Retsudvalget 2009-10, Retsudvalget 2009-10
KOM (2010) 0105 Bilag 1, KOM (2010) 0104 Bilag 1
Offentligt
Den 12. maj 2010J.nr.: 2010-8011-00007S a gs b e h a n d l e r:M V K / L A T H
G R U N D N O T A TVedrørende f orslag til Rådets f orordning ( EU) om indf ørelse af et f orstærket samar-bejde om lovvalgsreglerne i f orbindelse med skilsmisse og separation (KOM (2010)105 endelig)ResuméKommissionen har den 24. marts 2010 fremsat forslag til Rådets forordning (EU) om ind-førelse af et forstærket samarbejde om lovvalgsreglerne i forbindel se med skilsmisse ogseparation (KOM (2010) 105 endelig).Ved forslaget udmøntes den bemyndigelse til at indføre et indbyrdes forstærket samarbej-de om lovvalgsreglerne i forbindelse med ski lsmisse og separation, som Kommissionenden 24. marts 2010 har foreslået meddelt Bulgarien, Spanien, Frankrig, Italien, Luxem-bourg, Ungarn, Østrig, Rumænien og Sloveni en, jf. forslag til Rådets afgørelse om be-myndigelse til et forst ærket samar bejde om l ovvalgsreglerne i forbindelse med skilsmisseog separation (KOM (2010) 104 endelig).Formålet med forordningsforslaget er at indf øre klare retsregler i Den Europæiske Unionfor lovvalg i sager om separation og skilsmi sse og at give ægtefæll er en vis frihed medhensyn til lovvalg med henblik på at styrke r etssikkerheden, den retlige forudsigelighedog fleksibiliteten.Med henblik herpå fas tsætter forordningen bl.a. regler om ægtefæl lers adgang til ved af-tale at vælge, hvilken lov der skal finde anvendelse på deres skilsmisse eller separation(artikel 3), og om efter hvilken stats lov skilsmisse- eller separationssager skal behandlesi mangel af aftale om l ovvalg (artikel 4). Forordningen fastsætter endvidere regler omanvendelse af domstol slandets lov i stedet for den lov, s om i henhold til artikel 3-4 skalanvendes (artikel 5), og om mulighed for at undlade at anvende en bestemmelse i den lov,som skal anvendes i henhold til forordningen (artikel 7).Forslaget vurderes at være i overensstemmel se med nærhedsprinci ppet. Forslaget er om-fattet af Danmar ks for behold vedrørende retlige og indre anliggender og vil derfor ikkehave lovgivnings mæssi ge og statsfinansielle konsekvenser. Fra dansk side finder man detdog beklageligt, at medlemsstaterne ikke er nået til enighed om fælles lovvalgsregler iforbindelse med separ ation og skilsmisse. Tyskland og Belgien har tilkendegivet, at deønsker at deltage i det forstærkede samarbej de om lovvalgsregler. Der foreligger ikke of-ficielle tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget.1. BaggrundRådets forordning ( EF) nr. 2201/2003 af 27. november 2003 om kompetence og om aner -kendelse og fuldbyr delse af retsafgørelser i ægteskabssager og i sager vedrørende for æl -dreansvar og om ophævelse af foror dning (EF) nr. 1347/2000 (den nye Bruxelles II-forordning) indeholder bl.a. regler om international kompetence samt om aner kendelse og
c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\ea
- 2 -fuldbyrdelse af af gørelser i sager om skilsmi sse og separation. Danmar k deltog på grundaf forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender i kke i vedtagelsen af forordningen,som derfor heller i kke er bindende for og i kke finder anvendelse i Danmar k.Den 17. j uli 2006 fremsatte Kommissionen et forslag til Rådets for ordning om ændring afforordning (EF) nr . 2201/2003 for så vidt angår kompetence og om indførelse af lovval gs -regler i ægtes kabssager (KOM (2006) 399 endelig) – den såkaldte Rom III-forordning.Vedtagelse af forslaget kr ævede enstemmi ghed. Forslaget var omfattet af Danmar ks for -behold vedrørende retlige og indre anli ggender.Forslaget indeholdt bl.a. regler om lovval g i sager om skilsmisse og separation (ægte-skabssager), der s kulle supplere reglerne i den nye Bruxelles II-forordning om behandlin-gen af ægtes kabssager . Efter de foreslåede l ovval gsregler skulle en sag om skilsmisse el-ler separation i en EU-medlemsstat af gøres efter loven i det land, som ægtefællerne haren tæt tilknytning til, herunder også loven i et land der i kke er medlem af Den Europæi -ske Union. Samtidi g s kulle ægtefællerne have en vis begr ænset mulighed for at indgålovval gsaftaler.Forslaget har været behandlet på arbej dsgruppeniveau siden okt ober 2006. Lovval gsreg-lerne i forslaget blev endvidere drøftet på rådsmøderne (retli ge og indre anliggender) den19.-20. april og 6.-7. december 2007.Under forhandlingerne af forslaget tilsluttede et flertal af medlems staterne sig grundele-menterne i de f oreslåede lovval gsregler. Forhandlingerne viste dog, at enkelte medlems -stater ikke kunne acceptere forslaget. Dette var navnli g begrundet i, at de foreslåede lov-val gsregler ville kunne medføre, at en skilsmissesag s kal af gøres efter en lov, der inde-holder strengere s kilsmissebetingelser end l oven i den medlemsstat, hvor sagen bli ver be-handlet.På råds mødet (retlige og indre anli ggender) den 5.-6. j uni 2008 konkluderede Rådet, at”der ikke er enstemmi g tilslutning til at gå videre med Rom III-for ordningen, og at derstadig er uoversti gelige vans keli gheder, som gør det umuligt at nå t il fuld enighed nu og iovers kuelig fremtid”. Rådet fastslog, at ”Rom III-forordningens mål ikke kan nås indenfor et ri meligt tidsrum ved anvendelse af de relevante bestemmelser i traktaterne”.På råds mødet den 24.-25. j uli 2008 drøftede Rådet i gen forslaget, herunder muli ghedenfor at gennemføre fors laget under forstær ket samarbej de.I j uli -august 2008 rett ede ni medlemsstater ( Bul garien, Grækenland, Spanien, Italien, Lu-xembour g, Ungarn, Øs trig, Rumænien og Slovenien) anmodning til Kommissionen, hvoride anførte, at de øns ker at indføre et forstær ket indbyrdes samarbej de om lovval g i sagerom skils misse og separation, og at Kommissionen bør forelægge Rådet et forslag i denhenseende. I j anuar 2009 indgav Frankri g en lignende anmodning, mens Grækenland traksin anmodning tilbage i marts 2010.2. HjemmelsgrundlagetForslaget er fremsat under henvisning til art ikel 81, st k. 3, i traktaten om Den Europæis keUnions Funktions måde (TEUF). Efter arti kel 81, st k. 1-2, etablerer Unionen et samarbej -de om ci vilretlige spør gsmål med gr ænseover skridende vir kninger, der bygger på princip-pet om gensidi g aner kendelse af retsafgørelser og udenretsli ge af gørelser. Dette samar -bej de kan omfatte vedt agelse af foranstaltninger vedrørende indbyr des tilnær melse afmedlemsstaternes love og admi nistrative bestemmelser. Med henbli k herpå kan der, navn-lig når det er nødvendi gt for det indre mar keds funktion, vedtages foranstaltninger, derbl.a. skal si kre forenel ighed mellem medlemsstaternes regler om lovval g.
ח
- 3 -Efter TEUF arti kel 81, stk. 3, fastlægges for anstaltninger vedrørende familieret medgr ænseovers kridende virkninger af Rådet efter en særli g lovgi vningsprocedure. Rådettræffer afgørelse med enstemmi ghed efter høring af Europa-Parlamentet.Forslaget udmønter den bemyndi gelse til at indføre et indbyrdes forstærket samarbej deom lovval gsreglerne i forbindelse med skilsmisse og separation, som Kommissionen harfremsat f orslag om, j f. forslag til Rådets af gørelse om bemyndi gelse til et forstærket sam-arbej de om lovval gsreglerne i forbindelse med skils misse og separ ation (KOM (2010) 104endelig). Der henvises til grundnotatet om dette forslag.Efter TEUF arti kel 330 kan alle Rådets medlemmer deltage i dets f orhandlinger om etforslag til indførelse af et forstærket samarbej de som det foreliggende forordningsforslag,men kun medlemmer af Rådet, som repr æsenterer medlemsstater, der deltager i et for -stærket samarbej de, deltager i afstemningen.3. Det danske retsf orbeholdIføl ge arti kel 1 i Protokollen om Danmar ks stilling, der er knyttet s om bilag til Lissabon-traktaten, deltager Danmar k i kke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås ihenhold til TEUF tredj e del, afsnit V, der bl.a. omfatter arti kel 81. Efter protokollens ar -tikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF tredj e del, af -snit V, bindende for el ler finder anvendelse i Danmar k.Danmar k deltager således ikke i vedtagelsen af forslaget til forordning om forst ær ketsamarbej de om lovval gsregler i sager om ski lsmisse og separation, og forordningen vilikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmar k.Deri mod deltager Danmar k i vedtagelsen af ovennævnte forslag til afgørelse om bemyn-digelse til et forstær ket samarbej de om lovvalgsregler i forbindelse med s kils misse og s e-paration. Der henvises til grundnotatet om forslaget.4. IndholdForordningsforslaget bygger på for mands kabets kompromisforslag forud for råds mødet(retlige og indre anliggender) den 5.-6. j uni 2008.4.1. Forordni ngsf orslagets f ormålFor målet med forslaget er at indføre klare retsregler i Den Europæi ske Union – dog indtilvidere alene for de del tagende medlemsstater – for lovval g i sager om s kils misse og sepa-ration og at gi ve ægtef æller en vis frihed med hensyn til lovval g (partautonomi) med hen-blik på at st yr ke retssi kkerheden, den retlig forudsigeli ghed og fleksibiliteten.4.2. Forordni ngsf orslagets enkelte bestem melser4.2.1. Anvendelsesom råde (kapitel I)Forordningen finder ef terartikel 1, stk. 1,anvendelse på skilsmisse og separation i situa-tioner, hvor der foreli gger en lovkonflikt.Ved ”deltagende medl emsstat” forstås efter artikel 1,stk. 2,en medlemsstat, der deltageri det forstær kede samarbej de om lovval gsregler i forbindelse med skils misse og separati -on i medf ør af Rådets afgørelse om bemyndigelse til et forstær ket samarbej de om lov-val gsregler i forbindel se med s kils misse og separation, j f. Kommissionens forslag til Rå-dets forordning (EU) om indførelse af et forstærket samarbej de om lovval gsreglerne iforbindelse med s kils misse og separation ( KOM (2010) 104 endelig).
ח
- 4 -Iføl ge forordningensartikel 2skal den lov, som skal anvendes i henhold til forordningen,finde anvendelse, sel v om det i kke er en deltagende medlemsstats l ov.4.2.2. Ens artede regl er f or lovvalg i f orbindelse med skilsmisse og separation (kapitelII)Iføl ge forslagetsartikel 3, stk. 1, kan ægtef ællerne ved aftale væl ge, hvil ken lov der s kalfinde anvendelse på deres skils misse eller separation under forudsætning af, at den val gt elov er i overensstemmelse med de grundlæggende rettigheder , der er fastlagt i traktaterneog i Den Europæis ke Unions charter om grundlæggende rettigheder, og den offentlige or -den. Der s kal dog vær e tale om en af føl gende love:loven i den stat, hvor ægtefællerne har deres sædvanli ge opholdsst ed ved aftalensindgåelse (litraa),loven i den stat, hvor ægtefællerne havde deres sidste sædvanli ge opholdssted, hvisen af dem stadi g opholder sig der ved aftalens indgåelse (litra b),loven i den stat, hvis nationalitet en af ægtefællerne har ved aftalens indgåelse(litrac),ellerloven i domstolslandet (litra d).Efter forslagets arti kel 3,stk. 2, kan en aftal e om lovval g, uden at det berører stk. 4, ind-gås og ændres når s om helst, men senest ved sagens anlæggelse ved en domstol. En sådanaftale skal indgås s kri ftligt, dateres og underskri ves af begge ægtefæller, j f. artikel 3,st k.3, første afsnit.Hvis l oven i den deltagende medlemsstat, hvor de to ægtefæller har deressædvanli ge opholdssted på tidspunktet for af talens indgåelse, indeholder yderligere reglerom for mkrav, finder disse regler efter arti kel 3,stk. 3, andet afsnit, dog anvendelse. Hvisægtefællerne har deres sædvanli ge opholdsst ed i forskellige deltagende medlemsstater, ogloven i disse medlems stater indeholder forskellige regler om for mkrav, er aftalen gyldi gmed hens yn til sin for m, hvis den opf ylder betingelserne i loven i en af disse stater.Iføl ge forslagets arti kel 3,stk. 4, kan ægtef ællerne også foretage lovval get over for dom-stolen under sagens behandling, hvis loven i domstolslandet gi ver muli ghed for det.I mangel af aftale om lovval g i henhold til artikel 3 skal sager om skilsmisse eller separa-tion efterartikel 4behandlesefter loven i den stat, hvor ægtefællerne har deres sædvanli ge opholdssted vedsagsanl ægget (litraa),eller, hvis dette i kke er relevant,efter loven i den stat, hvor ægtefællerne havde deres sidste sædvanlige opholds -sted, forudsat at opholdet ikke er ophørt mer e end et år før sagsanlægget, og at enaf dem stadi g opholder sig i denne stat ved sagsanl ægget (litra b),eller, hvis detteikke er relevant,efter loven i den stat, hvis nationalitet begge ægtefæller har ved sagsanl ægget (lit-ra c),eller, hvis dette ikke er relevant,efter loven i domstolsl andet (litra d).Efterartikel 5finder loven i domstolslandet anvendelse, når den lov, der s kal anvendes ihenhold til artikel 3 og 4, i kke gi ver mulighed for skilsmisse eller ikke gi ver en af ægte-fællerne lige adgang ti l skilsmisse eller separation på grund af dennes køn.Iføl geartikel 7kan det kun undlades at anvende en bestemmelse i en lov, som i henholdtil forordningen s kal anvendes, hvis det er åbenbart uforeneli g med grundlæggende rets -principper i domstolsl andet at anvende den.4.2.3. Øvrige bestem melser (kapitel III)Iføl geartikel 11berør er forordningen som udgangspunkt i kke anvendelsen af bilateraleeller multilaterale konventioner, som en eller flere deltagende medlemsstater er part i påח
- 5 -tidspunktet for forordningens vedtagelse, og som omfatter spør gsmål, der er reguleret afforordningen. I forhol det mellem de deltagende medlemsstater har forordningen dog for -rang frem for de konventioner vedrørende spørgsmål omfattet af forordningen, som dedeltagende medlemsst ater er parter i.Kapitel III indeholder herudover bestemmelser om af gi velse af opl ysninger til Kommissi -onen om nationale regler (artikel 9),om hvil ke retssager og aftaler forordningens be-stemmelser finder anvendelse på (artikel 10), samt om revision af f orordningen (artikel12).4.2.4. Af sluttende bes temmelser (kapitel IV)Forordningens kapitel IV indeholder bestemmelser om tidspunkter ne for forordningensikrafttræden og anvendelse (artikel 13).5. Gældende retDen dans ke lovgi vning om s kils misse og separation indeholder i kke lovval gsregler, bort -set fra artikel 9, j f. artikel 7, i den i Stockholm den 6. februar 1931 indgåede konventionmellem Danmar k, Finl and, Island, Nor ge og Sverige indeholdende internationalprivatret -lige bestemmelser om ægtes kab, adoption og vær gemål som affattet ved overens komst af6. februar 2001 mellem Danmar k, Finland, Island, Nor ge og Sverige om ændring af dennordiske konvention af 6. februar 1931 indeholdende international privatretlige bestem-melser om ægtes kab, adoption og vær gemål, j f. bekendt gørelse nr. 34 af 28. november2002. Iføl ge disse best emmelser anvendes ved afgørelser om skilsmisse og separation ihver kontraherende stat den dér gældende lov. Konventionen gi ver i kke ægtefæller muli g-hed for at indgå aftale om lovval get.Uden for konventionens anvendelsesområde følger det af retspraks is, at sager om skils -misse og separation, der behandles her i landet, afgøres efter dans k ret. Retspraksis sesikke at gi ve ægtef ællerne muli ghed for at aftale, at deres skilsmiss e eller separation s kalafgøres efter et andet l ands lov.6. Lovgivningsm æssige og statsf inansielle konsekvenserForslaget er som nævnt i pkt . 3 ovenfor omfattet af det danske forbehold vedrørende ret -lige og indre anli ggender.Forslaget har på den baggrund i kke lovgi vni ngsmæssi ge eller statsfinansielle konsekven-ser.7. HøringForslaget har været i høring hos føl gende myndigheder og or ganisationer mv.:Præsidenten for Østre Landsret, Pr æsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Køben-havns Byret, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægti gfor eningen, Domstolsst y-relsen, Advokatsamfundet, Børnerådet , Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Dans ke Ad-vokater, Dans ke Famil ieadvokater, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægti ge,Foreningen af Offentlige Chefer i Statsfor val tningerne, Foreningen af Statsforvaltningsdi -rektører, Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre, Institut for Menneskerettighe-der, Kvinderådet, Landsforeningen Børn og Samvær, Mødrehj ælpen, Red Barnet Danmark,Retssikker hedsfonden, Aalbor g Uni versitet (Det Samf undsvidenskabelige Fakultet), Aar -hus Uni versitet (Det Samfunds videnskabeli ge Fakultet), Copenhagen Business School,Handelshøj skolen i År hus, Københavns Uni versitet (Det J uridiske Fakultet) og Syddans kUni versitet (Det Samf undsvidenskabeli ge Fakultet).
ח
- 6 -J ustitsministeriet har modtaget høringssvar fra Foreningen af Statsforvaltningsdirektører,Præsidenten for Østre Landsret, Børnesagens Fællesråd, Advokatsamfundet og Institut forMenneskeretti gheder.Børnesagens Fællesrådhar opl yst, at Rådet ikke af gi ver noget høringss var.Advokat-samf undethar oplyst , at det indenfor høringsfristen ikke har været muli gt at forholde si gtil det fremsendte fors lag.Foreningen af St atsf orvaltningsdirektørerogPræsidentenf or Østre Landsrethar ikke bemær kninger ti l forslaget, mensI nstitut f or Menneskeret-tigheder –henset til at forslaget er omfattet af Danmar ks forbehol d vedrørende retli ge ogindre anliggender – i kke har bemær kninger af menneskeretli g karakter til det.8. Nærheds princippetKommissionen har om forholdet til nærhedsprincippet bl.a. anført, at målene for forslagetkun i tilstrækkeli g grad kan opf yldes i for m af fælles regler om lovval g, i dette tilfældegennem et forstær ket s amarbej de. Lovval gsreglerne skal være identiske for at opf yldeforslagets mål, nemli g større retssikkerhed, r etlig for udsigeli ghed og fleksibilitet for bor -gerne. Det vil være i s trid med disse mål, hvis medlemsstaterne handler hver for si g.Det er regeringens vur dering, at forslaget må anses for at være i overensstemmelse mednærhedsprincippet. Regeringen kan i den for bindelse tilslutte sig de betragtninger , somKommissionen er fremkommet med.9. Andre landes kendte holdningerTyskland og Bel gien har efter fremsættelsen af forslaget til kendegi vet, at de øns ker atdeltage i det forstær kede samarbej de om lovval gsreglerne i forbindelse med skilsmisse ogseparation.Der foreligger i kke i øvri gt officielle tilkendegi velser om andre medlemsstaters holdnin-ger til forslaget.10. Foreløbig generel dansk holdningSom det fremgår af pkt. 3 er forslaget omfattet af Danmar ks forbehold vedrørende retli geog indre anli ggender .Fra dans k side finder man det dog beklageli gt, at medlemsstaterne ikke er nået til eni ghedom fælles lovval gsregler i forbindelse med separation og s kils misse.Man så gerne fra dans k side, at forslaget i kke kun omfattede domst olenes behandling afsager om s kils misse og separation, men også administrative myndi gheders behandling afsådanne sager.11. Europa-Parlamentets udtalelserForslaget er forelagt for Europa-Parlamentet, der i midlertid endnu ikke har af gi vet udta-lelse.12. Orientering af andre af Folketingets udvalgGrundnotatet sendes – ud over til Fol ketingets Europaudval g – ogs å til Folketingets Rets -udval g.13. Tidligere f orlæggelse f or Folketinget
ח
- 7 -Forslaget har i kke tidl igere været forelagt for Fol ketinget.
ח