Trafikudvalget 2009-10
KOM (2010) 0311 Bilag 1
Offentligt
879166_0001.png
Statens Luftfartsvæsen
Civil Aviation Administration - Denmark
7. juli 2010
Jnr. 10-2010-0055
LJ
Grund- og nærhedsnotat
Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet om anvendelsen
af securityscannere i EU's lufthavne. KOM(2010) 311 endelig.
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Trafikudvalg.
Resumé
Der er i øjeblikket forskellige typer scannere i anvendelse ved security-check af personer i
enkelte af EU's lufthavne. Der er ikke fælles regler herfor, og Kommissionen har fremsendt
en meddelelse, hvori den argumenterer for, at der bør fastsættes sådanne regler. Ellers er
der efter Kommissionens mening risiko for underminering af borgernes grundlæggende ret-
tigheder vedr. personlig værdighed, databeskyttelse og sundhed. Meddelelsen tager sigte på
at tilvejebringe et faktuelt grundlag for drøftelse af de væsentligste spørgsmål om emnet.
Kommissionen vil senere beslutte, om den vil fremlægge forslag til EU-bestemmelser om
anvendelse af sådanne scannere.
1. Baggrund og indhold
Meddelelsen er fremsendt den 15. juni 2010.
Der er i øjeblikket forskellige typer scannere i anvendelse ved security-check af personer i
enkelte af EU's lufthavne. Disse anvendes af medlemsstaterne i henhold til deres egne reg-
ler, idet der ikke er fælles regler herfor. Dette kan efter Kommissionens mening indebære en
alvorlig risiko for underminering af borgernes grundlæggende rettigheder vedr. personlig
værdighed, databeskyttelse og sundhed.
Kommissionen har derfor fremsendt en meddelelse, hvori den argumenterer for, at der bør
fastsættes fælles europæiske normer for anvendelse af securityscannere i lufthavnene. Det
skal fortsat være op til hvert enkelt medlemsland at beslutte, om der skal gives tilladelse til
anvendelse af scannere i de nationale lufthavne, men hvis denne teknologi anvendes, bør
den være omfattet af normer for sporing og sikkerhed, der fastsættes på EU-niveau, og som
sikrer, at de grundlæggende rettigheder og sundhedsbestemmelser overholdes.
Meddelelsen tager sigte på at tilvejebringe et faktuelt grundlag for drøftelse af de væsentlig-
ste spørgsmål vedrørende eventuel indførelse af securityscannere.
Det konstateres, at securityscannere i lufthavnene fuldt ud kan erstatte de almindeligt an-
vendte karme med metaldetektorer og i vid udstrækning også kropsvisitationer. I meddelel-
Side 1 af 3
Luftfartshuset
Box 744
Ellebjergvej 50
2450 København SV
Telefon:
36 18 60 00
Fax:
36 18 60 01
Åbningstid:
Fredag:
E-post:
Hjemmeside:
CVR:
EAN:
09.00-15.30
09.00-15.00
[email protected]
www.slv.dk
55569517
5798000893412
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
sen gennemgås de forskellige teknologier, som for tiden er kommercielt tilgængelige, og
man drøfter spørgsmål om beskyttelse af borgernes grundlæggende rettigheder og anviser
mulige løsninger herpå. Desuden gennemgås forskellige teknologier for bestråling og deres
sundhedsmæssige risiko samt mulige løsninger på disse spørgsmål. Endelig drøftes
spørgsmålet om de omkostninger, der vil være forbundet med anvendelse af securityscan-
nere.
Meddelelsen konkluderer, at der med fælles EU-normer for securityscannere kan sikres et
ensartet beskyttelsesniveau for såvel sikkerhed som rettigheder og sundhed. Anvendelsen
kræver en grundig videnskabelig vurdering af de potentielle risici for befolkningen. Der kan
ikke med nogen enkeltstående sikkerhedsforanstaltning opnås fuld sikkerhed i luftfarten,
men der kan med en kombination af foranstaltninger opnås et højt niveau. Anvendelsen af
securityscannere kan forbedre kvaliteten af sikkerhedskontrollen i EU's lufthavne, men der
bør være et alternativ til rådighed i lufthavne, hvor man anvender scannere med ioniserende
stråling, og de rejsende skal informeres tydeligt om alle aspekter af scanningen.
Kommissionen opfordrer Parlamentet og Rådet til at gennemgå meddelelsen, og Kommissi-
onen vil desuden afholde møder med berørte parter. Derefter vil Kommissionen beslutte, om
den vil fremlægge forslag til EU-bestemmelser for anvendelsen af securityscannere i EU's
lufthavne.
2. Gældende dansk ret
Gældende ret er EU's luftfartssikkerhedslovgivning, der er baseret på Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 300/2008 af 11. marts 2008 om fælles bestemmelser om sikkerhed
inden for civil luftfart samt Kommissionens forordning (EF) nr. 272/2009 af 2. april 2009 om
supplering af de fælles normer, Kommissionens gennemførelses-forordning (EU) nr.
185/2010 af 4. marts 2010 og andre gennemførelsesretsakter. Ifølge denne lovgivning må
en lufthavn ikke uden videre erstatte nogen af de anerkendte screeningmetoder med securi-
tyscannere. Medlemsstaterne har dog lov til at installere securityscannere i deres lufthavne
for at afprøve dem eller til at indføre dem som en sikkerhedsforanstaltning, der er strengere
end dem, der er fastsat i EU-lovgivningen.
3. Høring
Meddelelsen er sendt til høring i EU-specialudvalget for transport samt hos Billund Lufthavn,
Cimber Sterling A/S, Danish Airline Pilots Association, DANSAM, Flyvebranchens Persona-
leunion, Københavns Lufthavne A/S, SAS, Statens Institut for Strålebeskyttelse og 3F. Der
vil blive fremsendt et supplerende grund- og nærhedsnotat, hvis høringen skulle give anled-
ning hertil.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og administrative konsekvenser af forslaget
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark er generelt tilhænger af at anvende forsvarlige teknologiske muligheder inden for
luftfartssikkerhed og kan støtte, at Kommissionen arbejder videre med mulighederne for ind-
førelse af fælles standarder for securityscannere i EU's lufthavne.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Ved Kommissionens præsentation af meddelelsen på Rådsmødet for transport den 24. juni
2010 opfordrede medlemslandene Kommissionen til at fortsætte arbejdet.
8. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Meddelelsen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 3 af 3