Retsudvalget 2009-10
KOM (2010) 0273 Bilag 1
Offentligt
877189_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Færdsels- og
våbenkontoret
2010-5000-0192
IBM40741
GRUND- og NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om gennemførelse af artikel 10 i De Forenede Nationers protokol om
skydevåben og fastsættelse af udførselstilladelse samt indførsels- og
transitforanstaltninger for skydevåben og dele, komponenter samt
ammunition hertil (KOM (2010) 273 endelig)
Resumé
Kommissionen har den 31. maj 2010 fremsendt et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om gennemførelse af artikel 10 i De
Forenede Nationers protokol om skydevåben og fastsættelse af
udførselstilladelse samt indførsels- og transitforanstaltninger for
skydevåben og dele, komponenter samt ammunition hertil (FN’s
våbenprotokol) til Rådet og Europa-Parlamentet. Forslaget er modtaget
i Rådet den 1. juni 2010. Formålet med forordningen er at fastlægge
regler for udførselstilladelse samt indførsels- og transitforanstaltninger
for skydevåben (herunder dele, væsentlige komponenter og ammunition
hertil) med henblik på gennemførelse af artikel 10 i FN’s våbenprotokol.
Forslaget omfatter alene skydevåben mv. til civil brug, der udføres til
eller
gennem
tredjelande.
Forslaget
forventes
at
have
lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forventes derimod ikke at
have konsekvenser af betydning for statsfinanserne. Der ses ikke at
foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdninger til forslaget. Fra dansk side er man overordnet set positiv
indstillet over for forslaget. Forslaget vurderes at være omfattet af EU’s
enekompetence.
1. Baggrund
I overensstemmelse med Rådets afgørelse 2001/748/EF af 16. oktober
2001 undertegnede Kommissionen FN’s våbenprotokol på Fællesskabets
vegne den 16. januar 2002.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
877189_0002.png
Med henblik på at Kommissionen senere kan fremsætte forslag om
indgåelse af FN’s våbenprotokol på Unionens vegne, har Kommissionen
den 31. maj 2010 fremsendt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om gennemførelse af artikel 10 i De Forenede Nationers
protokol om skydevåben og fastsættelse af udførselstilladelse samt
indførsels- og transitforanstaltninger for skydevåben og dele,
komponenter samt ammunition hertil (FN’s våbenprotokol) til Rådet og
Europa-Parlamentet. Forslaget er modtaget i Rådet den 1. juni 2010.
Artikel 10 i FN’s våbenprotokol forpligter de kontraherende stater til at
etablere og opretholde et effektivt system med tilladelser til udførsel og
indførsel samt forholdsregler vedrørende international transit af
skydevåben samt dele og ammunition hertil.
2. Indhold
2.1. Emne, definitioner og anvendelsesområde (forslagets kapitel I)
Ifølge forslagets artikel 1 er formålet med forordningen at fastlægge
regler for udførselstilladelse, indførsels- og transitforanstaltninger for
skydevåben og dele, væsentlige komponenter samt ammunition hertil
med henblik på gennemførelse af artikel 10 i FN’s våbenprotokol.
Forslagets artikel 2 indeholder en definition af skydevåben, dele og
væsentlige komponenter, ammunition, deaktiverede skydevåben,
udførsel, eksportør, Unionens toldområde, udførselsangivelse,
midlertidig udførsel, transit, omladning, udførselstilladelse, flerdobbelt
udførselstilladelse, ulovlig handel samt sporing.
I artikel 3 er der anført en række specifikke undtagelser, som
forordningen ikke finder anvendelse på. Det drejer sig om følgende:
a) transaktioner mellem stater eller statsoverførsler
b) skydevåben og dele, væsentlige komponenter samt ammunition hertil,
hvis de er specielt konstrueret til militær anvendelse, og under alle
omstændigheder fuldautomatiske skydevåben
c) skydevåben og dele, væsentlige komponenter samt ammunition hertil,
når de er beregnet til væbnede styrker, politiet og offentlige myndigheder
i medlemsstaterne
d) samlere og institutter med kulturelt eller historisk sigte på
våbenområdet, der er anerkendt som sådanne af den medlemsstat, på hvis
område de er etableret, forudsat at der er sikret sporingsforanstaltninger
e) deaktiverede skydevåben
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
877189_0003.png
f) antikke skydevåben og efterligninger heraf som fastsat i henhold til
national lovgivning, forudsat at de antikke skydevåben ikke omfatter
skydevåben, der er fremstillet efter 1899
g) forsendelser ad søvejen og gennem havne i tredjelande, forudsat at der
ikke foretages omladning eller ændring af transportmiddel.
2.2. Udførselstilladelse, procedurer og kontroller (forslagets kapitel
II)
I artikel 4 fastlægges den generelle forpligtelse til at kræve en
udførselstilladelse (eventuelt en flerdobbelt udførselstilladelse) for
udførsel af skydevåben og dele, væsentlige komponenter samt
ammunition hertil, som er opført i bilag I til forslaget. En sådan tilladelse
erhverves hos de kompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor
eksportøren er etableret eller er bosiddende.
Artikel 5, stk. 1, forpligter medlemsstaterne til ikke at udstede
udførselstilladelser, før det er kontrolleret, at:
a) indførselstredjelandet har udstedt de relevante indførselstilladelser, og
b) eventuelle transittredjelande senest inden forsendelsen har givet
skriftlig meddelelse om, at de ingen indvendinger har mod transitten.
Det fastslås i den forbindelse i artikel 5, stk. 2, at det pågældende
transittredjeland anses for at have givet sit stiltiende samtykke til
transitten, hvis der ikke er kommet indvendinger mod transitten senest
tyve arbejdsdage fra den dag, hvor den skriftlige anmodning om transit er
indgivet af eksportøren.
I henhold til artikel 5, stk. 3, påhviler det eksportøren at give den
kompetente myndighed i den medlemsstat, som er ansvarlig for
udstedelsen af udførselstilladelsen, de dokumenter, der er nødvendige for
at kunne bevise, at det importerende tredjeland har givet tilladelse til
indførslen, og at transittredjelandet ingen indvendinger har mod
transitten eller har givet sit stiltiende samtykke hertil.
Sagsbehandlingstiden for udførselstilladelser fastsættes i medfør af
national lov eller praksis, men må ikke overskride 90 arbejdsdage, jf.
artikel 5, stk. 4.
Gyldigheden af en udførselstilladelse fastsættes af medlemsstaterne, men
den må ikke være mindre end 12 måneder, jf. artikel 5, stk. 5.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
877189_0004.png
Af hensyn til at kunne spore de pågældende skydevåben fastlægges det i
artikel 6, stk. 1, hvilke oplysninger udførselstilladelsen og
indførselstilladelsen samt den ledsagende dokumentation tilsammen skal
indeholde.
Det drejer sig om:
a) datoerne for udstedelse og udløb af tilladelser
b) stedet for udstedelse af tilladelser
c) udførselslandet
d) indførselslandet
e) i givet fald transittredjelande
f) modtageren
g) slutmodtageren, hvis det vides på tidspunktet for forsendelsen
h) en beskrivelse af skydevåbnene og delene, de væsentlige komponenter
samt ammunitionen hertil samt mængden heraf, herunder af mærkningen
på skydevåbnene.
Artikel 7 indeholder en forenklet procedure, som kan anvendes på
midlertidig udførsel til kontrollerbare lovlige formål, som omfatter jagt,
konkurrenceskydning, vurdering, udstilling og reparation.
Det fremgår heraf, at transitforanstaltninger, der er fastsat ved denne
forordning, ikke anvendelse på midlertidig udførsel, jf. artikel 7, stk. 2.
Endvidere indeholder artikel 7, stk. 3, 4 og 5 regler om udstedelse af
europæisk våbenpas til jægere og konkurrenceskytter.
Det fremgår af artikel 8, stk. 1, at medlemsstaterne, når de træffer
beslutning om, hvorvidt de skal udstede en udførselstilladelse, skal tage
hensyn til alle relevante forhold, herunder i givet fald:
a) de forpligtelser og tilsagn, som de hver især har indgået som medlem
af internationale udførselskontrolordninger eller ved ratifikation af
internationale traktater
b) deres forpligtelser i henhold til sanktioner, der er pålagt ved afgørelser
vedtaget af Rådet eller ved en afgørelse truffet af Organisationen for
Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE) eller ved en bindende
resolution fra De Forenede Nationers Sikkerhedsråd, navnlig om
våbenembargo
c) den nationale udenrigs- og sikkerhedspolitik, herunder hensyn, der er
omfattet af Rådets fælles holdning 2008/944/FUSP
d) den tiltænkte endelige anvendelse, modtageren og faren for
omdirigering.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
877189_0005.png
Efter artikel 9, stk. 1, skal medlemsstaterne
a) afslå at udstede en udførselstilladelse, hvis den fysiske eller juridiske
person, der ansøger om en sådan tilladelse, ikke har en ren straffeattest på
grund af ulovlig handel med skydevåben mv. eller på grund af andre
alvorlige forbrydelser
b) annullere, suspendere, ændre eller tilbagekalde en udførselstilladelse,
hvis betingelserne for udstedelsen ikke længere er til stede. I så fald skal
medlemsstaten informere de kompetente myndigheder i de andre
medlemsstater herom, jf. artikel 9, stk. 2.
Artikel 9, stk. 3, indeholder en forpligtelse for medlemsstaternes
kompetente myndigheder til inden udstedelsen af en udførselstilladelse at
gennemgå alle gyldige afslag i henhold til forordningen, som de har fået
meddelelse om, således at det kan fastslås, om en tilladelse er blevet
afslået i en eller flere andre medlemsstater til en i alt væsentligt identisk
transaktion. Den kompetente myndighed, der har meddelt afslag som
omhandlet i stk. 1 og 2 skal høres, ligesom alle øvrige medlemsstater skal
underrettes, hvis det herefter besluttes at give en udførselstilladelse.
Artikel 10 indebærer, at medlemsstaterne i overensstemmelse med deres
gældende nationale lovgivning eller praksis – i mindst 20 år – skal
opbevare alle de oplysninger om skydevåben mv., som er nødvendige for
at kunne spore og identificere våbnene med henblik på at kunne
forebygge og afsløre ulovlig handel. Sådanne oplysninger skal omfatte
sted, udstedelses- og udløbsdato for udførselstilladelsen, udførselslandet,
indførselslandet, i givet fald transittredjelande, modtageren,
slutmodtageren, hvis det vides på tidspunktet for forsendelsen, og
beskrivelsen og mængden af produkterne, herunder mærkningen af dem.
Bestemmelsen finder dog ikke anvendelse på midlertidig udførsel
foretaget af jægere og konkurrenceskytter som anført i artikel 7.
Ifølge artikel 11, stk. 1 og 2, kan medlemsstaterne anmode
indførselstredjelandet om at bekræfte modtagelsen af den afsendte
forsendelse, og efter anmodning underretter medlemsstaterne
udførselstredjelandet om modtagelsen i Unionens toldområde af den
afsendte forsendelse af skydevåben mv.
Medlemsstaterne efterkommer stk. 1 og 2 i overensstemmelse med deres
gældende nationale love og praksis. Navnlig i forbindelse med udførsel
til tredjelande kan medlemsstatens kompetente myndighed beslutte enten
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
877189_0006.png
at henvende sig til eksportøren eller at kontakte indførselstredjelandet
direkte, jf. artikel 11, stk. 3.
Efter artikel 12 forpligtes medlemsstaterne til så vidt muligt at træffe alle
nødvendige foranstaltninger med henblik på at sikre, at
tilladelsesprocedurerne
er
sikre,
og
at
autenticiteten
af
tilladelsesdokumentet kan verificeres eller valideres.
Med henblik på at sikre at forordningen anvendes korrekt, forpligtes
medlemsstaterne efter artikel 13 til at træffe de nødvendige og
forholdsmæssige foranstaltninger for at gøre det muligt for deres
kompetente myndigheder at:
a) indsamle oplysninger om alle ordrer eller transaktioner vedrørende
skydevåben mv.
b) fastslå, om kontrolforanstaltningerne vedrørende udførsel anvendes
korrekt, hvilket bl.a. kan indebære adgang til forretningssteder, der
anvendes af personer, der er involveret i en udførselstransaktion.
Artikel 14 bestemmer, at medlemsstaterne skal fastsætte bestemmelser
om sanktioner for overtrædelse af forordningen og træffe alle nødvendige
foranstaltninger til at sikre gennemførelsen heraf. Sanktionerne skal være
effektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have en
afskrækkende virkning.
2.3. Toldprocedure (forslagets kapitel III)
Artikel 15 og 16 indeholder nærmere regler for toldproceduren, herunder
at eksportøren skal føre bevis for, at der foreligger behørig
udførselstilladelse.
2.4. Administrativt samarbejde (forslagets kapitel IV)
Artikel 17 regulerer det administrative samarbejde. Det fremgår bl.a.
heraf, at medlemsstaterne i samarbejde med Kommissionen skal etablere
et direkte samarbejde og sikre udveksling af oplysninger mellem de
kompetente myndigheder med henblik på at øge effektiviteten af de
foranstaltninger, der fastlægges ved forordningen.
2.5. Almindelige og afsluttende bestemmelser (forslagets kapitel V)
Artikel 18 fastslår, at der skal nedsættes en koordinationsgruppe for
udførsel af skydevåben, der skal undersøge de spørgsmål, der rejses
vedrørende anvendelse af forordningen.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
877189_0007.png
Artikel 19 regulerer medlemsstaternes forpligtelser til at underrette
Kommissionen og hinanden om foranstaltninger truffet til forordningens
gennemførelse. Endvidere indeholder artikel 19 en klausul om fornyet
gennemgang af forordningen hvert femte år.
Artikel 20 indeholder bestemmelser om forordningens ikrafttræden.
3. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
3.1. Gældende dansk ret
Efter våbenlovens § 6, stk. 1, nr. 1, 2 og 6, og våbenbekendtgørelsens
§ 28, jf. våbenlovens § 6, stk. 5, er det som udgangspunkt forbudt – uden
tilladelse i hvert enkelt tilfælde fra justitsministeren eller den, ministeren
bemyndiger dertil – at udføre skydevåben samt genstande, der
fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det
anvendte materiale kan ombygges hertil, og ammunition samt dele
specielt konstrueret eller modificeret hertil.
Tilladelse udstedes som udgangspunkt af Justitsministeriet. Politiet
meddeler dog tilladelse til udførsel af visse våbentyper, herunder våben
til jagt, fiskeri og konkurrenceskydning og dele og ammunition hertil, til
Færøerne og Grønland, de nordiske lande og EU-medlemslandene, jf.
våbenbekendtgørelsens § 28, stk. 2.
Forbuddet i våbenlovens § 6, stk. 1, mod udførsel af våben uden
tilladelse gælder efter våbenlovens § 8, stk. 2, ikke for militære styrker
og militært personel som led i den militære tjenesteudøvelse, eller
militære myndigheders midlertidige udførsel af udrustning og materiel
med henblik på reparation og vedligeholdelse. Efter våbenlovens § 9,
stk. 1, gælder forbuddet i våbenlovens § 6, stk. 1, heller ikke for politiet.
Der gælder endvidere visse undtagelser for udførsel af jagtvåben og
ammunition til jagtvåben, jf. våbenbekendtgørelsen §§ 28-30 og
bekendtgørelse om erhvervelse, besiddelse og transport af skydevåben
for personer bosiddende i et EF-land.
Det fremgår således af våbenbekendtgørelsens § 30, stk. 1, at våben til
brug ved jagt, fiskeri og konkurrenceskydning samt ammunition hertil i
rimeligt omfang til brug under ophold i indtil 3 måneder i et land, der
ikke er medlem af EU, kan udføres og genindføres. Det er dog en
betingelse, at en særlig blanket afleveres til nærmeste toldekspedition ved
ud- og indrejsen.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udførsel af skydevåben mv. uden tilladelse (eller dispensation), jf.
våbenlovens § 6 straffes i medfør af våbenlovens § 10, stk. 1, med bøde,
fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel
indtil 2 år.
Er der tale om forsætlig udførsel af våben, som på grund af deres
særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, f.eks.
automatiske skydevåben, kan forholdet henføres under straffelovens §
192 a, hvor strafferammen er fængsel indtil 6 år. Sker overtrædelsen af §
192 a med forsæt til terrorisme er strafferammen fængsel indtil livstid i
medfør af straffelovens § 114 stk. 1, nr. 6.
3.2. Fremgangsmåden ved behandling af ansøgninger om overførsel
af skydevåben mv.
Der er ikke fastsat generelle retningslinjer for, hvornår en
udførselsansøgning skal imødekommes eller afslås. Dette afhænger af en
konkret vurdering af den enkelte ansøgning. I praksis meddeles ikke
særskilt tilladelse til hver enkelt udførsel, men hver enkelt udførsel skal
være dækket af en udførselstilladelse. Der er imidlertid ikke almindelig
adgang til at udstede generelle udførselstilladelser, hvorefter der kan
udføres et ikke nærmere angivet antal skydevåben.
I praksis fører Danmark en tilbageholdende politik med hensyn til
våbeneksport, bl.a. gennem en restriktiv anvendelse af kriterierne i EU’s
Fælles Regler for våbeneksport. Eksportansøgninger vurderes desuden
under hensyn til de øvrige forpligtelser, Danmark har påtaget sig i det
internationale samarbejde. Der udstedes ikke eksporttilladelse i strid med
en våbenembargo vedtaget i FN, OSCE eller EU.
Ansøgninger om udførselstilladelse skal ledsages af forskellige former
for dokumentation, der varierer med udførslens karakter.
Dokumentationskravene er beskrevet i Udenrigsministeriets rapport om
udførsel af våben og produkter med dobbelt anvendelse fra Danmark
2007 & 2008, s. 22 ff.
Det fremgår heraf, at der ved udførsel af mindre partier håndskydevåben
og ammunition (indtil 100 stk. almindelige håndskydevåben, 5
stk. maskinpistoler eller 10.000 stk. patroner) til modtagere, der ikke er
statsinstitutioner, skal fremlægges et internationalt importcertifikat,
konkret eller generel udførselstilladelse eller en erklæring fra den
kompetente myndighed i modtagerlandet om, at man ikke har nogen
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indvendinger mod, at Justitsministeriet udsteder udførselstilladelse.
Herudover skal ansøgeren underskrive en erklæring (»lille erklæring«)
om, at det pågældende parti kun vil blive afsendt til den pågældende
køber i det anførte land eller til en anden af køberen skriftligt angivet
adresse, og at ansøgeren er bekendt med strafansvaret efter straffelovens
§ 163. Endelig skal det dokumenteres, at eventuelle transitlande er
indforstået med transitten.
Der stilles de samme dokumentationskrav ved midlertidige udførsler af
håndskydevåben.
Ved udførsel af større partier håndskydevåben og ammunition (mere end
100 stk. almindelige håndskydevåben, 5 stk. maskinpistoler eller 10.000
stk. patroner) til modtagere, der ikke er statsinstitutioner, sondres der
mellem udførsel til lande, der udsteder internationalt importcertifikat og
ankomstbevis, og udførsel til lande, der ikke har tilsluttet sig denne
eksportkontrolordning. Ved udførsel til lande, der bruger internationalt
importcertifikat og ankomstbevis, skal ansøgeren fremlægge
internationalt importcertifikat fra modtagerlandet samt en erklæring
(»stor erklæring«) om:
– at det pågældende vareparti kun vil blive afsendt til den i
certifikatet anførte køber og adresse eller til en anden af køber
skriftligt angivet adresse,
– at ansøgeren ved varens afsendelse vil afkræve køberen et af
myndighederne i importlandet udstedt ankomstbevis, der viser at
varepartiet er blevet underkastet importlandets bestemmelser
vedrørende udenrigshandel,
– at ansøgeren efter modtagelsen af ankomstbeviset vil fremsende
dette til Justitsministeriet, og
– at ansøgeren er bekendt med strafansvaret efter straffelovens
§ 163.
Endelig skal det dokumenteres, at eventuelle transitlande er indforstået
med transitten, og efter omstændighederne kræves tillige en
slutbrugererklæring.
Ved udførsel til lande, der ikke bruger internationalt importcertifikat og
ankomstbevis, skal ansøgeren fremlægge den oven for anførte »lille
erklæring« samt konkret indførselstilladelse fra modtagerlandet.
Endvidere kræves efter omstændighederne slutbrugererklæring.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ved udførsel til statsinstitutioner og ved midlertidige udførsler er der
særligt lempelige dokumentationskrav.
I det omfang Justitsministeriet eller politiet udsteder tilladelser til
udførsel af skydevåben eller ammunition, sender ministeriet kopi af
tilladelsen til Rigspolitiet med henblik på via Interpol at underrette
modtagerlandets myndigheder.
Ved udførsel til lande, der ikke er medlemmer af EU, skal tilladelsen
forevises for det danske toldvæsen til afskrivning og herefter returneres
til Justitsministeriet.
Gyldighedstiden for udførselstilladelser fastsættes typisk til to år, når
tilladelsen vedrører udførsel til EU- og NATO-lande, og et år, når
tilladelsen vedrører udførsel til andre lande. Udførselstilladelser vil
imidlertid blive meddelt med en kortere gyldighedstid, hvis de konkrete
forhold tilsiger det.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
4.1. Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
En forordning er ifølge Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF) artikel 288 almengyldigt bindende i alle
enkeltheder og gælder umiddelbart i hvert EU-medlemsland.
Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, da det
bl.a. vil være nødvendigt at fastsætte nærmere regler om sanktioner for
overtrædelse af forordningen, jf. forslagets artikel 14.
4.2. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne
Forslaget forventes ikke at have konsekvenser af betydning for
statsfinanserne.
5. Høring
Forslaget er sendt i høring hos Advokatrådet, Danmarks Jægerforbund,
Danmarks Rederiforening, Danske Advokater, Dansk Bøssemager og
Vaabenhandlerforening, Dansk Erhverv, Danske Speditører, Danske
Våbenhandleres Brancheforening, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk
Retspolitisk Forening, Dansk Skibsmæglerforening, Dansk Skytte Union,
Dansk Transport og Logistik, Datatilsynet, De Danske Skytteforeninger,
Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, DI
Organisationen for erhvervslivet, Dommerfuldmægtigforeningen,
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Fagligt Fælles
Forbund 3F, Foreningen af Offentlige Anklagere, HK Landsklubben
Danmarks Domstole, Institut for Menneskerettigheder, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Politidirektørforeningen, Politiforbundet i
Danmark,
Rederiforeningen
af
1895,
Retssikkerhedsfonden,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, Scandinavian Airlines, Statens
Luftfartsvæsen og Vaabenhistorisk Selskab.
Høringsfristen er fastsat til mandag den 16. august 2010.
6. Nærhedsprincippet
Forslaget til forordningen, der alene gælder for udførsel af skydevåben
og dele, komponenter samt ammunition hertil til civil brug og ikke for
skydevåben, som specifikt er beregnet til militære formål, er fremsat med
hjemmel i TEUF, artikel 207 (den fælles handelspolitik).
Kommissionen har i sin begrundelse for forslaget anført, at den fælles
handelspolitik hører under Unionens enekompetence, jf. TEUF artikel 3,
stk. 1, litra e), og at subsidiaritetsprincippet derfor ikke finder
anvendelse.
Regeringen er enig i det anførte.
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige
medlemsstaters holdninger til forslaget.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man overordnet set positiv over for forslaget.
9. Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grund- og nærhedsnotatet sendes – ud over til Folketingets
Europaudvalg – også til Folketingets Retsudvalg.
11