Erhvervsudvalget 2009-10
KOM (2010) 0289 Bilag 1
Offentligt
871624_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
24. juni 2010
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring
af forordning om kreditvurderingsbureauer – KOM(2010) 289 af 2.
juni 2010.
Resumé
Kommissionens forslag til ændring af forordningen lægger dels op til
centralisering af kontrol og overvågning med kreditvurderingsbureauer
på EU-niveau og dels til mere åbenhed omkring baggrunden for deres
vurderinger og deres økonomiske interesser.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 2. juni 2010 fremsat forslag til ændring af Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1060/2009 af 16. septem-
ber 2009 om kreditvurderingsbureauer (CRA-forordningen) (KOM(2010)
289
1
). Forslaget har hjemmel i art. 114 i Traktaten om den Europæiske
Unions Funktionsmåde (Lissabontraktaten) og skal vedtages under fælles
beslutningstagen efter den almindelige lovgivningsprocedure.
CRA-forordningen fra 2009 vedrører registrering og tilladelse til at drive
kreditvurderingsvirksomhed inden for EU. Ved et kreditvurderingsbureau
forstås en virksomhed, som skal levere uvildige vurderinger (ratings) af
sandsynligheden for, at virksomheder, myndigheder og en bred vifte af
finansielle instrumenter misligholder deres forpligtelser. Forordningen
indeholder desuden regler om intern organisation i kreditvurderingsbu-
reauer for at undgå interessemodsætninger og generelt øge troværdighe-
den og gennemsigtigheden af ratingen, herunder gennem eksistens af et
uafhængigt internt administrations/tilsynsorgan, compliance funktion, fit
and proper, kreditanalytikernes private investeringer m.v.
I følge forordningen er det de nationale tilsynsmyndigheder, der registre-
rer, giver tilladelse til og fører tilsyn med den interne organisering i kre-
ditvurderingsbureauer. Forordningen vedrører ikke metoder m.v. til,
hvordan vurderinger/ratings kan udarbejdes. Forordningen giver heller
1
http://ec.europa.eu/internal_market/securities/docs/agencies/100602_proposal_en.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
871624_0002.png
2/6
ikke de nationale tilsynsmyndigheder indflydelse på udformning og ind-
holdet af vurderingerne.
Baggrunden for forslaget til revision af CRA-forordningen er, at den fi-
nansielle krise ifølge Kommissionen har afsløret et behov for at styrke til-
synet med de finansielle markeder samt på udvalgte områder at etablere
et mere centralt tilsyn inden for EU. Den såkaldte de Larosière gruppe
anbefalede i februar 2009 bl.a., at ansvaret for godkendelse og overvåg-
ning af kreditvurderingsbureauer bør overdrages til en ny europæisk til-
synsmyndighed. Det fremgår ligeledes af betragtningerne til CRA-
forordningen, at placering af ansvar for tilsynet med kreditvurderingsbu-
reauer på nationalt niveau ikke udgør nogen langsigtet løsning
Kommissionen foreslår, at ansvaret for godkendelse af og tilsynet med
kreditvurderingsbureauer overdrages til den kommende EU-
tilsynsmyndighed på værdipapirområdet, ESMA
2
. ESMA overtager der-
med det direkte tilsyn med kreditvurderingsbureauer.
Overdragelsen af tilsynsansvaret til ESMA indebærer, at de nationale til-
syn i hjemlandene ikke længere vil have ansvaret for godkendelse af og
tilsynet med kreditvurderingsbureauer. ESMA får ligeledes overdraget
CESR's nuværende opgaver i forbindelse med modtagelse og registrering
af ansøgninger fra kreditvurderingsbureauerne.
Det foreslås endvidere, at ESMA skal have en række konkrete beføjelser.
ESMA skal således uden retskendelse have adgang til en virksomheds lo-
kaler, kunne udbede sig oplysninger m.m. Herudover skal Kommissionen
efter indstilling fra ESMA kunne pålægge kreditvurderingsbureauer bø-
der, hvis de forpligtigelser, der pålægges kreditvurderingsbureauer i hen-
hold til forordningen, ikke overholdes. I bilag til forslaget findes procedu-
rereglerne for bøder, herunder størrelser.
Kommissionens forslag berører ikke nationale tilsyns specifikke opgaver
i relation til kreditvurderinger, herunder at de fortsat skal være ansvarlige
for tilsynet med finansielle virksomheders anvendelse af kreditvurderin-
ger i et reguleringsøjemed samt i relation til anvendelse af kreditvurde-
ringer i prospektsager.
Dertil kommer, at ESMA, i det omfang det er nødvendigt, skal være i
stand til at trække på de nationale tilsyn i relation til inspektioner og lø-
bende overvågning af kreditvurderingsbureauerne.
2
ESMA er forkortelsen for en ny europæisk tilsynsmyndighed vedr. værdipapirmarke-
der. Etableringen af ESMA indgår som en del af den såkaldte tilsynspakke, som er under
forhandling i Europa-Parlamentet og Rådet. ESMA afløser den eksisterende europæiske
værdipapirtilsynskomité CESR, jf. forordning om etablering af EU tilsyn for værdipa-
pirmarkeder – KOM (2009) 503.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
871624_0003.png
3/6
Kommissionens forslag tager herudover sigte på, at der skal være en stør-
re gennemsigtighed omkring kreditvurderingen af strukturerede finansiel-
le produkter. Kreditvurderingsbureauer skal således give adgang for an-
dre kreditvurderingsbureauer til oplysninger, der ligger til grund for kre-
ditvurderingen af disse produkter. Forudsætningen herfor er, at andre
kreditvurderingsbureauer også er registreret og opfylder en række betin-
gelser, fx i forhold til størrelse og håndtering af fortrolige oplysninger.
Dette skal bidrage til at reducere interessekonflikter mellem et kreditvur-
deringsbureau og udstedere af strukturerede finansielle produkter samt at
øge konkurrencen på markedet for kreditvurderinger
Kommissionen finder, at forslaget vil medvirke til, at:
-
sikre en ensartet implementering af forordningen om kreditvurde-
ringsbureauer, idet opgaven centraliseres og fjernes fra tilsynet i
hjemlandet,
nedbringe unødigt byrdefulde administrative opgaver, idet færre
myndigheder involveres i processen. Dette vil også gavne kreditvur-
deringsbureauerne, idet de som udgangspunkt alene skal forholde sig
til en enkelt myndighed,
der ikke opstår en risiko for, at tilsynene ikke har de tilstrækkelige
ressourcer eller incitamenter til at håndtere et kreditvurderingsbureau
med vidtrækkende implikationer for hele EU,
reguleringen af kreditvurderingsbureauerne i EU håndteres på en ro-
bust og effektiv måde med henblik på at sikre finansiel stabilitet, be-
skyttelse af investorerne og størst mulig gennemsigtighed.
-
-
-
Den danske udgave af forslaget er fremsat 2. juni 2010.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke startet behandlingen af forslaget eller
afgivet udtalelse om forslaget. Europa-Parlamentet har i forbindelse med
forhandling af den ny EU-tilsynsstruktur, hvor ESMA etableres, støttet, at
tilsyn med kreditvurderingsbureauer overdrages til ESMA.
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen fremhæver, at udstedelse af kreditvurderinger afviger fra
andre former for finansielle serviceydelser, idet denne type virksomhed i
sin natur er grænseoverskridende. Selv om en kreditvurdering vedrører en
virksomhed i et bestemt land og er udstedt af et kreditvurderingsbureau i
samme land, kan kreditvurderingen således have betydning for investorer
i hele EU.
Den måde, kreditvurderingsbureauerne driver deres forretning, er typisk
også grænseoverskridende. Særligt de store kreditvurderingsbureauer
opererer med en global forretningsmodel, hvor kreditvurderinger ofte ud-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
871624_0004.png
4/6
arbejdes i samarbejde mellem flere selskaber indenfor samme koncern på
tværs af forskellige lande. Dette betyder også, at de europæiske myndig-
heder har behov for at koordinere med myndigheder i lande uden for EU.
Regeringen finder, at tilsynet med kreditvurderingsbureauer kan vareta-
ges mest effektivt på EU-niveau, og at Kommissionens forslag derfor er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4.
Gældende dansk ret
Registrering og godkendelse af kreditvurderingsbureauer i Danmark er
reguleret i lov om finansiel virksomhed.
Finanstilsynet har beføjelser til at træffe afgørelse om registrering af kre-
ditvurderingsbureauer, inddragelse af registrering og andre foranstaltnin-
ger efter reglerne i CRA-forordningen.
5.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU specialudvalget for den finansielle sektor.
Høringsfristen løber til den 14. juli 2010. Der eftersendes et selvstændigt
høringsnotat.
6.
Andre landes holdninger
ECOFIN udtrykte i december 2009 generel støtte til, at ESMA skal føre
direkte tilsyn med kreditvurderingsbureauer.
3
Det forventes derfor, at alle lande vil støtte forslaget.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark kan generelt støtte forslaget, herunder at tilsynet med kredit-
vurderingsbureauer overdrages til ESMA, og at der sikres en ensartet an-
vendelse af reglerne i hele EU.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forordninger skal efter EU-retten ikke implementeres i national lovgiv-
ning, og således kræver forordningen som udgangspunkt ingen ændringer
af dansk lovgivning. Forordningen gør det dog på visse områder nødven-
digt at tilpasse og fastsætte supplerende regler i national ret.
For det første skal ESMA's direkte tilsynsopgave adresseres i lov om fi-
nansiel virksomhed, herunder at ESMA som led i kontrolbesøg skal have
adgang til et kreditvurderingsbureaus virksomhed.
3
http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/da/ecofin/112448.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
871624_0005.png
5/6
For det andet skal Finanstilsynets samarbejdsrelationer med ESMA
adresseres i lov om finansiel virksomhed, da Finanstilsynet på opfordring
fra ESMA skal bistå ESMA ved inspektioner og kontroller på stedet. Det
forudsættes endvidere, at medlemsstaterne fortsat skal have en form for
nationalt tilsyn på området, idet ESMA kan uddelegere opgaver til de na-
tionale tilsyn eller anmode tilsynene om assistance.
For det tredje vil forslaget medføre andre konsekvensændringer i lov om
finansiel virksomhed, idet Finanstilsynet ikke længere vil kunne træffe
afgørelser i forhold til kreditvurderingsbureauerne.
På sigt skal ESMA finansieres ved at opkræve afgifter fra kreditvurde-
ringsbureauerne. I 2011 forventes finansieringen af ESMA's nye opgaver
at ske dels fra landenes finanstilsyn dels fra EU-budgettet. De totale sam-
lede omkostninger er vurderet til at udgøre EUR 2,5 mio. i 2011 (2010-
prisniveau). Der er i forslaget lagt op til, at EU budgettet finansierer 40 %
af disse udgifter (1,5 mio. euro), hvoraf Danmark finansierer ca. 2 % af
EU's udgifter, svarende til ca. 150.000 kr. Hertil kommer bidrag fra Fi-
nanstilsynet, som vil svare til en andel af EUR 1,5 mio, der er baseret på
den danske stemmevægt, når Det Europæiske Råd og Rådet træffer afgø-
relser, der kræver kvalificeret flertal, svarende til ca. 225.000 kr. Finans-
tilsynets budget finansieres af bidrag fra de finansielle virksomheder. Fra
2012 og frem forventes ESMA finansieret af kreditvurderingsbureauerne.
Omkostningerne for 2011 indkræves efterfølgende hos kreditvurderings-
bureauerne.
Kommissionen forventes i 2011-2013 at have interne omkostninger på
0,5 mio. euro om året. Disse finansieres af EU budgettet, hvoraf Danmark
finansierer ca. 2 %, svarende til 75.000 kr. årligt.
Der forventes endvidere implikationer for EU budgettets indtægtsside, ef-
tersom Kommissionen vil kunne udstede bøder, såfremt kreditvurde-
ringsbureauerne ikke overholder reglerne i forordningen. Omfanget heraf
kendes ikke på nuværende tidspunkt.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionen vurderer, at forslaget vil betyde både et mere effektivt og
et mere ensartet tilsyn. Således fremhæver Kommissionen, at kreditvur-
deringsbureauerne havde et medansvar for den finansielle krise ved at re-
agere for sent på de forværrede markedsforhold og ikke at have justeret
deres kreditvurderinger, da krisen voksede. Et mere effektivt tilsyn vil
medvirke til at reducere risikoen for en ny krise ved at sikre en højere
kvalitet af kreditvurderinger generelt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
871624_0006.png
6/6
Ligeledes vurderer Kommissionen, at et mere effektivt tilsyn medfører en
bedre beskyttelse af investorernes interesser i forhold til fx kreditvurde-
ringsbureauernes uafhængighed, gennemskueligheden af deres analyser
og kvaliteten af kreditvurderingerne som følge af kravene til interne or-
ganisering og tilsynet hermed.
Et mere ensartet tilsyn i EU medvirker til at reducere risikoen for konkur-
rencemæssige forvridninger og såkaldt tilsynsarbitrage – dvs. at virksom-
hederne etablerer sig i de lande, der har den mest lempelige tilsynsprak-
sis.
Kommissionen fremhæver, at denne konklusion ikke indebærer, at tilsy-
net med andre typer finansielle virksomheder som bank og forsikring og-
så kan varetages mest effektivt på EU-niveau, idet udstedelse af kredit-
vurderingsbureauer som nævnt i sin natur afviger fra andre former for fi-
nansielle serviceydelser.
10.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget indebærer både nye administrative byrder og lettelser af de ek-
sisterende administrative byrder for kreditvurderingsbureauerne.
De nye byrder vedrørende informationskrav i forbindelse med strukture-
ret finansiering svarer dog til krav i amerikansk lovgivning, som de store
internationale kreditvurderingsbureauer derfor allerede skal leve op til. I
forbindelse med tidligere høringer har kreditvurderingsbureauerne været
meget positive overfor etableringen af et fælles-europæisk tilsyn, som vil
gøre kontakten til tilsynene betydeligt lettere.
Det bemærkes i øvrigt, at der p.t. ikke er registeret kreditvurderingsbu-
reauer i Danmark.
11.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.