Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0362 Bilag 2
Offentligt
Notits
Miljøteknologi
J.nr. MST-501-00341
Ref. kaasm
Den 27. september 2010
REVIDERET NÆRHEDS- OG GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv
97/68/EF for så vidt angår bestemmelserne for motorer, der markedsføres under
fleksibilitetsordningen.
KOM (2010) 362
Resume
Direktiv 97/68/EF omhandler emissionsregulering af forurenende luftarter og partikler fra
forbrændingsmotorer til montering i mobile ikke vejgående maskiner.
Kommissionen foreslår at øge fleksibilitetsordningen fra 20 til 50 % for dieselmotorer i bygge- og
anlægsmateriel, landbrugs- og skovmaskiner. Desuden foreslås indført en fleksibilitetsordning på 20
% for motorer til lokomotiver og motorvogne (f.eks. IC3 tog). Dette vil i følge Kommissionen gavne
industrien, uden at det øger forureningen væsentligt. Ændringen vil kun gælde overgangen fra trin
IIIA til trin IIIB, og den øgede fleksibilitet udløber 31. december 2013.
Fleksibilitetsordningen består i, at der i forbindelse med overgang til et nyere trin fortsat kan
markedsføres en andel ældre motorer. Ordningen er indført for at lette overgangen fra et trin til det
næste.
De forskellige trin er et udtryk for den tilladte udledning af forurenende luftarter fra motorerne i ikke
vejgående maskiner. Ved overgangen fra trin IIIA til IIIB reduceres den tilladte udledning af
kvælstofoxider (NO
x
) og partikler fra motorerne.
Udledningen af kvælstofoxider fra ikke-vejgående maskiner udgør omkring 18-20 % af den samlede
danske udledning fra transportsektoren. Udvides fleksibilitetsordningen som foreslået vurderer
Miljøstyrelsen, at andelen af hhv. kvælstofoxider og partikler fra ikke-vejgående maskiner vil stige i
størrelsesordnen 0,5 til 1 % set i forhold til den samlede danske udledning fra transportsektoren.
1. Status
Kommissionen sendte den 8. juli 2010 ovennævnte forslag om ændringer til direktiv 97/68/EF
ændret ved 2004/26/EF i 2004 til Rådet. Forslaget har hjemmel i TEF artikel 175 og skal derfor
vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF artikel
251.
Forslaget er behandlet på rådsarbejdsgruppemøde den 3. september 2010. Det forventes, at