Europaudvalget 2009-10
KOM (2010) 0378 Bilag 2
Offentligt
892132_0001.png
NOTAT
Dato:
INM 318
Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag om indrejse- og opholdbetingelser for
virksomhedsinternt udstationerede(KOM(2010)378)
Nyt notat
Resumé
Kommissionen har den 13. juli 2010 fremsat et forslag om indrejse- og opholdsbetingelser
for virksomhedsinternt udstationerede. Formålet med direktivet er specifikt rettet mod at rea-
gere effektivt og hurtigt på efterspørgslen efter ledere og kvalificerede medarbejdere til filia-
ler og datterselskaber af multinationale selskaber ved at etablere gennemsigtige og harmo-
niserede procedurer og rettigheder for virksomhedsinternt udstationerede. Derved ønskes
der skabt mere attraktive vilkår for denne gruppe og deres familie med henblik på at styrke
konkurrenceevnen i EU. Forslaget skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet. Danmark deltager som følge af forbeholdet ikke i vedtagelsen af forslaget og er ikke
bundet heraf, hvorfor det hverken får lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
for Danmark. Regeringen er umiddelbart positiv over for forslag, der fremmer tiltrækningen af
kvalificeret arbejdskraft til EU, men de enkelte elementer i forslaget vil dog skulle vurderes
nærmere.
1.
Baggrund
I Kommissionens meddelelse fra december 2005, "Politikplan for lovlig migration"
(KOM(2005)669), blev det fastsat, at der mellem 2007 og 2009 skulle vedtages forslag til
fem retsakter om arbejdskraftindvandring, herunder forslag til et direktiv om virksomheds-
internt udstationerede. I Stockholmprogrammet, som Det Europæiske Råd vedtog den 10.-
11. december 2009, blev Kommissionen og Rådet opfordret til at fortsætte gennemførelsen
af politikplanen for lovlig migration, som anerkender, at en øget arbejdskraftindvandring kan
bidrage til øget konkurrenceevne og økonomisk vitalitet og samtidigt afhjælpe de store de-
mografiske udfordringer, som EU står overfor i fremtiden.
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEUF, afsnit V. Protokollen om Danmarks Stilling,
der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På den baggrund har Kommissionen den 13. juli 2010 fremsat forslag om indrejse- og op-
holdsbetingelser for virksomhedsinternt udstationerede tredjelandsstatsborgere.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF) artikel 79, nr. 2, litra a og b, og skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstem-
melse med den almindelige lovgivningsprocedure med Europa-Parlamentet jf. artikel 294 i
TEUF.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til tredje del, afsnit V, i traktaten om Den Euro-
pæiske Unions funktionsmåde, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger,
der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
2.
Indhold
Kommissionen anfører i forslaget, at det som følge af globaliseringen af erhvervslivet, den
øgede internationale handel og væksten i og spredningen af multinationale selskaber samt
den løbende omstrukturering og konsolidering af mange sektorer i de senere år er blevet
stadig vigtigere for erhvervslivet hurtigt at kunne reagere på nye udfordringer, overføre
knowhow til deres fremtidige ledere og harmonisere kvalifikationerne i hvert af de lande, hvor
virksomheden er aktiv.
Formålet med direktivet er specifikt rettet mod at reagere effektivt og hurtigt på efterspørgs-
len efter ledere og kvalificerede medarbejdere til filialer og datterselskaber af multinationale
selskaber ved at etablere gennemsigtige og harmoniserede procedurer og rettigheder for
virksomhedsinternt udstationerede. Derved skabes mere attraktive vilkår for denne gruppe
og deres familie med henblik på at styrke konkurrenceevnen i EU.
I Kommissionens forslag fastsættes en forenklet procedure for virksomhedsinternt udsta-
tionerede medarbejderes indrejse. Ifølge forslaget skal den udstationerede have en stilling
som leder, specialist eller kandidattrainee. Definitionerne af disse tre kategorier er allerede
kendt af medelemstaterne, idet de svarer til 25 EU-landes specifikke forpligtigelser indgået
inden for rammerne af den almindelige overenskomst om handel med tjenesteydelser
(GATS). GATS giver blandt andet mulighed for, at virksomhedsintern udstationerede fra
tredjelande kan opholde sig midlertidigt og arbejde i EU som led i udveksling af
tjenesteydelser i servicesektorerne i op til højst tre år for ledere og specialister og ét år for
kandidattrainees.
Retten er baseret på:
at der er tale om en international virksomhed med en eller flere enheder etableret
uden for en medlemsstats område og en eller flere enheder etableret i
medlemsstaterne ("værtsenheder").
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at tredjelandsstatsborgere udstationeres fra en virksomhed, der er etableret i et
tredjeland, og hvortil tredjelandsstatsborgeren er bundet af en arbejdsaftale, til en
enhed i EU, der tilhører sammen koncern.
Udstationering i medfør af Kommissions forslag finder - i modsætning til GATS - ikke kun
anvendelse inden for servicesektoren eller i forbindelse med udveksling af tjenesteydelser
og kan ske fra et tredjeland, der ikke er part i en handelsaftale. Dette forslags anvendelses-
område er derfor bredere end det, der følger af handelsforpligtelserne i GATS.
Det følger af forslagets artikel 2, stk. 2 (c), at forslaget ikke finder anvendelse for tredje-
landsstatsborgere, der som led i udveksling af tjenesteydelser i medfør af TEUF artikel 56
udfører aktiviteter på vegne af virksomheder, der er etableret i en anden medlemsstat,
herunder personer, der er udstationeret af virksomheder, der er etableret i en medlemsstat,
som led i udveksling af tjenesteydelser i overensstemmelse med udstationeringsdirektivet
(96/71/EF). Forslaget finder desuden ikke anvendelse for tredjelandsstatsborgere, der
ansøger om ophold i en medlemsstat som forskere i medfør af forskerdirektiv (2005/71/EF)
jf. artikel 2, stk. 2 (a).
Der kræves ingen arbejdsmarkedstest for de tre kategorier, som er omfattet af forslaget, da
dette kriterium ifølge Kommission ville være i strid med formålet med at etablere en
gennemsigtig og forenklet ordning samt med EU's forpligtelser i medfør af GATS og
bilaterale aftaler. En arbejdsmarkedstest er en vurdering af, om der allerede er tilgængelig
dansk, herboende udenlandsk eller i EU boende arbejdskraft der på kvalificeret hvis kan
varetage et konkret arbejde, eller om det pågældende arbejde er af en sådan særlig
karakter, at opholds- og arbejdstilladelse kan anbefales
Ifølge forlagets artikel 3 defineres ledere (c), specialister (f) og kandidattrainees (g) som:
Leder: Personer i en overordnet stilling som hovedsageligt forestår ledelsen af
værtsenheden, og som i generel tilsyns- og ledelsesmæssig henseende først og
fremmest hører under virksomhedens bestyrelse eller aktionærer eller tilsvarende;
denne funktion omfatter: ledelse af værtsenheden eller en afdeling eller
underafdeling af værtsenheden, tilsyn og kontrol med det arbejde, der udføres af
andre tilsyns-, fag- eller ledelsesmedarbejdere, med bemyndigelse til personligt at
ansætte og afskedige eller anbefale ansættelse.
Specialist: Personer der besidder en for værtsenheden vigtig og særlig
branchespecifik viden, idet der ikke alene tages hensyn til viden, der er specifik for
værtsenheden, men også til, om personen har et højt kvalifikationsniveau inden for
en type arbejde eller handel, som kræver særlig faglig viden.
Kandidattrainee: Personer med en videregående uddannelse, der udstationeres
med henblik på at øge den pågældendes viden og erfaringer i virksomheden med
henblik på en ledelsesstilling i virksomheden.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge artikel 4 forhindrer forslaget ikke gunstigere bestemmelser i bi- eller multilaterale afta-
ler, som medlemsstaterne eller EU har indgået med tredjelande.
Artikel 5, stk. 1, i forslaget lister en lang række krav, som ansøgeren skal opfylde for at få en
opholds- og arbejdstilladelse som virksomhedsinternt udstationeret. Der skal blandt andet
fremlægges dokumentation for, at udstationeringen reelt finder sted mellem to enheder i
samme koncern.
Herudover skal der være en gyldig ansættelseskontrakt, der beskriver de opgaver, den
pågældende har fået pålagt, samt vedkommendes løn, som skal være i overensstemmelse
med de arbejds- og ansættelsesvilkår, der er omhandlet i artikel 3 i udstationeringdirektivet
(96/71/EF). I kontrakten skal det eller de steder, hvor udstationeringen sker og dens
varighed være anført, og den skal indeholde bevis for, at den udstationerede skal varetage i
en stilling i værtsenheden som leder, specialist eller kandidattrainee.
Tredjelandsstatsborgere, der ansøger om indrejse som kandidattrainees, skal desuden
fremlægge dokumentation for, at de reelt vil følge et uddannelsesforløb og ikke vil blive
anvendt som normal arbejdskraft. Der kræves derfor en uddannelsesaftale med en
beskrivelse af uddannelsesprogrammet, dets varighed og betingelserne for at kontrollere, at
traineen følger programmet.
Artikel 5, stk. 2, understreger endvidere, at medlemsstaten har ret til at stille de samme krav
til den udstationerede, som gælder for en tilsvarende dansk arbejdstager i medfør af national
ret.
I forslagets artikel 6, 7 og 8 fastsættes de obligatoriske og de mulige årsager til afslag samt
til inddragelse og manglende forlængelse, herunder manglende opfyldelse af kriterierne og
sanktioner mod arbejdsgivere for sort arbejde eller ulovlig ansættelse, jf. sanktionsdirektivet
(2009/52/EF). Også det forhold, at der eksisterer kvoter kan resultere i afslag. Hvis betingel-
serne i artikel 5 ikke er opfyldt, bør medlemsstaterne holde værtsenheden ansvarlig herfor
og pålægge passende sanktioner, såsom økonomiske sanktioner.
Ifølge artikel 11 vil en ansøger, der opfylder indrejsekriterierne, modtage en særlig
opholdstilladelse, der giver indehaveren ret til at arbejde som virksomhedsinternt
udstationeret på betingelserne i artikel 14. Der kræves ingen yderligere arbejdstilladelse, og
opholdstilladelsen kan gives med varighed op til tre år for ledere og specialister og ét år for
kandidattrainees. Der gives en kort frist (30 dage) til at behandle ansøgningerne, som
ledsages af forskellige proceduremæssige garantier, herunder mulighed for at anfægte
afgørelser om afslag på ansøgningen ad rettens vej og krav om, at myndighederne skal
begrunde sådanne afgørelser, jf. artikel 12.
I henhold til direktivets artikel 13 og 14 opnår en virksomhedsinternt udstationeret en række
rettigheder, herunder ret til ophold på hele medlemslandets område og ligebehandling med
egne statsborgere i forhold til blandt andet foreningsfrihed, anerkendelse af kvalifikationer
samt udbetaling af aldersbestemt pension og sygesikring i henhold til de grene af
socialsikringsordninger, der er defineret i artikel 3 i forordning (EF) nr. 883/04, uden at dette
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
påvirker eksisterende bilaterale aftaler. I tilfælde af mobilitet mellem medlemsstater, og
medmindre andet gælder i henhold til eksisterende bilaterale aftaler, finder forordning (EF)
nr. 859/2003 anvendelse. Ligeledes kan medlemsstaterne fastsætte, at de omfattede perso-
ner nyder gunstigere rettigheder, f.eks. med hensyn til ansættelsesvilkår, end dem, der føl-
ger af direktivet, jf. omtalen nedenfor.
Det fremgår af artikel 15, at familiesammenføringsdirektivet (2003/86/EF) finder anvendelse
– dog med en række undtagelser som skal skabe en mere attraktiv ordning for virksom-
hedsinternt udstationerede. I overensstemmelse med lignende ordninger, der allerede
eksisterer i medlemsstaterne og i andre lande. Der fastsættes således bestemmelser om
umiddelbar familiesammenføring i den første opholdsstat. For at nå det mål fjernes blandt
andet kravet i familiesammenføringsdirektivet om, at referencen skal have opnået tilladelse
med henblik på permanet ophold. Der er endvidere fastsat bestemmelse om, at der først bør
træffes eventuelle nationale integrationsforanstaltninger, når familiemedlemmerne er på
EU's område.
Endeligt indeholder forslagets artikel 16 en regulering af mobilitet mellem medlemsstaterne.
En tredjelandsstatsborger, der har fået tilladelse til indrejse som virksomhedsinternt ud-
stationeret, og som opfylder betingelserne i artikel 5, kan udføre en del af sine opgaver i en
enhed inden for samme koncern, der er etableret i en anden medlemsstat, på grundlag af
den første opholdstilladelse og et supplerende dokument, hvori er nævnt de enheder i
koncernen, hvor vedkommende må arbejde. Den anden medlemsstat skal informeres om de
vigtigste betingelser for denne mobilitet. Den kan kræve, at der er udstedt en opholdstil-
ladelse, hvis arbejdet varer mere end tolv måneder, men den kan ikke kræve, at den
virksomhedsinternt udstationerede skal forlade dens område for at indgive ansøgninger.
3.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget vedtages med hjemmel i TEUF afsnit V, art. 79, stk. 2, litra a) og b). Forslaget får
derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da Danmark i medfør af Protokollen om
Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og direktivet derfor ikke vil blive bindende for
eller finde anvendelse i Danmark.
Om de danske regler kan oplyses, at der efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 4, kan gi-
ves en koncernopholdstilladelse til en udenlandsk medarbejder, der er ansat i en internatio-
nal koncern, der er etableret i Danmark og i mindst et andet land, der skal arbejde for den
danske del af virksomheden i forbindelse med et innovativt, udviklingsmæssigt eller uddan-
nelsesmæssigt formål.
Der er følgende betingelser:
Ansøgeren skal dokumentere, at han/hun på ansøgningstidspunktet er fastansat i
den udenlandske del af koncernen eller virksomheden. Ordningen omfatter således
ikke vikarer.
Ansøgeren skal ved ansættelsen hos den danske virksomhed dokumentere fortsat
at have tilknytning til den udenlandske enhed. Der må ikke være tale om et egentligt
skift af ansættelsesforhold.
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Arbejdet i Danmark skal have et innovativt, projektmæssigt eller uddannelsesmæs-
sigt formål. Der må ikke være tale om almindelige driftsopgaver. Der skal foreligge
en erklæring fra virksomheden herom.
Ansættelsen skal i de perioder, hvor den pågældende opholder sig og arbejder i
Danmark, foregå efter sædvanlige danske løn- og ansættelsesvilkår.
Der stilles ikke specifikke krav til ansøgerens uddannelse.
Ansøger må ikke påbegynde arbejdet hos den danske virksomhed, før der er meddelt kon-
cernopholdstilladelse. Virksomheden kan på forhånd søge om en koncerngodkendelse. Det
er ikke et krav, at virksomheden på forhånd har en koncerngodkendelse, men hvis det er til-
fældet, kan efterfølgende ansøgninger om koncernopholdstilladelse i forbindelse med kon-
krete ansættelser behandles betydeligt hurtigere.
En koncerngodkendelse kan gives til en dansk virksomhed, som er del af en international
koncern med udenlandske moder-, søster- eller datterselskaber, eller som har divisioner, fili-
aler eller kontorer i udlandet. Virksomheden skal opfylde følgende betingelser:
Virksomheden skal kunne dokumentere at være en del af en international koncern,
der er omfattet af moder-, søster- eller datterselskab eller at have afdelinger, divisio-
ner, filialer eller kontorer i mindst ét andet land end Danmark.
Der skal være minimum 10 ansatte i den danske virksomhed.
Løn og ansættelsesvilkår skal generelt på den danske virksomhed være sædvanlige
efter danske forhold. Er virksomheden ikke omfattet af overenskomst, skal den er-
klære, at den lever op til dette krav.
Den danske virksomhed skal være registreret hos SKAT som indeholdelsespligtig
efter kildeskatteloven.
Den danske virksomhed må ikke være ramt af lovlig konflikt.
Antallet af udenlandske ansatte med koncernopholdstilladelse skal stå i rimeligt for-
hold til det samlede antal ansatte.
De relevante udenlandske enheder skal udføre reel virksomhedsdrift.
Koncerngodkendelsen gives for 3 år med mulighed for forlængelse. Ved forlængelse af god-
kendelsen er det et krav, at virksomhedens forhold fortsat lever op til betingelserne.
Efter praksis gives der endvidere opholds- og arbejdstilladelse til en udlænding, som skal
være trainee i en dansk virksomhed, såfremt der er særlige erhvervs- og uddannelsesmæs-
sige grunde til, at traineearbejdet skal udføres af den pågældende. Der stilles endvidere krav
om, at der foreligger et dokumenteret strategisk samarbejde/partnerskab mellem virksomhe-
den i Danmark og en virksomhed/organisation i udlændingens hjemland og en beskrivelse af
uddannelses- og/eller kursusforløbet, samt at løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige efter
danske forhold.
Artikel 14, stk. 2, litra c kan desuden have konsekvenser for tredjelandsstatsborgeres mulig-
heder for at opnå ret til pension i Danmark og ret til eksport af pension, idet der i pensionslo-
ven er visse karensperioder i forhold til muligheden for at opnå ret til dansk pension.
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Direktivet berører ikke muligheden for at kræve, at det arbejde, for hvilket der udstedes ar-
bejdstilladelse, skal være på sædvanlige vilkår hvad angår løn osv.
4.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positiv over for forslag, der fremmer tiltrækningen af kvalificeret
arbejdskraft til EU, men de enkelte elementer i forslaget vil dog skulle vurderes nærmere.
5.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser om de andre landes holdninger.
6.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i Specialudvalget for Asyl- og Indvandringsarbejdet (SPA-
IS) og har været drøftet den 16. september 2010.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) oplyser i hø-
ringssvar af henholdsvis 19. og 20. august 2010, at de er positive overfor forslaget, som
skaber gennemsigtige og forenklede procedurer, der kan afhjælpe den mangel på kvalifice-
ret arbejdskraft, som i lyset af den demografiske udvikling vil opstå i fremtiden.
DA nævner desuden, at det er uklart om henvisningen til kollektive overenskomster i artikel
3, litra n, også omfatter kollektive aftaler, der ikke er gjort alment gældende. DA foreslår, at
man i stedet formulerer bestemmelse, således, at ”løn- og ansættelsesvilkår skal være sæd-
vanlige efter nationale vilkår”.
DA mener, at målgruppen i forslaget, som omfatter ledere, specialister og trainees er for
snæver og bør udvides. DA mener endvidere at opholdsperioden på 12 måneder er for kort
og bør udvides til tre år. Både DA og FA mener, at det er hensigtsmæssigt, at den tremåne-
ders sagsbehandlingstid, som er fastsat, skal være en maksimal frist, men at det også skal-
være muligt at behandle en sag i en hurtigere hasteprocedure.
Landsorganisationen i Danmark (LO) kan i sit høringssvar af 30. august 2010 ikke se nogen
overbevisende argumentation for behovet for forslaget og påpeger, at den beskyttelse af ar-
bejdstagere, som fremgår af artikel 14 i forhold til blandt andet ligeløn og arbejdsvilkår ikke
er tilstrækkelig. LO foreslår derfor en udtrykkelig henvisning til ligebehandlingsprincippet i
artikel 45 i Den Europæiske Unions Funktionsmåde både i forslagets art. 2, stk. 2, litra c,
samt i artikel 14. LO påpeger endvidere, at artikel 14, stk. 1, henviser til kollektive overens-
komster, som anvendes på ”hele” nationale områder, hvilket kan give problemer i forhold til
de overenskomster, som kun dækker dele af landet.
7.
Europa-Parlamentet
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i henhold til den almindelige lovgivningspro-
cedure jf. artikel 294 TEUF. Der foreligger endnu ikke et udkast til betænkning fra Europa-
Parlamentet.
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.
Nærhedsprincippet
Forslaget skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet målene i
forslaget ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne. Ifølge Kommissionen
finder, at nærhedsprincippet er opfyldt ud fra følgende betragtninger:
Behandlingen af virksomhedsinternt udstationerede på EU-plan kombineret med
betingelserne og procedurerne for denne mobilitet har indvirkning på, hvor attraktiv
EU er som helhed, og på, i hvor høj grad multinationale selskaber beslutter sig for at
gøre forretninger eller investere i et bestemt område.
Manglende fleksibilitet for overførsel af virksomhedsinternt udstationerede fra et
europæisk koncernhovedkvarter til et andet er et meget stort problem for
multinationale selskaber. En indsats på EU-plan er den eneste måde at fjerne den
manglende fleksibilitet på.
Fælles retlige rammer, hvori der fastsættes fælles betingelser for virksomhedsinternt
udstationeredes indrejse, herunder deres sociale og økonomiske rettigheder, vil
forebygge risikoen for unfair konkurrence.
Den store forskel mellem medlemsstaterne, hvad angår procedurer og ret til midlertidigt
ophold, kan være til skade for den ensartede opfyldelse af de internationale forpligtelser,
som EU og dets medlemsstater har indgået i forbindelse med WTO-forhandlingerne.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens synspunkt om, at nærhedsprincippet er opfyldt.
Direktivet vurderes at give en merværdi til EU ud fra en konkurrencemæssigt synspunkt,
idet mere ensatrede regler vurderes at gøre det lettere for EU at tiltrække kvalificeret
arbejdskraft, og idet dette vil være af betydning for alle medlemsstater, som alle formodes at
have internationale virksomheder.
9.
Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Vedtagelsen af forslaget vil ikke få statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser,
da Danmark efter Protokollen om Danmarks særlige stilling ikke deltager i vedtagelsen, og
direktivet vil derfor ikke være bindende eller finde anvendelse i Danmark.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Samlenotat om sagen oversendes til udvalgene forud for rådsmødet for retlige og indre an-
liggender den 7.- 8. oktober 2010.
Side 8