Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
KOM (2010) 0066 Bilag 1
Offentligt
820585_0001.png
SKOV- OG NATURSTYRELSEN
Natur og Skov
J.nr. SNS 206-00098
Ref. CLJ
Den 25. marts 2010
GRUNDNOTAT
Kommissionens Grønbog ”Skovbeskyttelse og skovinformation i EU: Skovene skal rustes til klima-
ændringerne”. KOM (2010) 66 endelig.
1. Status
Kommissionen har den 2. marts 2010 fremsendt ovennævnte grønbog til Rådet og Europa-
parlamentet. Rådssekretariatet har fremsendt en dansk version den 4. marts 2010.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om grønbogen.
Grønbogen er i offentlig høring indtil den 31. juli 2010.
2. Formål og indhold
Formålet med grønbogen er at indlede en debat mulige EU-indsatser, der kan bidrage til en bedre
beskyttelse af skove - og bedre information om skove i EU. Indsatserne skal navnlig ses i lyset af
behovet for at tilpasse skovene til kommende klimaforandringer. Kommissionen fremhæver skove-
nes flersidige funktioner og sætter som mål, at skovene i EU opretholder deres produktive, sam-
fundsmæssige, økonomiske og miljømæssige funktioner. Samtidig noterer Kommissionen, at udø-
velsen af skovpolitikken hovedsagelig henhører under medlemsstaternes kompetence.
Kommissionen fremhæver som vigtige delmål for grønbogen, at redegøre for:
den generelle situation og skovenes globale betydning
de europæiske skoves karakteristiske træk og funktioner
vigtigste udfordringer for de europæiske skove i et klima under forandring
eksisterende redskaber til skovbeskyttelse og informationssystemer, der kan anvendes til at
imødegå udfordringerne og til at overvåge tiltags miljømæssige virkninger.
Grønbogen rejser endvidere en række spørgsmål om mulige midler til at sikre skovenes beskyttel-
se og formidlingen af oplysninger herom i EU. Spørgsmålene kredser om fem overordnede temaer:
1. Skal der gøres mere for at bevare, styrke og afbalancere skovenes flersidige funktioner, og i
givet fald på hvilket niveau – EU, nationalt eller andet?
2. Er skovene tilstrækkeligt rustet til at imødegå virkninger af klimaforandringer, og hvis ikke, hvor,
hvor hurtigt og hvordan bør der sættes ind – og hvad er EU’s rolle?
3. Er de eksisterende politiske virkemidler i EU og medlemsstaterne tilstrækkelige til at ruste sko-
vene til klimaforandringer eller er der behov for nye virkemidler?
4. Hvordan bør skovbrugspraksis ændres for at opretholde skovenes produktive og beskyttende
funktioner - og gøre dem mere robuste overfor klimaændringer og undgå tab af biodiversitet?
5. Er den foreliggende information om skove tilstrækkelig for at kunne vurdere de europæiske
skoves sundhedstilstand, produktionspotentiale, kulstofbalance, miljøbeskyttende funktioner
(jord, vand, klima, biodiversitet), sociale funktioner og erhvervets levedygtighed?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Centralt i alle grupper af spørgsmål er afvejningen af, hvad og hvor meget, der kan og bør løses i
nationalt regi og hvor der er behov og mulighed for merværdi ved en særlig EU-indsats. Svarene
skal bidrage til Kommissionens overvejelser om, hvilke yderligere tiltag der skal iværksættes på
EU-plan for at ruste de europæiske skove bedre til klimaændringerne - og til at opfylde deres flersi-
dige funktioner. Svarene vil også indgå i overvejelser om en mulig revision af de klimarelaterede
aspekter af EU’s skovbrugsstrategi.
Skovenes tilstand og funktioner
Grønbogen giver en oversigt over den aktuelle skovtilstand og skovenes væsentligste flersidige
funktioner.
Grønbogen nævner, at skove opfylder mange forskellige og indbyrdes forbundne funktioner, og at
der for at beskytte disse kræves afvejede forvaltningsmetoder, der baseres på fyldestgørende op-
lysninger. Tre overordnede funktioner fremhæves: socioøkonomiske funktioner, miljømæssige
funktioner og skovenes rolle i klimareguleringen.
Mht. skovenes socioøkonomiske funktioner
fremhæver grønbogen blandt andet:
- at skove sikrer arbejdspladser og indtægter og råvarer til industrien og vedvarende energi,
- at der 16 mio skovejere i EU og 350.000 personer, der er beskæftiget inden for skovbruget,
- at træproduktion er hovedindtægtskilden for de fleste skovbrugsbedrifter,
- at den primære træ- og papirindustri beskæftiger mere end 2 mio. personer og har en samlet
omsætning på 300 mia. EUR årligt,
- at træ er grundlaget for en stor forædlingsindustri inden for blandt andet møbelindustrien, byg-
ge- og anlægssektoren og trykkeri- og emballagebranchen,
- at træbaserede råvarer, skovbrugsprodukter og skovbrugstjenester kan udgøre et af de vigtig-
ste grundlag for økonomisk opsving og "grøn" vækst i landdistrikter
- at skove har stor betydning til rekreative formål, herunder jagt og bær- og svampeplukning
- at skove fremmer turisme
- at skove bidrager til sundhed og velfærd og øger værdien af nærliggende bebyggelser
For at sikre opretholdelsen af potentialet for et bæredygtigt udbud af træ anfører grønbogen behov
for:
– udvikling af nye trækilder, primært ved at udvide det areal, der anvendes til dyrkning og hugst
– bedre udnyttelse af træ fra eksisterende kilder i EU, fx gennem fjernelse af mere ved
– øget effektivitet i produktionen og anvendelsen af træ
– øget import af træ til EU
Grønbogen slår fast, at dette indebærer nye udfordringer for bæredygtig skovdrift på alle niveauer.
Der peges bla. på det mulige behov for ændringer i træartsvalg og bevoksningssammensætning
samt hyppigere og tidligere udtynding, afhængigt af de lokale forhold.
Mht. skovenes miljømæssige funktioner
fremhæver grønbogen blandt andet:
- at skove bidrager til at bevare og forbedre jordens frugtbarhed og produktivitet (pga. rødderne,
som øger forvitringen af klipper og øger jordbundens indhold af organisk materiale)
- at skove beskytter mod erosion og ørkendannelse, bla. ved at mindske vandafstrømning og
vindhastighed,
- at skove spiller en vigtig rolle for oplagring, rensning og frigivelse af vand til vådområder og
grundvandsmagasiner, og beskytter kvaliteten af drikkevand,
- at skove er en vigtig del af Europas natur og huser det største antal hvirveldyr på kontinentet,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
-
at bevaring af biodiversiteten (fra naturtyper til genresurser) forbedrer skovenes foryngelsesev-
ne og robusthed overfor bla. klimaændringer
at skovnaturtyper dækker 14 mio hektar i EU og næsten 20 % af de særligt beskyttede natur-
områder på land (Natura 2000 områder),
at uberørte skove dækker 9 mio hektar og at disse skovnaturtyper har været kilden til mange af
de dyrkede afgrøder, vilde frugter og lægeplanter, der anvendes i dag.
Mht. skovens rolle i klimareguleringen
anfører grønbogen blandt andet:
- at skove spiller en afgørende rolle i det globale kulstofkredsløb, idet skove i vækst fungerer som
kulstofdræn (fordi de optager mere CO2 end de afgiver), mens skove under nedbrydning bidra-
ger til øget nettoudledning af CO2.
- at nationale skovopgørelser er de vigtigste datakilder for vurdering af, om skove fungerer som
kulstofdræn eller kilder til CO2,
- at nationale opgørelser viser, at skovtilvæksten i EU for tiden er større end skovhugsten,
- at kapaciteten til at fungere som kulstoflager kan påvirkes af de samlede virkninger af klimaæn-
dringer (fx hyppigere og voldsomme storme), større forekomst af ældre bevoksninger og uven-
tet stigning i hugsten
Klimaændringernes indvirkning på skove
Grønbogen anfører, at de menneskeskabte klimaændringer er ved at overgå økosystemernes na-
turlige tilpasningsevne, og at bla. nye skadevoldere og storme er af en sådan art, at skovene i dag
har sværere ved at tilpasse sig gennem deres naturlige tilpasningsevne end tidligere. Det anses for
sandsynligt, at der vil være behov for større indgreb for at opretholde et levedygtigt skovdække og
kontinuitet i alle skovenes funktioner.
Grønbogen fremhæver, at der findes en klar sammenhæng mellem aktiv skovdrift og mindskelse af
brandrisiko, idet et velfungerende marked for bioenergi som giver økonomisk incitament til at fjerne
biomasse, samtidig kan reducere risikoen for brand.
Anvendelige instrumenter til skovbeskyttelse
Grønbogen peger på en række instrumenter som medlemsstaterne i dag har til rådighed for at sikre
beskyttelsen af skovene, herunder relevant lovgivning i medlemsstaterne og på EU-plan, informati-
onssystemer og bæredygtig skovbrugspraksis. Derudover peges på rollerne for Kommissionens
Stående Skovbrugskomité, Den Rådgivende Gruppe for Skovbrug og Korkproduktion, Det Rådgi-
vende Udvalg vedrørende Træ og papirindustrien og Ekspertgruppen vedrørende Skovbrande.
Som vigtige EU instrumenter, der vedrører skovsektoren fremhæves det, at der findes en række
indsatsområder, som har relevans udover de direkte skovrelaterede instrumenter (EU’s skovbrugs-
strategi, EU's handlingsplan for skovbruget og meddelelsen om en innovativ og bæredygtig træ- og
papirindustri i EU).
Grønbogen fremhæver, at information om skovenes ressourcer og tilstand er afgørende for at sikre,
at de beslutninger, der træffes vedrørende skove, har de størst mulige samfundsmæssige,
økonomiske og økologiske fordele på alle niveauer. Der peges på syv informationsniveauer:
-
-
-
-
-
Nationale skovopgørelser
Det integrerede system for forvaltning og kontrol
Overvågning af skovenes tilstand
Overvågning af skovbrande
Klassificering af skove:
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Det Europæiske Skovdatacenter
-
Eurostat
Grønbogen anfører, at der i øjeblikket ikke findes noget system til overvågning af skadedyrsangreb
i EU, og at det kan blive nødvendigt i lyset af den påvirkning, som klimaændringerne forventes at få
på forekomsten af skadelige organismer. Derudover angives manglen på sammenlignelige og do-
kumenterbare oplysninger at give et ufuldstændigt billede af opgørelsen over skovbrugsaktiviteters
udledning af drivhusgasser og deres indvirkning på skovenes biodiversitet.
Harmoniseret rapportering ud fra et mere fuldstændigt sæt af indikatorer angives at kunne være en
effektiv måde til at sikre bedre oplysninger om skovenes anvendelse, funktioner og beskyttelse.
Ligeledes angives bedre information om kulstofindholdet i skove og kulstofbinding i fældede træ-
produkter at være afgørende, hvis skovene og skovbruget skal kunne bidrage effektivt til afbødnin-
gen af klimaændringerne.
Vejen frem
Kommissionen fremhæver, at formålet med grønbogen er at tilskynde til en offentlig debat i med-
lemsstaterne. EU-institutionerne og alle interesserede parter – organisationer eller privatpersoner –
opfordres til at indsende deres bemærkninger til spørgsmålene i grønbogen såvel som til øvrige
emner vedrørende skovbeskyttelse og skovinformation, som de ønsker at tage op.
3. Euro-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet forslaget.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om en grønbog, er en vurdering af nærhedsprincippet ikke relevant. Såfremt grønbo-
gen eventuelt udmøntes i konkrete forslag, vil der i den forbindelse ske en vurdering af nærheds-
princippet.
5. Konsekvenser for Danmark
Grønbogen har ingen umiddelbare lovgivningsmæssige, økonomiske eller miljømæssige konse-
kvenser, da der tale om et debatoplæg, som alene indbyder til af afgive høringssvar til Kommissio-
nen. Såfremt Kommissionen efterfølgende vælger at fremlægge forslag på en række af de i grøn-
bogen omtalte områder, vil der i den forbindelse blive gennemført en vurdering af forslagenes kon-
sekvenser for Danmark.
6. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring i miljøspecialudvalget. Folketinget vil blive orienteret om resultatet
af specialudvalgshøringen i et revideret grundnotat
7. Dansk holdning
Regeringen hilser grønbogen velkommen og er i den forbindelse enig i behovet for en debat om
mulige EU-indsatser, der kan bidrage til en bedre beskyttelse af skove - og bedre information om
skove i EU i lyset af klimaforandringerne.
4