Skatteudvalget 2009-10
KOM (2010) 0381 Bilag 1
Offentligt
886548_0001.png
Notat
Skatteministeriets Koncerncenter
Jura og Samfundsøkonomi
Skatteadministration
1. september 2010
1. september 2010
J.nr. 2010-221-0032
Grund- og Nærhedsnotat om
Forslag af 15. juli 2010 til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2008/9/EF af 12.
februar 2008 om detaljerede regler for tilbagebetaling af moms i henhold til direktiv
2006/112/EF til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmed-
lemsstaten, men i en anden medlemsstat, KOM(2010)381.
R
esumé
På baggrund af EUF-Traktatens artikel 113, der kræver høring af Europa-
Parlamentet og enstemmig vedtagelse af EU-landene, har Europa-
Kommissionen ved KOM(2010)381 af 15. juli 2010 fremsat forslag til Rådets
direktiv om ændring af direktiv 2008/9/EF af 12. februar 2008 om detaljerede
regler for tilbagebetaling af moms i henhold til direktiv 2006/112/EF til afgifts-
pligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten, men i
en anden medlemsstat.
Der foreslås ændringer af direktiv 2008/9/EF for så vidt angår:

Virksomhedernes frist for at sende ansøgning om godtgørelse af moms
for perioder for 2009 udsættes fra den 30. september 2010 til den 31.
marts 2011
Hjemmelsgrundlaget for komitologi-proceduren efter momssamarbejds-
forordningen (EF) nr. 1798/2003 for fastsættelse af de nærmere regler,
herunder for formater for elektroniske indgivelser og meddelelser efter
direktiv 2008/9/EF, foreslås præciseret.
Den 1. oktober 2010 foreslås som frist for EU-landenes gennemførelse af et ved-
taget forslag i EU-landenes respektive nationale lovgivning.
På Skatteministeriets område vil gennemførelsen af et vedtaget EU-forslag kræ-
ve ændring af bekendtgørelse nr. 1492 af 15. december 2009 om godtgørelse af
merværdiafgift (moms) på grundlag af de gældende rammer for skatteministe-
rens bemyndigelse efter momslovens § 45, stk. 7.
Side 1 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
886548_0002.png
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM(2010)381 af 15. juli 2010 fremsat forslag
til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2008/9/EF af 12. februar 2008 om de-
taljerede regler for tilbagebetaling af moms i henhold til direktiv 2006/112/EF
til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten,
men i en anden medlemsstat. Forslaget er oversendt til Rådet den 15. juli 2010 i
dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EUF-Traktatens artikel 113, der kræver hø-
ring af Europa-Parlamentet og enstemmig vedtagelse af EU-landene.
Forslaget drøftes af Rådets Fiskal-arbejdsgruppe og herefter af COREPER, før
forslaget kommer til politisk drøftelse og eventuel senere vedtagelse hos Rådet
(ECOFIN).
2. Forslagets formål og indhold
Formål
Direktiv 2008/9/EF (”momsgodtgørelsesdirektivet”) giver en virksomhed i et
EU-land (”hjemstedslandet”) adgang til at få søge om at få godtgjort moms af
driftsomkostninger, som virksomheden har pådraget sig ved aktiviteter i et an-
det EU-land (”godtgørelseslandet”), via en elektronisk web-portal hos skatte-
myndighederne i virksomhedens hjemstedsland. Det elektroniske system erstat-
ter et tidligere papirbaseret system, forenkler processerne for virksomhederne
og forbedrer retssikkerheden i kraft af regler for faste sagsbehandlingsfrister
samt pålæg til godtgørelseslandet om at betale renter ved forsinket udbetaling
af momsgodtgørelse.
Virksomhedens ansøgning om momsgodtgørelse skal indgives til hjemsteds-
landet senest den 30. september i kalenderåret efter godtgørelsesperioden, og
da direktivet trådte i kraft den 1. januar 2010, skal ansøgning om momsgodtgø-
relse perioder for 2009 indgives til hjemstedslandet senest den 30. september
2010.
Ordningerne for udveksling af oplysninger mellem EU-landenes skattemyn-
digheder er blevet klar til tiden, men der har været problemer for web-
portalerne i nogle af EU-landene. Visse EU-lande har således åbnet deres web-
portaler meget sent (indtil midten af maj 2010), og der har været forskellige
tekniske problemer med funktionen af og adgangen til visse web-portaler.
EU-landenes skattemyndigheder har også forskellige opfattelser af, hvordan
systemet skal fungere rent teknisk, hvilket først kom frem, da systemet var ble-
vet funktionsdygtigt. De fælles IT-elementer er fastlagt på EU-plan, men de
tekniske krav til elektronisk kommunikation med virksomhederne fastsættes af
hvert enkelt EU-land. Dette har også bidraget til forsinkelser og problemer ved
indgivelse og behandling af ansøgninger om momsgodtgørelse.
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
886548_0003.png
Kommissionen anser det for hensigtsmæssigt, at Kommissionen efter en komi-
tologi-procedure, nærmere bestemt efter forudgående høring af Det Stående
Udvalg vedrørende Administrativt Samarbejde (”SCAC”), kan fastsætte de
nærmere tekniske regler for gennemførelse af den elektroniske indgivelse og
behandling af ansøgninger om momsgodtgørelse. Disse nærmere regler vil
navnlig angå den elektroniske ansøgning til web-portalen, bilagene til ansøg-
ningerne, hjemstedslandets bekræftelse af en modtaget ansøgning og efterføl-
gende videreformidling af ansøgningen til godtgørelseslandet samt godtgørel-
seslandets bekræftelse af en modtaget ansøgning til behandling og efterfølgen-
de henvendelser til den ansøgende virksomhed om yderligere oplysninger til
brug for behandlingen.
Indhold
Kommissionen anser virksomhedernes manglende adgang til web-portalerne
hos skattemyndighederne i visse EU-lande inden for den ordinære frist den 30.
september i det efterfølgende år for at udgøre væsentlige begrænsninger i virk-
somhedernes adgang til momsgodtgørelse. Kommissionen foreslår derfor, at
fristen for at indgive ansøgning om momsgodtgørelse for perioder for 2009
undtagelsesvis forlænges fra den 30. september 2010 til den 31. marts 2011, så-
ledes at virksomhederne kan udøve deres rettigheder fuldt ud. Kommissionen
bemærker for god ordens skyld, at dette forslag ikke begrænser Kommissio-
nens muligheder for at træffe andre foranstaltninger med henblik på at sikre
den korrekte anvendelse af EU-retten.
Kommissionen foreslår endvidere at præcisere hjemmelsgrundlaget for at fast-
sætte de nærmere tekniske og administrative regler til at gennemføre direktivet
efter en komitologi-procedure i henhold til momssamarbejdsforordningen (EF)
nr. 1798/2003. EU-landene og Kommissionen vil herefter kunne fastsætte de
nødvendige tekniske aspekter af direktivets anvendelse og derved forbedre sy-
stemets funktion.
Den 1. oktober 2010 foreslås som frist for EU-landenes gennemførelse af et
vedtaget forslag i EU-landenes respektive nationale lovgivning.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal efter EUF-Traktatens artikel 113 høres. Der foreligger
endnu ikke en udtalelse.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget er omfattet af EU’s eksklusive kompetence, når det gælder de harmo-
niserede regler for det fælles momssystem.
Den danske regering anerkender, at forslaget må anses for at være i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
886548_0004.png
5. Gældende ret
Momsgodtgørelsesdirektivet har oprindelig EU-retlig hjemmel i EF-Traktatens
artikel 93, der efter Lissabon-Traktatens ikrafttrædelse pr. 1. december 2009
svarer til EUF-Traktatens artikel 113.
EU-beslutningsproceduren er på området for den indirekte beskatning uændret,
at Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommissionen
og efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg,
vedtager bestemmelser om harmonisering af lovgivningerne vedrørende omsæt-
ningsafgifter, punktafgifter og andre indirekte skatter, i det omfang en sådan
harmonisering er nødvendig for at sikre Det Indre Markeds oprettelse og funkti-
on.
§ 45, stk. 1, i lov om merværdiafgift (momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 966
af 14. oktober 2005, som ændret ved lov nr. 1134 af 4. december 2009, gennem-
fører regler fra momsgodtgørelsesdirektivet, der fastsætter grundlaget for ad-
gangen for virksomheder, der har hjemsted i andre EU-lande, til at få udbetalt
momsgodtgørelse fra SKAT i Danmark.
Efter momslovens § 45, stk. 7, er skatteministeriet bemyndiget til at fastsætte de
nærmere regler for indgivelse, behandling og afgørelse af ansøgning om moms-
godtgørelse fra virksomheder med hjemsted i enten Danmark eller i andre EU-
lande. Efter bemyndigelsen er udstedt bekendtgørelse nr. 1492 af 15. december
2009 om godtgørelse af merværdiafgift (moms), der gennemfører en række af
de mere detaljerede regler fra momsgodtgørelsesdirektivet for indgivelse, be-
handling og afgørelser om momsgodtgørelse. Herunder er danske virksomhe-
ders frist for indgivelse af ansøgning om momsgodtgørelse fastsat til den 30.
september i kalenderåret efter godtgørelsesperioden.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
På Skatteministeriets område vil gennemførelsen af et vedtaget EU-forslag kræ-
ve ændring af bekendtgørelse nr. 1492 af 15. december 2009 om godtgørelse af
merværdiafgift (moms) på grundlag af de gældende rammer for skatteministe-
rens bemyndigelse efter momslovens § 45, stk. 7.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at få væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
886548_0005.png
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget skønnes at indebære en lettelse af de administrative byrder for danske
virksomheder, der via web-portalen for SKAT i Danmark indgiver ansøgning
om momsgodtgørelse for 2009 til skattemyndighederne i andre EU-lande, her-
under navnlig i forhold til de enkelte andre EU-lande, der har problemer med
deres web-portaler.
7. Høring
Den danske sprogversion af 15. juli 2010 af direktivforslaget er sendt i ekstern
høring hos danske branche- og interesseorganisationer for perioden 30. august -
10. september 2010.
8. Generelle forventninger til andre EU-landes holdninger
Det forventes, at et flertal af EU-lande overordnet set vil være positivt indstillet
over for formålet med - og hovedlinjerne i - forslaget om ændring af momsgodt-
gørelsesdirektivet.
Enkelte EU-lande har tidligere været tilbageholdende med at overlade kompe-
tence til komitologi, medmindre at det er skarpt afgrænset til regler af udeluk-
kende administrativt indhold. Disse EU-lande vil eventuelt have forbehold over
for det konkrete delforslag om et præciseret hjemmelsgrundlag for komitologi-
procedure for fastsættelse af tekniske krav til indgivelse og behandling af an-
søgning om momsgodtgørelse.
9. Den danske regerings foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag om ændring af momsgodtgørelsesdi-
rektivet. Herunder støtter regeringen delforslaget om præciseret hjemmelsgrund-
lag for fastsættelse af tekniske krav til indgivelse og behandling af ansøgning
om momsgodtgørelse.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5