kommende finansielle rammer i respekt for Lissabontraktatens be-
stemmelser herom.
Fleksibilitetsmekanismen og ITER
Rådet opnåede den 25. november 2010 enighed om en fleksibilitetsmekanisme,
der giver mulighed for at revidere de finansielle rammer med op til 0,03 pct. af
BNI med kvalificeret flertal i Rådet og med flertal i Parlamentet. Til anvendelsen
af mekanismen blev knyttet den betingelse, at et tilsvarende beløb under marginen
i en eller flere andre budgetkategorier ikke kan tages i anvendelse, ligesom forslag
om anvendelse af fleksibilitetsmekanismen skulle ledsages af forslag til ompriorite-
ringer, der er underbygget af en analyse. Herved sikres det, at fleksibilitetsmeka-
nismen ikke kan benyttes til at hæve de samlede finansielle rammer. Endvidere
kan fleksibilitetsmekanismen ikke anvendes til at forøge betalingsbevillingerne i
2011.
Drøftelsen af fleksibilitetsmekanismen indgår som et led i implementeringen af
Lissabontraktaten på budgetområdet.
På mødet den 25. november blev der endvidere opnået enighed i Rådet om en
aftale vedrørende den udestående finansiering af ITER for 2012 og 2013. Konkret
ville aftalen have betydet, at finansieringsmankoen i 2012 og 2013 nedskrives fra
1,4 mia. euro til 1,3 mia. euro. De 1,3 mia. euro findes via 840 mio. euro i ufor-
brugte midler under primært landbrugsstøtten samt omprioriteringer indenfor
kategori 1a på 460 mio. euro.
Parlamentet ønskede imidlertid ikke at færdigbehandle disse emner i år. Rådet og
Parlamentet vil derfor skulle vende tilbage hertil i 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen