3. Kommissionens forslag til forordning vedr. etablering af Borgerinitiativet
KOM (2010) 0119 endelig
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionens forslag til forordning om Borgerinitiativet blev fremlagt den 31. marts 2010. Kommissionen
foreslår, at en tredjedel af medlemsstaterne er tilstrækkeligt til at udgøre et betydeligt antal medlemslande. Vedr.
antallet af underskrifter pr. medlemsstat foreslås en proportionel tilgang ud fra fordelingen af pladser i Europa-
Parlamentet. Kommissionen vil etablere et system til registrering af borgerinitiativer, hvor Kommissionen samtidig
forpligtes til at give sit syn på, om et forslag falder inden for Kommissionens beføjelser, når en tredjedel af kravene
er opfyldt (300.000 underskrifter i min. tre lande). Ved registreringen af initiativer skal initiativtageren
samtidig fremlægge oplysninger om evt. finansiering. Medlemsstaterne forpligtes til inden for tre måneder at
verificere underskrifterne i henhold til det enkelte lands praksis. Der indskrives en revisionsklausul i
forordningen på fem år, hvorefter Kommissionen vil rapportere om implementeringen.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2010) 119 endelig af 31. marts 2010 fremlagt sit forslag til
forordning, der skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet, om etablering af
Borgerinitiativet. Med Lissabon-traktatens artikel 11 indføres et borgerinitiativ, hvorefter ”et
antal unionsborgere på mindst en million, der kommer fra et betydeligt antal medlemsstater, kan tage initiativ til
at opfordre Europa-Kommissionen til inden for rammerne af dens beføjelser at fremsætte et egnet forslag om
spørgsmål, hvor en EU-retsakt efter borgernes opfattelse er nødvendig til gennemførelse af traktaterne.”
Kommissionens forslag baserer sig på grønbogen om borgerinitiativet af 11. november 2009
samt den efterfølgende høring, der udløb 31. januar 2010. Høringen indbragte 329 høringssvar
fra interesseorganisationer, private borgere m.v. Derudover baserer forslaget sig på det
offentlige møde, der blev afholdt i Bruxelles for alle interessenter den 22. februar 2010.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Forslagets behandling af emner kan overordnet deles op i to: På den ene side tager forslaget
stilling til underskriftsindsamlingernes repræsentativitet, herunder f.eks. antal repræsenterede
medlemsstater etc., og på den anden side spørgsmål af mere teknisk karakter som f.eks.
certificering af underskrifternes ægthed, tidsfrister for behandlingen af anmodninger etc. De
styrende principper bag Kommissionens forslag er dels at sikre, at Borgerinitiativet er
repræsentativt for unionens interesser, dels at instrumentet skal være nemt at bruge.
Procedurerne skal være simple og brugervenlige, mens svindel og misbrug skal forhindres.
Derudover sigter initiativet mod ikke at lægge unødvendige administrative byrder over på
medlemslandene.
1