Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2010) 0381 Bilag 2
Offentligt
897993_0001.png
Notat
Skatteministeriets Koncerncenter
Jura og Samfundsøkonomi
Skatteadministration
6. oktober 2010
6. oktober 2010
J.nr. 2010-221-0032
Supplerende Grund- og Nærhedsnotat om
Forslag af 15. juli 2010 til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2008/9/EF af 12.
februar 2008 om detaljerede regler for tilbagebetaling af moms i henhold til direktiv
2006/112/EF til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmed-
lemsstaten, men i en anden medlemsstat, KOM(2010)381.
R
esumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af direktivet for momsgodtgørel-
se inden for EU med henblik på, at virksomhedernes frist for ansøgning om
godtgørelse af moms for perioder for 2009 udsættes fra den 30. september 2010
til den 31. marts 2011.
EU-landene har opnået politisk enighed om sagen, og på grund af sagens ha-
stende karakter ventes forslaget på dagsordenen for Konkurrenceevnerådet
(COMPET) den 11. oktober 2010 med henblik på vedtagelse.
1. Baggrund
Europa-Kommissionen har ved KOM(2010)381 af 15. juli 2010 fremsat forslag
til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2008/9/EF af 12. februar 2008 om de-
taljerede regler for tilbagebetaling af moms i henhold til direktiv 2006/112/EF
til afgiftspligtige personer, der ikke er etableret i tilbagebetalingsmedlemsstaten,
men i en anden medlemsstat. Forslaget er oversendt til Rådet den 15. juli 2010 i
dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EUF-Traktatens artikel 113, der kræver hø-
ring af Europa-Parlamentet og enstemmig vedtagelse af EU-landene.
Forslaget har været drøftet af Rådets Fiskal-arbejdsgruppe, hvor EU-landene
har opnået politisk enighed om sagen. På grund af sagens hastende karakter
ventes forslaget på dagsordenen på COREPER den 6. Oktober 2010 og dernæst
på dagsordenen for Konkurrenceevnerådet (COMPET) den 11. oktober 2010
med henblik på vedtagelse.
Side 1 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
897993_0002.png
2. Forslagets formål og indhold
Formål
Direktiv 2008/9/EF (”momsgodtgørelsesdirektivet”) giver en virksomhed i et
EU-land (”hjemstedslandet”) adgang til at få søge om at få godtgjort moms af
driftsomkostninger, som virksomheden har pådraget sig ved aktiviteter i et an-
det EU-land (”godtgørelseslandet”), via en elektronisk web-portal hos skatte-
myndighederne i virksomhedens hjemstedsland. Det elektroniske system erstat-
ter et tidligere papirbaseret system, forenkler processerne for virksomhederne
og forbedrer retssikkerheden i kraft af regler for faste sagsbehandlingsfrister
samt pålæg til godtgørelseslandet om at betale renter ved forsinket udbetaling
af momsgodtgørelse.
Virksomhedens ansøgning om momsgodtgørelse skal sendes til hjemstedslan-
det senest den 30. september i kalenderåret efter godtgørelsesperioden, og da
direktivet trådte i kraft den 1. januar 2010, skal ansøgning om momsgodtgørel-
se perioder for 2009 sendes til hjemstedslandet senest den 30. september 2010.
Ordningerne for udveksling af oplysninger mellem EU-landenes skattemyn-
digheder er blevet klar til tiden, men der har været problemer for web-
portalerne i nogle af EU-landene. Visse EU-lande har således åbnet deres web-
portaler meget sent (indtil midten af maj 2010), og der har været forskellige
tekniske problemer med funktionen af og adgangen til visse web-portaler.
Indhold
Kommissionen foreslår af hensyn til virksomhedernes rettigheder, at fristen for
ansøgning om momsgodtgørelse for perioder for 2009 undtagelsesvis forlæn-
ges fra den 30. september 2010 til den 31. marts 2011. Et vedtaget forslag fore-
slås at hensyn til virksomhedernes retsstilling at få tilbagevirkende kraft fra den
1. oktober 2010.
Det indgik i Kommissionens oprindelige forslag, at Kommissionen efter forud-
gående høring af Det Stående Udvalg vedrørende Administrativt Samarbejde
(”Momssamarbejdskomiteen”) skulle være bemyndiget til at fastsætte de nær-
mere tekniske regler for elektronisk indgivelse og behandling af ansøgninger
om momsgodtgørelse, idet EU-landenes forskellige systemtekniske krav også
har bidraget til forsinkelser i sagsbehandlingen. Som led i EU-landenes politi-
ske enighed om forslaget, er dette element udgået af forslaget, mens oven-
nævnte tekniske problemer skal drøftes af Momssamarbejdskomiteen med
henblik på en løsning.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets Økonomi- og Valutaudvalg har som led i høringsprocedu-
re efter EUF-Traktatens artikel 113 afgivet betænkning over forslaget. Heri ud-
trykkes støtte til Kommissionens forslag, ligesom forsinkelsen af visse EU-
landes web-portaler for indgivelse og behandling af ansøgninger om moms-
godtgørelse beklages. Det bemærkes endvidere, at forsinket udbetaling af
Side 2 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
897993_0003.png
momsgodtgørelse kan få alvorlige økonomiske konsekvenser for de virksom-
heder, der opererer på det indre marked, hvilket kan få negative følger for den
økonomiske genrejsning i EU og for det indre markeds funktion.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget er omfattet af EU’s eksklusive kompetence, når det gælder de harmo-
niserede regler for det fælles momssystem. Regeringen er enig heri.
5. Gældende ret
Momsgodtgørelsesdirektivet har oprindelig EU-retlig hjemmel i EF-Traktatens
artikel 93, der efter Lissabon-Traktatens ikrafttrædelse pr. 1. december 2009
svarer til EUF-Traktatens artikel 113.
EU-beslutningsproceduren er på området for den indirekte beskatning uændret,
at Rådet, der træffer afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommissionen
og efter høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg,
vedtager bestemmelser om harmonisering af lovgivningerne vedrørende omsæt-
ningsafgifter, punktafgifter og andre indirekte skatter, i det omfang en sådan
harmonisering er nødvendig for at sikre Det Indre Markeds oprettelse og funkti-
on.
§ 45, stk. 1, i lov om merværdiafgift (momsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 966
af 14. oktober 2005, som ændret ved lov nr. 1134 af 4. december 2009, gennem-
fører regler fra momsgodtgørelsesdirektivet, der fastsætter grundlaget for ad-
gangen for virksomheder, der har hjemsted i andre EU-lande, til at få udbetalt
momsgodtgørelse fra SKAT i Danmark.
Efter momslovens § 45, stk. 7, er skatteministeriet bemyndiget til at fastsætte de
nærmere regler for indgivelse, behandling og afgørelse af ansøgning om moms-
godtgørelse fra virksomheder med hjemsted i enten Danmark eller i andre EU-
lande. Efter bemyndigelsen er udstedt bekendtgørelse nr. 1492 af 15. december
2009 om godtgørelse af merværdiafgift (moms), der gennemfører en række af
de mere detaljerede regler fra momsgodtgørelsesdirektivet for indgivelse, be-
handling og afgørelser om momsgodtgørelse. Herunder er danske virksomhe-
ders frist for indgivelse af ansøgning om momsgodtgørelse fastsat til den 30.
september i kalenderåret efter godtgørelsesperioden.
6. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Skatteministeriet har på forkant med den forventede vedtagelse af EU-reglerne
for fristudsættelse for ansøgning om momsgodtgørelse, og med hjemmel i § 45,
stk. 7 i den danske momslov, udstedt bekendtgørelse nr. 1123 af 25. september
2010 om ændring af bekendtgørelse nr. 1492 af 15. december 2009. Af hensyn
til danske virksomheders retsstilling er det i ændringsbekendtgørelsen fastsat, at
Side 3 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
897993_0004.png
hvis det på SKATs hjemmeside den 30. september 2010 eller senere bliver
meddelt, at ansøgningsfristen for momsgodtgørelse for 2009 er udsat, anses an-
søgning, der indgives efter udløbet af den regulære frist den 30. september 2010,
men til den nye frist, for rettidigt indgivet.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at få statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes som samfundsøkonomisk konsekvens at lette de administrati-
ve og likviditetsmæssige byrder for danske virksomheder, der via SKATs web-
portal søger om momsgodtgørelse for 2009 hos skattemyndighederne i andre
EU-lande, herunder navnlig i forhold til de enkelte andre EU-lande, der har pro-
blemer med deres web-portaler.
7. Høring
Den danske sprogversion af 15. juli 2010 af Kommissionens oprindelige direk-
tivforslag har været sendt i ekstern høring hos danske branche- og interesseor-
ganisationer for perioden 30. august - 10. september 2010.
Resumé af de indholdsmæssige kommentarer fra høringssvar, afgivet af Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Transport og Logistik samt Foreningen af Regi-
strerede Revisorer:
Dansk Erhverv:
Støtter forslaget om udskudt frist for ansøgning om momsgodtgørelse inden for
EU.
Dansk Industri:
- Finder det utilfredsstillende, at visse EU-landes web-portaler for elektronisk
indgivelse og behandling af ansøgning om momsgodtgørelse ikke har været klar
til tiden.
- Finder det af hensyn til virksomhedernes likviditet rimeligt, at virksomhederne
kompenseres for forsinkelsen med en rentegodtgørelse, og at forslag herom bør
indarbejdes i direktivforslaget.
- Foreslår, at der skal sikres rimelig frister for at gennemføre tekniske ændringer
af virksomhedernes og skattemyndighedernes it-systemer for momsgodtgørelse,
vedtaget ved komitéprocedure, herunder at ændringer ikke bør gennemføres kort
før ansøgningsfristen for momsgodtgørelse inden for EU.
Side 4 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
- Foreslår af hensyn til at undgå forældelse, at et vedtaget direktiv skal have til-
bagevirkende kraft fra den 30. september 2010.
Dansk Transport og Logistik:
- Støtter forslaget om at forlænge ansøgningsfristen for momsgodtgørelse for
2009 til den 31. marts 2010, men havde dog hellere set, at datoen blev forlænget
til det tidspunkt, hvor det elektroniske momsgodtgørelsessystem er fuldt ud
funktionsdygtigt.
- Anbefaler en tilbagevenden til et papirbaseret system for behandling af ansøg-
ning om momsgodtgørelse for at nedbringe antallet af ubehandlede sager, der
har hobet sig op som følge af tekniske problemer.
- Støtter de tiltag, der er nødvendige for at få løst de aktuelle problemer, og at
der fra dansk side samarbejdes med Kommissionen og de andre EU-lande med
henblik herpå.
Foreningen Registrerede Revisorer:
Bakker op om forslaget, der betyder en forlænget frist for virksomhedernes mu-
lighed for ansøgning om udbetaling af momsgodtgørelse inden for EU, da it-
tekniske problemer forhindrer, at den oprindelige frist kan overholdes.
Forslaget har endvidere været sendt i ekstern høring hos følgende danske orga-
nisationer m.v., der
- alene har udtalt sig i forbindelse med den samtidige høring af udkastet til det,
der senere er udstedt som ovennævnte bekendtgørelse nr. 1123 af 25. september
2010,
- har svaret positivt, at de ikke har bemærkninger til direktivforslaget, eller
- ikke har svaret:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Skibsmæglerfor-
ening, Danske Advokater, Dansk Byggeri, Dansk Told- og Skatteforbund, Dan-
ske Regioner, Finansrådet, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Stats-
autoriserede Revisorer, Forsikring & Pension, Hotel-, restaurant-, catering- og
turisterhvervets hovedorganisation (HORESTA), Håndværksrådet, Kommuner-
nes Landsforening, Landbrug & Fødevarer, LO - Landsorganisationen og SRF -
Skattefaglig Forening.
Regeringens holdning
Regeringen støtter Kommissionens forslag om at udsætte fristen for ansøgning
om momsgodtgørelse for perioder for 2009 til den 31. marts 2011.
Side 5 af 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forhandlingssituationen
EU-landene forventes at være politisk enige om forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Grund- og
Nærhedsnotat blev fremsendt den 3. september 2010.
Side 6 af 6