Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
KOM (2010) 0187 Bilag 1
Offentligt
Modtager(e):
Folketingets Europaudvalg
Kopi:
Folketingets Udvalg for Videnskab og Teknologi
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæi-
ske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget - Forenkling af Gen-
nemførelsen af Rammeprogrammerne for Forskning
KOM (2010) 187 endelig
1. Resumé
For at kunne opfylde de mål, som er fremsat i Europa 2020-strategien, hvori
forskning og innovation er et vigtigt element, herunder tiltrækning af internatio-
nalt højt kvalificerede forskere, er der fokus på forenkling af deltagelse i EU’s
forskningsprogrammer. I det lys har Europa-Kommissionen vedtaget en medde-
lelse om forenkling af rammeprogrammerne den 29. april 2010.
Europa-Kommissionens meddelelse indeholder følgende forslag til forenkling: 1)
et kortsigtet forslag til forbedringer og forenklinger af processer og værktøjer,
som Europa-Kommissionen kan gennemføre under det nuværende rammepro-
gram, 2) forslag til ændringer af regelgrundlaget, som dog fortsat er i henhold til
den nugældende omkostningsbaserede støttemodel og 3) forslag til mere vidtræk-
kende ændringer, så rammeprogrammet for fremtiden skal sigte mod en resultat-
baseret forskningsstøtte med anvendelse af udbetaling af engangsydelser.
1. juli 2010
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Sagsbehandler
Mette Ballebye
Telefon
Telefax
E-post
[email protected]
3395 5270
2. Baggrund
Forskning og innovation er et centralt emne i Europa-Kommissionens initiativ
’Europa 2020 – En strategi for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst’. Efter
Det Europæiske Råds godkendelse af hovedelementerne af strategien på Det Eu-
ropæiske Råds møde den 25.-26. marts 2010, arbejder Europa-Kommissionen nu
for at konkretisere de forskellige flagskibsinitiativer og herunder flagskibsinitia-
tivet ”Innovation i EU”, hvori målsætningen er ”at skabe bedre rammer og finan-
siering for forskning og innovation, så det sikres, at innovative idéer kan omdan-
nes til nye varer og tjenester, som skaber vækst og beskæftigelse”. For at opfylde
2020-strategiens målsætninger er det vigtigt at kunne tiltrække de internationalt
bedste forskere, hvorfor adgangen til forsknings- og innovationsinitiativer skal
være attraktiv og lettilgængelig.
I sensommeren 2009 foretog Europa-Kommissionen en konsultationsproces med
henblik på at indsamle idéer og forslag til forenkling. Europa-Kommissionen har
som opfølgning herpå vedtaget meddelelse om forenkling af rammeprogrammer-
ne torsdag den 29. april 2010.
Sagsnr.
Dok nr.
Side
10-082544
1430265
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Sammenlignet med sine forgængere har det nuværende 7. rammeprogram for
forskning, teknologisk udvikling og demonstration (FP7) afstedkommet en lang
række forenklinger. De konkrete tiltag under FP7 har allerede medført en vis
nedbringelse af kontraktforhandlingsperioden og en reducering af de administra-
tive byrder forbundet med administrationen af forskningsprojekterne.
På baggrund af blandt andet en høring blandt interessenterne er det dog en erken-
delse, at det fortsat er svært at få adgang til forskningsprogrammerne. Således er
selve forberedelsen af en ansøgning, især for nytilkomne, fortsat besværlig, for-
handlingsperioderne er for lange, procedurerne i forbindelse med et projekts ad-
ministration er for tunge, og Europa-Kommissionens udbetalinger kan være for-
sinkede.
Meddelelsen har til formål at forenkle det nuværende samt kommende ramme-
programmer yderligere.
Europa-Kommissionens forslag til yderligere forenklinger er opdelt i tre indsats-
områder.
Et første, mere kortsigtet indsatsområde indeholder forslag til forbedringer og
forenklinger af processer og værktøjer, som Europa-Kommissionen kan gennem-
føre under det nuværende rammeprogram, og som Europa-Kommissionen allere-
de er startet med at implementere. Herunder arbejder Europa-Kommissionen
blandt andet for at:
- udarbejde mere forståelige dokumenter
- sikre adgang til brugervenlige IT-systemer med proces- og onlinehjælp
- optimere processer, der kan reducere tiden fra ansøgningsfristens udløb
til indgåelse af endelig aftale (time-to-grant)
- forkorte perioden fra aftaleindgåelse til udbetaling af tilskud (time-to-
pay) med flere måneder
- sikre ensartet fortolkning og brug af regler og procedurer på trods af Eu-
ropa-Kommissionens organisatoriske set-up
- optimere struktur og timing af indkaldelser efter projektforslag
Et andet indsatsområde indeholder forenklingsforslag, der indebærer tidskræven-
de ændringer af regelgrundlaget; fx grundet behov for at anvende ”Co-decision
Procedure”. Forenklingsforslagene er dog fortsat baseret på den nugældende om-
kostningsbaserede støttemodel. Forslagene omfatter blandt andet:
-
-
-
en større accept af interessenternes almindeligt anvendte regnskabsmeto-
der
en større anvendelse af gennemsnitlige personaleudgifter
et fælles sæt af grundlæggende principper frem for skræddersyede tilgan-
ge for hvert enkelt program og projekttype
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
877661_0003.png
-
-
-
-
frafald af krav til åbning af rentebærende konto samt til tilbagebetaling af
renter opnået i forbindelse med udbetaling af præfinansieringsbeløbet
øget brug af udbetaling af engangsbeløb for så vidt angår personaleom-
kostninger
mulighed for udbetaling af engangsbeløb til enkelmandsfirmaer
fremrykket projektudvælgelse
Et tredje indsatsområde indeholder langsigtede forslag til mere vidtrækkende æn-
dringer. Således foreslås det, at rammeprogrammet for fremtiden skal sigte imod
en resultatbaseret forskningsstøtte med anvendelse af udbetaling af engangsydel-
ser. Dette kræver en grundig definition af de forventede projektresultater. Euro-
pa-Kommissionen foreslår tre tilgange til resultatbaseret forskningsstøtte:
1) Projektspecifikke faste beløb dækker en del af projektomkostningerne,
som anslås i forbindelse med bevillingsvurderingen/forhandlingen, og
udbetales ud fra det aftalte output/resultat
2) Offentliggørelse af forslagsindkaldelser med forud fastsatte beløb per
projekt inden for et givet emneområde og udvælgelse af de forslag, der
kan forventes at give det højeste videnskabelige output i forhold til det
faste beløb
3) En tillidsbaseret tildelings-tilgang, hvor der tildeles forud fastsatte faste
beløb per projekt uden yderligere kontrol fra Kommissionens side
Forslagene som nævnt i indsatsområde to og tre forudsætter ændringer af selve
lovgrundlaget i rammeprogrammet for forskning.
Ethvert tiltag til forenkling skal vejes op imod prisen for dets implementering.
Forenkling er nært forbundet med EU’s forpligtelse til at handle ansvarligt og
herunder sikre en sund finansforvaltning af programmernes og projekternes gen-
nemførelse og kontrollen hermed.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig endnu.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens meddelelse har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller sikkerhedsniveauet
Meddelelsen har ingen direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøko-
nomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har været behandlet i EF-Specialudvalget for Forskning
Danske Universiteter støtter overordnet et ønske om at simplificere procedurer og
administration ifm. EU’s forskningsprogrammer og øvrige virkemidler. Den vi-
dere udfoldning af Kommissionens meddelelse samt regeringens holdning hertil
bør ske med stor åbenhed og dialog med forskningsinstitutionerne.
DI finder:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
-
-
at en forenkling af rammeprogrammerne og især omkring regnskabsprak-
sis og manglende brug af gennemsnitlige personaleomkostninger er vig-
tig, da dette har voldt virksomhederne problemer
at der bør arbejdes for, at fejlmargin forhøjes til mere end 2 pct.
at meddelelsen ikke tilstrækkeligt imødekommer behovet for en mere
åben indgang til midlerne med en større grad af bottom-up, som giver an-
søgerne mulighed for at definere projekter og har kvalitet som eneste sor-
teringsmekanisme
at forslaget om projektspecifikke engangsbeløb er problematisk, da en for
stram målstyring kan betyde at projekternes mulighed for udvikling og
frembringelse af ny viden under forløbet hæmmes
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Europa-Kommissionens meddelelse velkommen. Regeringen
er enig med Europa-Kommissionen i, at en forenkling af procedurerne ved delta-
gelse i rammeprogrammerne er væsentligt for at kunne tiltrække de internationalt
bedste forskere og opfylde Europa 2020-målene og støtter derfor op om en for-
enkling.
Den danske regering støtter en koordineret og konsekvent indsats for at forenkle
procedurerne i forbindelse med deltagelse i rammeprogrammet. Den danske rege-
ring er enig i, at brugervenligheden skal sættes i fokus, og at der herunder skal
arbejdes med en yderligere forenkling af regelsættet samt en nedbringelse af tids-
rummet fra accepteret EU-ansøgning til aftaleindgåelse med Europa-
Kommissionen (time-to-grant).
Af hensyn til brugerne af rammeprogrammet mener den danske regering, at det er
afgørende at sikre stabilitet i de nuværende regler for deltagelse. Derfor bør for-
enklingsforslag, der kræver grundlæggende og tidskrævende ændringer i regel-
grundlaget først implementeres i det kommende rammeprogram.
Endvidere støtter den danske regering, at udbuddet af forskellige EU-
instrumenter med særskilte regler for deltagelse reduceres.
Endelig lægger regeringen vægt på, at forenklingstiltag bør kunne bidrage til at
formindske risikoen for fejl med finansielle følger ved gennemførelsen af pro-
grammer og projekter og dermed også behovet for kontrol.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forenkling vil være på dagsordenen under det belgiske formandskab forud for
rådsmødet (Konkurrenceevne) den 12. oktober 2010, hvor rådskonklusioner om
forenkling forventes vedtaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i forbindelse
med rådsmødet (Konkurrenceevne) den 26. maj 2010.