Retsudvalget 2009-10
COD (2010) 0817 Bilag 1
Offentligt
892442_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Dok.:
16. september 2010
Det Internationale
Kontor
HLL40443
GRUND
OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
den europæiske efterforskningskendelse i straffesager
KOM-dokument foreligger ikke.
Resumé
Forslaget til direktiv om den europæiske efterforskningskendelse i straf-
fesager har til formål at indføre et samlet system til indsamling og frem-
skaffelse af bevismateriale, der befinder sig i en anden medlemsstat, i
forbindelse med straffesager. Forslaget er baseret på princippet om gen-
sidig anerkendelse og indebærer, at en medlemsstat (udstedelsesstaten)
kan anmode en anden medlemsstat (fuldbyrdelsesstaten) om at foretage
et bestemt efterforskningsskridt. Der indføres som udgangspunkt en pligt
for medlemsstaterne til at anerkende og fuldbyrde en europæisk efter-
forskningskendelse uden yderligere formaliteter, medmindre staten kan
påberåbe sig en af de angivne afslagsgrunde. Forslaget giver endvidere
mulighed for i visse situationer at foretage et andet efterforskningsskridt
end det, der anmodes om. Forslaget er omfattet af Danmarks forbehold
vedrørende retlige og indre anliggender, og forslaget har derfor ikke
lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at være i strid
med nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle
konsekvenser. Forslaget er fremsat af 7 medlemsstater i fællesskab. Der
ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemssta-
ters holdninger til forslaget. Fra dansk side finder man på nuværende
tidspunkt – hvor den igangsatte høring ikke er afsluttet – ikke at burde
tage endelig stilling til forslaget. Danmark er dog umiddelbart positiv
over for forslaget.
1.
Baggrund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Ifølge det flerårige arbejdsprogram inden for retlige og indre anliggender
(Stockholmprogrammet), som medlemsstaterne vedtog i december 2009,
bør der arbejdes hen imod etableringen af et samlet system for fremskaf-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
892442_0002.png
felse af bevismateriale i straffesager baseret på princippet om gensidig
anerkendelse.
På den baggrund har Belgien, Bulgarien, Estland, Slovenien, Spanien,
Sverige og Østrig taget initiativ til at fremsætte et forslag til direktiv om
den europæiske efterforskningskendelse i straffesager.
Direktivforslaget behandles efter den almindelige beslutningsprocedure,
hvilket indebærer, at Europa-Parlamentet og Rådet skal vedtage for-
slaget.
Det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Uni-
ons Funktionsmåde (TEUF), 3. del, afsnit V. Forslaget er derfor omfattet
af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender. Proto-
kollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder
således anvendelse.
Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse
af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, 3. del, afsnit V, og
ifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold
til TEUF, 3. del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark
(”retsforbeholdet”).
En eventuel gennemførelse af forslaget er derfor ikke bindende for eller
finder anvendelse i Danmark.
2.
Indhold
2.1. Generelt
Forslaget til direktiv, der er fremsat efter artikel 82 i TEUF, har på
grundlag af princippet om gensidig anerkendelse til formål at indføre et
enkelt og samlet system til indsamling og fremskaffelse af bevismateria-
le, der befinder sig i en anden medlemsstat, i forbindelse med straffesa-
ger.
Direktivforslaget fastlægger regler for fremsættelse, anerkendelse og
fuldbyrdelse af anmodninger mellem medlemsstaterne om indsamling
eller fremskaffelse af bevismateriale.
Direktivforslaget dækker langt de fleste typer efterforskningsforanstalt-
ninger. Visse efterforskningskridt mv. som f.eks. oprettelse af fælles ef-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
terforskningshold, efterforskningsholds indsamling af bevismateriale og
visse særlige former for aflytning af telekommunikation er dog ikke om-
fattet af forslagets anvendelsesområde.
Inden for direktivforslagets anvendelsesområde vil reglerne om den eu-
ropæiske efterforskningskendelse i vidt omfang erstatte de tilsvarende
bestemmelser i Den europæiske konvention af 20. april 1959 om gensi-
dig retshjælp (retshjælpskonventionen) med tilhørende tillægsprotokol-
ler, Schengen-konventionen af 19. juni 1990, Den europæiske konventi-
on om gensidig retshjælp fra 2000 og rammeafgørelse 2003/577/RIA om
indefrysning af formuegoder og bevismateriale. Endvidere lægges der op
til, at rammeafgørelsen 2008/978/RIA om den europæiske bevissikrings-
kendelse ophæves.
Efter forslaget udstedes en europæisk efterforskningskendelse af de
myndigheder, der efter national ret i udstedelsesstaten er kompetente til
at foretage bevisoptagelse.
Forslaget indebærer, at der som udgangspunkt indføres en pligt for fuld-
byrdelsesstaten til at anerkende og fuldbyrde den europæiske efterforsk-
ningskendelse på samme måde og på de samme betingelser, som hvis
anmodningen kom fra en myndighed i fuldbyrdelsesstaten.
Efter forslaget kan anmodningen om anerkendelse og fuldbyrdelse dog
afslås i en række nærmere opregnede tilfælde (fakultative afslagsgrunde).
Forslaget giver endvidere mulighed for i visse tilfælde at anvende en an-
den efterforskningsforanstaltning end den, der er anmodet om, og der åb-
nes mulighed for i visse tilfælde at udsætte anerkendelsen og fuldbyrdel-
sen af en anmodning.
2.2. Nærmere om hovedelementerne i forslaget
Med forslaget lægges der op til, at en europæisk efterforskningskendelse
skal indeholde en anmodning om, at fuldbyrdelsesstaten foretager en be-
stemt efterforskningsforanstaltning. Fuldbyrdelsen bør i videst muligt
omfang ske i overensstemmelse med de eventuelle procedurer og form-
krav, som udstedelsesstaten har angivet.
Fuldbyrdelsesstaten har i en række tilfælde mulighed for at benytte en
anden efterforskningsforanstaltning end den, der er anmodet om. Det
gælder, hvis den pågældende efterforskningsforanstaltning ikke findes i
fuldbyrdelsesstatens lovgivning, hvis anvendelsen af foranstaltningen i
fuldbyrdelsesstatens lovgivning er begrænset til en særlig liste eller kate-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gori af lovovertrædelser, der ikke omfatter den lovovertrædelse, der lig-
ger til grund for efterforskningskendelsen, og hvis en anden foranstalt-
ning, der kan gennemføres med mindre indgribende midler, vil medføre
samme resultat.
Forslaget indeholder en række (fakultative) afslagsgrunde, hvorefter
fuldbyrdelsesstaten kan afslå at anerkende og fuldbyrde en efterforsk-
ningskendelse fra en anden medlemsstat. Det drejer sig bl.a. om tilfælde,
hvor foranstaltningen ikke kan fuldbyrdes på grund af immunitet, og
hvor fuldbyrdelsen vil skade vigtige nationale sikkerhedsinteresser. Der
foreslås desuden indført en række afslagsgrunde vedrørende midlertidig
overførsel af varetægtsfængslede, afhøring via telekommunikation, op-
lysninger om bankkonti og i forhold til løbende indsamling af bevismate-
riale.
Fuldbyrdelsesstaten kan endvidere udsætte anerkendelsen eller fuld-
byrdelsen, såfremt en igangværende efterforskning vil kunne påvirkes,
eller hvis bevismaterialet benyttes i forbindelse med andre sager.
Direktivforslaget fastsætter en række tidsfrister for anerkendelse og fuld-
byrdelse af efterforskningskendelser. Fuldbyrdelsesstaten har pligt til at
underrette udstedelsesstaten i tilfælde af overskridelse af fristerne.
Direktivforslaget forpligter fuldbyrdelsesstaten til uden unødig forsinkel-
se at overføre bevismateriale, der er omfattet af en europæisk efterforsk-
ningskendelse, til udstedelsesstaten.
Herudover indeholder forslaget en række regler af mere teknisk og pro-
ceduremæssig karakter, herunder om indholdet af en europæisk efter-
forskningskendelse, udpegelse af kompetente myndigheder, sprog, frem-
sendelse, retsmidler, forholdet til andre bilaterale og multilaterale aftaler
samt tidspunktet for gennemførelse af forslaget.
3.
Gældende dansk ret
3.1. Retsplejeloven
Retsplejeloven indeholder enkelte bestemmelser, der direkte tager sigte
på sager om gensidig retshjælp. Det drejer sig bl.a. om retsplejelovens
§ 190, hvorefter lovens regler også finder anvendelse på vidneafhøringer,
der gennemføres efter begæring af en udenlandsk myndighed. Det frem-
går af bestemmelsen, at en anmodning om iagttagelse af en særlig form
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
eller fremgangsmåde så vidt muligt bør imødekommes, medmindre dette
vil være åbenbart uforeneligt med landets retsorden. Bestemmelsen inde-
holder også mulighed for afhøringer fra udlandet ved anvendelse af tele-
kommunikation (f.eks. videoafhøring).
Efterforskningsskridt, der gennemføres i Danmark på baggrund af en
udenlandsk anmodning, foretages på grundlag af en analog anvendelse af
de relevante bestemmelser i retsplejeloven. En udenlandsk anmodning
om efterforskning, herunder ransagning, beslaglæggelse og edition, kan
således imødekommes, hvis det pågældende efterforskningsskridt ville
kunne gennemføres i forbindelse med en tilsvarende national strafferetlig
efterforskning. Dette indebærer bl.a., at anmodninger fra udenlandske
myndigheder om gennemførelse af efterforskningsskridt, der kræver ret-
tens medvirken, alene vil kunne imødekommes, hvis det forhold, der lig-
ger til grund for den udenlandske anmodning om bistand, er strafbart ef-
ter dansk lovgivning (krav om dobbelt strafbarhed). Derimod stilles der
ikke et sådant krav om dobbelt strafbarhed for så vidt angår foranstalt-
ninger, som ikke har karakter af tvangsindgreb (f.eks. en anmodning fra
en udenlandsk myndighed om, at der sker forkyndelse af en indkaldelse
til en udenlandsk retssag for en person, der er bosiddende i Danmark).
Det forhold, at retsplejeloven anvendes analogt i forbindelse med be-
handlingen af anmodninger om gensidig retshjælp i straffesager, indebæ-
rer endvidere, at anmodninger fra Danmark til udenlandske myndigheder
om gennemførelse af efterforskningsskridt, der ville kræve rettens med-
virken, hvis det pågældende efterforskningsskridt skulle gennemføres her
i landet, tillige skal forelægges for en dansk domstol, forinden der frem-
sættes anmodning over for de udenlandske myndigheder.
3.2. Den europæiske konvention af 20. april 1959 om gensidig rets-
hjælp (retshjælpskonventionen)
Danmark deltager i den europæiske konvention af 20. april 1959 om gen-
sidig retshjælp i straffesager og tillægsprotokollerne til konventionen af
henholdsvis 17. marts 1978 og 8. november 2001. Konventionen inde-
holder bl.a. regler om indsamling og fremskaffelse af bevismateriale, der
befinder sig i en anden medlemsstat, i forbindelse med straffesager. Efter
konventionen forpligter staterne sig til i videst muligt omfang at yde
hinanden bistand med henblik på retsforfølgning af forbrydelser, men
konventionen indeholder tillige en række afvisningsgrunde, herunder en
generel afvisningsgrund med henvisning til den anmodede stats alminde-
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lige retsprincipper. Konventionen indeholder ingen tidsfrister for behand-
lingen af anmodninger i medfør af konventionen.
3.3. Schengen-konventionen af 19. juni 1990
Schengen-konventionen af 19. juni 1990 indeholder regler, der viderefø-
rer og udvider anvendelsesområdet for gensidig retshjælp i forhold til
retshjælpskonventionen fra 1959 til bl.a. også at omfatte sager om straf-
felovsovertrædelser, der kan afgøres af administrative myndigheder.
Endvidere indeholder Schengen-konventionen bl.a. regler om fremsen-
delse af retsdokumenter, hvorefter dokumenter som hovedregel skal
fremsendes direkte mellem de kompetente myndigheder. Danmark har
ved lov nr. 418 af 10. juni 1997, som senest ændret ved lov nr. 521 af 6.
juni 2007, gennemført Schengen-konventionen i dansk ret.
3.4. Den europæiske konvention om gensidig retshjælp fra 2000 (EU-
retshjælpskonventionen)
EU-medlemsstaterne har vedtaget den europæiske konvention af 29. maj
2000 om gensidig retshjælp i straffesager mellem medlemsstaterne og en
tillægsprotokol hertil, der dels supplerer bestemmelserne i retshjælps-
konventionen og Schengen-konventionen, dels letter anvendelsen af disse
konventioner. EU-retshjælpskonventionen indeholder bl.a. regler om
midlertidig overførsel af fængslede personer med henblik på efterforsk-
ning, video- og telekonference, kontrollerede leverancer, fælles efter-
forskningshold, diskrete undersøgelser og aflytning af telekommunikati-
on. Danmark har ved lov nr. 258 af 8. maj 2002 gennemført EU-
retshjælpskonventionen i dansk ret.
3.5. Rammeafgørelse 2003/577/RIA om indefrysning af formuegoder
og bevismateriale
Danmark har ved lov nr. 1434 af 22. december 2004 om fuldbyrdelse af
visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union gennemført ram-
meafgørelse 2003/577/RIA om indefrysning af formuegoder og bevisma-
teriale.
Rammeafgørelsen bygger på princippet om gensidig anerkendelse, hvil-
ket indebærer pligt for en medlemsstat til at anerkende og gennemføre
afgørelsen uden yderligere formaliteter og på samme måde, som hvis der
havde været tale om en national afgørelse, medmindre fuldbyrdelsessta-
ten kan påberåbe sig en af de angivne afslagsgrunde.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rammeafgørelsen vedrører foreløbige retsskridt, der skal forhindre de-
struktion, ændring, flytning, overførsel eller afhændelse af et bevismid-
del. En anmodning om konfiskation i henhold til rammeafgørelsen skal
således suppleres af en anmodning i medfør af de almindelige regler om
gensidig retshjælp, såfremt bevismaterialet efterfølgende ønskes overført
til udstedelsesstaten.
3.6. Rammeafgørelse 2008/978/RIA om den europæiske bevissik-
ringskendelse
Danmark har ved lov nr. 347 af 14. maj 2008 gennemført rammeafgørel-
se 2008/978/RIA om den europæiske bevissikringskendelse. Loven er
endnu ikke sat i kraft.
Rammeafgørelsen vedrører fremskaffelse og overførsel af bevismateria-
le, som allerede eksisterer på tidspunktet for anmodningen fremsendelse.
Rammeafgørelsen bygger også på princippet om gensidig anerkendelse,
hvilket indebærer pligt for en medlemsstat til at anerkende og gennem-
føre afgørelsen uden yderligere formaliteter og på samme måde, som
hvis der havde været tale om en national afgørelse, medmindre fuldbyr-
delsesstaten kan påberåbe sig en af de angivne afslagsgrunde.
3.7. Øvrige internationale konventioner
Danmark deltager endvidere i en række andre konventioner, der indehol-
der bestemmelser om gensidig retshjælp i straffesager. Det drejer sig bl.a.
om den europæiske konvention af 8. november 1990 om hvidvaskning,
efterforskning samt beslaglæggelse og konfiskation af udbyttet fra straf-
bart forhold og FN’s konvention af 20. december 1988 om ulovlig handel
med narkotika og psykotrope stoffer. Det følger af konvention-
erne, at anmodninger om retshjælp som hovedregel skal fremsendes mel-
lem de centrale myndigheder, men at anmodninger i hastende tilfælde vil
kunne fremsendes mellem de judicielle myndigheder (f.eks. den danske
anklagemyndighed).
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er som nævnt fremsat efter TEUF, 3. del, afsnit V, og er derfor
omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af direktivet, som ikke vil
være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Hvis forslaget til direktiv fandt anvendelse i Danmark, vurderes gennem-
førelsen af forslaget at ville have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet
en gennemførelse i givet fald bl.a. ville kræve ændringer i lov nr. 1434 af
22. december 2004 om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i
Den Europæiske Union og retsplejeloven.
4.2. Statsfinansielle konsekvenser
Hvis forslaget til direktiv fandt anvendelse i Danmark, skønnes det ikke
at ville have statsfinansielle konsekvenser af betydning.
5.
Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Procesbevillingsnævnet, Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet, Rigsadvokaten,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Direkto-
ratet for Kriminalforsorgen, Foreningen af offentlige anklagere, Politi-
forbundet, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater,
Danske Advokater, Amnesty International, Institut for Menneskeret-
tigheder, Retspolitisk Forening og Retssikkerhedsfonden.
Justitsministeriet har fastsat høringsfristen til den 14. oktober 2010.
6.
Nærhedsprincippet
Forslagsstillerne har om nærhedsprincippet anført, at formålet med for-
slaget – gensidig anerkendelse af afgørelser truffet for at indsamle be-
vismateriale – ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af de enkelte med-
lemsstater som følge af den grænseoverskridende karakter af de omfatte-
de sager. Målet kan derfor bedre nås på EU-plan.
Regeringens foreløbige vurdering er, at forslaget ikke er i strid med nær-
hedsprincippet. Regeringen kan i den forbindelse tilslutte sig forslagsstil-
lernes betragtninger.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
Andre landes kendte holdninger
Forslaget er fremsat på initiativ af Belgien, Bulgarien, Estland, Sloveni-
en, Spanien, Sverige og Østrig. Der ses ikke at foreligge offentlige til-
kendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdning til forslaget.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side finder man på nuværende tidspunkt – hvor den igangsatte
høring ikke er afsluttet – ikke at burde tage endelig stilling til forslaget.
Man er dog umiddelbart positiv over for forslaget.
9.
Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folke-
tingets Retsudvalg.
9