Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
KOM (2010) 0176 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen, 3. kt/3.1/2.1
Sagsnr.: 2010-20-261-00886/Dep. sagsnr. 5583
Den 27. maj 2010
FVM 766
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets afgørelse om fastsættelse af bestemmelser vedrørende import til
Den Europæiske Union fra Grønland af fiskevarer, levende toskallede bløddyr, pighu-
der, sækdyr, havsnegle og biprodukter heraf
KOM (2010) 176
Resumé
Forslaget indebærer, at EU ved Rådsafgørelse tillader import på samhandelsvilkår fra Grøn-
land af fisk, fiskevarer og muslinger med mere (levende og ikke-levende) til konsum samt bi-
produkter fremstillet heraf, for eksempel fiskemel og fiskeolie. Formålet med aftalen er, at
Grønland kan handle med EU med de nævnte produkter på grundlag af reglerne for EU's in-
dre marked, forudsat at Grønland implementerer EU's folke- og dyresundhedsmæssige be-
stemmelser for de pågældende produkter, og forudsat at Grønland etablerer et veterinært
grænsekontrolsted til kontrol af produkter omfattet af aftalen, som kommer fra andre tredje-
lande. Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2010) 176 af 23. april 2010 fremsendt forslag til Rådets afgø-
relse om fastsættelse af bestemmelser vedrørende import til Den Europæiske Union fra Grøn-
land af fiskevarer, levende toskallede bløddyr, pighuder, sækdyr, havsnegle og biprodukter
heraf. Forslaget er oversendt til Rådet den 29. april 2010 i en dansk sprogudgave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 203, og skal i særlig lovgivningsprocedure
vedtages enstemmigt af Rådet efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Forslaget vedrører en lettelse af samhandelen med fisk og fiskevarer med videre mellem EU
og Grønland, som ikke kan opnås ved andre foranstaltninger. Det er regeringens vurdering, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Formål og indhold
Siden Grønland i 1985 trådte ud af EU, er eksport af animalske produkter, herunder fisk, fi-
skevarer, toskallede bløddyr og biprodukter heraf til EU sket som tredjelandseksport, hvilket
betyder, at produkterne skal underkastes veterinær grænsekontrol ved ankomsten til EU, før
disse kan overgå til fri omsætning.
Grønlands Selvstyre rejste i 2002 ønske om at indgå en bilateral aftale med EU, således at
Grønland kan eksportere fisk, fiskevarer, muslinger med mere og biprodukter heraf til EU på
samhandelsvilkår. Det vil sige uden, at produkterne skal ledsages af certifikater og underka-
stes systematisk veterinær grænsekontrol ved ankomsten til EU. Færøerne indgik en tilsva-
rende aftale med EU i 1999.
På baggrund af dette har Kommissionen fremlagt udkast til Rådets afgørelse om fastsættelse
af bestemmelser vedrørende import til Den Europæiske Union fra Grønland af fisk, fiskeva-
rer, levende muslinger med mere og biprodukter heraf. Forslaget er oversendt til Rådet i
dansk sprogversion den 29. april 2010.
Formålet med aftalen er at fjerne veterinærkontrol af de omfattede produkter ved forsendelser
fra grønlandske fiskevirksomheder til EU. Aftalen vil betyde, at følgende produkter afsendt
fra grønlandske fiskevirksomheder, som er autoriseret af Fødevarestyrelsen, kan sendes til EU
på samhandelsvilkår, det vil sige uden at produkterne skal underkastes veterinær grænsekon-
trol ved ankomsten til EU:
Vildtfangne fisk til human konsum,
Fiskevarer, herunder produkter af muslinger til human konsum,
Vildtfangne samt opdrættede levende muslinger til human konsum,
Vildtfangne levende pighuder, sækdyr og snegle til human konsum,
Fiskemel, fiskeolie, tørret og fersk fisk, som ikke er bestemt til human konsum.
De nævnte grønlandske fiskevirksomheder er underlagt tilsyn og kontrol af Fødevarestyrel-
sen.
Aftalen vil samtidig betyde, at ovennævnte produkter, der indføres fra andre tredjelande til
Grønland, kun må indføres via et EU-godkendt veterinært grænsekontrolsted i Grønland og
først efter, at det er kontrolleret, at produkterne overholder EU-lovgivningen.
Grønland bliver ved aftalens indgåelse omfattet af EU’s informationssystemer: Trade Control
and Expert System (TRACES), Rapid Alert System for Food and Feed (RASFF), Animal
Disease Notification System (ADNS). Trade Control and Expert System (TRACES) omhand-
ler data om flytning af og handel med produkterne, Animal Disease Notification System
(ADNS) er et indberetningssystem for anmeldepligtige dyresygdomme hos akvakulturfisk og
Rapid Alert System for Food and Feed (RASFF) er et varslingssystem for risici for menne-
skers og dyrs sundhed i fødevarer og foder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Forslaget lægger op til, at Kommissionen i forskriftskomitéprocedure kan vedtage de nødven-
dige gennemførelsesforanstaltninger.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Danmark skal ligesom andre EU medlemsstater acceptere produkter omfattet af afgørelsen fra
Grønland på samhandelsvilkår. En vedtagelse af forslaget vil kræve, at Fødevarestyrelsen som
kompetent myndighed i Grønland på området implementerer relevant EU-lovgivning i grøn-
landsk lovgivning.
Konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet. Forslaget vurderes at have statsfinan-
sielle konsekvenser samt erhvervsøkonomiske konsekvenser. Der udestår et skøn over de
samlede statsfinansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Høring
Sagen er sendt i høring i det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg, §5-udvalget (fi-
skeri) og §2-udvalget (landbrug).
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv overfor forslaget, idet der dog udestår en afklaring af de statsfinansielle
og erhvervsøkonomiske konsekvenser af forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke offentligt tilgængelige tilkendegivelser om medlemsstaternes holdninger
til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.