Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10, Europaudvalget 2009-10
AMU Alm.del Bilag 286, KOM (2010) 0379 Bilag 4
Offentligt
894213_0001.png
NOTAT
Dato:
INM 319
Grund- og nærhedsnotat notat vedrørende forslag om betingelserne for tredjelands-
statsborgeres indrejse og ophold med henblik på sæsonarbejde(KOM(2010)379)
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen har den 13. juli 2010 fremsat et forslag til direktiv til fastsættelse af betingel-
ser for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på sæsonarbejde. Kommis-
sionen ventes at præsentere forslaget på rådsmødet. Med forslaget ønsker Kommissionen
at imødekomme EU’s strukturelle behov for sæsonarbejdere, da arbejdskraften inden for
dette område internt i EU forventes at blive mindre og mindre i de kommende år. Kommissi-
onen ønsker desuden at imødegå problemer med udnyttelse af visse sæsonarbejdere og
med ulovligt ophold og ulovlig beskæftigelse samt sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår for
denne persongruppe. Forslaget skønnes umiddelbart at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, men dette vil blive vurderet nærmere. Danmark deltager som følge af
forbeholdet ikke i vedtagelsen af forslaget og er ikke bundet af det, hvorfor det hverken får
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Regeringen er umid-
delbart enig i Kommissionens formål om, at der bør sættes ind over for ulovlig indvandring
og beskæftigelse i EU, men er umiddelbart skeptisk over for forslaget. De enkelte elementer
findes dog at burde vurderes nærmere, inden den endelige holdning fastlægges.
1.
Baggrund
I Kommissionens meddelelse fra december 2005, "Politikplan for lovlig migration"
(KOM(2005)669), blev det fastsat, at der mellem 2007 og 2009 skulle vedtages forslag til
fem retsakter om arbejdskraftindvandring, herunder et forslag til et direktiv om indrejse- og
opholdsbetingelser for sæsonarbejdere. I Stockholmprogrammet, som Det Europæiske Råd
vedtog den 10.-11. december 2009, blev Kommissionen og Rådet opfordret til at fortsætte
gennemførelsen af politikplanen for lovlig migration, som anerkender, at en øget arbejds-
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEUF, afsnit V. Protokollen om Danmarks Stilling,
der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kraftindvandring kan bidrage til øget konkurrenceevne og økonomisk vitalitet og samtidigt
afhjælpe de store demografiske udfordringer, som EU står overfor i fremtiden.
På den baggrund har Kommissionen den 13. juli 2010 fremsat forslag til fastsættelse af be-
tingelser for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på sæsonarbejde.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF) artikel 79, nr. 2, litra a og b, og skal vedtages med kvalificeret flertal i overensstem-
melse med den almindelige lovgivningsprocedure med Europa-Parlamentet jf. artikel 294
TEUF.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagel-
se af foranstaltninger, der foreslås i henhold til tredje del, afsnit V, i traktaten om Den Euro-
pæiske Unions funktionsmåde, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger,
der er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
2.
Indhold
Formålet med forslaget er ifølge Kommissionen at imødekomme EU’s strukturelle behov for
sæsonarbejdere, da arbejdskraften indenfor dette område internt i EU forventes at blive min-
dre og mindre i de kommende år. Kommissionen vil desuden forsøge at imødegå problemet
omrking udnyttelse af visse sæsonarbejdere og ulovligt arbejde, som ofte også resulterer i
udnyttelse samt dårlige løn- og arbejdsvilkår. Det er ifølge Kommissionen gang på gang
blevet påvist, at de økonomiske sektorer, hvor der anvendes et stort antal sæsonarbejdere –
hovedsagelig landbrug, havebrug og turisme - også er de sektorer, hvor der beskæftiges
flest arbejdstagere fra tredjelande uden lovlig opholdstilladelse. Ved at forbedre muligheder-
ne for cirkulær migration – altså muligheden for lovligt at komme og arbejde og vende tilbage
til sit hjemland flere gange, vil man således forsøge at afhjælpe problemet med ulovlig
arbejdkraft. Endeligt vil bekæmpelse af ulovlig arbejdskraft og lige løn- og arbejdsvilkår
beskytte egne EU-borgere mod illoyal konkurrence.
Det anføres i de indledende betragninger til direktivet, at anvendelsen af direktivet ikke
berører medlemslandenes ret til at fastlægge antallet af tredjelandsstatsborgere, der kan
indrejse fra tredjelande på deres område med henblik på beskæftigelse som
sæsonarbejdere, jf. TEUF artikel 79, stk. 5. Det fremgår endevidere, at anvendelsen af
direktivet ikke bør berøre princippet om EU-præference, hvad angår medlemslandenes
arbejdsmarked, som udtrykt i de relevante bestemmelser i tiltrædelsestraktaterne.
Ifølge forslagets artikel 2 finder det alene anvendelse for tredjelandsstatsborgere, som er
bosiddende uden for medlemsstaternes område. Tredjelandsstatsborgere, der er etableret i
en medlemsstat, som led i udveksling af tjenesteydelser som omhandlet i artikel 56 i TEUF
er ikke omfattet af direktivet. Forslaget giver endvidere ikke nogen selvstændig ret til familie-
sammenføring.
Definitionen af en sæsonarbejder er ifølge artikel 3 en tredjelandsstatsborger, som tager lov-
ligt midlertidigt ophold i en medlemsstats for at udføre sæsonarbejde – dvs. arbejde som
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
alene udføres på et bestemt tidspunkt på året, og som kræver en større arbejdsstyrke end
normalt.
Ifølge artikel 4 forhindrer forslaget ikke gunstigere bestemmelser i bi- eller multilaterale afta-
ler, som medlemsstaterne eller EU har indgået med tredjelande. Ligeledes kan medlemssta-
terne fastsætte, at de omfattede personer nyder gunstigere rettigheder, f.eks. med hensyn til
ansættelsesvilkår, end dem, der følger af direktivet, jf. omtalen nedenfor.
Forslagets artikel 5, stk. 1, indeholder en række kriterier, som en sæsonarbejder fra et tred-
jeland og dennes arbejdsgiver skal opfylde, herunder en gyldig ansættelseskontrakt, gyldige
rejsepapirer, sygeforsikring og bevis for indkvartering.
Arbejdskontrakten skal angive antallet af ugentlige eller månedlige arbejdstimer, løn og
relevante arbejdsvilkår, som skal sikre:
at arbejdsgiverne kun ansætter sæsonarbejdere fra tredjelande, hvis der foreligger
et reelt økonomisk behov (tilstrækkelig ansættelseskapacitet).
et vist, fast lønniveau for sæsonarbejdere og eventuelt for andre relevante
arbejdsvilkår som f. eks. forsikring.
at de ansvarlige myndigheder kan udføre en effektiv kontrol forud for indrejse.
Artikel 5, stk. 2 og 3, angiver desuden, at medlemsstaten skal sikre, at ansøgeren har til-
strækkelige midler til at understøtte sit ophold, samt at ansøger kan afvises, såfremt han er
til fare for den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed. Der er endvidere i artikel 14 krav
om, at arbejdsgiver skal sørge for, at ansøger har adgang til passende indkvartering.
Artikel 6 indeholder regulering af afslag på en opholdstilladelse. Der kan gives afslag så-
fremt:
betingelserne i artikel 5 ikke er opfyldt, eller hvis de fremlagte dokumenter er
erhvervet på uretmæssig vis eller er forfalskede eller ulovligt ændret.
det pågældende ledige job kan besættes med deres egne statsborgere eller EU
statsborgere eller med statsborgere fra tredjelande, der opholder sig lovligt i den
pågældende medlemsstat.
arbejdsgiveren er blevet straffet i henhold til national ret for sort arbejde og/eller
ulovlig beskæftigelse.
der kan gives afslag under henvisning til antallet af tredjelandsstatsborgere, der
bevilges indrejse i den enkelte medlemsstat.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ifølge artikel 7 skal en tilladelse indrages eller afslåes forlænget, hvis den er erhvervet på
uretmæssig vis eller er forfalsket eller ulovligt ændret, eller hvis indehaveren opholder sig i
medlemsstaten med andre formål end det, opholdstilladelsen hviler på. En tilladelse kan
desuden indrages eller afslåes forlænget såfremt betingelserne i artikel 5 ikke længere er
opfyldt eller af hensyn til den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed.
Det fremgår af artikel 9, at medlemsstaterne selv skal afgøre, om ansøgningen skal indgives
af ansøger eller arbejdsgiver, og når tilladelse er opnået skal en tilladelse med påtegningen
”sæsonarbejder” udstedes, som giver ret til både arbejde og ophold, jf. artikel 10.
Opholds- og arbejdstilladelsens længde er 6 måneder i ét kalenderår, hvorefter sæsonarbej-
deren skal vende tilbage, jf. artikel 11, stk. 1. Inden for denne 6 måneders periode kan sæ-
sonarbejderen forlænge kontrakten eller søge beskæftigelse hos en anden arbejdsgiver, jf.
artikel 11, stk. 2. Det fremgår ikke direkte af forslaget, om en sæsonarbejder også ifølge
denne bestemmelse kan skifte arbejdsgiver i en anden medlemsstat inden for 6 måneders
perioden.
Det fremgår af artikel 12, at medlemsstaterne, ved ansøgning herom, enten skal give tilla-
delsen i op til tre sæsoner af gangen - en såkaldt ”multi-seasonal work permit” (a) eller lave
en forenklet procedure for de sæsonarbejdere, som ønsker at vende tilbage flere år i træk
(b). Tilladelsen for flere sæsoner kan dække op til tre sæsoner ad gangen.
Det følger dog af art. 12, stk. 2, at en sæsonarbejder, som ikke har opfyldt kravene til at bi-
beholde tilladelsen i det foregående år, kan udelukkes fra at få forlænget sin tilladelse i et
eller flere år efterfølgende. Der kan endvidere fastsættes proportionelle sanktioner i forhold
til arbejdsgivere, som ikke lever op til betingelserne i direktivet.
Ifølge artikel 13 fastsættes en hurtig sagsbehandlingsprocedure på 30 dage.
En sæsonarbejder opnår i henhold til direktivets artikel 15 og 16 en række rettigheder, her-
under ret til ophold på hele territoriet samt ligebehandling med statsborgere med hensyn til
blandt andet løn, afskedigelse og sundhed på arbejdspladsen samt ret til at være medlem af
en fagforening og ret til udbetaling af allerede optjente pensioner og til sygesikring i henhold
til Rådets forordning nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger artikel 3.
3.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget vedtages med hjemmel i TEUF afsnit V, art. 79, stk. 2, litra a) og b). Forslaget får
derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da Danmark i medfør af Protokollen om
Danmarks Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og direktivet derfor ikke vil blive bindende for
eller finde anvendelse i Danmark.
Om dansk ret kan det oplyses, at der ikke er særlige regler for sæsonarbejdere. Ifølge Ud-
lændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 6, kan der gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis væ-
sentlige beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler for at imødekomme
ansøgningen.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dette indebærer, at udlændinge, som udgangspunkt ikke får opholds- og arbejdstilladelse til
ufaglært arbejde eller sædvanligt faglært arbejde. I særlige tilfælde er det dog muligt at få
opholds- og arbejdstilladelse på baggrund af ufaglært eller sædvanligt faglært arbejde - und-
tagen i særlige tilfælde.
Efter Udlændingeservice praksis vil en ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse på bag-
grund af sæsonarbejde fra en tredjelandsstatsborger som altovervejende hovedregel ikke
blive imødekommet. Udlændingeservice vil som udgangspunkt meddele afslag under hen-
visning til, at der er tale om ufaglært arbejde. Sagsbehandlingstiden for ansøgninger om op-
holdstilladelse på grundlag af ufaglært arbejde er 60 dage.
Artikel 16, stk. 2, litra b i forslaget kan desuden have konsekvenser for tredjelandsstatsbor-
geres muligheder for at opnå ret til pension i Danmark og ret til eksport af pension, idet der i
pensionsloven er visse karensperioder i forhold til muligheden for at opnå ret til dansk pensi-
on.
Direktivet berører ikke muligheden for at kræve, at det arbejde, for hvilket der udstedes ar-
bejdstilladelse, skal være på sædvanlige vilkår hvad angår løn osv.
4.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er umiddelbart enig i Kommissionens formål om, at der bør sættes ind over for
ulovlig indvandring og beskæftigelse i EU, men er umiddelbart skeptisk overfor forslaget. De
enkelte elementer findes dog at burde vurderes nærmere, inden den endelige holdning fast-
lægges.
5.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser om de andre landes holdninger.
6.
Høring
Forslaget har sendt i høring i Specialudvalget for Asyl- og Indvandringsarbejdet (SPAIS) og
har været drøftet i udvalget den 16. september 2010.
Bygge-, Anlægs- og Træ-kartellet (BAT) har i sit høringssvar af 13. august 2010 blandt andet
anført, at sæsonarbejderdirektivet er et skridt i den helt forkerte retning. Der er ikke brug for
ufaglært arbejdskraft fra tredjelande i den nuværende økonomiske og beskæftigelsesmæs-
sige krise i EU-landene. Hvis det alligevel ender med et direktiv, må det sikres, at definitio-
nen på en sæson ikke overstiger 3 mdr., hvilket svarer til en årstid. Det må sikres, at sæson-
arbejdere får den løn og de arbejdsvilkår, som er almindeligt gældende for arbejdet på den
egn, hvor det udføres. Der må sikres dokumentation fra arbejdsgiveren for, at dette overhol-
des, og det skal medføre skrappe sanktioner, hvis denne regel brydes. Der skal være fuld
konfliktret over for de arbejdsgivere, der ansætter sæsonarbejdere under dette direktiv. Byg-
ge- og anlægsbranchen skal undtages fra direktivet. Heller ikke selvom andre lande skulle
beslutte at lade bygge- og anlægsbranchen være dækket af direktivets bestemmelser, skal
tredjelandes sæsonarbejdere kunne udstationeres fra andre EU-lande til at udføre arbejde i
Danmark.
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) har i sit høringssvar af
16. august 2010 blandt andet anført, at det under den økonomiske krise i EU generelt har
vist sig, at behovet for sæsonarbejdskraft til de grønne erhverv så rigeligt har kunnet opfyl-
des med arbejdskraft fra EU-landene, men at den situation ikke nødvendigvis varer ved. SA-
LA finder det væsentligt, at direktivforslaget opretholder fortrinsstillingen for arbejdskraft fra
EU. Det er i danske virksomheders interesse, at der er fælles standarder vedrørende ar-
bejdskraft fra tredjelandes adgang, og at reglerne følges i alle EU-lande med henblik på at
sikre ordnede opholds- og ansættelsesforhold for disse arbejdstagere. Det må også erken-
des, at anvendelsen af arbejdskraft fra tredjelande især til sæsonarbejde hidtil har haft svæ-
re vilkår i Danmark pga. danske regler og ansøgningsprocedurer. Almindeligt sæsonarbejde
kvalificerer normalt slet ikke til at få arbejds- og opholdstilladelse, og der er ofte så stor usik-
kerhed omkring sagsbehandlingstid m.v., at arbejdsgiverne ikke tør løbe an på at få tilladel-
serne på plads, inden begyndelsen af det pågældende sæsonarbejde. Hvis retningslinjerne i
direktivet følges op i dansk praksis, vil det kunne medføre en øget sikkerhed og mindre ad-
ministration på dette område. SALA oplyste desuden på et møde i SPAIS-kredsen, afholdt
den 16. september 2010, at man ikke anså det for hensigtsmæssigt at nedsætte varigheden
af opholdstilladelsen fra de forslåede 6 måneder til f.eks. 3 måneder på trods af, at en dansk
sæson typisk er af en kortere varighed end 6 måneder. Opholdets varighed reguleres i forve-
jen af ansættelseskontraktens varighed, og den øgede fleksibilitet vil være en fordel.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har i sit høringssvar af 19. august 2010 blandt andet an-
ført, at det er positivt, at EU satser på generelle og offensive regler for øget indvandring fra
tredjelande med henblik på arbejde i EU, og at der søges skabt et stort europæisk arbejds-
marked med gennemsigtige og forenklede procedurer, som i forhold til tredjelande fremstår
samlet. Det er positivt, at der skabes en fælles EU-ramme for sæsonarbejderes adgang til
det europæiske arbejdsmarked, selv om medlemsstaterne fortsat fremover vil få betydelig
indflydelse på området, Det er endvidere vigtigt, at der skabes lige konkurrence mellem EU-
landene om sæsonarbejdskraften.
LO har i sit høringssvar af 30. august 2010 blandt andet påpeget, at forslaget vil få vidtgåen-
de indflydelse på det danske arbejdsmarked i tilfælde af de alligevel nu eller endog senere
gennemføres i Danmark. LO kan ikke støtte forslaget i dets nuværende udformning, men det
anerkendes, at der kan være et stort behov for en fællesskabsretlig regulering af betingel-
serne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på sæsonarbejde. LO ud-
trykker bekymring for social dumping gennem ringere løn og ansættelsesvilkår, og sætter
tvivl ved Kommissionens antagelse om, at der er sandsynlighed for en stadig forøgelse af
det strukturelle behov for lavt uddannet og lavt kvalificeret arbejdskraft og henviser blandt
andet til, at Europa for tiden er ramt af massiv ledighed, der har ramt de ufaglærte grupper
hårdest. LO ønsker blandt andet, at a) ligebehandlingsprincippet gennemført som gennem-
gående og bærende for hele direktivet, b) at modvirkning af social dumping gøres til direkti-
vets hovedmålsætning, c) at sæsonbestemte aktiviteter gives en mere bestemt definition, d)
at det skal fastsættes, at arbejdskontraktens vilkår skal være af en sådan art, at de udgør
ligebehandling, e) at betaling for indkvartering skal ske med udgangspunkt i det lejedes vær-
di.
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Både BAT, DA og LO opfordrer til, at Danmark uanset det retlige forbehold går aktivt ind i at
påvirke reguleringen på området.
7.
Europa-Parlamentet
Forslaget skal vedtages med kvalificeret flertal i henhold til den almindelige lovgivningspro-
cedure jf. artikel 294 TEUF. Der foreligger endnu ikke et udkast til betænkning fra Europa-
Parlamentet.
8.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at de enkelte medlemsstater ikke selv kan sikre, at der på EU-plan
indføres et ensartet niveau for behandlingen af sæsonarbejdere. Forskellige niveauer for ret-
tigheder kan føre til en forvridning af konkurrencen inden for fællesmarkedet og til, at der op-
står sekundære bevægelser af arbejdskraftindvandring til medlemsstater, der giver flere ret-
tigheder til tredjelandsstatsborgere.
Ifølge Kommissionen vil et direktiv, der sikrer ligebehandling på en række arbejdsmarkedsre-
laterede områder, medvirke til at beskytte EU-borgere imod billig arbejdskraft fra tredjelande
og indvandrere mod at blive udnyttet.
Forslaget skønnes umiddelbart at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet, jf.
Kommissionens ovennævnte begrundelse, og fordi TEUF artikel 79, stk. 1 og 2, indeholder
direkte hjemmel til indførelse af en fælles indvandringspolitik og indførelse af regler, der fast-
sætter betingelser for indrejse og ophold. Da der er stillet spørgsmålstegn ved nærheds-
princippets overholdelse fra en række medlemsstater, findes dette forhold ud fra en principiel
betragtning imidlertid at burde vurderes nærmere, uanset at Danmark som følge af forbehol-
det ikke bliver bundet af direktivet. Disse medlemsstater er således ikke fuldstændigt over-
bevist om, at de forskelligartede behov for sæsonarbejde i medlemsstaterne kan tilgodeses
enten med forlaget som sådan eller med den nuværende formulering af dele af forslaget.
Dette skyldes blandt andet, at langt fra alle medlemslande i dag anvender sæsonarbejdere
fra tredjelande, og de af Kommissionen nævnte udfordringer ikke nødvendigvis bedre kan
gennemføres i EU-regi end på national plan i de medlemslande, der har særlige udfordrin-
ger.
9.
Statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke EU budgetmæssige konsekvenser.
Vedtagelsen af forslaget vil ikke få statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser,
da Danmark efter Protokollen om Danmarks særlige stilling ikke deltager i vedtagelsen, og
direktivet vil derfor ikke være bindende eller finde anvendelse i Danmark.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik
Samlenotat om sagen oversendes til udvalgene forud for rådsmødet for retlige og indre an-
liggender den 7.- 8. oktober 2010.
Side 7