Europaudvalget 2009-10
KOM (2010) 0119 Bilag 2
Offentligt
823618_0001.png
P6_TA(2009)0389
Gennemførelsen af borgerinitiativet
Europa-Parlamentets beslutning af 7. maj 2009 med anmodning til Kommissionen om at
fremsætte et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om gennemførelsen af
borgerinitiativet (2008/2169(INI))
Europa-Parlamentet,
-
-
der henviser til EF-traktatens artikel 192, stk. 2,
der henviser til Lissabontraktaten om ændring af traktaten om Den Europæiske Union og
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, som blev undertegnet i Lissabon
den 13. december 2007,
der henviser til traktaten om en forfatning for Europa
1
,
der henviser til sin beslutning af 20. februar 2008 om Lissabontraktaten
2
,
der henviser til sin beslutning af 19. januar 2006 om tænkepausen: struktur, områder og
rammer for en evaluering af debatten om EU
3
,
der henviser til forretningsordenens artikel 39 og 45,
der henviser til betænkning fra Udvalget om Konstitutionelle Anliggender og udtalelse fra
Udvalget for Andragender (A6-0043/2009),
der henviser til, at der med Lissabontraktaten indføres et borgerinitiativ, hvorved et antal
unionsborgere på mindst en million, der kommer fra et betydeligt antal medlemsstater,
kan tage initiativ til at opfordre Kommissionen til inden for rammerne af sine beføjelser at
fremsætte et egnet forslag om spørgsmål, hvor en EU-retsakt efter borgernes opfattelse er
nødvendig til gennemførelse af traktaterne – artikel 11, stk. 4, i den nye udgave af EU-
traktaten i versionen efter Lissabontraktaten ("TEU"),
der henviser til, at en million unionsborgere dermed vil få den samme ret til at anmode
Kommissionen om at fremsætte lovgivningsforslag, som Rådet har haft siden oprettelsen
af De Europæiske Fællesskaber i 1957 (oprindeligt EØF-traktatens artikel 152, nu EF-
traktatens artikel 208, fremover artikel 241 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde ("TEUF")) og Europa-Parlamentet siden Maastricht-traktatens
ikrafttrædelse i 1993 (nu EF-traktatens artikel 192, fremover artikel 225 i TEUF),
der henviser til, at borgerne dermed vil spille en direkte rolle i udøvelsen af EU's
magtbeføjelser, idet de for første gang inddrages direkte i indledningen af den europæiske
lovgivningsproces,
-
-
-
-
-
A.
B.
C.
1
2
3
EUT C 310 af 16.12.2004, s. 1.
Vedtagne tekster, P6_TA(2008)0055.
EUT C 287 E af 24.11.2006, s. 306.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
D.
der henviser til, at artikel 11, stk. 4, i TEU, som et specielt udslag af retten til demokratisk
deltagelse efter artikel 10, stk. 3, i TEU, tager sigte på at stifte en individuel ret for
unionsborgerne til at deltage i et borgerinitiativ,
der henviser til, at initiativretten ofte forveksles med retten til at indgive et andragende,
og at det skal sikres, at borgerne er helt klar over forskellen mellem de to rettigheder, især
fordi et andragende rettes til Parlamentet, mens et borgerinitiativ rettes til Kommissionen,
der henviser til, at EU's institutioner og medlemsstaterne er forpligtet til at skabe
forudsætningerne for, at unionsborgerne kan udøve deres ret til deltagelse på en
gnidningsløs, gennemsigtig og effektiv måde,
der henviser til, at de procedurer og betingelser, der gælder for borgerinitiativet, herunder
det minimumsantal medlemsstater, som de borgere, der tager initiativet, skal komme fra,
fastlægges af Parlamentet og Rådet i henhold til den pågældende lovgivningsmæssige
procedure i en forordning (artikel 24, stk. 1, i TEUF),
der henviser til, at især de grundlæggende rettigheder til lighed, god forvaltning og
retsbeskyttelse bør sikres i forbindelse med udstedelse og gennemførelse af denne
forordning,
E.
F.
G.
H.
Minimumsantal medlemsstater
I.
der henviser til, at "det minimumsantal medlemsstater, som borgerne skal komme fra"
(artikel 24, stk. 1, i TEUF) skal være "et betydeligt antal medlemsstater" (artikel 11, stk.
4, i TEU),
der henviser til, at fastsættelsen af minimumsantallet af medlemsstater ikke må være
vilkårlig, men skal være i overensstemmelse med formålet med forordningen og skal
fortolkes under hensyn til andre traktatbestemmelser for at undgå modstridende
fortolkninger,
der henviser til, at formålet med forordningen består i at sikre, at den europæiske
lovgivningsproces ikke allerede fra starten styres af enkelte medlemsstaters særinteresser,
men af fælles europæiske interesser,
der henviser til, at artikel 76 i TEUF viser, at lovgivningsforslag, der støttes af en
fjerdedel af medlemsstaterne, kan formodes i tilstrækkeligt omfang at tage hensyn til
fælles europæiske interesser, og at et sådant minimumsantal derfor kan anses for at være
uanfægteligt,
der henviser til, at formålet med forordningen kun opfyldes, når dette er forbundet med et
minimumsantal af støttetilkendegivelser fra hver af disse medlemsstater,
der henviser til, at det kan udledes af artikel 11, stk. 4, i TEU, som angiver tallet en
million unionsborgere ud af en samlet befolkning på ca. 500 millioner mennesker, at
1/500 af befolkningen bør betragtes som repræsentativ,
J.
K.
L.
M.
N.
Deltagernes minimumsalder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
O.
P.
der henviser til, at artikel 11, stk. 4, i TEU gælder for alle unionsborgere,
der henviser til, at enhver indskrænkelse af retten til demokratisk deltagelse og enhver
forskelsbehandling på grund af alder skal være i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet,
der henviser til, at det også bør undgås, at der anlægges modstridende fortolkninger,
således som det f.eks. kunne blive tilfældet, hvis minimumsalderen for deltagelse i valget
til Europa-Parlamentet i en medlemsstat er lavere end minimumsalderen for deltagelse i et
borgerinitiativ,
Q.
Procedure
R.
der henviser til, at et borgerinitiativ, der er i overensstemmelse med bestemmelserne,
forpligter Kommissionen til at beskæftige sig med initiativets anliggende og træffe
afgørelse om, hvorvidt og i hvilken grad den vil fremsætte et forslag til retsakt i
overensstemmelse dermed,
der henviser til det tilrådelige i, at der i initiativerne anføres et eller flere retsgrundlag for
Kommissionens fremsættelse af lovgivningsforslag,
der henviser til, at et borgerinitiativ kun kan komme videre, hvis det opfylder
betingelserne, nemlig
-
at det indeholder en anmodning til Kommissionen om at fremsætte et forslag til EU-
retsakt
at EU har lovgivningsbeføjelser og Kommissionen ret til at fremsætte et forslag på
de pågældende områder
at den ønskede retsakt ikke åbenlyst strider mod Unionens generelle retsprincipper,
S.
T.
-
-
U.
der henviser til, at et borgerinitiativ kun kan godkendes, hvis det opfylder betingelserne
som anført ovenfor, og hvis det er repræsentativt i den forstand, at det støttes af mindst en
million borgere, der er statsborgere i et betydeligt antal medlemsstater,
der henviser til, at det er Kommissionens opgave at kontrollere, om borgerinitiativet
opfylder forudsætningerne for at kunne godkendes,
der henviser til, at det er overordentlig ønskeligt, at der ved organiseringen af et
borgerinitiativ allerede før indsamlingen af støttetilkendegivelser skaffes retssikkerhed
med hensyn til borgerinitiativets opfyldelse af formaliteterne,
der henviser til, at arbejdet med at kontrollere støttetilkendegivelsernes ægthed ikke kan
udføres af Kommissionen og derfor bør varetages af medlemsstaterne; der henviser til, at
medlemsstaternes forpligtelser i den forbindelse dog kun omfatter initiativer inden for
rammerne af artikel 11, stk. 4, i TEU og under ingen omstændigheder initiativer, der ikke
opfylder ovennævnte betingelser; der henviser til, at medlemsstaterne derfor må skaffe
retssikkerhed med hensyn til borgerinitiativets opfyldelse af formaliteterne, allerede inden
indsamlingen af støttetilkendegivelserne påbegyndes,
V.
W.
X.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Y.
der henviser til, at Kommissionens kontrol af, hvorvidt et borgerinitiativ opfylder
betingelserne, imidlertid kun må vedrøre de ovennævnte juridiske spørgsmål og under
ingen omstændigheder må omfatte betragtninger af politisk karakter; der henviser til, at
dette vil sikre, at det ikke er op til Kommissionen selv ud fra egne politiske overvejelser
at beslutte, hvorvidt et borgerinitiativ opfylder betingelserne eller ej,
der henviser til, at det forekommer hensigtsmæssigt at opdele proceduren i forbindelse
med et borgerinitiativ i følgende fem faser:
-
-
-
-
-
anmeldelse af initiativet
indsamling af støttetilkendegivelser
indgivelse af initiativet
Kommissionens stillingtagen
kontrol af, at den ønskede retsakt er i overensstemmelse med traktaterne,
Z.
Princippet om gennemsigtighed
AA. der henviser til, at borgerinitiativet er et instrument til udøvelse af offentlige
magtbeføjelser på lovgivningsområdet og som sådant er underlagt princippet om
gennemsigtighed; der henviser til, at et borgerinitiativs organisatorer følgelig offentligt
må stå til regnskab for finansieringen af det, herunder for, hvor midlerne hertil kommer
fra,
Politisk kontrol med processen
AB. der henviser til, at det er Parlamentets politiske opgave at kontrollere processen i
forbindelse med et borgerinitiativ,
AC. der henviser til, at dette ansvar vedrører gennemførelsen af forordningen om
borgerinitiativet som sådan og Kommissionens politiske holdning med hensyn til den
anmodning, der fremsættes ved borgerinitiativet,
AD. der henviser til, at det er vigtigt at sikre, at anmodninger, der fremsættes til
Kommissionen ved et borgerinitiativ, er forenelige med Parlamentets demokratisk
godkendte prioriteter og forslag,
1.
anmoder Kommissionen om efter Lissabontraktatens ikrafttrædelse straks at fremsætte et
forslag til en forordning om borgerinitiativet på grundlag af artikel 24 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde;
opfordrer Kommissionen til i forbindelse hermed at tage behørigt hensyn til
henstillingerne i bilaget til denne beslutning;
opfordrer til, at forordningen bliver klar, enkel og brugervenlig og inkorporerer praktiske
elementer i forbindelse med definitionen af et borgerinitiativ, således at det ikke
2.
3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forveksles med retten til at indgive andragender;
4.
vedtager at se på mulighederne for at etablere et effektivt system til at kontrollere
processen i forbindelse med et borgerinitiativ straks efter vedtagelsen af forordningen;
o
o
5.
o
pålægger sin formand at sende denne beslutning til Rådet og Kommissionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BILAG
HENSTILLINGER OM INDHOLDET AF KOMMISSIONENS FORSLAG TIL
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING OM GENNEMFØRELSEN
AF BORGERINITIATIVET
Om fastlæggelsen af minimumsantallet af medlemsstater
1.
Minimumsantallet af medlemsstater, som de unionsborgere, der deltager i
borgerinitiativet, skal komme fra, er en fjerdedel af antallet af medlemsstater.
Dette krav er kun opfyldt, hvis mindst 1/500 af befolkningen i hver af de berørte
medlemsstater støtter initiativet.
2.
Om fastlæggelsen af deltagernes minimumsalder
3.
Enhver unionsborger, som har stemmeret i henhold til lovgivningen i den pågældendes
egen medlemsstat, kan deltage i et borgerinitiativ.
Om procedurens udformning
4.
Proceduren for et borgerinitiativ omfatter følgende fem faser:
-
-
-
-
-
5.
anmeldelse af initiativet
indsamling af støttetilkendegivelser
indgivelse af initiativet
Kommissionens stillingtagen
kontrol af, at den ønskede retsakts er i overensstemmelse med traktaterne.
Et borgerinitiativs første fase indledes med organisatorernes anmeldelse af
borgerinitiativet til Kommissionen og afsluttes med Kommissionens formelle afgørelse
om, hvorvidt borgerinitiativet er behørigt anmeldt. Denne fase er karakteriseret ved
følgende:
a)
Et borgerinitiativ skal af organisatorerne anmeldes til Kommissionen. Ved
anmeldelsen skal hver organisator oplyse navn, fødselsdato, nationalitet og bopæl
samt borgerinitiativets nøjagtige ordlyd på et af EU's officielle sprog.
Kommissionen vurderer, om det anmeldte borgerinitiativ formelt kan behandles. Et
borgerinitiativ kan formelt behandles, hvis det opfylder følgende fire
forudsætninger:
-
Det indeholder en anmodning til Kommissionen om at fremsætte et forslag til
udstedelse af en unionsretsakt.
b)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Unionen har i henhold til de traktater, der udgør grundlaget for Unionen,
kompetence til at udstede en retsakt på det pågældende område.
Kommissionen har i henhold til de traktater, der udgør grundlaget
forUnionen, kompetence til at fremsætte et forslag til en retsakt på det
pågældende område.
Den ønskede retsakt er ikke klart i modstrid med Unionens generelle
retsprincipper.
-
-
Kommissionen yder organisatorerne den nødvendige bistand i overensstemmelse
med artikel 41 i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder for
at sikre, at de initiativer, der anmeldes, kan behandles. Samtidig informerer
Kommissionen borgerinitiativets organisatorer om aktuelle eller planlagte
lovgivningsinitiativer om det pågældende borgerinitiativs anliggender samt om
allerede behørigt anmeldte borgerinitiativer, der helt eller delvist vedrører de
samme anliggender.
c)
Kommissionen skal senest to måneder efter borgerinitiativets anmeldelse træffe en
bindende afgørelse om, hvorvidt borgerinitiativet kan behandles og anmeldes. En
afvisning af anmeldelsen må kun ske af retlige grunde og under ingen
omstændigheder på grundlag af overvejelser om, hvad der er politisk mest
hensigtsmæssigt.
Afgørelsen er rettet både til organisatorerne individuelt og til almenheden. Den
meddeles til organisatorerne og offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende.
Europa-Parlamentet, Rådet og medlemsstaterne informeres straks om afgørelsen.
Afgørelsen kan prøves af Den Europæiske Unions Domstol og af Den Europæiske
Ombudsmand i henhold til EU-lovgivningens relevante bestemmelser. Det samme
gælder, hvis Kommissionen undlader at træffe en sådan afgørelse.
Kommissionen fører på sin hjemmeside et offentligt tilgængeligt register over alle
behørigt anmeldte borgerinitiativer.
Organisatorerne af et borgerinitiativ kan til enhver tid trække initiativet tilbage. Det
anses så for ikke at være anmeldt og slettes fra Kommissionens ovennævnte
register.
d)
e)
f)
g)
6.
Borgerinitiativets anden fase omfatter indsamlingen af individuelle tilkendegivelser af
støtte til det behørigt anmeldte borgerinitiativ samt medlemsstatens officielle bekræftelse
af resultatet af indsamlingen af individuelle støttetilkendegivelser. Denne fase er
karakteriseret ved følgende:
a)
Medlemsstaten fastsætter en effektiv procedure til indsamling af behørige
støttetilkendegivelser til et borgerinitiativ og til officiel bekræftelse af denne
indsamlings resultat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b)
En støttetilkendegivelse er behørig, hvis den er sket inden for fristen for indsamling
af støttetilkendegivelser under overholdelse af den pågældende medlemsstats og
EU-lovgivningens relevante bestemmelser. Fristen for indsamling af
støttetilkendegivelser udgør et år. Den løber fra den første dag i den tredje måned
efter afgørelsen om borgerinitiativets anmeldelse.
Alle personer, der støtter initiativet, skal tilkendegive deres støtte individuelt, som
regel ved en personlig underskrift (skriftligt eller evt. elektronisk). Tilkendegivelsen
skal mindst indeholde navn, fødselsdato, bopæl og nationalitet på den person, der
tilkendegiver sin støtte. Personer, der har flere nationaliteter, skal kun angive en af
disse efter eget valg.
De personrelaterede data er omfattet af databeskyttelse, som organisatorerne af
borgerinitiativet skal tage hensyn til.
c)
d)
Støtte til et borgerinitiativ kan kun tilkendegives én gang. Hver støttetilkendegivelse
indeholder en særskilt erklæring på tro og love fra den person, der tilkendegiver
støtten, om, at vedkommende ikke tidligere har tilkendegivet sin støtte til det
samme borgerinitiativ.
Enhver støttetilkendegivelse kan tilbagekaldes inden udløbet af fristen for
indsamlingen af støttetilkendegivelser. Den oprindeligt tilkendegivne støtte anses
dermed for aldrig at være tilkendegivet. Enhver person, der tilkendegiver sin støtte,
skal informeres om denne mulighed af organisatorerne. Hver støttetilkendegivelse
skal indeholde en særskilt erklæring fra personen, der tilkendegiver sin støtte, om,
at denne er blevet gjort bekendt hermed.
Hver person, der tilkendegiver sin støtte, modtager af organisatorerne en kopi af sin
støttetilkendegivelse, herunder en kopi af sin erklæring på tro og love samt sin
erklæring om at være blevet gjort bekendt med muligheden for at trække sin støtte
tilbage.
Efter at have undersøgt dokumentationen for støttetilkendegivelserne udsteder
medlemsstaterne senest efter to måneder en officiel bekræftelse til borgerinitiativets
organisatorer på antallet af de behørigt afgivne støttetilkendegivelser oplistet efter
nationaliteten på de personer, der tilkendegiver deres støtte. De sikrer ved hjælp af
passende foranstaltninger, at hver støttetilkendegivelse kun bekræftes én gang af en
af medlemsstaterne, og at det på en effektiv måde undgås, at samme
støttetilkendegivelse bekræftes af flere medlemsstater eller af forskellige organer i
samme medlemsstat.
De personrelaterede data er omfattet af databeskyttelse, som organisatorerne af
borgerinitiativet skal tage hensyn til.
e)
f)
g)
7.
Borgerinitiativets tredje fase indledes med organisatorernes indgivelse af borgerinitiativet
til Kommissionen og afsluttes med Kommissionens formelle afgørelse om, hvorvidt
borgerinitiativet er behørigt indgivet. Denne fase er karakteriseret ved følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
a)
Et borgerinitiativ skal af organisatorerne indgives til Kommissionen på behørig vis.
Medlemsstatens bekræftelse af antallet af støttetilkendegivelser vedlægges ved
indgivelsen.
Kommissionen kontrollerer, at det indgivne borgerinitiativ er repræsentativt. Et
borgerinitiativ er repræsentativt,
-
-
-
hvis det støttes af mindst en million af Unionens borgere,
der skal omfatte statsborgere fra mindst en fjerdedel af medlemsstaterne,
idet antallet af statsborgere fra hver enkelt af disse medlemsstater mindst skal
svare til 1/500 af befolkningen i den pågældende medlemsstat.
b)
c)
Kommissionen skal senest to måneder efter indgivelsen af borgerinitiativet træffe
en bindende afgørelse om, hvorvidt initiativet er behørigt indgivet. Afgørelsen skal
omfatte et udsagn om, hvorvidt borgerinitiativet er repræsentativt. Indgivelsen af
initiativet må kun afvises af retlige grunde og under ingen omstændigheder på
grundlag af overvejelser om, hvad der er politisk mest hensigtsmæssigt.
Afgørelsen er rettet både til organisatorerne individuelt og til almenheden. Den
meddeles til organisatorerne og offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende.
Europa-Parlamentet, Rådet og medlemsstaterne informeres straks om afgørelsen.
Afgørelsen kan prøves af Den Europæiske Unions Domstol og af Den Europæiske
Ombudsmand i henhold til EU-lovgivningens relevante bestemmelser. Det samme
gælder, hvis Kommissionen undlader at træffe en sådan afgørelse.
Kommissionen fører på sin hjemmeside et offentligt tilgængeligt register over alle
behørigt indgivne borgerinitiativer.
d)
e)
f)
8.
Borgerinitiativets fjerde fase omfatter Kommissionens behandling af den
indholdsmæssige side af borgerinitiativets anliggende og slutter med Kommissionens
formelle stillingtagen til anmodningen i borgerinitiativet om at fremsætte et forslag til en
retsakt. Denne fase er karakteriseret ved følgende:
a)
Et behørigt indgivet borgerinitiativ forpligter Kommissionen til at behandle
borgerinitiativets anliggende indholdsmæssigt.
I den forbindelse inviterer Kommissionen borgerinitiativets organisatorer til en
høring og giver dem lejlighed til at gøre udførligt rede for borgerinitiativets
anliggende.
Kommissionen skal træffe en bindende afgørelse om anmodningen i
borgerinitiativet inden tre måneder. Såfremt den ikke har til hensigt at fremsætte et
forslag, redegør den over for Parlamentet og organisatorerne for grundene hertil.
Afgørelsen er rettet både til organisatorerne individuelt og til almenheden. Den
meddeles til organisatorerne og offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende.
Europa-Parlamentet, Rådet og medlemsstaterne informeres straks om afgørelsen.
b)
c)
d)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
e)
Undlader Kommissionen at træffe en afgørelse om anmodningen i borgerinitiativet,
kan dette prøves af Den Europæiske Unions Domstol og af Den Europæiske
Ombudsmand i henhold til EU-lovgivningens relevante bestemmelser.
Princippet om gennemsigtighed
9.
Et behørigt anmeldt borgerinitiativs organisatorer har pligt til inden for en rimelig frist
efter procedurens afslutning at forelægge Kommissionen en rapport om finansieringen af
initiativet, herunder om, hvor midlerne til finansieringen kommer fra
(gennemsigtighedsrapport). Kommissionen gennemgår rapporten og offentliggør den
sammen med en udtalelse.
Kommissionen bør som hovedregel først indlede behandlingen af et borgerinitiativs
indhold efter at have fået forelagt en gennemsigtighedsrapport i korrekt form.
10.