Den 3. september 2010
Kommissionens forslag til forordning om indførelse af overgangsordninger for bilatera-
le investeringsaftaler mellem medlemsstaterne og tredjelande.
KOM (2010) 0344
1. Resumé
Med Lissabon-traktaten er direkte udenlandske investeringer blevet en del af EU’s eksklusive kompetence. I
den forbindelse har Kommissionen vedtaget de to dokumenter, som sammen af Kommissionen benævnes ”en sam-
let europæisk international investeringspolitik”: Dels et udkast til forordning vedrørende den fremtidige status af
bilaterale investeringsbeskyttelsesaftaler mellem medlemsstaterne og tredjelande, dels en meddelelse, som fastlægger
nogle vejledende principper om EU’s fremtidige eksterne investeringspolitik. Dette grundnotat beskæftiger sig
alene med forordningsforslaget, eftersom meddelelsen ikke er lovgivning.
2. Baggrund
Ved Lissabon-traktatens ikrafttræden er direkte udenlandske investeringer (FDI) blevet en del
af EU’s eksklusive kompetence indenfor den fælles handelspolitik. Da traktaten ikke omfatter
en overgangsordning, har de enkelte medlemsstater som udgangspunkt mistet deres kompeten-
ce til at indgå bilaterale investeringsaftaler (BITs) med tredjelande på egen hånd på trods af, at
der var flere forhandlinger i gang. Dette kan skabe usikkerhed for investorerne med hensyn til,
hvad der er gældende ret for dem på området i en overgangsfase. Siden traktaten trådte i kraft,
har Kommissionen derfor afholdt flere møder med medlemsstaterne omkring nødvendigheden
af at yde retlig sikkerhed for investorerne, samt hvad indholdet af EU’s fremtidige investerings-
politik skal være.
På baggrund af Kommissionens konsultationer med medlemsstaterne vedtog den to dokumen-
ter den 7. juli 2010: Et udkast til forordning samt en meddelelse med titlen ”Towards a com-
prehensive European international investment policy”.
Udkastet til forordning, som skal fastlægge en overgangsordning for BITs mellem medlemslan-
dene og tredjelande, er den lovgivning, som skal give investorerne retlig sikkerhed, indtil Unio-
nen gradvis selv indgår nye BITs med strategiske økonomiske partnere.
Forordningen skal vedtages af Rådet og Europa-Parlamentet i henhold til den almindelige lov-
givningsprocedure. Imidlertid er det Handelspolitisk Komité (tjenesteydelser og investeringer)”,
som vil være ansvarlig for den detaljerede gennemgang af forordningens enkelte bestemmelser,
og dens arbejde er lige begyndt.
3. Hjemmelsgrundlag
Hjemmelsgrundlaget for Kommissionens forslag til forordning har hjemmel i TEUF artikel
207.